Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten: det er en assosiasjon. Association is not causation. Det er ikke sikkert at det er baconet som fører til tarmkreft. Hvis man spiser to skiver bacon hver dag, gjør man sikkert en hel del andre mindre sunne ting også. 

Anonymkode: da208...50a

Nemlig. Et veldig godt poeng. Gulerot er også kreftfremkallende. Det kan like gjerne være gulerota man spiste til middag som var årsaken. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten: det er en assosiasjon. Association is not causation. Det er ikke sikkert at det er baconet som fører til tarmkreft. Hvis man spiser to skiver bacon hver dag, gjør man sikkert en hel del andre mindre sunne ting også. 

Jeg tviler på at pølser og bacon ville bli plassert i kategori 1 om sammenhengen var så løs som du sier her. Kategori 1 betyr ganske grundig bevist årsakssammenheng. 

Anonymkode: 8e2db...4df

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Sisti skrev:

Kumelksfri mme er ikke nødvendigvis vegansk, det er det som er problemet. Så jeg kan fortsatt ikke finne en mme som er vegansk på det norske markedet. Jeg hadde ikke turt å bestille fra utlandet uten å ha fått bekreftet fra norske eksperter at mme-en er riktig sammensatt næringsmessig. I Norge er det heldigvis strenge krav til mme. 

Det er malplassert å snakke om kultur når det kommer til mme. En baby som ikke ammes MÅ ha en eller annen form for melkeerstatning. Til og med i Russland. Begrunnelsen for babyer er høyst medisinsk! Man kan ikke bare droppe å gi de melk. 

Selvsagt må babyer som ikke ammes ha morsmelkerstatning! Sitatet jeg delte var ment for de som mener det er nærmest farlig å ikke gi barna kumelk. Men å ikke gi babyer som ikke ammes mme, det er farlig. 

Å være veganer innebærer at man unngår utnyttelse av dyr, så langt det er praktisk mulig. Det beste alternativet i dette tilfellet vil naturligvis være å amme barnet. Dersom man av ulike grunner ikke kan (i dette tilfellet er det jo snakk om ei som mener det ikke er vegansk, noe som er helt feil), skal barnet ha mme. Da vil det nærmeste man kommer vegansk mme være mme uten kumelk, og dette er absolutt innafor da noe annet ofte ikke vil være praktisk mulig, i hvert fall ikke i Norge. Man er fremdeles veganer, selv om man må ta noen ikke-veganske valg.

Som en annen ab i tråden her, får mange veganere som ikke kan amme, morsmelk donert fra andre mødre. 

Anonymkode: 3a50b...acf

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Sirah skrev:

Nemlig. Og det er derfor folk (inkludert meg selv) har store problemer med å ta folk seriøst. Det er ingen hold i argumentene som blir fremskaffet. Når man bruker sånne argumenter så klarer ingen å ta det seriøst. Det faller på sin egen urimelighet.

La oss heller si det sånn da, siden du henger deg opp i sigarettene: du blunker vel ikke engang når barn blir servert kreftfremkallende tarmposer i barnebursdager? Men vegansk mat - nei fy! 

--

Du kan jo gjerne svare på det over isteden? Vi har allerede konkludert med at du hang deg opp i sigarettsammenligningen.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Mnjah skrev:

La oss heller si det sånn da, siden du henger deg opp i sigarettene: du blunker vel ikke engang når barn blir servert kreftfremkallende tarmposer i barnebursdager? Men vegansk mat - nei fy! 

--

Du kan jo gjerne svare på det over isteden? Vi har allerede konkludert med at du hang deg opp i sigarettsammenligningen.

Det har jeg allerede svart på og nei jeg blunker ikke når et barn får servert en pølse i en bursdag. Ei heller popcorn eller gulerot som også skal være kreftfremkallende. Les innlegget mitt igjen. Mine barn skal få god, variert kost hvor jeg er sikker på at alle næringsstoffer er tilstrekkelige. Hadde aldri funnet på å gi barna mine bare vegansk mat.

Nå finnes det andre studier som ikke har kommet til samme konklusjonen angående rødt kjøtt/bearbeidet kjøtt. Derimot viser den til at de høyeste konsentrasjonene av tarmkreft overaskende nok kom i gruppen som spise mye korn og soya som proteinkilde. Dette beviser bare at ingenting er skrevet i stein. Dette viste du vel også siden du er så oppdatert på den nyeste forskningen.

Endret av Sirah
  • Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Sirah skrev:

Nemlig. Et veldig godt poeng. Gulerot er også kreftfremkallende. Det kan like gjerne være gulerota man spiste til middag som var årsaken. 

Åh, haha... 

Som det blir sagt over her: det er grundig dokumentert hvorfor pølser og bacon tilhører kategori 1. Jeg skjønner at det er ønsketenkning og skylappebehovet som trer inn når man velger å sammenligne med gulrot og popkorn, med når en utsetter barna sine frivillig for veldokumentert kreftfremkallende og skadelig mat. 

Jeg forstår at det kan være ubehagelig å forholde seg til realitetene iblant. Det er vel menneskers innebygde forsvarsmekanisme. Bare synd at det er barna deres det går utover.

Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Det har jeg allerede svart på og nei jeg blunker ikke når et barn får servert en pølse i en bursdag. Ei heller popcorn eller gulerot som også skal være kreftfremkallende. Les innlegget mitt igjen. Mine barn skal få god, variert kost hvor jeg er sikker på at alle næringsstoffer er tilstrekkelige. Hadde aldri funnet på å gi barna mine bare vegansk mat.

Nå finnes det andre studier som ikke har kommet til samme konklusjonen angående rødt kjøtt/bearbeidet kjøtt. Derimot viser den til at de høyeste konsentrasjonene av tarmkreft overaskende nok kom i gruppen som spise mye korn og soya som proteinkilde. Dette beviser bare at ingenting er skrevet i stein.

Hvilken studie er dette snakk om? Det er allment kjent at rødt kjøtt og bearbeidet kjøttprodukter er faktorer som kan øke risikoen for blant annet tarmkreft: https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/tarmkreft/

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Mnjah skrev:

--

Når du baserer argumentasjonen din på komplett uholdbare sammenlikninger må du bare pent finne deg i at folk "henger seg opp" i dem. Eller mener du slike påstander bare skal få stå uimotsagt? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Sirah skrev:

Nå finnes det andre studier som ikke har kommet til samme konklusjonen angående rødt kjøtt/bearbeidet kjøtt. Derimot viser den til at de høyeste konsentrasjonene av tarmkreft overaskende nok kom i gruppen som spise mye korn og soya som proteinkilde. Dette beviser bare at ingenting er skrevet i stein. Dette viste du vel også siden du er så oppdatert på den nyeste forskningen.

Det har lenge kommet studier sponset av kjøttindustrien som avviser kjøtts påvirkning av kroppen, ja. Men når WHO har det i sine anbefalinger er det ganske tydelig at det er reelt. 

Yes, og i feks Japan - der de bruker ekstremt mye soya i kostholdet, var det ingen økt risiko for tarmkreft hos menn. For kvinner var det en knøttliten økning. Nå bruker vel ikke de fleste opplyste veganere å gi barna sine mye soya uansett. 

Korn er veldig nytt for kroppen, så ja, tarmsystemet kan slite, men forstår ikke hva det har med veganisme å gjøre, mener du? Tror du veganere spiser kun korn og soya?

Endret av Mnjah
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du baserer argumentasjonen din på komplett uholdbare sammenlikninger må du bare pent finne deg i at folk "henger seg opp" i dem. Eller mener du slike påstander bare skal få stå uimotsagt? 

"Komplett uholdbare sammenligninger" - som jeg presiserte: de er i samme gruppe. 

Skrevet
5 minutter siden, Mnjah skrev:

Åh, haha... 

Som det blir sagt over her: det er grundig dokumentert hvorfor pølser og bacon tilhører kategori 1. Jeg skjønner at det er ønsketenkning og skylappebehovet som trer inn når man velger å sammenligne med gulrot og popkorn, med når en utsetter barna sine frivillig for veldokumentert kreftfremkallende og skadelig mat. 

Jeg forstår at det kan være ubehagelig å forholde seg til realitetene iblant. Det er vel menneskers innebygde forsvarsmekanisme. Bare synd at det er barna deres det går utover.

Så forskningen som ikke understøtter dine meninger er ikke god nok? Da avslutter vi diskusjonen her. Du har allerede bestemt deg for at du er den eneste som har rett.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken studie er dette snakk om? Det er allment kjent at rødt kjøtt og bearbeidet kjøttprodukter er faktorer som kan øke risikoen for blant annet tarmkreft: https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/tarmkreft/

Et forskningstudie utført ved NMBU mener jeg på at det var.

Ja, men det er jo nettopp det jeg mener! Et studie sier en ting, mens et annet studie konkluderer med at det kanskje ikke var så svart/hvitt likevel. Å leve på en diett bestående av bacon og pølser sier seg selv at ikke er bra. Det trenger man ikke et team forskere for å fortså. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mnjah skrev:

Det har lenge kommet studier sponset av kjøttindustrien som avviser kjøtts påvirkning av kroppen, ja. Men når WHO har det i sine anbefalinger er det ganske tydelig at det er reelt. 

Yes, og i feks Japan - der de bruker ekstremt mye soya i kostholdet, var det ingen økt risiko for tarmkreft hos menn. For kvinner var det en knøttliten økning. Nå bruker vel ikke de fleste opplyste veganere å gi barna sine mye soya uansett. 

Korn er veldig nytt for kroppen, så ja, tarmsystemet kan slite, men forstår ikke hva det har med veganisme å gjøre, mener du? Tror du veganere spiser kun korn og soya?

Jeg er ferdig med å diskutere med deg. Du ser kun det du selv vil se. Vi setter en strek her.

Skrevet
8 minutter siden, Mnjah skrev:

I og med at du er opptatt av slik viktig forskning som dette så vil jeg anbefale deg å lese forskning om dihydrogenmonoksid også. Det er blant annet forsket på det og funnet ut av at det i det minste spiller en viktig rolle i veksten av kreftceller.

http://www.dhmo.org/cancer.html

How Carcinogenic is Dihydrogen Monoxide? 
Dihydrogen Monoxide is not believed to be carcinogenic, although it is known to be a component of a number of cancer-causing agents. Additionally, the cause of approximately 20 percent of all cancers is not known, and there is reason to suspect that DHMO may play some role in these as well. Clearly, more research is needed before DHMO's role is fully enumerated. 

Anonymkode: e6143...e61

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste veganere som ikke kan amme selv får av andre ammende kvinner. Defor donerer jeg melk på sykehuset. 

Anonymkode: e24cf...32c

Herre Gud skulle ikke melkebanken på sykehuset gå til barn som virkelig trenger det? Premature og syke barn, ikke barn med foreldre med en eller annen overbevisning? 

Ts

Anonymkode: 21135...864

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste veganere som ikke kan amme selv får av andre ammende kvinner. Defor donerer jeg melk på sykehuset. 

Nei, det er ikke en god nok grunn. Det er kun de første dagene på sykehuset at man kan få donormelk, men det er egentlig bare syke nyfødte og prematurbarn som får donormelk.

Anonymkode: eadea...a81

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herre Gud skulle ikke melkebanken på sykehuset gå til barn som virkelig trenger det? Premature og syke barn, ikke barn med foreldre med en eller annen overbevisning? 

Ts

Anonymkode: 21135...864

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Om man ikke kan amme selv skrev jeg!  Klart de trenger det! Det er spebarn bo snakker om de trenger det alle sammen!

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en god nok grunn. Det er kun de første dagene på sykehuset at man kan få donormelk, men det er egentlig bare syke nyfødte og prematurbarn som får donormelk.

Anonymkode: eadea...a81

Venninne av meg kjøpte donormelk fra sykehuset! Såå nei det stemmer ikke. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at pølser og bacon ville bli plassert i kategori 1 om sammenhengen var så løs som du sier her. Kategori 1 betyr ganske grundig bevist årsakssammenheng. 

Du kan tvile så mye du vil, men sånn er det. Du kan ikke randomisere folk til å spise to skiver bacon hver dag i 40 år (uten at de selv vet at de spiser bacon også, hehe). 

En assosiasjon betyr ikke nødvendigvis at det er en «løs sammenheng», men det er svært viktig å være klar over at du ikke kan si noe om årsakssammenhenger i en observasjonsstudie. Noe kostholdsstudier av naturlige årsaker som regel er. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør folk virkelig ta inn over seg at mennesker er pattedyr! 

I motsetning til alle som går rundt og trur vi er reptiler eller noe da? 

Jeg trur det er stor enighet blant de aller fleste at vi er pattedyr. Kjenner du mange som ikke trur vi er pattedyr? 

Anonymkode: 2cdda...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...