straamann Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 (endret) Vurderer å studere økonomi & adm på Høgskolen Vestlandet (Bergen). Men tar gjerne imot erfaringer fra denne studieretningen fra andre skoler også. Er "voksen" og har studert andre ting og vært i jobb før. Skal omskoleres. Hvor arbeidskrevende er studiet sammenlignet med andre studier? Hvor mye må man beregne å jobbe pr uke for å henge med? (få B/C i gjennomsnitt) Er det en fordel å prioritere forelesninger eller egen lesing dersom man må prioritere? Er det lurt å bestemme seg for spesialisering tidlig? Hvilken spesialisering mener dere gir best arbeidsmulighet dersom man kun tar bachelor? Regnskap, sammfunnsøkonomi, logistikk eller ledelse? (Jeg ønsker ikke å utveksle i utlandet) "Må" man ha en relevant deltidsjobb under studiene for å ha en sjansje på arbeidsmarkedet som nyudannet? Gir økonomi/adm studieretning et godt grunnlag for jobb (yrkesrettet), eller er det generelt en hard kamp for å finne relevante jobber etter endt studie? (sammenlignet med andre studier) Stiller man svakere enn andre nyutdannede dersom man har noen års hull i CV-en 5 år tilbake i tid, som er godt begrunnet og ikke lenger til hinder for arbeidskapasitet? Dere som er ferdig studert (bachelor-nivå), hvor står dere i dag? Er dere i jobb, hvilken type jobb, hvordan er arbeidshverdagen? Mange spørsmål, svar på det du orker. Alle innspill tas i mot med takk Endret 26. november 2017 av straamann
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 Jeg har gått på høyskolen i innlandet så kjenner ikke til Bergen da. Jeg gikk på omtrent alle forelesninger, i snitt 3-4 fulle dager i uka. Leste endel på kvelder men hadde både kvelder og helger som jeg tok helt fri. Har ikke gått andre studieretninger så har ikke noe å sammenligne med. Vi måtte bestemme oss for spesialisering til 4 semester tror jeg det var, jeg valgte regnskap. Vi hadde ikke så mange valg som du lister opp. Jeg slet veldig med å få jobb. Tok nesten et år før jeg i det heletatt fikk en jobb og den var ikke relatert til studiene. Men så etter noen mnd fikk jeg en bra jobb som jeg hadde noen år før jeg søkte meg videre. Erfaring telte mye. Studerte sammen med flere voksne og det var ikke noe negativt. Jeg tar nå siviløkonom master på deltid, har en grei stilling i 100% men føler at faglig sett vil en master gjøre det lettere å få attraktive stillinger. Har vært ute for nedbemanning en gang og omstilling kan komme senere også så jeg ønsker å ha master. Anonymkode: 624f7...545 1
straamann Skrevet 26. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Studerte sammen med flere voksne og det var ikke noe negativt. Jeg tar nå siviløkonom master på deltid, har en grei stilling i 100% men føler at faglig sett vil en master gjøre det lettere å få attraktive stillinger. Har vært ute for nedbemanning en gang og omstilling kan komme senere også så jeg ønsker å ha master. Anonymkode: 624f7...545 Jeg vil helst slippe å ta master, men må vurdere det dersom det blir nødvendig. Hvor kan man ta siviløkonom deltid? Hvordan er dette å kombinere med jobb? (ønsker fremdeles flere innspill på hovedtråden )
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 1 time siden, straamann skrev: Jeg vil helst slippe å ta master, men må vurdere det dersom det blir nødvendig. Hvor kan man ta siviløkonom deltid? Hvordan er dette å kombinere med jobb? (ønsker fremdeles flere innspill på hovedtråden ) Jeg tar master på høgskolen i innlandet. Det går greit å kombinere med jobb, stort sett 4 samlinger i halvåret på 2-3 dager og det er 50% oppmøtekrav. Mye lesing hjemme så klart men det går greit. Lykke til. Anonymkode: 624f7...545 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå