Gå til innhold

Dere som har erfaring med å flytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere komme med noen gode råd? Vi skal flytte om ikke så lenge. Skjønner ikke hvor jeg skal begynne fra 😂 Er ca 4 dager til vi får nøkkelen. Noen gode råd 😬

Anonymkode: 08386...fb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hent banankasser på matbutikken.

Pakk alt fra kjøkkenet inn i avispapir og putt i eskene. Samt alt annet som kan ødelegges.

Putt klær i søppelsekker. 

Utnytt alt dere har av store kofferter og ryggsekker.

Engasjer venner som hjelp og gi dem pizza/øl etc som takk.

Lei en varebil og stapp alt inni.

Anonymkode: a1e44...a60

• Liker 7
Skrevet

Kjøp masse pappesker før dere begynner. Sorter tingene på forhånd og skriv på boksene hva som er inni! Ellers blir det bare rot og mye sløsing med tid i etterkant når dere må lete.

Noe folk undervurderer er hvor slitsomt det er å flytte. Del gjerne flyttingen opp i flere dager. 

Rydd gjennom alle rom og tingene deres på forhånd. Hiv alt dere ikke trenger og bli kvitt så mye som mulig. 

Få gjerne venner eller familie til å hjelpe til. Spander god mat på alle og lag fin stemning i pausene. Da blir alt mye lettere. 

Anonymkode: caad3...008

• Liker 4
Skrevet

Kast ting du vet du ikke kommer til å bruke mer og ting som ikke har vært brukt de 3 siste årene.

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode tips allerede, men her kommer min liste:

- Hent esker enten på matbutikken eller kjøp esker f.eks på Europris.

- Pakk ned rom for rom og skriv hvilket rom esken tilhører på eksen.

- Ting som kan knuses må pakkes inn.

- Klær, gardiner, duker, sengetøy osv pakkes i søppelsekker.

- KAST så mye som mulig! Er det noe du ikke har brukt på noen år? Da kommer du mest sannsynlig ikke til å bruke det igjen heller.

- Høy musikk til arbeidet 😎

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Flere løsninger her:

A) Bestille flyttebyrå. Det er egentlig den beste måten. 

B) Kjøp flyttekasser! Bananesker er for apekatter, de kan ikke flyttes i. Ikke fyll flyttekassene blytunge! - det betyr i praksis at flyttekasser med bare bøker må unngås. Hold absolutt maxvekt per kasse på 23-24 kilo (husk kassene skal bæres). Skriv på kassen hvilket rom kassen tilhører. Pakk de tingene det umiddelbart er bruk for i en egen eske.

Bruk håndklær/t-skjorter/sengetøy som isolasjon istedet for store mengde papir rundt porselen og glass.

Sortèr når dere pakker. Kast og gi bort ting du/dere ikke har bruk for lenger.

4 dager er forferdelig kort tid om dere ikke har begynt ennå!

Anonymkode: 92a57...efe

• Liker 6
Skrevet

Pakk ned ALT du ikke trenger å bruke de neste 2-3 ukene. Pakk de ned seksjonsvis og merk hver sekk/kasse med hvilket rom det tilhører.  Det du ikke kan pakke med en gang samler du på så få plasser som mulig. Jeg pleier å ha noen toalettsaker og klesskift på baderommet, ladere til mobiler osv i håndveska og noen få kjøkkenting på kjøkkenet

Når tingene blir flyttet så sett de direkte inn til det rommet det tilhører

Om mulig, flytt alle de store tingene først. Møbler og slikt. Det blir bare irriterende å prøve å bære dette inn i et hus hvor ting står overalt. Med et tomt hus så er det lettere å finne ut eksakt hvor man vil ha møbler også. Ha heller en oppblåsbar madrass eller noe igjen som man kan sove på om det er nødvendig 

Mens du pakker ned så kast/gi bort/selg alt du ikke trenger. Ikke dra med deg dritt til ditt nye bosted

Skrevet

Ting du bruker sjelden pakkes først. Skriv nummer på eskene i tillegg til rom. Når du da begynner å pakke ut vet du at det du bruker mest ligger i eskene med høyest nummer. Og ikke gjør som min venninne og pakk tomme ryggsekker og bager i ei eske. Fyll dem med ting (f.eks sko, leker osv). Håndklær, klær og sengetøy pakker du rundt ting som kan knuses.

Anonymkode: 53370...a5a

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere komme med noen gode råd? Vi skal flytte om ikke så lenge. Skjønner ikke hvor jeg skal begynne fra 😂 Er ca 4 dager til vi får nøkkelen. Noen gode råd 😬

Det viktigste er å pakke en flytte-reise-bag der det dere trenger de nærmeste dagene av klær og toalettsaker er lett å finne. 

