Gå til innhold

Kan min baby ha bulimi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Teit spørsmål kanskje men jeg er bekymret. Min baby kaster alltid opp etter hun har ammet. Er det for tidlig å utvikle bulimi? Har hørt at dette er vanlig men jeg har ikke sett det på noen andre babyer. Min lille kaster nesten alltid opp litt etter hvert måltid. Jeg har et søskenbarn som har hatt anoreksi (hun er 17 år) og tenker at kanskje spiseforstyrrelser er arvelig. 

Anonymkode: 22578...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette høres rart ut, tror babyen din har refluks :) 

• Liker 22
Skrevet

Nei, det er mest sannsynlig overskuddsmelk eller reflux.

Anonymkode: b1fbc...342

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammel er babyen din?
Gulping etter måltid kan skje 2 eller flere ganger i døgnet.
Om barnet ikke viser ubehag, smerter, om gulpen er blodig, gulgrønn, eller sprutgulp.. Om barnet legger på seg og er innenfor vekstkurven så trenger man ikke bekymre seg for mye.
"Oppkast/gulp" etter måltid er veldig normalt for små babyer. (magesekken er veldig liten, så trenger ikke for mye melk, før magen er overfyllt) Min bror da han var spedbarn, så gulpet han OFTE..Endte opp med at min mor måtte gi han små, men hyppige måltider.. Han var glupsk som baby - Like glupsk som voksen :fnise: 

Men, uansett hva slags råd du får på ett forum:
Er du bekymret, så drar du til helsestasjon/Fastlege etc :)  For alt vi vet, kan babyen din ha andre plager, som fører til oppkast/gulping og særlig når det skjer ofte :) 

• Liker 7
Skrevet

Nei. Babyen har en fysisk reaksjon på ammingen. Det har ingenting med selvfremkalt oppkast å gjøre.

Spiseforstyrrelser kan være arvelig ved at man har en genetisk sårbarhet som kan gi spiseforstyrrelser. Men miljø spiller nok en mye større rolle en arv. Barn og unge plukker opp mye mer enn hva man tror.

• Liker 5
Skrevet

Er vel helt vanlig at babyer gulper etter måltid? Det vet du vel? 

Anonymkode: 4139a...039

• Liker 6
Skrevet

Bulimi er en psykisk lidelse. Forstår ikke at noen i det hele tatt kan tenke at en baby har bulimi? Arvelighet? 

Noen ganger skulle jeg ønske det var obligatorisk med ex.phil for alle. Verste jeg har lest. 

Anonymkode: 42789...06a

• Liker 26
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bulimi er en psykisk lidelse. Forstår ikke at noen i det hele tatt kan tenke at en baby har bulimi? Arvelighet? 

Noen ganger skulle jeg ønske det var obligatorisk med ex.phil for alle. Verste jeg har lest. 

ex.phil?! Haha:hoho:for et merkelig innspill! synes du overvurderer nytteverdien av exphil en smule altså:edie:

Anonymkode: 15113...499

• Liker 25
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske lidelser er vel arvelig. Jeg har faktisk takk ex.phil på Bali 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ex.phil?! Haha:hoho:for et merkelig innspill! synes du overvurderer nytteverdien av exphil en smule altså:edie:

Anonymkode: 15113...499

:fnise: Nesten verre enn hovedinnlegget. 

Anonymkode: 384fb...87b

• Liker 1
Skrevet

Babyer første mndene kan ikke styre hendene sine bevisst engang. At de skulle kaste opp bevisst er det rareste jeg har hørt. 

Anonymkode: 60503...9ff

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er du? Du burde virkelig lese deg opp på vel.. alt! Hvis du virkelig mener at en baby kan ha bulimi!? 

Dette er noe av det dummeste jeg har lest.. og jeg har lest mye dumt! 

Anonymkode: f3c98...ec9

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Teit spørsmål kanskje men jeg er bekymret. Min baby kaster alltid opp etter hun har ammet. Er det for tidlig å utvikle bulimi? Har hørt at dette er vanlig men jeg har ikke sett det på noen andre babyer. Min lille kaster nesten alltid opp litt etter hvert måltid. Jeg har et søskenbarn som har hatt anoreksi (hun er 17 år) og tenker at kanskje spiseforstyrrelser er arvelig. 

Babyen din kan ha problemer med lukkemuskelen. Det ene barnet mitt hadde det på samme måte. Tømte magen helt, og var deretter sulten igjen og måtte ammes på nytt. Måltid nr to ble beholdt. Dette var ikke normal gulping, det var så mye at jeg ble gjennomvåt og gjerne måtte skifte klær. Det andre barnet mitt gulpet på normal måte.

Jeg skjønner at du er bekymret, for det er slitsomt. Når barnet ble større, så måtte vi foreldrene begrense hvor mye det skulle spise, ellers spiste det til det kastet opp. Det er ikke bulimi, men dårlig utviklet metthetsfølelse. Barnet kjenner ikke at det blir mett. 

Anonymkode: 34458...9d4

• Liker 1
Skrevet

Babyen din drikker godt med melk, kanskje litt for fort. Ta noen små pauser, stryk litt på ryggen. Det er helt vanlig at babyer gulper opp litt, men skal egentlig ikke være nødvendig. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske lidelser er vel arvelig. Jeg har faktisk takk ex.phil på Bali 

Studerte du på Bali? Er det noen universitetsby der?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

Det kan komme av reflux eller at babyen spiser for fort eller for mye. Min baby kastet opp i mange år og det pga migrene fant vi ut etter 6 år. Er nå 15 og nesten helt kvitt det heldigvis.

Skrevet

Hehe, nei babyen din har ikke bulimi. 

Noen babyer gulper mye, av ulike grunner. Mine to var sprutgulpebabyer. De var både glupske og jeg hadde veldig mye melk. Hadde sånn 30 gulpekluter og enda skulle jeg hatt flere. 

• Liker 1
Skrevet

Da har babyen min og babyene på barselgruppa bulimi. Der er det masse gulping og til tider oppkast.

Oppsøke lege eller helsesøster dersom du er bekymret.

Anonymkode: cc2d3...0d9

Skrevet

Har hørt om ekstrem premature småbarn som får spisevegring, men en baby med bulimi er nok ikke mulig. 

Anonymkode: 59c65...9d9

Skrevet

Ryddet for personangrep og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...