Gå til innhold

strikke grytekluter

rutti

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan en strikker grytekluter? Hvor mange masker legger en opp? Må en strikke to lapper og sy sammen eller holder det med en? Hva slags garn anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville strikket med tykt (evt dobbelt) bomullsgarn, på rundpinne. Når du har strikket ferdig, legger du grytekluten dobbelt og syr igjen øverst og nederst og syr på en hempe.

Akkurat hvor mange masker du må legge opp, kommer jo an på garn og pinner og hvor store du vil at gryteklutene skal være, så det må du nesten prøve deg frem med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andromeda

Du kan også strikke to lapper i ønsket størrelse og sy sammen. Bruk gjerne to farger. Jeg ville også brukt tykt bomullsgarn, gjerne dobbelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan en strikker grytekluter? Hvor mange masker legger en opp? Må en strikke to lapper og sy sammen eller holder det med en? Hva slags garn anbefales

Her er noen oppskrifter på grytekluter.

De er på svensk, men hvis man husker at virka=hekle og varv=omgang...så går det vel bra.

http://www.garnstudio.no/design/diverse/grytlappar.htm

http://www.garnstudio.no/design/diverse/gr...grytlappar2.htm

Og bruk gjerne bomullsgarn som kan vaskes på 60 grader. Gryteklutene blir gjerne skitne etter en stund...og da er det greit å kunne vaske dem rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker grytekluter i et litt tykt bomullsgarn, 100% bomull - fint at det ikke er 'blankt' lissom. Jeg bruker pinner nr 3... Legger opp 40 masker, strikker perlestrikk (evt dobbel perlestrikk) til jeg synes de er store nok. Strikker fire sånne lapper, hekler dem sammen med fastmasker i en kontrastfarge. knallfine og GODE!

Og så kan du strikke matchende oppvask-kluter - bruk pinne 3,5, samme garn. Legg opp 47 masker, strikk til kluten er stor nok (perlestrikk funker bra til dette). Fell av og fest tråder godt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger opp på tykke rundpinner, strikker rundt. Bruker to bomullsfarger, dekorativt (gjerne en farve og hvitt). Hvor mange masker? Hm, ser det litt an. Sikkert 50, bruker øyemålet. Når jeg har felt av fester jeg tråder og så hekler jeg rundt. Blir dødsfint, og det er kjempe enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke kan hekle da...noen gode tips? :oops:

Lån heklebok på biblioteket...absolutt beste måten å lære å hekle på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espera ikke-innlogget
For oss som ikke kan hekle da...noen gode tips? :oops:

Jeg har beskrevet hvordan du kan strikke grytekluter litt lenger opp i tråden :wink: Vil du ikke hekle kant rundt, kan du like gjerne sy dem sammen! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beskrevet hvordan du kan strikke grytekluter litt lenger opp i tråden :wink: Vil du ikke hekle kant rundt, kan du like gjerne sy dem sammen! 8)

Juhu! og det blir like fint? kanskje det skal bli mitt neste prosjekt da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like fint det! Når du syr dem sammen, sy med sånne....øh, hva heter de stingene da, du tråkler ikke lissom men stikker nålen inn på side a så den kommer ut på side b hver gang. Skjønte du? (utrolig dårlig til å forklare jeg....)

Strikkede grytekluter er MINST like fint som hekla! Så det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like fint det! Når du syr dem sammen, sy med sånne....øh, hva heter de stingene da, du tråkler ikke lissom men stikker nålen inn på side a så den kommer ut på side b hver gang. Skjønte du? (utrolig dårlig til å forklare jeg....)

Strikkede grytekluter er MINST like fint som hekla! Så det!!!!!

Tror jeg skjønte... du stikker nålen inn på side a,den kommer ut på side b,så stikker du den ned på side a igjen.. eller..? :hoho: sånn at tråden kommer på utsiden av skøyten mellom lapp a og b?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, stikk den inn side a hver gang slik at det blir en pen jevn kant i "skjøten"....

Lykke til!

Tusen takk for hjelpen Espera :) Skal bare strikke ferdig det jeg holder på med, vente på at jeg får lønn,så er gryetkluter next! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stikk den inn side a hver gang slik at det blir en pen jevn kant i "skjøten"....

Lykke til!

Takk for det! nå har jeg kjøpt garn,gleder meg til å begynne :) Hvor lang tid bruker du ca på to stk? Utålmodig... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg strikker grytekluter i et litt tykt bomullsgarn, 100% bomull - fint at det ikke er 'blankt' lissom. Jeg bruker pinner nr 3... Legger opp 40 masker, strikker perlestrikk (evt dobbel perlestrikk) til jeg synes de er store nok. Strikker fire sånne lapper, hekler dem sammen med fastmasker i en kontrastfarge. knallfine og GODE!

Og så kan du strikke matchende oppvask-kluter - bruk pinne 3,5, samme garn. Legg opp 47 masker, strikk til kluten er stor nok (perlestrikk funker bra til dette). Fell av og fest tråder godt.

Lykke til!

Hmm.. en ting til før jeg setter igang.. strikker du med dobbel tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espera i.i.

Strikker med enkel tråd jeg, blir tykt og godt det når du syr dem sammen.

Jeg bruker kanskje en fire-fem kvelder på et sett grytekluter, men da strikker jeg bare et par timer om dagen da....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...