Anonymkode: e28b8...e32

• Liker 2
Skrevet

Ser mange skriver du skal kaste alt du ikke bruker/trenger. Det er lurt, men gi heller bort alt som er brukbart til loppemarkeder eller lignende. Trenger ikke kaste ting som for andre er fullt brukbare! 

Skrevet
1 minutt siden, Cocosa skrev:

Ser mange skriver du skal kaste alt du ikke bruker/trenger. Det er lurt, men gi heller bort alt som er brukbart til loppemarkeder eller lignende. Trenger ikke kaste ting som for andre er fullt brukbare! 

Enig!

Skrevet

Sist jeg flyttet, så startet jeg noen måneder før. Startet først med å rydde i bod, og ellers alle rom, og kaste så mye jeg bare kunne. 

Så startet jeg med å pakke alt jeg ikke trengte den siste måneden jeg bodde der, skrev på alle eskene hva de inneholdt. Alt som kan knuses i esker, klær, sengetøy osv i søppelsekker. Fyll opp alle kofferter og.

Jeg solgte noen av møblene, og kjøpte da nye, som ble levert på døren til det nye hjemmet. Bestilte i god tid, så jeg var sikker på å få møblene i tide.

Lei stor bil, eller flyttebyrå. Hør med venner om de kan hjelpe til.

Anonymkode: d36e9...7af

Skrevet

For å hoppe fra utflytting til innflytting: 

Første prioritet når dere begynner å flytte inn i ny bolig er å montere og re opp senga/sengene. Det har dere nemlig ikke lyst til å begynne med sent på kvelden når dere er slitne og trøtte og klare for å sove et døgn i strekk. :) 

(Svigerforeldrene mine har flyttet mange ganger, og lærte dette "the hard way" under en av de første flyttingene sine. :P)

Anonymkode: 4efaa...180

• Liker 1
Skrevet
  • Hvis du har litt saker og ting å flytte, ikke pakk i gratis banankasser fra matbutikken. Kjøp ordentlige flytteesker på Ikea, Clas Ohlson, Biltema e.l - det er verdt det hvis du har råd til det

• Mange etasjer? Bruk flyttebyrå hvis du har mye tungt å flytte

• Må du flytte på 1 dag, eller har du begge boliger i en periode? Hvis du har begge i en periode, er det kanskje noe du vil ordne i den nye boligen før du flytter inn? F eks er det mye enklere å male eller bytte gulv i en tom kåk

• Alt tar lengre tid enn du tror!

• Merk eskene både på lokket og på siden, så vet du hva som er i en stabel med 5 esker oppå hverandre

• Pakk gjerne klær og myke saker i søppelsekker som noen her sier, kjøp de gjennomsiktige, så ser du lettere hva som er i. Og stikk noen små hull i sekkene, så ikke det lukter «innestengt» så fort (kan jo hende at du bruker lengre tid enn du forutså på å pakke ut

• Flyttevask tar også lengre tid enn du tror - dog er det enkelt å gjøre selv, hvis du har tid til det. 

Lykke til :)

Skrevet

Pakk ned en eske med det du trenger på kjøkkenet de første dagene /første dagen. For å spare plass i flyttebilen kan du også bruke støvsugeren for å "vakuumpakke" dyner og puter i svarte sekker.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest tråden så kommer sikkert med mye av det samme som de andre:

1. Banankasser samler du massevis av. Spør hele tiden på butikker, be de spare til deg, hent på finn.no osv.

2. Pakk minst mulig. Du har mest sannsynlig mange ting, rot og skrot du ikke trenger. Ikke ta det med deg - kvitt deg med det. Hvorfor skal du dra med deg masse junk? 

3. Inviter alt du har av gode venner og familie som kan hjelpe deg å pakke, sortere, kaste, kjøre boss, osv osv... det er når du flytter at du oppdager hvem som er gode venner. 

4. Skriv på banankassene hva som er inni. Da kan du lett finne de viktige tingene når du trenger dem og de mindre viktige tingene kan du sette i boder osv slik at du ikke får rot i den nye kåken. Så tar du opp litt etter litt når du trenger ting. De tingene som du ikke har hatt bruk for etter å ha bodd der en stund kvitter du deg med. 

5. Få hjelp til flytting og utvask. Som belønning får de"flyttemat" i form av pizza, hotdogs osv.... folk jobber bedre og raskere med mat og drikke i kroppen. Del også ut sjokolade, kjeks og drikke underveis. Da jobber folk på !

6. 4 dager til???? Du skulle begynt å pakke for en måned eller to siden. Og kvittet deg med eiendeler og skrot.

