Gå til innhold

Hvorfor er det så ille å drikke melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser kommentarer overalt nå om at melk er noe av det verste man kan drikke, melk er for kalver ikke mennesker osv. Har mange venninner som drikker soya og mandelmelk i stedet for, men når jeg spør dem hvorfor så har de aldri et godt svar.

Selv drikker jeg 2-3 dl melk til dagen. Til havregrøt eller annen frokostblanding, og i sauser. Jeg tåler melk, er ikke veganer, og ser at jeg får i meg en del gode næringsstoffer med melken. Hvorfor er det ikke bra å fortsette med melk?

Anonymkode: ca8ee...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de som ikke har peiling på hva de snakker om. Har gang på gang vist disse menneskene forskningsartikler på at det reduserer risiko for diabetes og hjerte-karsykdommer å drikke melk, men de er ikke interessert i å høre. Fortsett å drikk melk med god samvittighet. 

Anonymkode: be35c...f4d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tåler det så burde man drikke melk. Dessverre tåler jeg hverken laktosefri eller vanlig melk så må passe på å ligge unna. 

Anonymkode: 5d316...aaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er sunt, og du bør drikke det hvis du kan. Jeg bruker det alltid på frokostblandingen, og noen ganger tar jeg et glass til maten. Mandelmelk er sukkervann tilsatt 2 % mandler, og det er bare en idiotisk trend. Hvis du tåler melk er det ingenting i veien med å drikke det

Anonymkode: 05622...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To grunner uten om sunnhets-perspektivet:

1. Prosessen bak (aka kunstig befruktning og dyr i fangenskap) strider med mine etiske verdier.

2. Soya-, mande-l og kokosmelk etterlater seg et MYE mindre øko-fotspor, CO2 og vann, en helt enorm forskjell der altså.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det over, + at det er jo sant at melk fra kuer, hunder, katter, hester, griser osv, er til barne til nettopp kuer, hunder, katter, hester og griser. Hadde du ikke drukket morsmelken til svigermor, så burde du ikke drikke andres morsmelk heller. Det er ganske nasty. For å ikke snakke om usunt. Det er fullt av puss og hormoner. Usj....

 

Nå spiser jeg kjøtt altså, så jeg er ikke så mye bedre akkurat, men å drikke en annen arts/samme arts morsmelk, er bare sykt ekkelt.

Anonymkode: ce158...26c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er bra! Det er bare noen som har laget i-landsproblem ut av melka. 

Anonymkode: 45933...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man faktisk er allergisk så bør man drikke melk,og spesielt barn. Jeg drakk mye melk som barn,tvillingsøsteren min drakk ikke i det hele tatt,hun likte det ikke. Hun brakk begge håndledd og en arm som barn og ungdom,ikke samtidig,men over tid. Og brakk opp igjen gamle brudd.Jeg var like aktiv og slo meg godt,men brakk aldri noe.Hun måtte ta kalsiumtabletter etterhvert. 

Anonymkode: f6823...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er de som ikke har peiling på hva de snakker om. Har gang på gang vist disse menneskene forskningsartikler på at det reduserer risiko for diabetes og hjerte-karsykdommer å drikke melk, men de er ikke interessert i å høre. Fortsett å drikk melk med god samvittighet. 

Anonymkode: be35c...f4d

Det er en uting å avfeie andres synspunkter med uttalelser som at de "ikke har peiling på hva de snakker om." Du kan for øvrig sjekke disse:

https://forskning.no/mat-og-helse/2015/11/forskerne-vet-ikke-om-melk-er-usunt Her sies det blant annet at forskerne ikke vet om melk øker risikoen for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer og for tidlig død.

https://www.nrk.no/livsstil/mye-melk-kan-forkorte-livet-1.12012899 

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/15/0835/Helse/mye-melk-kan-forkorte-livet-ditt

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man faktisk er allergisk så bør man drikke melk,og spesielt barn. Jeg drakk mye melk som barn,tvillingsøsteren min drakk ikke i det hele tatt,hun likte det ikke. Hun brakk begge håndledd og en arm som barn og ungdom,ikke samtidig,men over tid. Og brakk opp igjen gamle brudd.Jeg var like aktiv og slo meg godt,men brakk aldri noe.Hun måtte ta kalsiumtabletter etterhvert. 

Anonymkode: f6823...2d5

Anekdoter. Det finnes for øvrig mange andre kalsiumkilder enn morsmelk fra kyr. Plantemelk, nøtter (særlig mandler), grønne bladgrønnsaker, bønner, tofu etc. Norge er for øvrig på verdenstoppen når det gjelder melkedrikking, men også på verdenstoppen når det gjelder forekomst av osteoporose (benskjørhet). Sitat fra link nr to: "Undersøkelsen støtter ikke den hyppig framsatte påstanden om at melk styrker skjelettet. Snarere er det tvert om. Uppsala-forskerne fant at det er en sammenheng mellom melkeinntaket og risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer."

Anonymkode: d8ef3...faa

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uting å avfeie andres synspunkter med uttalelser som at de "ikke har peiling på hva de snakker om." Du kan for øvrig sjekke disse:

https://forskning.no/mat-og-helse/2015/11/forskerne-vet-ikke-om-melk-er-usunt Her sies det blant annet at forskerne ikke vet om melk øker risikoen for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer og for tidlig død.

https://www.nrk.no/livsstil/mye-melk-kan-forkorte-livet-1.12012899 

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/15/0835/Helse/mye-melk-kan-forkorte-livet-ditt

Anekdoter. Det finnes for øvrig mange andre kalsiumkilder enn morsmelk fra kyr. Plantemelk, nøtter (særlig mandler), grønne bladgrønnsaker, bønner, tofu etc. Norge er for øvrig på verdenstoppen når det gjelder melkedrikking, men også på verdenstoppen når det gjelder forekomst av osteoporose (benskjørhet). Sitat fra link nr to: "Undersøkelsen støtter ikke den hyppig framsatte påstanden om at melk styrker skjelettet. Snarere er det tvert om. Uppsala-forskerne fant at det er en sammenheng mellom melkeinntaket og risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer."

Anonymkode: d8ef3...faa

 Sikkert mye av "trendmaten" som om noen år viser seg å føre til ulike sykdommer. Gi det noen år.

Anonymkode: f6823...2d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Sikkert mye av "trendmaten" som om noen år viser seg å føre til ulike sykdommer. Gi det noen år.

Anonymkode: f6823...2d5

Mye av "trendmaten" som har kommet til Norge har vært være brukt Asia i hundrevis om ikke tusenvis av år og blant annet blitt brukt i kinesisk medisin. Det å drikke så mye melk som vi nordmenn gjør i dag er derimot et nytt fenomen som fremdeles blir forsket mye på. 

Anonymkode: 6b4e7...476

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av "trendmaten" som har kommet til Norge har vært være brukt Asia i hundrevis om ikke tusenvis av år og blant annet blitt brukt i kinesisk medisin. Det å drikke så mye melk som vi nordmenn gjør i dag er derimot et nytt fenomen som fremdeles blir forsket mye på. 

Anonymkode: 6b4e7...476

Vi er nordmenn i lille Norge,helt uinteressante for mange store forskere som sikkert kunne kommet frem til helt andre resultat.

Anonymkode: f6823...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Melk er ikke laget for mennesker, det er laget for kalver, så det har en mye høyere fettprosent enn menneskemelk, pluss at det inneholder veksthormoner slik at kalven skal vokse. Vi er ikke kalver.

2. Melken som du kjøper i butikken er veldig endret fra den som er i juret til kua. Først er den kjølt ned, så varmet opp, og så kjølt ned igjen og homogenisert, fettet er fjernet (oftest). De ulike produktene man får av melk er jo bearbeidet enda mere. Dette på tross av at melk er laget for å gå direkte fra kua og ned i magen på kalven, i naturen går den altså knapt under kroppstemperatur i denne prosessen.

3. Dyrehold der man produserer melk er sjeldent optimalt. Dyrene blir syke fordi jurene er så overdimensjonerte, maten deres er feil, levekårene deres er dårlige etc. Så produktet blir dårligere pga alt dette, blant annet at rester av medisin, som f.ex. antibiotika kan finnes i  melken.

4. Man fraråder å spise melkeprodukter når noen har fått kreftdiagnose, fordi det mater krefceller.

Anonymkode: 9c6b0...825

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Sikkert mye av "trendmaten" som om noen år viser seg å føre til ulike sykdommer. Gi det noen år.

Anonymkode: f6823...2d5

Ja, skikkelig "trendmat" som har eksistert i tusenvis av år. Tofu er for eksempel et tradisjonelt soyaprodukt som oppsto i Kina for rundt 2000 år siden. 

Jeg har heller ikke vært veganer i ti år på grunn av noen som helst "trend". Å være veganer innebærer at man går imot strømmen og får gjerne en god del negativ oppmerksomhet, og det oppleves som alt annet enn trendy.

Likestillings- og diskrimineringsombudet har for øvrig anerkjent veganisme som et livssyn. At du omtaler det som en trend viser manglende forståelse av at dette er standpunkt man tar - en måte å leve på - som går dypere enn hva man spiser.

Anonymkode: d8ef3...faa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...