Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle vet at omskjæring av jenter er en barbarisk handling, den er forbudt i Norge så vidt jeg vet.

Jeg ble omskjært  i voksen alder, dvs ca 30år gml. Jeg vil påstå at det hadde vært en stor fordel om alle gutter ble omskjært. Det er veldig renslig og jeg har tatt dette opp med en urolog og vedkommende var veldig enig i mine påstander. Dette fordi man har ikke flensost f.eks og da oppstår det ikke så fort bakterieflora i området flensen på kukhodet, eller glans som det heter på fagspråket, som igjen gir symptomer til kjønnsykdommer.

Noen andre som har erfaringer på området? Sexen er like god for mitt vedkommende. Husk i USA f.eks omskjæres veldig mange, vet ikke hvor mange prosent, men det er det kanskje andre her som vet..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes også ulemper. Mindre følsom, man risikerer infeksjon osv.

Uansett burde dette være et valg hver enkelt tar selv. Omskjæring av barn burde ikke forekomme.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Nei man risikerer ikke infeksjon, det er når man er "normal" at man i større grad risikerer infeksjon.

Jeg mener at alle gutter skulle vært omskjært  som baby. Da hadde man unngått mye problemer med kjønnsykdommer. Følsomheten er selvsagt et tema, men det har aldri vært et tema for mitt vedkommende til tross for at jeg gjorde det i voksen alder, dog pga en kjønnsykdom.

Endret av Einus
Gjest Alterego666
Skrevet

Omskjæring av menn har ingen positive helsegevinster, og er derfor ikke et ordinært helsetilbud. Helsevesenet har andre og viktigere utfordringer å konsentrere seg om. Omskjæring av barn og kvinner er overgrep (og sånn sett en annen diskusjon).

Skrevet

Derfor burde alle la det være og vente til barna er voksne og så de kan ta et slikt valg selv! Jeg er så glad mine foreldre ikke forandret på kroppen min som barn og at jeg selv kan ta den avgjørelsen nå. Noe jeg ikke vil.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor endre på kjønnsorganene når det ikke er en medisinsk grunn til det?

• Liker 8
Skrevet
54 minutter siden, Einus skrev:

Alle vet at omskjæring av jenter er en barbarisk handling, den er forbudt i Norge så vidt jeg vet.

Jeg ble omskjært  i voksen alder, dvs ca 30år gml. Jeg vil påstå at det hadde vært en stor fordel om alle gutter ble omskjært. Det er veldig renslig og jeg har tatt dette opp med en urolog og vedkommende var veldig enig i mine påstander. Dette fordi man har ikke flensost f.eks og da oppstår det ikke så fort bakterieflora i området flensen på kukhodet, eller glans som det heter på fagspråket, som igjen gir symptomer til kjønnsykdommer.

Noen andre som har erfaringer på området? Sexen er like god for mitt vedkommende. Husk i USA f.eks omskjæres veldig mange, vet ikke hvor mange prosent, men det er det kanskje andre her som vet..??

Vel, men det at du ikke klarte å holde kuken din rein, men måtte omskjæres istedet, sier mer om deg enn om omskjæring generelt.

Skrevet

Med normal hygiene er det heller ingen ulempe med forhud, så lenge den ikke er trang. Følsomheten er ikke et problem for deg forde du ble omskjært som voksen, om noen år er du kanskje ikke fult så enig. Uansett er det en del av kroppen og den bør man få lov å bestemme over. Det er ganske vanlig med omskjæring av barn i USA ja, men det er heller ikke lenger uvanlig med menn som ønsker at de aldri var blitt omskjært og ønsker rekonstruksjon av forhuden. Da hadde det vært bedre og lettere om de bare fikk bestemme selv.

Anonymkode: 3c849...229

• Liker 7
Skrevet

Greit at du har omskjærings fetish, men la det gå utover deg selv og ikke andre uskyldige guttebabyer.

Anonymkode: 568f9...fee

• Liker 8
Skrevet

Det er da ikke vanskelig å vaske seg vel?! Dra forhuden tilbake og vask. 

