AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Mannen min er EU-borger og vi skal ta med bilen hans til Norge, da han har et ønske om å bo i Norge, og vi kommer ikke til å bo midt i Oslo, så bil må han ha. Han har ingen jobb som venter på ham Det er altså han som skal kjøre den, og ikke jeg. Hvordan blir dette med registrering i Norge? Må den registreres? Hvor, hvordan? I utgangspunktet ser vi for oss at han blir i Norge mer enn 6 måneder. Ser mange polsk- og svenskregistrerte biler kjøre rundt, så jeg er jo usikker. Jeg prøvde å se på lovdata, men jeg forstår ikke det som står der, det er som å lese Google oversetter fra khmer. Anonymkode: dca4d...4a2
Zzyzx Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Skatteetaten har en grei veileder for dette, han svarer på noen spørsmål for å finne hvilke regler som gjelder i hans tilfelle: http://www.skatteetaten.no/utenlandsregistrertbil 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Hvor klokt det er å ta med bilen, er jeg meget usikker på. Den kan ikke permanent innføres til Norge uten at der betales temmelig mye for den. Mener dette sorterer under Tolletaten. Jeg har lest en del tidligere om temaet. Regelverket er kronglete å finne ut av. Bruk google. Anonymkode: 8b03c...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Når han bor fast i Norge har han egentlig ikke rett til å kjøre utenlandsregistrert bil her. Kan være man får noen mnd på seg til å omregistrere og det er ofte veldig dyrt. Vet det er litt annerledes, men kjæresten min er irsk og vi flyttet til Storbritannia for noen måneder siden med hans irske bil. Han kvitta seg med den irske og kjøpte ny bil i UK da det som oftest er mye billigere og enklere. Eksen min fra Island gjorde det samme da han flytta til Norge. Tror bilen hans var verdt 80 000, men kosta 200 000 å omregistrere. Anonymkode: a3eb6...cf2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 Må fortolles og omregistreres. Anonymkode: 6e201...7b5
stan Skrevet 26. november 2017 #6 Skrevet 26. november 2017 Før gikk det an å ta med en bil på flyttelasset. Det var da mye rimeligere å omregistrere til norske skilt. Vet ikke om dette gjelder lengre? Og om det er aktuelt her?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #7 Skrevet 26. november 2017 8 timer siden, stan skrev: Før gikk det an å ta med en bil på flyttelasset. Det var da mye rimeligere å omregistrere til norske skilt. Vet ikke om dette gjelder lengre? Og om det er aktuelt her? Det virker som om de avsluttet dette i 2002 eller noe der omkring. Anonymkode: dca4d...4a2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #8 Skrevet 26. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når han bor fast i Norge har han egentlig ikke rett til å kjøre utenlandsregistrert bil her. Kan være man får noen mnd på seg til å omregistrere og det er ofte veldig dyrt. Vet det er litt annerledes, men kjæresten min er irsk og vi flyttet til Storbritannia for noen måneder siden med hans irske bil. Han kvitta seg med den irske og kjøpte ny bil i UK da det som oftest er mye billigere og enklere. Eksen min fra Island gjorde det samme da han flytta til Norge. Tror bilen hans var verdt 80 000, men kosta 200 000 å omregistrere. Anonymkode: a3eb6...cf2 200 000 for å omregistrere er helt sykt! I henhold til Skatteetaten sin veileder virker det som vi på en måte har flere ting å velge mellom, så jeg sendte melding på Altinn, så får vi se. En mulighet later til å være at han kan kjøre utenlandskregistert bil i Norge i fram til et år, hvis han bor i Norge midlertidig. Men som sagt, mange faktorer som spiller inn. Grunnen til at vi tar med bilen, er fordi vi er... gjerrige :| Det er for oss mye bedre å bruke opp en bil som han betalte rundt 16 000 for, framfor å måtte kjøpe noe dyrere i Norge, og som er grei stand. Vi vet heller ikke om dette blir midlertidig eller permanent, og om sistnevnte er tilfelle og han får en grei jobb, kan vi jo selvfølgelig bytte ut bilen. I verste fall får bilen bli igjen her, fordi en 17 år gammel bil kommer visstnok til å koste 19 000 å få fortollet/omregistrert. Og ja, jeg var ikke den skarpeste kniven i rettslære, så alt dette er forvirrende. Anonymkode: dca4d...4a2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #9 Skrevet 26. november 2017 12 timer siden, Zzyzx skrev: Skatteetaten har en grei veileder for dette, han svarer på noen spørsmål for å finne hvilke regler som gjelder i hans tilfelle: http://www.skatteetaten.no/utenlandsregistrertbil Jeg fant veilederen, men jeg føler vi har for mye å velge mellom, som at vi ikke vet om han kommer til å bli boende midlertidig eller permanent. Han kan være fritatt for å omregistere, pga barn i utlandet (familiemessig tilknytning i utlandet), men samtidig ikke, fordi vi/han kan ikke reise ned en gang i måneden. Anonymkode: dca4d...4a2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 200 000 for å omregistrere er helt sykt! I henhold til Skatteetaten sin veileder virker det som vi på en måte har flere ting å velge mellom, så jeg sendte melding på Altinn, så får vi se. En mulighet later til å være at han kan kjøre utenlandskregistert bil i Norge i fram til et år, hvis han bor i Norge midlertidig. Men som sagt, mange faktorer som spiller inn. Grunnen til at vi tar med bilen, er fordi vi er... gjerrige :| Det er for oss mye bedre å bruke opp en bil som han betalte rundt 16 000 for, framfor å måtte kjøpe noe dyrere i Norge, og som er grei stand. Vi vet heller ikke om dette blir midlertidig eller permanent, og om sistnevnte er tilfelle og han får en grei jobb, kan vi jo selvfølgelig bytte ut bilen. I verste fall får bilen bli igjen her, fordi en 17 år gammel bil kommer visstnok til å koste 19 000 å få fortollet/omregistrert. Og ja, jeg var ikke den skarpeste kniven i rettslære, så alt dette er forvirrende. Anonymkode: dca4d...4a2 Å fortolle en 17 år gammel bil er galskap. Du vet ikke en gang om den kommer igjennom EU kontrollen i Norge. Dette prosjektet hadde jeg parkert var jeg deg. Anonymkode: ed504...5fd 3
