AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #21 Skrevet 26. november 2017 2 minutter siden, Sirah skrev: Nei nå har jeg vel heller aldri påstått at dette er representativt for alle veganere? TS startet denne tråden fordi hun syntes det var merkelig at et menneske på facebook etterlyste vegansk MME pga at barnet aldri skulle få i seg noe som helst animalsk! Les nå tråden! Jeg har lest tråden, men jeg ønsker å påpeke dette da det ofte fører til at man skjærer veganere under én kam. Det er for øvrig ikke noe galt med vegansk MME heller. Jeg reagerte imidlertid på dine uttalelser om at det ikke er OK å la barn vokse opp på vegansk kost! Anonymkode: 3a50b...acf 2
Sirah Skrevet 26. november 2017 #22 Skrevet 26. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn vokser opp uten problemer på vegansk kosthold. Verden over. De vokser, er friske og sunne. Men her i vesten godtar vi å la barn vokse opp på brus, godis, junk og dritt. Vi godtar at barna våre eser ut til små hvaler. Vi godtar at barn starter å slite med problemer som er relatert til kosthold og som før var forbeholdt eldre mennesker. At du koker det ned til smak på syltetøy beviser at du mener du sitter på fasiten på kosthold. Ditt barn får like lite velge selv som et barn av muslimer, jøder, hinduister, budhister, pesceterianere, vegetarianere, veganere. ALLE foreldre overfører sine overbevisninger til barna sine. Anonymkode: 2cdda...558 Men da sier vi det sånn ja 🙄 Du sitter jo tydeligvis på fasiten her. 1
Sirah Skrevet 26. november 2017 #23 Skrevet 26. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har lest tråden, men jeg ønsker å påpeke dette da det ofte fører til at man skjærer veganere under én kam. Det er for øvrig ikke noe galt med vegansk MME heller. Jeg reagerte imidlertid på dine uttalelser om at det ikke er OK å la barn vokse opp på vegansk kost! Anonymkode: 3a50b...acf Nei det syntes jeg ikke det er. Og det er min mening, du trenger ikke være enig med meg.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #24 Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn vokser opp uten problemer på vegansk kosthold. Verden over. De vokser, er friske og sunne. Men her i vesten godtar vi å la barn vokse opp på brus, godis, junk og dritt. Vi godtar at barna våre eser ut til små hvaler. Vi godtar at barn starter å slite med problemer som er relatert til kosthold og som før var forbeholdt eldre mennesker. At du koker det ned til smak på syltetøy beviser at du mener du sitter på fasiten på kosthold. Ditt barn får like lite velge selv som et barn av muslimer, jøder, hinduister, budhister, pesceterianere, vegetarianere, veganere. ALLE foreldre overfører sine overbevisninger til barna sine. Anonymkode: 2cdda...558 Hadde det bare vært sånn at foreldre er de eneste som påvirker barn, men sånn er det ikke. TV, miljø rundt osv påvirker i stor grad. Men den dagen jeg får barn blir det å putte det i bæremeisen og lære det jakt og fiske før det i det hele tatt kan gå. Dette er tross alt et urinstinkt i mennesket og det finnes ikke mye annet i dagens samfunn som er mer naturlig. Å være ute i skog og mark er bevist å forebygge psykiske sykdommer, og lærer man seg jakt og fiske lærer man seg også å respektere dyr og naturen. Anonymkode: a779b...653 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #25 Skrevet 26. november 2017 4 minutter siden, Sirah skrev: Men da sier vi det sånn ja 🙄 Du sitter jo tydeligvis på fasiten her. Nei. Sier bare at alle overfører sine overbevisninger på sine barn. Du er sikkert verken bedre eller verre enn andre foreldre. Men du og overfører dine overbevisninger på ditt barn. Du mener det er riktig å spise sånn du gjør, og det gjør alle andre og som har en annen mening enn deg. Barn som får et mangelfullt kosthold skal følges opp. Men vi følger bare opp en del nå. For tykke barn skulle hatt like god oppfølging som for tynne. Men folk roper og hyler om veganeren. Men ikke som lar ungene vokse opp på dritt. Ps: er ikke veganer selv, men mine barn blir presset på mine overbevisninger like mye som dine blir. Anonymkode: 2cdda...558 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #26 Skrevet 26. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde det bare vært sånn at foreldre er de eneste som påvirker barn, men sånn er det ikke. TV, miljø rundt osv påvirker i stor grad. Men den dagen jeg får barn blir det å putte det i bæremeisen og lære det jakt og fiske før det i det hele tatt kan gå. Dette er tross alt et urinstinkt i mennesket og det finnes ikke mye annet i dagens samfunn som er mer naturlig. Å være ute i skog og mark er bevist å forebygge psykiske sykdommer, og lærer man seg jakt og fiske lærer man seg også å respektere dyr og naturen. Anonymkode: a779b...653 Når barn er så små at de trenger mme, blir de ikke påvirket av TV og media. Men ja, den tid kommer. Men her vil du og overføre dine i overbevisninger på ditt barn. Sånn er det å være foreldre, vi gjør det vi synes er best for de. Godt tur med barnet ditt. Høres ut som en god oppvekst det. Anonymkode: 2cdda...558
Gjest Sisti Skrevet 26. november 2017 #27 Skrevet 26. november 2017 (endret) Hvilken mme er det som er vegansk? (Tilgjengelig på det norske markedet, må jeg presisere) Endret 26. november 2017 av Sisti
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #28 Skrevet 26. november 2017 1 time siden, Sisti skrev: Hvilken mme er det som er vegansk? (Tilgjengelig på det norske markedet, må jeg presisere) Er mange melke og eggefri på apoteket. Men det er skamdyrt uten resept. Sånn 300-600 kr per boks. Brukte 2 i uken når jenta mi var liten, pga melkeallergi da men. Anonymkode: 294f1...861
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #29 Skrevet 26. november 2017 Da bør folk virkelig ta inn over seg at mennesker er pattedyr! Anonymkode: da208...50a 6
Gjest Sisti Skrevet 26. november 2017 #30 Skrevet 26. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker said: Er mange melke og eggefri på apoteket. Men det er skamdyrt uten resept. Sånn 300-600 kr per boks. Brukte 2 i uken når jenta mi var liten, pga melkeallergi da men. Anonymkode: 294f1...861 De er fri for kumelksprotein, men ikke fri for alle bestanddeler fra melk. De har for eksempel kasein og/eller myse i seg. Altså ikke veganske. Men mulig det er noen som er helt veganske, men så vidt jeg greier å google må man bestille veganske alternativer fra utlandet. Og da blir jeg litt skeptisk, altså... Hvertfall hvis man i utgangspunktet er en sånn mener at til og med morsmelk ikke er bra nok, da kan man jo ikke være særlig næringskritisk... Men kan jo ha kommet noe vegansk alternativ på det norske markedet nå, så jeg er nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #31 Skrevet 26. november 2017 4 timer siden, Sisti skrev: De er fri for kumelksprotein, men ikke fri for alle bestanddeler fra melk. De har for eksempel kasein og/eller myse i seg. Altså ikke veganske. Men mulig det er noen som er helt veganske, men så vidt jeg greier å google må man bestille veganske alternativer fra utlandet. Og da blir jeg litt skeptisk, altså... Hvertfall hvis man i utgangspunktet er en sånn mener at til og med morsmelk ikke er bra nok, da kan man jo ikke være særlig næringskritisk... Men kan jo ha kommet noe vegansk alternativ på det norske markedet nå, så jeg er nysgjerrig. Neocate er helt uten mener jeg. Det er for de som er hyperallergiske. Anonymkode: 294f1...861
Mnjah Skrevet 26. november 2017 #32 Skrevet 26. november 2017 12 timer siden, Sirah skrev: Jeg tror ikke veganere er i mot morsmelk, men det finnes iallefall en person i termingruppen til TS som er i mot morsmelk. Å gi barnet vegansk pga sykdom/allergier er en ting, fordi du dytter dine personlige overbevisninger over på et bittelite barn er ikke ok. Nå er det bevist i rotteforsøk at de har mye høyere sjanse for å utvikle diabetes når de får kumelk. I tillegg til at kumelk er ment for kalver som vokser enormt mye raskere enn barn. Jeg kan se for meg at den veganske moren faktisk har satt seg ekstremt godt inn i forskningen på området, i motsetning til dere som ser en Tine-reklame og tenker at dere vil gi morsmelk fra et annet dyr til 3-åringen deres fordi de sier der er sunt på reklamen... MME uten kumelk finnes. Ellers hadde ikke barn med melkeproteinallergi overlevd de første månedene. 4
Mnjah Skrevet 26. november 2017 #33 Skrevet 26. november 2017 11 timer siden, Sirah skrev: Ærlig talt, skjerp deg. Det er stor forskjell på å nekte barnet alle næringsstoffene man får gjennom animalsk kosthold pga egen personlig overbevisning og på at jeg foretrekker jordbærsyltetøy foran bringbær 😝 Serverer du pølser i bursdager? Det er det samme som å servere sigaretter. Får barnet bacon? Samme. Prosessert kjøtt er klassifisert som like kreftfremkallende som røyk. Dette kommer fra WHO. Men det er okey? Fordi du synes det er greit? Da bør du kanskje respektere de som faktisk har satt seg inn i kostens betydning, og ikke være så dømmende.
Gjest Sisti Skrevet 26. november 2017 #34 Skrevet 26. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Neocate er helt uten mener jeg. Det er for de som er hyperallergiske. Anonymkode: 294f1...861 Ja det ser ut til å stemme. Men seriøst flere påpeker at den ikke er vegansk, at det er noen animalske ingredienser. Men jeg er ikke veganer eller har fullstendig innsikt i animalske ingrediensen, så jeg aner ikke. Ble bare nysgjerrig på om det virkelig eksisterer på det norske markedet siden flere hevder det finnes. Jeg syns det virker som veganere synes det er vanskelig å finne et godt alternativ (men det er basert på utenlandske forum).
Sirah Skrevet 26. november 2017 #35 Skrevet 26. november 2017 6 minutter siden, Mnjah skrev: Nå er det bevist i rotteforsøk at de har mye høyere sjanse for å utvikle diabetes når de får kumelk. I tillegg til at kumelk er ment for kalver som vokser enormt mye raskere enn barn. Jeg kan se for meg at den veganske moren faktisk har satt seg ekstremt godt inn i forskningen på området, i motsetning til dere som ser en Tine-reklame og tenker at dere vil gi morsmelk fra et annet dyr til 3-åringen deres fordi de sier der er sunt på reklamen... MME uten kumelk finnes. Ellers hadde ikke barn med melkeproteinallergi overlevd de første månedene. 4 minutter siden, Mnjah skrev: Serverer du pølser i bursdager? Det er det samme som å servere sigaretter. Får barnet bacon? Samme. Prosessert kjøtt er klassifisert som like kreftfremkallende som røyk. Dette kommer fra WHO. Men det er okey? Fordi du synes det er greit? Da bør du kanskje respektere de som faktisk har satt seg inn i kostens betydning, og ikke være så dømmende. I det sekundet du begynte å sammenligne pølser med sigaretter så mistet du meg, beklager. Slutt å vær så dømmende selv og ikke engang tenk på å begynne å spekuler i hva jeg kan om kostens betydning. Det har du overhodet ingen peiling på tydeligvis 🙄 6
Mnjah Skrevet 26. november 2017 #36 Skrevet 26. november 2017 4 minutter siden, Sirah skrev: I det sekundet du begynte å sammenligne pølser med sigaretter så mistet du meg, beklager. Slutt å vær så dømmende selv og ikke engang tenk på å begynne å spekuler i hva jeg kan om kostens betydning. Det har du overhodet ingen peiling på tydeligvis 🙄 Har du ikke fulgt med i verdensbildet i det siste? Så utrolig pinlig av deg å sitte og dømme andre foreldres kostholdsvalg for barna, og så er du ikke engang opplyst i at pølser nå er kategorisert i samme kreftkategori som sigaretter. Av WHO, i en rapport fra det internasjonale kreftforskningsinstituttet. Jeg spekulerer ikke i hva du kan, du blottlegger manglende kunnskaper fint selv
Sirah Skrevet 26. november 2017 #37 Skrevet 26. november 2017 5 minutter siden, Mnjah skrev: Har du ikke fulgt med i verdensbildet i det siste? Så utrolig pinlig av deg å sitte og dømme andre foreldres kostholdsvalg for barna, og så er du ikke engang opplyst i at pølser nå er kategorisert i samme kreftkategori som sigaretter. Av WHO, i en rapport fra det internasjonale kreftforskningsinstituttet. Jeg spekulerer ikke i hva du kan, du blottlegger manglende kunnskaper fint selv Jeg gir opp. Dette er fullstendig lavmål. Gratulerer. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #38 Skrevet 26. november 2017 De fleste veganere som ikke kan amme selv får av andre ammende kvinner. Defor donerer jeg melk på sykehuset. Anonymkode: e24cf...32c 3
Mnjah Skrevet 26. november 2017 #39 Skrevet 26. november 2017 6 minutter siden, Sirah skrev: Jeg gir opp. Dette er fullstendig lavmål. Gratulerer. Da anbefaler jeg deg å sette deg inn i den nyeste forskningen fra WHO i mellomtiden. Så snakkes vi når du er oppdatert
Antoinette Skrevet 26. november 2017 #40 Skrevet 26. november 2017 Husker en sak fra Tyskland der foreldene som var veganere hadde gitt sin nyfødte baby havremelk. Babyen sultet ihjel og foreldrene ble dømt. Noen veganere er helt ekstreme. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå