Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2005 #1 Skrevet 29. januar 2005 Jeg ønsket med leirgryte til jul. I stedet fikk jeg en støpejernsgryte. Hva er spesielt med den? Tåler høye temperaturer står det men hva er det meningen at jeg skal bruke den til? Jeg ønsket meg leirgryte til å steike kylling/ steik i konfyren.. Håper noen kan hjelpe meg. Kanskje jeg får byttet den :-?
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2005 #2 Skrevet 29. januar 2005 Jeg bruker jerngryta MASSE, alle slags gryteretter og supper går kjempefint å lage i den, og du trenger ikke være redd for å ødelegge den, så den er fin å ha hvis du skal bruke høye temperaturer. Ikke bytt den; det er mye billigere å kjøpe en leirgryte i tillegg!
Gjest Melk Skrevet 29. januar 2005 #3 Skrevet 29. januar 2005 Super til spaghetti bolognese og andre retter med litt suppete konsistens. Også fin når man skal lage mat til mange, eller noe ekstra for å fryse ned. Helt enig med Lilith; kjøp heller en leirgryte i tillegg.
Sofia Skrevet 29. januar 2005 #4 Skrevet 29. januar 2005 Enig med de andre her. Ikke bytt den. Jeg har også en slik som jeg bruker masse. Alt av gryteretter både med biff og kjøttdeig. Finnebiff.. alle mulige gryteretter. Den er super å steike biffbiter med for det freser ikke over kanten og ovnen slipper å ikke bli seende ut etterpå.. Kjøp i tillegg en slik leirgryte.. de er ikke så dyre.
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2005 #5 Skrevet 29. januar 2005 Jeg bruker min masse også. Når jeg skal lage tomatsaus med kjøttdeig, så bare steker jeg kjøttdeigen rett i pannen, før jeg lager sausen.
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2005 #6 Skrevet 29. januar 2005 Jeg var helt avhengig av min jerngryte i mange år, men så oppdaget seg sauttèpanner....... Men jerngryta bruker jeg fremdeles, genial til å steke kjøttdeig til gryteretter osv, du slipper å koke i to omganger.......
Gjest gjest1 Skrevet 30. januar 2005 #7 Skrevet 30. januar 2005 Bruker jerngryta til alt! Steking av biff, kjøttsdeig, gryteretter etc. Men jeg bruker den også til steking i ovnen! Bruner kylling eller steik i gryta på plata først. Så putter jeg oppi forskjellige gode saker og setter den i stekeovnen med lokket på. Fungerer mye som en leirgryte! Fin metode for f.eks. ting som skal steke lenge, eller for gryteretter som skal koke lenge. Slik tørker det ikke ut eller blir brent. Svinestek som lett blir tørr er en drøm tilberedt slik!
glaciera Skrevet 31. januar 2005 #8 Skrevet 31. januar 2005 ... i tillegg til alt som er nevnt over kan du faktisk bruke støpejernsgryta som en leirgryte på mange måter. Jeg setter ofte igang supper og gryter i jerngryta på komfyren, og lar hele gryta stå med lokk i ovnen på lav varme noen timer og gjøre seg ferdig helt av seg selv. Det kan du også gjøre med hele kjøttstykker, kylling osv. Og tenk på at maten blir jernberiket av å bli laget i jerngryte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå