Gå til innhold

Selge bil lørdag - nettbank.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kjøper kommer lørdag for å kjøpe bilen min. Han betaler  ( overfører pengene) via nettbanken mens jeg ser på sier han . Er det trygt?

Anonymkode: 037eb...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Vil du være naiv og bli lurt, så går du for denne løsningen! 

Enten kommer kjøper med bankremisse ellers så får han la bilen stå. Bankremisse er det eneste sikre ved kjøp der kort ikke kan brukes over disk. 

Anonymkode: c5548...930

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet

Det er ikke helt trygt, i prinsippet kan han ringe banken og kansellere overførselen tidlig på mandag.

Hvis dere er enige om prisen så ville jeg bedt han/henne om å ta med en bankremisse istedet.

Skrevet

Som mange andre sier: NEI! Ikke trygt!

Bankene gjør ingen overføringer i helgene, så når han "betaler" på lørdag gir han bare banken et oppdrag om å overføre pengene på mandag. Dette oppdraget kan han trekke tilbake etter at han har kjørt av gårde med bilen. 

Gi aldri fra deg bilen før du har pengene på konto - du vil da mest sannsynlig aldri se bilen eller pengene igjen. I ditt tilfelle betyr det at kjøperen må betale på fredag, og du må gå inn i din nettbank og se at pengene er kommet (kvittering fra kjøper er ikke nok). Dette er sånn alle gjør det nå, nekter kjøper dette er han høyst sannsynlig en svindler. 

Alternativet er en bankremisse, men for å være sikker på at den ikke er falsk bør du da møte kjøper fysisk i banken hans og få remissen utstedt mens du ser på. Noe som igjen betyr at overtalelse på lørdag ikke er aktuelt. 

• Liker 1
Skrevet
På 26.11.2017 den 12.00, GiftMann38 skrev:

Det er ikke helt trygt, i prinsippet kan han ringe banken og kansellere overførselen tidlig på mandag.

Hvis dere er enige om prisen så ville jeg bedt han/henne om å ta med en bankremisse istedet.

5 timer siden, Barix skrev:

Som mange andre sier: NEI! Ikke trygt!

Bankene gjør ingen overføringer i helgene, så når han "betaler" på lørdag gir han bare banken et oppdrag om å overføre pengene på mandag. Dette oppdraget kan han trekke tilbake etter at han har kjørt av gårde med bilen. 

Gi aldri fra deg bilen før du har pengene på konto - du vil da mest sannsynlig aldri se bilen eller pengene igjen. I ditt tilfelle betyr det at kjøperen må betale på fredag, og du må gå inn i din nettbank og se at pengene er kommet (kvittering fra kjøper er ikke nok). Dette er sånn alle gjør det nå, nekter kjøper dette er han høyst sannsynlig en svindler. 

Alternativet er en bankremisse, men for å være sikker på at den ikke er falsk bør du da møte kjøper fysisk i banken hans og få remissen utstedt mens du ser på. Noe som igjen betyr at overtalelse på lørdag ikke er aktuelt. 

Om kjøper overfører med nettbank på lørdag er første forfallskjøring 00.20 på mandag. Hvordan skal kjøper da nå å ringe banken om å stoppe overføringen, når banken åpner tidligst 08.00...?

Anonymkode: 95735...6bd

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon. Hvor bor du, og hvilken bank har kjøper?

Det finnes nemlig nettbanker som har mulighet for straksbetaling, hvor en innstilling i betalers nettbank gjør at beløpet belastes hans konto umiddelbart, og ikke kan slettes etter at det er godkjent. Om kjøper har en slik løsning i sin nettbank er en annen sak.

Det finnes også lørdagsåpne banker, avhengig av hvor du bor.

Hva slags beløp snakker vi om her?

Anonymkode: 1c0e5...50a

• Liker 2
Skrevet

Hva med Vipps? 

Det koster vel litt, men er vel en trygg måte å overføre penger på? 

Anonymkode: 2ab0b...091

• Liker 2
Skrevet

Jeg har dnb, det har strax overføring.

Anonymkode: aa176...17b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om kjøper overfører med nettbank på lørdag er første forfallskjøring 00.20 på mandag. Hvordan skal kjøper da nå å ringe banken om å stoppe overføringen, når banken åpner tidligst 08.00...?

Flere banker har vel 24/7 kundeservice? Dnb har ihvertfall det.

Skrevet
På 26.11.2017 den 11.57, AnonymBruker skrev:

En kjøper kommer lørdag for å kjøpe bilen min. Han betaler  ( overfører pengene) via nettbanken mens jeg ser på sier han . Er det trygt?

Nei. Han kan slette den like etterpå. Beklager han vipse

Anonymkode: 91f3b...32e

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han trenger da ikke å ringe banken. Han kan slette betalingsoppdraget i nettbanken akkurat like enkelt som han la det inn. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen banker er det bare å gå inn å gjøre det selv, er ikke alle banker som rekker pengene med en gang. Storebrand f.eks trekker pengene med en gang da, så om han har en sånn bank, kan han ikke rekke det tilbake.

Endret av Evilposelos
Gjest GiftMann38
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan stoppe en overføring i etterkant.

Skrevet
På 26.11.2017 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Straksbetaling i nettbanken skjer umiddelbart. Er inne på mottaker et eller to minutter etter betaling og kan således ikke slettes.

Fungerer i alle fall i sparebankene og har også betalt til selgere med konto i dnb og nordea.

Skrevet

Bruk Vipps, det er ikke så dumt i slike situasjoner selv om det koster litt.
Ellers har jeg gjort liknende en gang men da beholdt jo jeg uansett salgsmeldingen for å levere den til biltilsynet, og var jo klar på at den ikke ble levert før pengene var på konto. Da hadde jeg jo alle personopplysninger til vedkommende også. Hadde bare meldt bilen stjålet hvis det ikke kom penger. mer hassel utvilsomt, men allikvel. Fikk selvsagt pengene neste virkedag :) Folk flest oppfører seg jo. Men det var før løsninger som Vipps, så nå ville jeg utvilsomt benyttet meg av den løsningen.

Anonymkode: 73a2a...312

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Han kan slette den like etterpå. Beklager han vipse

Anonymkode: 91f3b...32e

Det er ikke nødvendigvis riktig. I noen banker kan man slette det etterpå, i andre ikke. Det er derfor jeg foreslår at TS finner ut hva slags bank kjøper har. Da kan TS ringe kjøpers bank og få informasjon om hvilke muligheter som finnes i kjøpers bank. Hvis kjøpers bank i tillegg har kundeservice som er åpen på lørdager, kan de sammen ringe banken etterpå (mobilen på høyttaler) og få bekreftet hvorvidt betalingen er lagt inn på en slik måte at den ikke kan stoppes eller kanselleres

8 timer siden, Barix skrev:

Han trenger da ikke å ringe banken. Han kan slette betalingsoppdraget i nettbanken akkurat like enkelt som han la det inn. 

Som over, det er ikke nødvendigvis riktig. Bankene har ulike løsninger. 

8 timer siden, Evilposelos skrev:

I noen banker er det bare å gå inn å gjøre det selv, er ikke alle banker som rekker pengene med en gang. Storebrand f.eks trekker pengene med en gang da, så om han har en sånn bank, kan han ikke rekke det tilbake.

Nettopp :)

7 timer siden, GiftMann38 skrev:

Du kan stoppe en overføring i etterkant.

Igjen, det er ikke nødvendigvis riktig.

Vipps koster forøvrig først penger p2p når beløpet som skal vippses er over 5000 kr. Derfor er det aktuelt å vite hvilken kjøpssum vi snakker om - er det f eks 20.000 er det jo bare å dele opp summen i 4 * 4999, er det 200.000 er det ikke like greit.. 

Anonymkode: 1c0e5...50a

Skrevet

Husk også at du må verifisere deg med bankid på vips for å kunne motta mer enn 8000 kr/år. Hvis ikke vil pengene bli returnert avsender. Maks beløp pr år er 350000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...