Hvis vi kvinner klarer å vaske oss blant kjønnslepper og klitoris så burde det være en smal sak for en mann. Runk litt med en mild såpe, så blir det deilig å ta vasken også. 

Omskjæring burde vært forbudt før man er 18 år og kan bestemme selv, så langt det ikke er helsemessig nødvendig. 

Anonymkode: 3446b...e72

• Liker 6
Skrevet

Altså, man får jo ikke kjønnssykdommer av belegget som kan komme ved manglende renslighet. Du må jo bli smittet av noen. 

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, Einus said:

Smegma (kukost) gir ikke kjønnssykdommer eller symptomer på det. Ved normal hygiene er det ingen ting som tilsier at det skal være noen ulempe med forhud. Ved normal helse og normalt immunforsvar, vil selv ikke dårlig intimhygiene føre til noen infeksjon. Imidlertid kan en penis med dårlig hygiene være uheldig for skjedefloraen hos eventuell partner - men det gjelder strengt tatt også omskårne menn.

2 hours ago, Blod said:

Uansett burde dette være et valg hver enkelt tar selv. Omskjæring av barn burde ikke forekomme.

Hva mener du med at man risikerer infeksjon?

Som ved alle kirurgiske inngrep er det en viss (minimal) fare for infeksjon etter inngrepet (om det gjøres av autorisert lege er infeksjonsraten svært kav), men straks dette er tilhelet, finnes ikke denne risikoen lenger. Man har faktisk lavere risiko for infeksjon som omskåret, fordi slimhuden på penishodet keratiniseres (fortykkes).

1 hour ago, Einus said:

Nei man risikerer ikke infeksjon, det er når man er "normal" at man i større grad risikerer infeksjon.

Jeg mener at alle gutter skulle vært omskjært  som baby. Da hadde man unngått mye problemer med kjønnsykdommer. Følsomheten er selvsagt et tema, men det har aldri vært et tema for mitt vedkommende til tross for at jeg gjorde det i voksen alder, dog pga en kjønnsykdom.

Man bør ikke omskjære barn. Det er et valg man bør ta som voksen, dersom man ønsker det.

Det er ingen kjønnssykdommer som gir indikasjon for omskjæring. Hva i all verden snakker du om?

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Med normal hygiene er det heller ingen ulempe med forhud, så lenge den ikke er trang. Følsomheten er ikke et problem for deg forde du ble omskjært som voksen, om noen år er du kanskje ikke fult så enig. Uansett er det en del av kroppen og den bør man få lov å bestemme over. Det er ganske vanlig med omskjæring av barn i USA ja, men det er heller ikke lenger uvanlig med menn som ønsker at de aldri var blitt omskjært og ønsker rekonstruksjon av forhuden. Da hadde det vært bedre og lettere om de bare fikk bestemme selv.

Anonymkode: 3c849...229

Det er ingen ting som tilsier at endring i følsomhet er forskjellig om inngrepet gjøres på barn eller voksne. Vevsresponsen er akkurat den samme.

Omskjæringsratene i USA er fallende, og har vært det i lang tid.

Anonymkode: 8577e...c9c

Skrevet
2 timer siden, Blod skrev:

Jeg er omskjære om har aldri opplevd noe negativt.

Anonymkode: 2c527...0ce

Skrevet

Eksen min var amerikansk og var omskåret, som veldig mange andre derfra. Han var jo veldig glad for det, og det virker det som det er mange som er. Men man er jo vant med det man er vant med. 

Som partner utgjør det ingen forskjell for meg. 

Anonymkode: fb35a...519

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at man risikerer infeksjon?

Som ved alle kirurgiske inngrep er det en viss (minimal) fare for infeksjon etter inngrepet (om det gjøres av autorisert lege er infeksjonsraten svært kav), men straks dette er tilhelet, finnes ikke denne risikoen lenger. Man har faktisk lavere risiko for infeksjon som omskåret, fordi slimhuden på penishodet keratiniseres (fortykkes).

Det er det jeg mener. Det er alltid en risiko for infeksjon ved et kirurgisk inngrep.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er omskjære om har aldri opplevd noe negativt.

Anonymkode: 2c527...0ce

Det er jo heldig for deg. Mange opplever det som negativt å være omskjært.

Endret av Blod
  • Liker 3
Skrevet (endret)
3 timer siden, Einus skrev:

Jeg tenker at jeg ikke trenger å amputere hendene mine for å holde dem rene.

Vi lever i 2017. Vi klarer å holde oss rene uten å kappe av kroppsdeler.

Dersom en voksen mann ønsker å kappe av seg noe så står han fritt til å gjøre det, men det skal ikke gjøres på barn med mindre det er konkrete medisinske grunner til det.

Endret av jabx
  • Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Blod skrev:

Det er det jeg mener. Det er alltid en risiko for infeksjon ved et kirurgisk inngrep.

Omskjæring av små gutter er ikke bra i det hele tatt. Denne stakkars 13 dager gamle gutten blødde ihjel på grunn av omskjæring. http://www.dagsavisen.no/innenriks/dode-etter-omskjering-1.297865

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Blod said:

Det er helt riktig. Imidlertid er omskjæring et meget enkelt inngrep, og infeksjonsrisikoen er svært lav. Man fjerner kun overflatiske strukturer, og alvorlige infeksjoner er sjeldne når inngrepet gjøres forsvarlig.

Til sammenligning kan man vise til at risikoen for dødsfall etter omskjæring er 1 til 500.000, mens risikoen for å dø av en kolonoskopi er 1 - 33.000. Komplikasjonsratene er svært lave.

Utover det, mener jeg omskjæring er en uting når det ikke er medisinsk grunn til det.

Jeg synes du skal være forsiktig med å sinat mange opplever det negativt å være omskåret. Statistisk har omskårne menn ingen plager av ingrepet, og fungerer akkurat som alle andre. Selvsagt er det noen få som har en negativ opplevelse, men det er et absolutt mindretall.

Skrevet
13 minutter siden, waco said:

Omskjæring av små gutter er ikke bra i det hele tatt. Denne stakkars 13 dager gamle gutten blødde ihjel på grunn av omskjæring. http://www.dagsavisen.no/innenriks/dode-etter-omskjering-1.297865

Den saken trekkes alltid frem i disse debattene, og den er absolutt ikke representativ. Det handler om et inngrep som ikke ble gjort korrekt, og en lege som ikke skjønte klarte å identifisere hva som skjedde, og hvordan det skukle behandles. denne legen har i dag ikke autorisasjon, og kommer aldri til å få det igjen heller. Det eneste den saken viser, er at det en tidligere lege ikke gjorde den jobben han var satt til å gjøre, og at dette ble tatt tak i, og fikk harde konsekvenser for vedkommende.

Denne saken er IKKE et eksempel på faremomentene ved omskjæring av guttebarn. Den er et enkeltstående tilfelle av ukyndig utført inngrep og oppfølging. Hvis dette var representativt, hadde vi med letthet kunnet finne mange slike saker hvert eneste år - men det er fortsatt bare denne ene saken fra 2012 som trekkes frem.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den saken trekkes alltid frem i disse debattene, og den er absolutt ikke representativ. Det handler om et inngrep som ikke ble gjort korrekt, og en lege som ikke skjønte klarte å identifisere hva som skjedde, og hvordan det skukle behandles. denne legen har i dag ikke autorisasjon, og kommer aldri til å få det igjen heller. Det eneste den saken viser, er at det en tidligere lege ikke gjorde den jobben han var satt til å gjøre, og at dette ble tatt tak i, og fikk harde konsekvenser for vedkommende.

Denne saken er IKKE et eksempel på faremomentene ved omskjæring av guttebarn. Den er et enkeltstående tilfelle av ukyndig utført inngrep og oppfølging. Hvis dette var representativt, hadde vi med letthet kunnet finne mange slike saker hvert eneste år - men det er fortsatt bare denne ene saken fra 2012 som trekkes frem.

Han var 13 dager gammel, hva var vitsen i å skjære i kjønnsdelene hans?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...