stan Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker som om de avsluttet dette i 2002 eller noe der omkring. Anonymkode: dca4d...4a2 Javel. Jeg hadde enkelte kjenninger som studerte i utlandet og som brakte hjem biler på dette viset.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 Hvis det er midlertidig kan han kjøre den inntil et år, så kan man søke om å få dette forlenget med enda et år, men der kjenner jeg ikke vilkårene. Jeg hadde beholdt bilen det første året, og dersom det viser seg at han får fast jobb og blir permanent hadde jeg solgt bilen i hjemlandet og kjøpt noe tilsvarende her etter ett år, siden dere da vil ha råd til det. Anonymkode: 9e3f5...1ab
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 Og husk at dere ikke kan låne bort bilen til noen som er norsk statsborger. Blir dere tatt i det vil dere få en kjempebot, tilsvarende fortolling. Anonymkode: 9e3f5...1ab
tdm900 Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 Veit om et tilfelle der en bil ble tatt med inn fra et EU land, der endte de opp med selge bilen til en person som bor i EU, da det kosta for mye for den som skulle ha det utført.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er midlertidig kan han kjøre den inntil et år, så kan man søke om å få dette forlenget med enda et år, men der kjenner jeg ikke vilkårene. Jeg hadde beholdt bilen det første året, og dersom det viser seg at han får fast jobb og blir permanent hadde jeg solgt bilen i hjemlandet og kjøpt noe tilsvarende her etter ett år, siden dere da vil ha råd til det. Anonymkode: 9e3f5...1ab 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og husk at dere ikke kan låne bort bilen til noen som er norsk statsborger. Blir dere tatt i det vil dere få en kjempebot, tilsvarende fortolling. Anonymkode: 9e3f5...1ab Ja, det virker som det beste og enkleste, likevel er det ikke alltid så greit å finne fram i det byråkratiske mylderet :| Takk for svar, dette var oppløftende Dette med at andre ikke kan låne bilen har jeg hørt før, og er så vidt jeg fikk med meg gjeldene i mange europeiske land Anonymkode: dca4d...4a2
Ny Bruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 På 26.11.2017 den 12.40, AnonymBruker skrev: Må fortolles og omregistreres. Anonymkode: 6e201...7b5 Nei, må ikke hvis det er midlertidig.
Ny Bruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 Vi har gjort det. En EU-borger kan bruke utenlandskregistrert bil i 1 år. Dette året regnes fra første dag denne PERSONEN kommer til Norge, ikke sele bilen, altså fra man er registrert i Folkeregisteret. Man må også dokumentere at man har tenkt å være her midlertidig og ikke permanene. F.eks. at man har kone/barn i hjemmelandet. Det vi har brukt er dokumentasjon fra arbeidsgiver at han hadde tidsbegrenset arbeidsavtale og tidsbegrenset leieavtale på leiligheten hans hjemme som han leide ut mens han var her. I noen tilfeller kan man søke om enda et år, med de samme papirene. Hvis man får søknaden godkjent, så må man ha den med i bilen og vise frem ved forespørsel. Hvis jeg ikke tar feil, så er det også bare den som søkte/eieren som kan kjøre denne bilen. Ikke noen andre selv om eieren sitter på. Men jeg husker ikke dette nøyaktig. Vi har hatt bilen vår her i 2 år. Vennene våre valgte å bare kjøre og fikk ca. 60 000 kr i bot og krav om å ta bilen ut av landet snarest en gang de ble stoppet på veien.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 26 minutter siden, Ny Bruker skrev: Vi har gjort det. En EU-borger kan bruke utenlandskregistrert bil i 1 år. Dette året regnes fra første dag denne PERSONEN kommer til Norge, ikke sele bilen, altså fra man er registrert i Folkeregisteret. Man må også dokumentere at man har tenkt å være her midlertidig og ikke permanene. F.eks. at man har kone/barn i hjemmelandet. Det vi har brukt er dokumentasjon fra arbeidsgiver at han hadde tidsbegrenset arbeidsavtale og tidsbegrenset leieavtale på leiligheten hans hjemme som han leide ut mens han var her. I noen tilfeller kan man søke om enda et år, med de samme papirene. Hvis man får søknaden godkjent, så må man ha den med i bilen og vise frem ved forespørsel. Hvis jeg ikke tar feil, så er det også bare den som søkte/eieren som kan kjøre denne bilen. Ikke noen andre selv om eieren sitter på. Men jeg husker ikke dette nøyaktig. Vi har hatt bilen vår her i 2 år. Vennene våre valgte å bare kjøre og fikk ca. 60 000 kr i bot og krav om å ta bilen ut av landet snarest en gang de ble stoppet på veien. Fint, takk for svar. Hadde så absolutt vært en fordel å unngå bot Anonymkode: dca4d...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå