AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Jeg var dum i et lite øyeblikk og jeg trykket på noe som så ut som en uskyldig link (link til en musikkomtale). Plutselig ble jeg omdirigert til noe som så ut som en virusside og det spilte av en lyd. Jeg gikk ut av det hele. Jeg har kjørt virusscan som ikke har oppdaget noe og jeg har ikke sett til noe annet. Hva annet bør jeg gjøre? Er det stor sjanse å få virus når man går inn på en tvilsom nettside? Anonymkode: d5247...897
Jonencloud Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Å bli infisert av å bare gå inn på enn side er ganske uvanlig, spesielt når siden drar åpenbar oppmerksomhet mot seg ved å spille av lyd eller video som sier du har vunnet eller noe slikt, ikke akkurat ideelt hvis du vil infisere noens maskin. ville ikke bekymret meg
Gjest PaN Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 3 minutter siden, Jonencloud skrev: Å bli infisert av å bare gå inn på enn side er ganske uvanlig, spesielt når siden drar åpenbar oppmerksomhet mot seg ved å spille av lyd eller video som sier du har vunnet eller noe slikt, ikke akkurat ideelt hvis du vil infisere noens maskin. ville ikke bekymret meg Er faktisk veldig vanlig og altfor enkelt å få vitus ved klikk av nettsider faktisk. Til ts, hadde prøvd å fjerne cookies og loggen i den tiden du klikket deg inn, og ta et ekstra søk på virus. Regner med nettsiden du klikket deg inn på bruker cookies så lurt å få det fjernet.
Jonencloud Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 1 minutt siden, røder said: Er faktisk veldig vanlig og altfor enkelt å få vitus ved klikk av nettsider faktisk. Til ts, hadde prøvd å fjerne cookies og loggen i den tiden du klikket deg inn, og ta et ekstra søk på virus. Regner med nettsiden du klikket deg inn på bruker cookies så lurt å få det fjernet. cookies er alltid greit å rense bare fordi de er unødvendige, men de kan ikke kjøres som kode og kan kun skrives til av siden som ga de ut og også kun leses om brukeren laster den samme siden på nytt, det skal ikke være mulig for en nettside å se hva du har gjort på andre nettsider med kun cookies. unntaket er evt ad tjenester som google ads fordi flere nettsider implementerer google ads, samt sosiale nettverks sine "like and share" funksjoner som nyhetsider gjerne bruker. men å infisere en nettleser uten å gjøre noe annet enn å åpne en side er ikke noe som kan skje med mindre nettleseren og/eller os'et har en upatchet svakhet som siden utnytter. det vil si at nettleseren evt nettlesertillegg som brukes må ha en svakhet, os'et må ha en svakhet og de må begge være upatchet. og hvis webutviklerne faktisk har den kunnskapen som skal til for å utnytte evt svakhet vil de ikke tiltrekke seg oppmerksomhet, de vil infisere deg stille og så videresende deg til siden du trodde du trykket på. ingen med kunnskapen til å utføre et drive-by angrep vil risikere å gjøre brukeren mistenksom på om de har blitt infisert. Det finnes ingen garantert måte å vite om siden faktisk har infisert op. men omstendighetene må være veldig spesifikke, legg til at brukeren har MacOS som ikke er like lukrativt å utvikle exploits til og at siden ikke gjør noe forsøk på å være usynlig og det virker veldig usannsynlig at nettsiden faktisk har infisert op. vil allikevel anbefale han/henne å gjøre et søk med malwarebytes for mac dersom det gir betryggenhet https://www.malwarebytes.com/mac/
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 Takk for svar. Jeg slettet loggen og nettstedsdata rett etter jeg lukket safari og kjørte scan med malwarebytes. Jeg ble ganske skremt, men etter å ha lest litt etter jeg postet innlegget virket det som det bare var scam. Men jeg gikk så fort ut av det hele at jeg ikke fikk med meg hva det stod på siden. Jeg mener det kom opp en liten bolk om at jeg har virus, og det er vel typisk for scam eller? Anonymkode: d5247...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå