Gå til innhold

Hvor legger man servietter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel der det står at det er "det verste man ser" at kunder legger servietter, tannpirkere og annet søppel på tallerkenen. Men da skjønner jeg ikke hvor ellers skal man legge brukt serviett eller tannpirker etter man har spist? Er vel verre å legge rett på duken. Skal man legge søppel i veska og ta med hjem? 

Snus skjønner jeg at er ekkelt, men trodde det var riktig å legge servietter på tallerkenen når man venter på at de skal ryddes bort. 

http://www.klikk.no/mat/spise/du-gjor-vel-ikke-dette-nar-du-spiser-pa-restaurant-2526647

Anonymkode: cdabd...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Servietten skal du ha i fanget (nesten) så lenge du sitter ved bordet. Når du reiser deg for å gå på do e.l. underveis i måltidet legger du den på stolen, og når du skal hjem legger du den på bordet (ikke på tallerkenen). En serviett er en serviett, uansett om den er laget av papir eller lin. 

Det er selvsagt litt forskjell på hvor viktig dette er etter hva slags selskap og/eller restaurant det dreier seg om. Og uansett er det nok ingen som skyter deg eller himler med øynene om du legger servietten på bordet underveis i måltidet, til det er disse reglene alt for lite kjent. :) 

Anonymkode: 8224a...f64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Kom over en artikkel der det står at det er "det verste man ser" at kunder legger servietter, tannpirkere og annet søppel på tallerkenen. Men da skjønner jeg ikke hvor ellers skal man legge brukt serviett eller tannpirker etter man har spist? Er vel verre å legge rett på duken. Skal man legge søppel i veska og ta med hjem? 

Snus skjønner jeg at er ekkelt, men trodde det var riktig å legge servietter på tallerkenen når man venter på at de skal ryddes bort. 

http://www.klikk.no/mat/spise/du-gjor-vel-ikke-dette-nar-du-spiser-pa-restaurant-2526647

Anonymkode: cdabd...a7f

Ser at han har jobbet på Slottet. Vel jeg har jobbet på Stortinget, og kan love at det ofte var kaos når det skulle ryddes. Politikerne la tallerkner i vinduskarmen, under bordet, lente seg over det tomme fatet så man ikke kom til uten å si Unnskyld meg.

Noen partier var ekstreme og uhøflige, vil ikke nevne hvilke.

Jeg legger fra meg servietten, hvis det er en papirserviett, på fatet sammen med restene av maten hvis jeg ikke har spist opp alt og det hender, bestikket (som jeg gjerne tørker av), tannpirkere. Er det linserviett legges den jo pent på bordet.

Men, jeg har en dårlig uvane, jeg begynner nesten å rydde for de som jobber der. Samle sammen fat fra de andre jeg sitter sammen med, ha alle tannpirkere osv. på ett fat. Dårlig uvane, jeg vet. Har skjerpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Atea skrev:

Ser at han har jobbet på Slottet. Vel jeg har jobbet på Stortinget, og kan love at det ofte var kaos når det skulle ryddes. Politikerne la tallerkner i vinduskarmen, under bordet, lente seg over det tomme fatet så man ikke kom til uten å si Unnskyld meg.

Noen partier var ekstreme og uhøflige, vil ikke nevne hvilke.

Jeg legger fra meg servietten, hvis det er en papirserviett, på fatet sammen med restene av maten hvis jeg ikke har spist opp alt og det hender, bestikket (som jeg gjerne tørker av), tannpirkere. Er det linserviett legges den jo pent på bordet.

Men, jeg har en dårlig uvane, jeg begynner nesten å rydde for de som jobber der. Samle sammen fat fra de andre jeg sitter sammen med, ha alle tannpirkere osv. på ett fat. Dårlig uvane, jeg vet. Har skjerpet meg.

Samme her.

Tror nok at jeg automatisk tenker resirkulering/søppelsortering. Papirservietter og tannpirkere går jo sammen med matavfall. Servietter av stoff legger jeg ved siden av tallerkenen. 

Anonymkode: 58666...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Samme her.

Tror nok at jeg automatisk tenker resirkulering/søppelsortering. Papirservietter og tannpirkere går jo sammen med matavfall. Servietter av stoff legger jeg ved siden av tallerkenen. 

Anonymkode: 58666...6ea

Det gjør de vel ikke? Servietter i alle slags kunstige farger og kanskje med gullfarget metallisk trykk på og gud vet hva, det skal vel ikke i matavfallet?

Anonymkode: 5dc40...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de vel ikke? Servietter i alle slags kunstige farger og kanskje med gullfarget metallisk trykk på og gud vet hva, det skal vel ikke i matavfallet?

Anonymkode: 5dc40...989

Jo, tørkerull og servietter går i matavfallet.

Anonymkode: a9f3a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...