Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Mnjah skrev:

Da anbefaler jeg deg å sette deg inn i den nyeste forskningen fra WHO i mellomtiden. Så snakkes vi når du er oppdatert :)

Jeg har lest den nyeste forskningen takk. Ja, bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt er kreftfremkallende, men det har vi vist i alle år så det er ikke noe nytt. Forskningen påpeker også at det er røyke er LANGT FARLIGERE enn å spise pølser og bacon. Hold deg oppdatert selv og ikke kom med påstander uten rot i virkeligheten. Ergo er det fullstendig på jordet å sammenligne det å gi et barn en pølse i et bursdagsselskap med å gi barnet sigaretter.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro (jeg har ikke lest meg opp på det) at vegansk mme er like nøye sammensatt mtp å skulle være fullverdig kost som melkebasert mme. Jeg ser sånn sett ikke noe galt i å velge vegansk mme. 

Men det å velge å ikke amme fordi babyen over hodet ikke skal ha noe animalsk - det er noe av det snåleste jeg har hørt. 

Anonymkode: 4c8e6...79d

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg har lest den nyeste forskningen takk. Ja, bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt er kreftfremkallende, men det har vi vist i alle år så det er ikke noe nytt. Forskningen påpeker også at det er røyke er LANGT FARLIGERE enn å spise pølser og bacon. Hold deg oppdatert selv og ikke kom med påstander uten rot i virkeligheten. Ergo er det fullstendig på jordet å sammenligne det å gi et barn en pølse i et bursdagsselskap med å gi barnet sigaretter.

De ligger i samme kreftkategori som tobakk, gruppe 1. Så det å si at det er påstander uten rot i virkeligheten blir vel litt dumt igjen. 

La oss heller si det sånn da, siden du henger deg opp i sigarettene: du blunker vel ikke engang når barn blir servert kreftfremkallende tarmposer i barnebursdager? Men vegansk mat - nei fy!

Endret av Mnjah
Skrevet
37 minutter siden, Mnjah said:

Nå er det bevist i rotteforsøk at de har mye høyere sjanse for å utvikle diabetes når de får kumelk. I tillegg til at kumelk er ment for kalver som vokser enormt mye raskere enn barn.

Jeg kan se for meg at den veganske moren faktisk har satt seg ekstremt godt inn i forskningen på området, i motsetning til dere som ser en Tine-reklame og tenker at dere vil gi morsmelk fra et annet dyr til 3-åringen deres fordi de sier der er sunt på reklamen...

MME uten kumelk finnes. Ellers hadde ikke barn med melkeproteinallergi overlevd de første månedene.

Hvis man er imot å gi barnet sin egen morsmelk pga veganske overbevisninger har man hvertfall ikke satt seg inn i forskning. Men man kan jo håpe at det er en misforståelse inne i bildet. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn vokser opp uten problemer på vegansk kosthold. Verden over. De vokser, er friske og sunne. 

Men her i vesten godtar vi å la barn vokse opp på brus, godis, junk og dritt. Vi godtar at barna våre eser ut til små hvaler. Vi godtar at barn starter å slite med problemer som er relatert til kosthold og som før var forbeholdt eldre mennesker. 

At du koker det ned til smak på syltetøy beviser at du mener du sitter på fasiten på kosthold. Ditt barn får like lite velge selv som et barn av muslimer, jøder, hinduister, budhister, pesceterianere, vegetarianere, veganere. ALLE foreldre overfører sine overbevisninger til barna sine. 

Anonymkode: 2cdda...558

Amen, og signerer.

Skrevet
1 minutt siden, Mnjah said:

De ligger i samme kreftkategori som tobakk, gruppe 1. Så det å si at det er påstander uten rot i virkeligheten blir vel litt dumt igjen. 

Men å røyke har flere helsemessige konsekvenser enn bare kreft, så det blir jo en veldig dårlig sammenligning på generelt nivå. 

Skrevet
3 minutter siden, Sisti skrev:

Hvis man er imot å gi barnet sin egen morsmelk pga veganske overbevisninger har man hvertfall ikke satt seg inn i forskning. Men man kan jo håpe at det er en misforståelse inne i bildet. 

Ingen som har sagt noe om å være imot å gi barnet sin EGEN morsmelk. Er snakk om andre dyrs morsmelk...

Anonymkode: 370fb...bad

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ingen som har sagt noe om å være imot å gi barnet sin EGEN morsmelk. Er snakk om andre dyrs morsmelk...

Det er jo det ts forteller om! 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro (jeg har ikke lest meg opp på det) at vegansk mme er like nøye sammensatt mtp å skulle være fullverdig kost som melkebasert mme. Jeg ser sånn sett ikke noe galt i å velge vegansk mme. 

Men det å velge å ikke amme fordi babyen over hodet ikke skal ha noe animalsk - det er noe av det snåleste jeg har hørt. 

