AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Hei jenta mi er 20 måneder gammel. Hun fyller 2 år i mars. Jeg vet ikke om hun spiser nok eller for lite..hun pleide å drikke Nan melk det første år helt fra fødselen. Da hun ble ett år startet hun med hel melk. Hun bruker fortsatt tåteflaske. De siste 6 månedene eller kanskje mer har mat/drikke vanene hennes vært nesten slik: Kl 7: melk 200 ml Kl 9: kun 2 biter av brødskive (ville ikke ha mer) Kl 11: melk 210 ml Kl 12:30 : litt pommes frites Kl 14: melk 200 ml Kl 16: 1/4 pære og litt agurk Kl 17: litt ris med kylling spiste kun ca 5-6 skjeer av det. Og halv glass juice Kl : 18 melk 200 ml Kl: 24 melk 180 ml Og noen ganger får hun melk om natten også rundt 4-5 tida hvis hun er sulten. Dette var dagens måltider. Anonymkode: d5b31...e97
Gjest Mass Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jenta mi er 20 måneder gammel. Hun fyller 2 år i mars. Jeg vet ikke om hun spiser nok eller for lite..hun pleide å drikke Nan melk det første år helt fra fødselen. Da hun ble ett år startet hun med hel melk. Hun bruker fortsatt tåteflaske. De siste 6 månedene eller kanskje mer har mat/drikke vanene hennes vært nesten slik: Kl 7: melk 200 ml Kl 9: kun 2 biter av brødskive (ville ikke ha mer) Kl 11: melk 210 ml Kl 12:30 : litt pommes frites Kl 14: melk 200 ml Kl 16: 1/4 pære og litt agurk Kl 17: litt ris med kylling spiste kun ca 5-6 skjeer av det. Og halv glass juice Kl : 18 melk 200 ml Kl: 24 melk 180 ml Og noen ganger får hun melk om natten også rundt 4-5 tida hvis hun er sulten. Dette var dagens måltider. Anonymkode: d5b31...e97 Du må kanskje kutte ned på mengden melk og drikke, for det metter nok for mye slik at hun spiser mindre. Kanskje bytte ut noe av melken med vann også? Endret 25. november 2017 av Mass
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 Det var mye melk for en unge som snart er 2 år gammel syns jeg. Kutt ut mengden med melk og la henne få skikkelig mat når hun blir sulten. Anonymkode: 8fd77...95e 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 Hun spiser lite ja, men det er ikke rart når hun drikker så mye melk. Ville kuttet kraftig ned på melken til fordel for mer jernrike matvarer. Hvis det er sånn at hun får mye melk fordi hun ikke spiser uansett, så ville jeg heller gått tilbake til Nan, da den har mer riktig næringsinnhold for menneskebarn som får det meste av næringen fra melk. Kumelk inneholder langt fra alt hun trenger. Anonymkode: 04710...096 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Var ikke det ekstremt mye melk? Da mine var på den alderen fikk de et glass til frokost og et til kvelds (1,5 dl glass), og kanskje litt yoghurt i løpet av dagen. Anonymkode: 26fdb...6ac 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jenta mi er 20 måneder gammel. Hun fyller 2 år i mars. Jeg vet ikke om hun spiser nok eller for lite..hun pleide å drikke Nan melk det første år helt fra fødselen. Da hun ble ett år startet hun med hel melk. Hun bruker fortsatt tåteflaske. De siste 6 månedene eller kanskje mer har mat/drikke vanene hennes vært nesten slik: Kl 7: melk 200 ml Kl 9: kun 2 biter av brødskive (ville ikke ha mer) Kl 11: melk 210 ml Kl 12:30 : litt pommes frites Kl 14: melk 200 ml Kl 16: 1/4 pære og litt agurk Kl 17: litt ris med kylling spiste kun ca 5-6 skjeer av det. Og halv glass juice Kl : 18 melk 200 ml Kl: 24 melk 180 ml Og noen ganger får hun melk om natten også rundt 4-5 tida hvis hun er sulten. Dette var dagens måltider. Anonymkode: d5b31...e97 Barnet skal ikke ha mer enn en 1/2 liter melk i døgnet. Nå "fyller" du henne med melk slik at hun blir mett av melken og ikke vil ha eller fysisk føler behov for annen føde. Melk er ikke ernæringsmessig godt nok for et så stort barn. Er hun tørst så er vann tørstedrikk. Bruker hun flaske siden du oppgir mengden slik du gjør? Da kan overgangen til kopp eller glass med fordel komme inn som en del av omleggingen av kostholdet hennes.. Klarer du ikke legge om kostholdet hennes på egenhånd, så be helsestasjonen om hjelp. Anonymkode: 08242...d4a 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Det var mye melk? Høres ut som når barnet mitt begynte med fast føde ryndt 6-8 måneder det der. Bare at jeg ammet. Mitt barn er et par mnd eldre enn ditt, men hun spiser det samme nå som da hun var 20 mnd. En typisk dag for henne kan være: Frokost: Havrefras med melk/eggerøre/en yoghurtpose/en brødskive pluss litt frukt. Mellommåltid: smoothie/litt kornmokjeks Lunsj: en porsjon grøt Middag: ganske mye av det vi andre spiser Kvelds: bananlapper/brødskive/kornblanding/frukt/yoghurt Drikke til maten er som oftest vann, noen ganger melk. Hender at hun får litt flatbrød/cherrytomat/bær osv hvis det blir litt lenge mellom i blant. Anonymkode: f0088...e3d 3
Pearl2.0 Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Er ikke rart hun våkner om natten sulten hvis hun ikke får i seg skikkelig mat!! Stakkars liten❤ hun trenger mer substans. For mye melkeprodukter kan føre til intoleranse også. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Uten å kjenne dit barn vil jeg også si at hun får alt for mye melk og derfor orker for lite fast føde. Mengden totalt er jo forsåvidt grei, men næringsmessig er dette ikke dekkende for en 2åring. 2 år er et relativt stort barn, og hun burde kunne følge et «vanlig voksen spisemønster». Dette høres mer passende ut for en baby som holder på å tilvendes til mat. Dere har nok bare blitt hengende litt igjen i den rutinen som pleide og funke når dere begynte med fast føde. Prøv å gi frokost, lunsj, middag og kvelds med fast føde som hovedvekt. Itillegg til frukt og mellommåltid hvis hun ønsker. Gi et glass melk til maten, men hun behøver ikke mer utenom. Og hun burde kunne drikke av glass/kopp, ikke tåteflaske. Ellers er det fint å alltid ha vann tilgjengelig som tørstedrikk, gjerne i en drikkeflaske ala camelback. Når hun blir vandt med dette og spiser godt skal du nok se at hun ikke behøver mat ila natten. Melken metter jo veldig, men man blir raskt sulten igjen også. Vanen med nattflasken kan sitte hardt, men tilby da vann på tåteflasken istedet for melk. Siden hun er såpass stor vil hun nok protestere litt på at vanene endres, men det går seg fort til. Dette fikser du! :-) Anonymkode: 6ba49...f38 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 Oi. Så mye melk! Vi har nettopp kuttet kveldsflasken som vi har hatt i mange mnd nå. Men ikke fått noen flere flasker siden hun var rundt ett år. Helsesøster sa til oss at når de er to skal de ikke ha flaske lenger. Vår er samme alder som din. Frokost: en brødskive og litt melk lunsj: en brødskive eller ett polarbrød og f.eks ett egg eller havregrøt med banan middag: f.eks en potet og en kjøttkake og en del grønnsaker Kveldsmat: en brødskive eller polarbrød og gjerne en yoghurt med müsli Stort sett noe frukt i mellom måltidene og noen ganger knekkebrød. Serverer melk til frokost, lunsj og kveldsmat. Får vann til middag og har alltid vann tilgjengelig. Drikker generelt veldig lite. Nå er vi inne i en dårligere periode, men stort sett ser det slik ut. Anonymkode: 357d8...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi. Så mye melk! Vi har nettopp kuttet kveldsflasken som vi har hatt i mange mnd nå. Men ikke fått noen flere flasker siden hun var rundt ett år. Helsesøster sa til oss at når de er to skal de ikke ha flaske lenger. Vår er samme alder som din. Frokost: en brødskive og litt melk lunsj: en brødskive eller ett polarbrød og f.eks ett egg eller havregrøt med banan middag: f.eks en potet og en kjøttkake og en del grønnsaker Kveldsmat: en brødskive eller polarbrød og gjerne en yoghurt med müsli Stort sett noe frukt i mellom måltidene og noen ganger knekkebrød. Serverer melk til frokost, lunsj og kveldsmat. Får vann til middag og har alltid vann tilgjengelig. Drikker generelt veldig lite. Nå er vi inne i en dårligere periode, men stort sett ser det slik ut. Anonymkode: 357d8...bfd Forresten for oss fungerte det fint å gi melka kald i flaske, da ønsket hun det ikke lenger. Har en på fem mnd og hun spiser mer likt det du skriver om, da ser det ca. slik ut(kan være ett mme måltid til i løpet av dagen): 08: 120 ml mme 11: 150 ml mme og ett par skjeer med søtpotet/pære/banan/potet 1430: 180 Ml mme 1730: grøt av ca 100 Ml vann og noen t skjeer med sviskemos 1830: 250 Ml mme en gang på natten ca 180ml mme. Ville tatt kontakt med hs for samtale om dette. Anonymkode: 357d8...bfd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 Takk til alle