Skrevet

Bare hive meg på det med å pakke i: Banankasser duger! De klarer ganske høy vekt også, pakka selv bøker i de og de holdt. Bare pass på å bruke det litt tykke papiret i bunn, så ikke småting ramler ut. Bare tull å bruke penger på enda mer papp, som du får gratis på butikker!!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg syns også at banankasser duger. Det er litt overkill å kjøpe inn en masse kasser uten mål og mening. Men noen små kasser kan være Ok.

Jeg ville lagt en plan, om så bare i hodet. Kast/gi bort med hard hånd. Ikke alt passer inn i deres nye hjem. 

1) Ha en første-par-dager-bag med ladere, kjeks, vannflaske, toalettsaker, småklær, notatblokk og skrivesaker++

2) Bare begynn med å pakke ned ting nå, all slags ting du skal ta med deg videre. Bøker, servise, sommerklær, pynteputer, alle slags pyntegjenstander og bilder osv osv osv. Det er virkelig ingenting å vente med - og det tar lengre tid enn man tror. 

3) pakk og skriv på eskene samtidig. Gjerne pakk temavis, men det er ikke noe tvang hvis du har det travelt. Men gjerne etter rom!!!. Jeg syns det var greit å ikke bare skrive «kjøkkengreier» men skrive mer nøyaktig hva som var oppi, feks sil, boller, rivjern osv. Gjorde de første dagene mye enklere. 

4) kvitt deg med ting, for du vil løfte mange esker i løpet av prosessen. Hvorfor ta med seg noe som uansett blir kastet/ gis vekk/ havner i boden?

5) prøv å ikke sett ting og tang i boden med en gang. Det er lett å glemme hva man har satt der. Sett mye av eskene i et ledig rom. Vi bestemte oss for at stua skulle være oppholdsrom og ikea-møbler-unpacking-room, og satte derfor alt av esker i ett annet rom. Da ble det mer behagelig å flytte, slapp å se eskene absolutt hele tiden. Samme gjelder kjøkkenet. Ikke sett alt der inne med en gang. Det er syyykt irriterende.

6) skriv ned ting som dukker opp underveis. Noe dere mangler? Et mål dere må huske? Skriv opp og skaff så tidlig som mulig. Tenker batterier og lyspærer, vaskemidler og sånn. Ville definitivt hatt en bøtte vaskeutstyr lett tilgjengelig i nyhuset også. 

7) ikke vær overivrig med maling, romorganisering osv med en eneste gang. Bo dere til litt, kjenn litt på hva som funker. Spesielt med tanke på lys, hvordan lysinnslipp dere har vil påvirke hvilken farge veggmalingen får...

8) søppelsekker revner ofte. Ikke legg ting du er redd for oppi, blir ofte litt rar lukt også.

9) når du pakker hengende klær så ta 10-12 plagg samtidig ned i en søppelpose mens de henger. Så ligger de rett(unngå krøll) og er enkle å henge på plass. 

Endret av globalagogo
Gjest Marillia
Skrevet

Dere har fått mange gode råd over her, har et par råd jeg har erfart har vært grei:

Ha en tomeske som merkes gjenbruk, og en bossekk ved siden av til det som skal kastes. Kast/gjenbruk før dere flytter, det blir straks verre å ta det igjen etter flyttingen.

Pakk ned i samme eske det du tar ut av feks et vitrineskap og som skal inn i samme skapet, merk feks vitrineskap. Å mikse masse fra stua som skal inn i skap med pynt osv gjør at det tar lengre tid å rydde på plass. Har dere feks en kommode i gangen med luer og sjal: merk esken luer/sjal kommode gang. Man unngår mye rot, og det tar ikke mange minuttene å sette ting på plass da. Bilder kan settes i en eske, som regel er dette ting som henges opp etter at man har bodd seg litt inn. Kan fint plasseres i en bod eller et gjesterom til man får tid. Likedan permer, papirer osv, dette er ting man kan pakke ut når man har fått orden på kjøkken, stue og soverom. 

Likedan klær: merk eksene klær Per og klær Lise. Klær som henger på kleshengere kan løftes rett av og fraktes med hengere og henges deretter rett inn i nye skap. 

Når dere flytter: Ikke begynn i alle rom. Start med kjøkken eller stue og få organisert skikkelig ett og ett rom. 

Skrevet

Meld flytting til folkeregisteret, sett opp navneskilt på postkassen og døren. Dere får to måneder ettersending hos Posten. Meld ny adresse til alle steder dere har abbonement. (Husk lisensavdelingen....) Vi får fremdeles post til forrige eier, selv om vi har sagt ifra mange ganger. De oppgir heller ikke ny adresse så vi kan videresende regninger. Nå går alt rett i søpla. (Inkasso Next, ikke mitt problem.)

Bestill flyttevask i god tid om dere ikke skal gjøre det selv. Husk å gå over boligen sammen med vasker etterpå. 

Anonymkode: 093d8...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...