Men igjen, hvilken mme på det norske markedet er vegansk?? Det nytter jo ikke å hevde at den er like bra om den ikke eksisterer... :P

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Men å røyke har flere helsemessige konsekvenser enn bare kreft, så det blir jo en veldig dårlig sammenligning på generelt nivå. 

Men det er OK å servere til små barn når det bare er sikkert kreftfremkallende?

Store mengder rødt eller prossesert kjøtt kan også føre til hjerte-, karsykdommer og fedme. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men det er OK å servere til små barn når det bare er sikkert kreftfremkallende?

Store mengder rødt eller prossesert kjøtt kan også føre til hjerte-, karsykdommer og fedme. 

Det er jo mengden det er snakk om, og det er forskningen ganske tydelig på. Spiser man mindre mengder går det helt fint. 

Skrevet
8 minutter siden, Sisti skrev:

Men igjen, hvilken mme på det norske markedet er vegansk?? Det nytter jo ikke å hevde at den er like bra om den ikke eksisterer... :P

Jeg burde kanskje skrevet 'en eventuell vegansk mme', siden jeg ikke aner om den finnes 😉

Skrevet

Men nå har vi ingen holdepunkter for å tro at moren TS snakker om (som vil gi ungen vegansk mme istedet for pupp fordi puppen er animalsk) har tenkt å gi babyen verken biff, pølser eller sigaretter, så hva som er mest kreftfremkallende er kanskje litt på siden av det TS spør om?

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Sisti skrev:

Det står her: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/melkeerstatninger 

Vet også at mange norske veganere bruker denne, den er billigere også: https://no.iherb.com/pr/Nature-s-One-Baby-s-Only-Organic-Toddler-Formula-Soy-12-7-oz-360-g/7074 og Premiriz, men disse er da ikke på det norske markedet. 

I tillegg står det: 

"Vi betrakter melk som en naturlig bestanddel også av det voksne kostholdet.
Dette er ikke vanlig ute i verden. Det er bare i Norden, Russland og Nord-Amerika at dette er akseptert matkultur. Melken har i Skandinavia tidligere vært knyttet til "sunnhet" i menneskers tanker. Det har ikke noen medisinsk begrunnelse."

(Men, dette er snakk om kumelk. Å ikke gi barnet sitt morsmelken er helt tullete, og uheldig). 

Anonymkode: 3a50b...acf

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, Mnjah skrev:

Serverer du pølser i bursdager? Det er det samme som å servere sigaretter. Får barnet bacon? Samme. Prosessert kjøtt er klassifisert som like kreftfremkallende som røyk. Dette kommer fra WHO. Men det er okey? Fordi du synes det er greit? Da bør du kanskje respektere de som faktisk har satt seg inn i kostens betydning, og ikke være så dømmende.

40 minutter siden, Mnjah skrev:

Har du ikke fulgt med i verdensbildet i det siste? Så utrolig pinlig av deg å sitte og dømme andre foreldres kostholdsvalg for barna, og så er du ikke engang opplyst i at pølser nå er kategorisert i samme kreftkategori som sigaretter. Av WHO, i en rapport fra det internasjonale kreftforskningsinstituttet.

Jeg spekulerer ikke i hva du kan, du blottlegger manglende kunnskaper fint selv ;) 

17 minutter siden, Mnjah skrev:

La oss heller si det sånn da, siden du henger deg opp i sigarettene: du blunker vel ikke engang når barn blir servert kreftfremkallende tarmposer i barnebursdager? Men vegansk mat - nei fy!

Du bruker voldsomt kraftig skyts, men når du sier pølser og bacon er like ille som sigaretter røper du at du ikke har forstått hva disse kreftkategoriene egentlig er. Kreftkategoriene sier ingenting om hvor farlige stoffene er, bare om hvor godt bevist det er at de har en negativ påvirkning. Og pølser er langt fra like farlige som sigaretter, selv om det finnes ganske gode beviser for at de er kreftfremkallende. 

Du går i akkurat samme fella som det advares mot i denne artikkelen: 

"Rapporten konkluderer med at å spise behandlet kjøtt som pølser, hamburgere, bacon og kjøttpålegg er kreftfremkallende.
To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent. Pølser er nå i samme risikokategori som tobakk, asbest og dieselgasser. Bevisgrunnlaget for at bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft, er altså like tydelig som ved røyking.

– Det må ikke forveksles med at det er like farlig. Det er langt farligere å røyke enn å spise bearbeidet kjøtt, sier professor i ernæring ved universitet i Oslo, Runar Blomhoff."

Anonymkode: 8e2db...4df

• Liker 6
Skrevet
25 minutter siden, Mnjah skrev:

Det står klart å tydelig i forskningen at sigaretter er langt farligere enn både pølser og bacon så å sammenligne det er for dumt. Det vet du vel, du som har lest forskingen ut og inn og ber meg oppdatere meg på den.Just for the record er både gullerot og popcorn kreftfremkallende, jeg blunker heller ikke når et barn får servert en neve popcorn. Du skjønner det at det er ikke de matvarene man spiser en gang i blant som er farlig, det er det du spiser enorme mengder av. Lever du utelukkende på bacon så sier det seg selv at det er farlig. Trenger ikke en forskningsartikkel for å skjønne det. 

Altså, spiser barnet en tarmpose i en barnebursdag så går det helt fint, lever barnet utelukkende på pølser morgen, middag og kveld 365 dager i året er det krise. Det skjønner vel du også. Et variert kosthold er nøkkelen til å holde seg frisk.

21 minutter siden, Sisti skrev:

Nemlig.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står her: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/melkeerstatninger 

Vet også at mange norske veganere bruker denne, den er billigere også: https://no.iherb.com/pr/Nature-s-One-Baby-s-Only-Organic-Toddler-Formula-Soy-12-7-oz-360-g/7074 og Premiriz, men disse er da ikke på det norske markedet. 

I tillegg står det: 

"Vi betrakter melk som en naturlig bestanddel også av det voksne kostholdet.
Dette er ikke vanlig ute i verden. Det er bare i Norden, Russland og Nord-Amerika at dette er akseptert matkultur. Melken har i Skandinavia tidligere vært knyttet til "sunnhet" i menneskers tanker. Det har ikke noen medisinsk begrunnelse."

(Men, dette er snakk om kumelk. Å ikke gi barnet sitt morsmelken er helt tullete, og uheldig). 

Anonymkode: 3a50b...acf

Kumelksfri mme er ikke nødvendigvis vegansk, det er det som er problemet. Så jeg kan fortsatt ikke finne en mme som er vegansk på det norske markedet. Jeg hadde ikke turt å bestille fra utlandet uten å ha fått bekreftet fra norske eksperter at mme-en er riktig sammensatt næringsmessig. I Norge er det heldigvis strenge krav til mme. 

Det er malplassert å snakke om kultur når det kommer til mme. En baby som ikke ammes MÅ ha en eller annen form for melkeerstatning. Til og med i Russland. Begrunnelsen for babyer er høyst medisinsk! Man kan ikke bare droppe å gi de melk. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker voldsomt kraftig skyts, men når du sier pølser og bacon er like ille som sigaretter røper du at du ikke har forstått hva disse kreftkategoriene egentlig er. Kreftkategoriene sier ingenting om hvor farlige stoffene er, bare om hvor godt bevist det er at de har en negativ påvirkning. Og pølser er langt fra like farlige som sigaretter, selv om det finnes ganske gode beviser for at de er kreftfremkallende. 

Du går i akkurat samme fella som det advares mot i denne artikkelen: 

"Rapporten konkluderer med at å spise behandlet kjøtt som pølser, hamburgere, bacon og kjøttpålegg er kreftfremkallende.
To skiver bacon til dagen øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent. Pølser er nå i samme risikokategori som tobakk, asbest og dieselgasser. Bevisgrunnlaget for at bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft, er altså like tydelig som ved røyking.

– Det må ikke forveksles med at det er like farlig. Det er langt farligere å røyke enn å spise bearbeidet kjøtt, sier professor i ernæring ved universitet i Oslo, Runar Blomhoff."

Anonymkode: 8e2db...4df

Nemlig. Og det er derfor folk (inkludert meg selv) har store problemer med å ta folk seriøst. Det er ingen hold i argumentene som blir fremskaffet. Når man bruker sånne argumenter så klarer ingen å ta det seriøst. Det faller på sin egen urimelighet.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neocate er helt uten mener jeg. Det er for de som er hyperallergiske.

Anonymkode: 294f1...861

Neocate smaker ikke særlig godt. En venninne av meg har gitt det til sine to barn pga medisinske behov, og det var vanskelig å få barna til å godta Neocate, selv om de ble syke av både morsmelk og vanlig MME.  Dessuten er det kjempedyrt. Jeg hadde ikke gitt det til mitt barn med mindre jeg var helt nødt. Og hvis man gir Neocate fordi man ønsker et vegansk kosthold (ikke vet jeg om det er vegansk, vet ikke hvordan det er laget), synes jeg man er direkte egoistisk.

Anonymkode: da208...50a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Nemlig. Og det er derfor folk (inkludert meg selv) har store problemer med å ta folk seriøst. Det er ingen hold i argumentene som blir fremskaffet. Når man bruker sånne argumenter så klarer ingen å ta det seriøst. Det faller på sin egen urimelighet.

Dessuten: det er en assosiasjon. Association is not causation. Det er ikke sikkert at det er baconet som fører til tarmkreft. Hvis man spiser to skiver bacon hver dag, gjør man sikkert en hel del andre mindre sunne ting også. 

Anonymkode: da208...50a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...