AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg har en 6 år yngre søster som jeg alltid har stått veldig nær. Foreldrene mine merket i tidlig alder at det var noe spesielt med henne og hun fikk derfor tidlig diagnosen lettere utviklingshemmet ( tilbakestående ). Jeg har alltid vært opptatt av å passe på henne, hun har blitt mye mobbet og har også opplevd at gutter har utnyttet henne. For de som ikke kjenner søsteren min så kan det være vanskelig å merke diagnosen hennes, det er først når man prater litt med henne og blir kjent at man merker det. Det går spesielt på dette med sosiale antenner. Hun er ufør og jobber i vernet bedrift. Hun er 21 år gammel og har hele livet foran seg. Igår skjedde noe som gjør meg helt på gråten bare av å tenke på det. Hun kommer på besøk og forteller stolt at hun har fått en tatovering. Jeg tenkte at det er jo fint, det er ganske normalt å ha en tatovering idag, men jeg begynner å stusse da hun begynner å kneppe opp buksen sin og da merket jeg at angsten tok meg: Hvorfor knepper du opp buksen? HVOR hàr du tatovert deg? sa jeg. Selvfølgelig kunne det vist seg at hun hadde tatt en tatovering på f.eks låret, men siden jeg kjenner søsteren min så godt og vet hvordan hun er så tenkte jeg med en gang det verste. Og jeg hadde rett. Søsteren min har tatovert en tekst på underlivet, jeg vil ikke gjengi denne teksten, men jeg blir på gråten bare av tenke på det. At noen har tatovert søsteren min på denne måten brister meg helt inntil margen og selv om hun kan i noen tilfeller virke oppegående så må tatovøren forstå at her er noe ruskende galt, en klinkende edru og oppegående person gjør IKKE sånt mot kroppen sin! Søsteren min og jeg endte opp i en stor krangel hvor jeg prøvde å forlange at enten tatoverer du over dette eller fjerner med laser og at det er en regning jeg gledelig tar. Hun ble da sur og sa jeg var teit og at dette er jo en skjult tatovering. Men hva når hun får kjæreste? Hva i offentlige dusjer? Hos gynekologen? Jeg syntes det er helt forferdelig at søsteren min skal gå rundt med dette på kroppen, jeg er livredd for hvordan mine foreldre vil reagere hvis de finner det ut og jeg er RASENDE på den tatovøren som har gjort dette! Søsteren min nekter meg å fortelle hvor hun har gjort dette, men det skal jeg finne ut og spørre hva faen tatovøren tenker med når han tatoverer søsteren min som dette! Han skulle ha nektet! Jeg er så lei meg, sint og bekymret for søsteren min. Jeg vil beskytte henne, men jeg har ikke mulighet til å være rundt henne 24 timer i døgnet. Jeg er livredd for hva slags andre ting hun kan finne på og at noen driter i henne og ler av henne på hennes bekostning! Anonymkode: 12de1...ee8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, Mortem skrev: Dette har du ingenting med. Ingenting med?! At søsteren min blir begått et sånt overgrep mot og muligens skremmer bort fremtidige partnere når hun kler av seg?! Du mener altså at tatovøren ikke heller gjorde noe galt her? Ts Anonymkode: 12de1...ee8 28
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 Noen ting kan du bare ikke beskytte henne mot. Ja du kan være der for henne og si dine meningen, men hun er tross alt myndig og bestemmer selv. Anonymkode: bc59c...e1d 22
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Men hun må vel selv ha sagt til tatovøren hva hun ønsket tatovert? Skjønner du er opprørt, men dersom søsteren din ikke ønsker å fjerne den, så er det jo hennes kropp. Ikke så mye å gjøre med.. Anonymkode: 0656a...6e1 17
Liinneee Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 (endret) uff dette hørtes ikke bra ut... var det veldig ille det som sto der? Om det var en ille tatovering, så er det hvertfall bra den er på en plass som ikke syns godt.. Hadde åsså vært opprørt om jeg var i din situasjon Endret 25. november 2017 av Liinneee
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 1 minutt siden, Mortem skrev: Dette har du ingenting med. Enkel måte å fraskrive seg alt ansvar på, synes du ikke? Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din ts, den tarovøren skulle aldri ha tatt den tatoveringen, man skal ha for mye integritet til som tarovør. Du sier selv at man fort merker det når en prater med henne, så alle oppegående mennesker burde kunne legge to og to sammen og fatte tegninga når de snakker med henne. Veldig enkelt å si at man skal la henne gjøre som hun vil og det er hennes liv blabla, men det har ikke noe å si om jenta er 21 hvid hun ikke er eldre i hodet enn ung tenåring eller yngre. Anonymkode: 59fd7...1e4 16
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Jeg hadde også vært fortvilet. Jeg håper du finner ut hvem som har gjort dette og får gitt beskjed. og fortsette med samtalene med søsteren din. Anonymkode: 9ebef...8a1 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun må vel selv ha sagt til tatovøren hva hun ønsket tatovert? Skjønner du er opprørt, men dersom søsteren din ikke ønsker å fjerne den, så er det jo hennes kropp. Ikke så mye å gjøre med.. Anonymkode: 0656a...6e1 Ja, det har hun gjort, men dette er noe en drita full tenåring i Syden kunne ha funnet på, ikke en edru 21 åring i Norge! Her burde tatovøren ha skjønt at noe var galt. Selv hadde jeg ikke tatovert dette om jeg fikk en million en gang! Ts Anonymkode: 12de1...ee8 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ting kan du bare ikke beskytte henne mot. Ja du kan være der for henne og si dine meningen, men hun er tross alt myndig og bestemmer selv. Anonymkode: bc59c...e1d Men er hun myndig hvis hun er lettere utviklingshemmet? Myndig som i at hun kan ta alle avgjørelser og vite hva som er best for seg osv, bor hun hjemme med foreldrene eller omsorgsbolig? Anonymkode: 59fd7...1e4 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 Jeg har en "slik" søster selv, og å kalle det et overgrep fra tatovørens side synes jeg er å ta litt vel hardt i. Som du sier selv så er det gjerne vanskelig å merke at noe er galt før en har snakket med vedkommende. Det finnes mange merkelige mennesker i verden, og tatovøren er nok vandt med å få alle slag forespørsler fra alle slags ulike mennesker. Om du finner ut av hvem det er som tok tatoveringen så kan du gjerne snakke med vedkommende og spørre om han ikke merket noe var galt, men i bli rasende på ham er det egentlig ikke grunnlag for. Det er ikke et overgrep. Synes også at du overdriver hvor mye dette kommer til å bety for søsteren din. Hvor ofte står vi i dag nakne i offentlige garderober? Hvor ofte går vi til gynekologen? Og uansett om vi gjør det, så er jo gynekologer uansett vant med alt slags rart? Og om søsteren din får seg kjæreste, så vil jo den kjæresten sannsynligvis (forhåpentligvis) være på samme utviklingsnivå mentalt sett som søsteren din, og vil kanskje ikke tenke noe over det i det hele tatt. (En annen ting er at mennesker som er lettere mentalt hemmet sjeldent får seg kjærester i det hele tatt siden de ikke er mentalt modne for det). Søsteren min har også gjort mye rart oppgjennom årene. Jeg går ikke rundt og forventer at andre merker det er noe galt med henne. Det var flere av klassekameratene mine som trodde hun var moren min de gangene hun var med på skoleavslutninger etc. Anonymkode: baac9...8fc 46
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 6 minutter siden, Liinneee skrev: uff dette hørtes ikke bra ut... var det veldig ille det som sto der? Om det var en ille tatovering, så er det hvertfall bra den er på en plass som ikke syns godt.. Hadde åsså vært opprørt om jeg var i din situasjon Ja, jeg syntes det er veldig ille og møter hun en oppegående mann så vil han nok løpe med halen mellom bena. Hvis hun ikke kvitter seg med tatoveringen så håper jeg hun finner seg en kjæreste på hennes nivå som ikke vil gjøre narr av henne eller stikke av når han ser den. Skriften er i tillegg ganske stor, så den er godt synlig. Heldigvis vil ikke søsteren min ha barn, så jeg slipper å bekymre meg for synet av henne på føden med denne tatoveringen. Ts Anonymkode: 12de1...ee8
Gjest yeans Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Har søsteren din en verge eller styrer hun livet sitt selv? Hvis det siste så har du ikke noe du skulle ha sagt. Tross alt. Uansett hva hun har tatovert der. Dessuten sliter jeg med å tro på denne historien.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkel måte å fraskrive seg alt ansvar på, synes du ikke? Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din ts, den tarovøren skulle aldri ha tatt den tatoveringen, man skal ha for mye integritet til som tarovør. Du sier selv at man fort merker det når en prater med henne, så alle oppegående mennesker burde kunne legge to og to sammen og fatte tegninga når de snakker med henne. Veldig enkelt å si at man skal la henne gjøre som hun vil og det er hennes liv blabla, men det har ikke noe å si om jenta er 21 hvid hun ikke er eldre i hodet enn ung tenåring eller yngre. Anonymkode: 59fd7...1e4 Legene har sagt at hun er på intelligens nivået til en 12 åring, så det sier litt. Min søster er kanskje 21 i kroppen, men i hodet er hun ikke en gang tenåring. Ts Anonymkode: 12de1...ee8 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, yeans skrev: Har søsteren din en verge eller styrer hun livet sitt selv? Hvis det siste så har du ikke noe du skulle ha sagt. Tross alt. Uansett hva hun har tatovert der. Dessuten sliter jeg med å tro på denne historien. Hun bor i bolig og har støttekontakt som hun møter hver uke. Ts Anonymkode: 12de1...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Jeg har ikke lest det som er skrevet over og svarer på opprinnelig tekst. Du kan nesten ikke angripe tatovøren i dette tilfelle. Du sier selv man må bli kjent med søsteren din for å oppdage hennes diagnose. Mener du da tatovøren bør bruke tid på dette eller gjøre jobben sin? Dette er nok ikke det rareste han/hun har gjort og kommer nok ikke til å bli det heller. Folk finner på så mye rart i dag, jeg er selv sykepleier og har sett tatoveringer på de merkeligste steder at du vil ikke tro det. Men klart, vedkommende kunne sagt at ok, forstår at du ønsker tatovere deg der men kom tilbake om ei uke/mnd og se om du fremdeles vil det. Erfaringsmessig starter dolk ofte med en tatovering på en uskyldig plass før de går for de mest ekstreme. Er søsteren din umyndiggjort? Hvis ikke har du ikke så mye du skulle sagt, synd men sant. jeg forstår virkelig ditt sinne, redsel, frustrasjon og tanker rundt dette. DU er en god søster som stiller opp, men så lenge hun ikke er umyndiggjort kan ikke du ta denne kampen. Anonymkode: 96a0b...34d 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 TS er i gang igjen..... Anonymkode: 38c60...e02 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, yeans skrev: Har søsteren din en verge eller styrer hun livet sitt selv? Hvis det siste så har du ikke noe du skulle ha sagt. Tross alt. Uansett hva hun har tatovert der. Dessuten sliter jeg med å tro på denne historien. Men problemstillingen er jo interessant og relevant uansett, synes jeg. Jeg tviler ikke på at dette kunne ha skjedd noen, uansett. Så derfor er den helt innafor å diskutere. Anonymkode: 9ebef...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Ja, jeg syntes det er veldig ille og møter hun en oppegående mann så vil han nok løpe med halen mellom bena. Hvis hun ikke kvitter seg med tatoveringen så håper jeg hun finner seg en kjæreste på hennes nivå som ikke vil gjøre narr av henne eller stikke av når han ser den. Skriften er i tillegg ganske stor, så den er godt synlig. Heldigvis vil ikke søsteren min ha barn, så jeg slipper å bekymre meg for synet av henne på føden med denne tatoveringen. Ts Anonymkode: 12de1...ee8 Når søsteren din er lettere mentalt tilbakestående så bør du ikke håpe at hun finner seg en "oppegående" mann. Du bør håpe at hun finner en som mentalt sett er på samme nivå som henne. Det finnes ingen oppegående menn som går inn i forhold med mennesker som er mentalt hemmet. Hun er jo garantert yngre mentalt sett enn 21 år. Å få barn når hun er som hun er er helt uansvarlig. Anonymkode: baac9...8fc 38
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #20 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Legene har sagt at hun er på intelligens nivået til en 12 åring, så det sier litt. Min søster er kanskje 21 i kroppen, men i hodet er hun ikke en gang tenåring. Ts Anonymkode: 12de1...ee8 ...og så går du rundt og håper på at hun møter på en "oppegående mann"? Det er det som hadde vært et overgrep når hun er 12 år gammel mentalt sett, ikke det at tatovøren har gitt henne denne tatoveringen! Håper virkelig du er et troll. Anonymkode: baac9...8fc 35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå