Gå til innhold

Plutselig ble jeg litt usikker på om jeg ordla meg feil..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dere som kan korrekt norsk skriftspråk, jeg tror jeg skrev dette litt feil. Kanskje feil ord, sammensetting. Og ordet regelrett er ikke ofte jeg bruker. Burde jeg brukt ett annet ord?

Det er derfor vi må huske på at vi regelrett ikke veit alt om andre mennesker og at fasaden egentlig forteller ingenting annet enn hva slags klær/stil og oppførsel man velger å vise andre.

•  
Endret av yeans
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, yeans skrev:

Dere som kan korrekt norsk skriftspråk, jeg tror jeg skrev dette litt feil. Kanskje feil ord, samnensetting. Og ordet regelrett er ikke ofte jeg bruker. Burde jeg brukt ett annet ord?

Det er derfor vi må huske på at vi regelrett ikke veit alt om andre mennesker og at fasaden egentlig forteller ingenting annet enn hva slags klær/stil og oppførsel man velger å vise andre.

•  

Feil. Du burde kuttet ut ordet. 

Anonymkode: 0d659...c13

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare fjerne det, ikke erstatte det med noe?

Skrevet
3 minutter siden, yeans skrev:

Dere som kan korrekt norsk skriftspråk, jeg tror jeg skrev dette litt feil. Kanskje feil ord, samnensetting. Og ordet regelrett er ikke ofte jeg bruker. Burde jeg brukt ett annet ord?

•  

Kanskje ikke skrevet helt korrekt, men det du forsøker å si kommer veldig tydelig frem.

Dette innlegget derimot:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er kanskje korrekt skrevet, men det vedkommende forsøker å si er helt utydelig og uten noen mening.

Anonymkode: ebda9...992

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
3 minutter siden, yeans skrev:

•  

Det er derfor viktig å huske at vi ikke vet alt om andre mennesker. Fasaden forteller kun det man velger å vise andre, som foreksempel klær, stil og oppførsel.

Skrevet

Ja, regelrett er malplassert her. Det burde bare vært sløyfet.

Anonymkode: e7a10...97c

• Liker 3
Skrevet

Regelrett bli feil. Du kan bruke "som regel". "Det er derfor vi må huske på at vi som regel ikke veit alt om andre mennesker ..."

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du mente rett og slett? Tror du kan bruke det isteden.

Anonymkode: d5641...d89

Skrevet

Jeg ville ikke brukt ordet regelrett i det hele tatt, det er også feil setningsoppbygning med å skrive 
"at fasaden egentlig forteller ingenting annet enn" riktig formulering blir "at fasaden egentlig ikke fortellet noe annet enn" eller "at fasaden ikke egentlig forteller noenting annet enn"  og ikke "egentlig forteller ingenting" som du skriver. Men samme det, alle skjønner jo hva du mener uansett :)

Anonymkode: b69f6...bad

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje du mente rett og slett? Tror du kan bruke det isteden.

Ja, eller egentlig. Begge disse er bedre enn bare å sløyfe ordet, som mange foreslår. (Om det var dette du ville si, da).

Anonymkode: 505af...433

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men samme det, alle skjønner jo hva du mener uansett

Hvis det eneste som teller er å få fram meningen, ja da er det likegyldig om en uttrykker seg som trådstarter eller som deg.
Men de fleste ser det også som viktig å unngå et klønete språk, for det signaliserer uklare tanker og/eller slumsethet.
Derfor bør trådstarter absolutt følge dine råd.

Skrevet
9 timer siden, yeans skrev:

Dere som kan korrekt norsk skriftspråk, jeg tror jeg skrev dette litt feil. Kanskje feil ord, sammensetting. Og ordet regelrett er ikke ofte jeg bruker. Burde jeg brukt ett annet ord?

•  

Det er derfor vi må huske på at vi ikke vet(du burde være konsekvent om du skriver bokmål, veit betyr noe annet på bokmål jf. ordboka) alt om andre mennesker og at fasaden ikke (egentlig, ofte et overflødig ord) forteller oss annet enn hva slags klær eller stil og oppførsel man velger å vise andre(for å vise til det du tidligere skrev, ville jeg byttet ut "man").

Mitt forslag er: "Det er derfor vi må huske på at vi ikke vet alt om andre mennesker og at fasaden ikke forteller oss annet enn hva slags klær eller stil og oppførsel andre velger å vise uttad.

Anonymkode: 1b626...b1c

Skrevet
13 timer siden, yeans skrev:

•  

Dette er gal ordstilling. På norsk må nektelser stå foran verbet i bisetninger, altså må du heller skrive noe slik som:

... at fasaden egentlig ikke forteller noe annet enn ... 

I tillegg skulle det vært komma etter mennesker", men det er jo ikke så viktig. 

Anonymkode: 4995e...79b

Skrevet

13 hours ago, Sugemerke said:

Det er derfor viktig å huske at vi ikke vet alt om andre mennesker. Fasaden forteller kun det man velger å vise andre, som foreksempel klær, stil og oppførsel.

Dette blir ikke riktig, det du skriver her er at fasaden forteller klær, stil og oppførsel. 

Anonymkode: c57be...9fc

Skrevet
On 26.11.2017 at 6:19 AM, AnonymBruker said:

Det er derfor vi må huske på at vi ikke vet(du burde være konsekvent om du skriver bokmål, veit betyr noe annet på bokmål jf. ordboka) 

Presens vet eller veit er valgfritt i bokmål. Neste gang skriver du om noe du har greie på, om det fins.

Skrevet

:)

Takk for alle svar. Jeg skal forsøke å huske det.

Skrevet
På 25.11.2017 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke skrevet helt korrekt, men det du forsøker å si kommer veldig tydelig frem.

Dette innlegget derimot:

er kanskje korrekt skrevet, men det vedkommende forsøker å si er helt utydelig og uten noen mening.

Anonymkode: ebda9...992

Jeg ser virkelig ikke hva som var utydelig og uten noen mening i det innlegget. 

Anonymkode: 49d43...ac2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...