som svarte. Og takk for så gode råd og forslag. Da hun var 1.5 år gammel altså for noen måneder tilbake da prøvde jeg å gi henne melk på tutekopp. Men det ville hun ikke ha. Ville heller ikke ha i glass eller kopp. Prøvde med sugerør også men ingen ting hjalp. Da var jeg redd for at hun skal slutte å drikke melk helt. Fordi vi har 2 eksempler i familien vår. Han eldste sønnen til min bror brukte tåteflaske helt til han ble 6 år gammel. Det var tilsvarende en kopp melk men måtte ha det på tåteflaske. Og når han sluttet med tåteflaske så slutta han å drikke melk. I dag er han 9 år og drikker nesten aldri melk..bare litago og sånt et par i ganger måneden. Og han andre gutten som er litt over 4 bruker fortsatt tåte flaske. Siden foreldrene er littt redde for at hvis han også slutter med flaske så slutter han med melk. Og slik tenker jeg også...er redd for at hvis jeg er veldig streng og ikke gir henne flaske i det heke tatt så vil hun kanskje nekte å ha melk i det hele tatt. Så folkens kom med forslag hvordan deres barn sluttet med flaske...det er sikkert tidskrevende jobb som ikke blir gjort på 2-3 dager. Tar sikkert lengere tid. TS Anonymkode: d5b31...e97
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til alle som svarte. Og takk for så gode råd og forslag. Da hun var 1.5 år gammel altså for noen måneder tilbake da prøvde jeg å gi henne melk på tutekopp. Men det ville hun ikke ha. Ville heller ikke ha i glass eller kopp. Prøvde med sugerør også men ingen ting hjalp. Da var jeg redd for at hun skal slutte å drikke melk helt. Fordi vi har 2 eksempler i familien vår. Han eldste sønnen til min bror brukte tåteflaske helt til han ble 6 år gammel. Det var tilsvarende en kopp melk men måtte ha det på tåteflaske. Og når han sluttet med tåteflaske så slutta han å drikke melk. I dag er han 9 år og drikker nesten aldri melk..bare litago og sånt et par i ganger måneden. Og han andre gutten som er litt over 4 bruker fortsatt tåte flaske. Siden foreldrene er littt redde for at hvis han også slutter med flaske så slutter han med melk. Og slik tenker jeg også...er redd for at hvis jeg er veldig streng og ikke gir henne flaske i det heke tatt så vil hun kanskje nekte å ha melk i det hele tatt. Så folkens kom med forslag hvordan deres barn sluttet med flaske...det er sikkert tidskrevende jobb som ikke blir gjort på 2-3 dager. Tar sikkert lengere tid. TS Anonymkode: d5b31...e97 Beklager, men dette er jo ikke bra. For det første, ja det tar tid å avvenne flaske og over på tutekopp, kopp. Men dette må gjøres! Det er ikke bra å bruke å bruke flaske opp til 4-6 år, helt feil av foreldrene. Det er heller ikke slik at det å drikke melk er livsviktig. Barnet kan feks spise andre melkeprodukter eller andre matvarer med samme næringsverdi. Barnet ditt får nå alt for mye melk, dette må endres. Hver dag til hvert måltid må dere øve med kopp og prøve å få vekket hennes interesse for fast føde. Anonymkode: 48a23...ab0 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til alle som svarte. Og takk for så gode råd og forslag. Da hun var 1.5 år gammel altså for noen måneder tilbake da prøvde jeg å gi henne melk på tutekopp. Men det ville hun ikke ha. Ville heller ikke ha i glass eller kopp. Prøvde med sugerør også men ingen ting hjalp. Da var jeg redd for at hun skal slutte å drikke melk helt. Fordi vi har 2 eksempler i familien vår. Han eldste sønnen til min bror brukte tåteflaske helt til han ble 6 år gammel. Det var tilsvarende en kopp melk men måtte ha det på tåteflaske. Og når han sluttet med tåteflaske så slutta han å drikke melk. I dag er han 9 år og drikker nesten aldri melk..bare litago og sånt et par i ganger måneden. Og han andre gutten som er litt over 4 bruker fortsatt tåte flaske. Siden foreldrene er littt redde for at hvis han også slutter med flaske så slutter han med melk. Og slik tenker jeg også...er redd for at hvis jeg er veldig streng og ikke gir henne flaske i det heke tatt så vil hun kanskje nekte å ha melk i det hele tatt. Så folkens kom med forslag hvordan deres barn sluttet med flaske...det er sikkert tidskrevende jobb som ikke blir gjort på 2-3 dager. Tar sikkert lengere tid. TS Anonymkode: d5b31...e97 Du bør få en avtale på helsestajonen. Å tror at barnet slutter å drikke melk når barnet er under to år gammelt, det er en unødvendig og ubegrunnet frykt. Barnet blir feilernært og kan få varige skader fortsetter du med så mye melt. Det er faktsik mer enn dobbelt så mye som anbefalt. Du kan ikke la barnet bestemme og styre deg alt nå. Da skal du få slite på sikt. Er det tutekopp som gjelder så er det slutt med flaskene. Dumer den voksne som skal vite best og hjelpe barnet ditt videre i utviklingen fra baby til større barn. Er ikke barnet i bhg? Hva spiser og drikker barnet der? Anonymkode: 08242...d4a 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Men bare dropp å ha melk i hus da. Hun kan ikke få disse enorme mengdene med melk,det er ikke bra for henne. Anonymkode: d4e02...951 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Mye melk! Dessuten bør du gi henne mere av den gode maten. Ris og kylling er topp, men hva med grønnsakene? Å servere et barn som er under 2 år gammelt pommes frites til lunsj er rett og slett bare sløvt.. Sorry. ikke rart barn blir mer og mer sære på mat, mere overvekt i lav alder osv. Ser jo hva de blir fora opp på før de kan ta egne valg. Stakkars. Anonymkode: 1f8b1...af0 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 Ungen din er feilernært. Å pøse på med melk på tåteflaske til en snart 2-åring er ikke bra! Det er ikke rart at hun nesten ikke spiser mat, hun drikker jo seg mett. Melk er heller ikke den viktigste næringskilden hos et så stort barn. Et glass melk til frokost og kvelds er mer enn nok. Melk på tåteflaske natt og dag er heller ikke bra for tennene. Et sånt ensidig kosthold der melk på tåteflaske til en 2-åring er hovednæringen grenser til omsorgssvikt. Anonymkode: 16e54...e29 4
Sushi Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Ville bedt om veiledning på helsestasjonen, så får du kanskje med deg noen hefter som du kan lese hvis du blir i tvil etterpå. Hvorfor har du egne «måltider» med kun melk, som om hun var en baby? Det holder lenge med et glass melk til frokosten, for eksempel. Og om hun ikke vil ha melk fra glass er det ingen krise, ingen MÅ drikke melk. Men alle må ha i seg skikkelig mat. Forslag til frokost/lunsj/kvelds: Eggerøre med rå grønnsaker, biter med ost, skinke, frukt og grønt, rå laks med litt soyasaus, gresk yoghurt med vaniljepulver og bær, kokte egg... Smoothie kan også gjøres veldig næringsrik. Ha for eksempel oppi bær, banan, avokado og et rått egg (smaker ingenting av egget) + litt melk. Uansett tror jeg cluet er å droppe melka og ikke ha måltidene så tett. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 Jeg mener som de andre her i tråden det er alt for mye melk. Det å lære barn å gå fra tåteflaske/pupp til kopp/drikkeflaske kan ta litt tid, men det må læres. Ha litt tålmodighet. Dessuten vil jeg anbefale deg å skaffe deg kunnskap om mat, og barn. Det virker som du er litt usikker, og da er det fint å få kunnskap, og inspirasjon til å få en god overgang fra baby, småbarn, og til større barn. Det at noen brukte tåteflaske så lenge er ikke bra. Barn kan protester, men det må man tåle. De må lære dette, og barn kan til tider være følsomme i en læringsprosess. Feks kan matlysten, og hva de liker kan gå opp, og ned. Det dummeste man gjør da er å gi opp, eller stresse med det. Fortsett å prøv å lær barnet ditt overgang fra flaske til kopp. Og prøv å få et variert sunt konsthold uten så mye melk. Det er INGEN som sier at barn og voksene skal drikke litersvis med melk hver dag. Babyer har melk som eneste føde, men når tarmene er utviklet, og de blir store nok til å spise fastføde så går også mengden melk ned. Blir du usikker og vil ha hjelp så kontakt helsepersonell eller andre eksperter på området. Lykke til Anonymkode: 9ca6e...a61 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #20 Skrevet 26. november 2017 Enig med å kutte mengden melk. Barn i denne alderen som er vant til å få store mengder væske, er ikke sultne nok til å bli tilstrekkelig interessert i å prøve maten. Pirker bare litt i maten og lar den stå. Har sett mye av det når jeg jobbet i barnehage med barn på den alderen. Melk til et måltid om dagen går helt fint. Men gi først maten, la ungen spise litt mat først, gi så melk. Anonymkode: d0637...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå