AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg ser dere komme til forelesningen med kjøpekaffe fra hjørnet, jeg ser der ei kantina nesten hver dag, jeg ser dere med merkeklær, dyre vesker og sminke, og mac, dere snakker om ferien til utlandet, jeg ser dere snuse nesten hele tiden. Lever dere fra hånd til munn? Altså bruker alt dere har av midler og tar opp maks studielån som også finansierer dette? Er dere alltid tomt for penger ved neste utbetaling? Er det ingen som lenger tenker på å spare til bolig, pensjon, BSU, buffer eller lignende. Det er så rart å se dette forbruket og samtidig høre på de samme klager over at de aldri får kjøpt seg bolig. Anonymkode: 55030...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 Jeg tror ikke det er de samme som klager over at de aldri får kjøpt seg bolig. Folk har deltidsjobb eller/og får hjelp av foreldre. Jeg kjøpte aldri mat i kantinen eller gikk med merkeklær, men deltidsjobben min var nok til at jeg fikk råd til turer til utlandet, spare i BSU og en buffer. Pensjon er jo noe en sparer til i alle fall litt senere i livet , f.eks når en er ferdig som student. Anonymkode: 151cb...662 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er de samme som klager over at de aldri får kjøpt seg bolig. Folk har deltidsjobb eller/og får hjelp av foreldre. Jeg kjøpte aldri mat i kantinen eller gikk med merkeklær, men deltidsjobben min var nok til at jeg fikk råd til turer til utlandet, spare i BSU og en buffer. Pensjon er jo noe en sparer til i alle fall litt senere i livet , f.eks når en er ferdig som student. Anonymkode: 151cb...662 Mitt inntrykk er at veldig få av de med deltidsjobb heller ikke sparer til bolig (av de som vil eie), de jobber for å heller kjøpe seg ting. Anonymkode: 55030...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er at veldig få av de med deltidsjobb heller ikke sparer til bolig (av de som vil eie), de jobber for å heller kjøpe seg ting. Anonymkode: 55030...c4e Hvordan kan du ha så god oversikt over økonomien deres? Hvis de har fullt lån/stipend og jobber litt har de fint råd til å både spare og kjøpe seg ting. Anonymkode: 9a287...72a 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Det er vel ikke noe nytt at noen bruker penger på reise, fest, status ting og samtidig klager over lite penger? Så mye av det blant studenter. På fylla hver helg++ men klaget sin nød over de bare spiste nudler og grandiosa....jada.. Anonymkode: 5917c...55e 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt inntrykk er at veldig få av de med deltidsjobb heller ikke sparer til bolig (av de som vil eie), de jobber for å heller kjøpe seg ting. Anonymkode: 55030...c4e En kan jo gjøre begge deler dersom deltidsjobben er stor nok. Jeg sier ikke at det ikke finnes mennesker som "sløser" bort alt de tjener, men mitt inntrykk er at de fleste er ganske fornuftige og sparer en god del. Jeg har også venninner som kjøper kaffe hver dag og spiser mye mat ute, og selv om jeg ikke forstår meg på det så har de råd til det, og får spart en god del også. Anonymkode: 151cb...662
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du ha så god oversikt over økonomien deres? Hvis de har fullt lån/stipend og jobber litt har de fint råd til å både spare og kjøpe seg ting. Anonymkode: 9a287...72a Jeg har et stooort nettverk, så får med meg mye. Dessuten sliter jo vanlige folk med i fulltidsjobber med å få til begge deler, så da er det jo merkverdig at studenter som tjener betydelig mindre og har enda mer av nye materielle ting og reiser får det til. Det er bare å legge sammen to pluss to dette. Anonymkode: 55030...c4e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke noe nytt at noen bruker penger på reise, fest, status ting og samtidig klager over lite penger? Så mye av det blant studenter. På fylla hver helg++ men klaget sin nød over de bare spiste nudler og grandiosa....jada.. Anonymkode: 5917c...55e Grandiosa er faktisk ganske dyrt.. Anonymkode: 9a287...72a 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Jeg har bolig. Til tider jobber jeg mer enn 50% ved siden av studiene....og jeg har mann med god inntekt. Kjøper kaffe hver dag+lunsj/frokost i studentkantina, drar på ferie. Har nok til å spare likevel, både på høyrentekonto og i bolig, ved nedbetaling av lån. Anonymkode: bd42e...4db
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har et stooort nettverk, så får med meg mye. Dessuten sliter jo vanlige folk med i fulltidsjobber med å få til begge deler, så da er det jo merkverdig at studenter som tjener betydelig mindre og har enda mer av nye materielle ting og reiser får det til. Det er bare å legge sammen to pluss to dette. Anonymkode: 55030...c4e Jeg vet ikke hva slags nettverk du har, men hvis man har fulltidsjobb og ellers en grei livsstil, så kan jeg ikke se for meg at man ikke klarer å spare til bolig. Selv har jeg feks valgt å ikke jobbe ved siden av studiet. Jeg sparer litt, men ikke mye. Likevel unner jeg meg litt småting her og der, fordi jeg ikke gidder å leve et kjipt liv bare fordi jeg muligens vil kunne kjøpe meg bolig et par år tidligere. Anonymkode: 9a287...72a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skriver du over her at du har mann med god råd, så du er jo ikke akkurat i målgruppen for det som beskrives her. Anonymkode: 55030...c4e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hva slags nettverk du har, men hvis man har fulltidsjobb og ellers en grei livsstil, så kan jeg ikke se for meg at man ikke klarer å spare til bolig. Anonymkode: 9a287...72a Det kan ta lang tid å spare til bolig om en bor alene og har en helt alminnelig inntekt. Det går fint om en ønsker å bo i kollektiv i noen år etter studiene, men de aller fleste er ikke villige til det. Anonymkode: 151cb...662
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan ta lang tid å spare til bolig om en bor alene og har en helt alminnelig inntekt. Det går fint om en ønsker å bo i kollektiv i noen år etter studiene, men de aller fleste er ikke villige til det. Anonymkode: 151cb...662 Du vet at man kan leie noe annet enn kollektiv? Anonymkode: 9a287...72a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nå skriver du over her at du har mann med god råd, så du er jo ikke akkurat i målgruppen for det som beskrives her. Anonymkode: 55030...c4e Overskriften var jo "hvordan har dere andre studenter råd?" Så jeg forklarte hvordan...men ser poenget, jeg har jo ingenting å klage over Men altså, i solidaritet med mine medstudenter, det provoserer meg at studiestøtten er så lav. Det er jo mange som ikke klarer å jobbe ved siden av studiene, det forventes jo av lærere at vi skal studere fulltid. Det går jo ikke an å leve på studielån alene, uten å ha et ultrakjipt liv. Anonymkode: bd42e...4db 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Du vet at man kan leie noe annet enn kollektiv? Anonymkode: 9a287...72a Ja, så klart! Men poenget er at leieprisen for å leie noe alene ofte er såpass høy at det blir ganske vanskelig å få spart nok egenkapital til å kjøpe seg noe selv. For en leilighet til 2 millioner trenger en en egenkapital på 300 000, og det kan ta en god del år før en får spart opp såpass mye. Null problem om man er to stykk, men vanskelig dersom en kun er en. Det er ikke "så lett" som noen skal ha det til. Anonymkode: 151cb...662
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Overskriften var jo "hvordan har dere andre studenter råd?" Så jeg forklarte hvordan...men ser poenget, jeg har jo ingenting å klage over Men altså, i solidaritet med mine medstudenter, det provoserer meg at studiestøtten er så lav. Det er jo mange som ikke klarer å jobbe ved siden av studiene, det forventes jo av lærere at vi skal studere fulltid. Det går jo ikke an å leve på studielån alene, uten å ha et ultrakjipt liv. Anonymkode: bd42e...4db Jeg synes ordningen i Norge er utrolig god. Den kommer ikke til å vare for alltid. De som virkelig ikke kan jobbe utenom studiene får litt ekstra i støtte av Lånekassen, og ellers kan en også jobbe somre og i juleferien. Jeg synes ikke vi har noe som helst å klage over. Anonymkode: 151cb...662 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Jeg har inntrykk av at mange i 20-årene ikke stresser med å kjøpe seg bolig. De skal nyte, slappe av og kose seg. Jeg er snart tredve, bor i Oslo og kjenner ingen på min aldere som har kjøpt seg egen bolig hvis jeg ikke teller med meg selv (men jeg har barn da). Jeg driver på med studier, bolig er ikke det som står øverst på listen. Folk vil reise, slappe av og kose seg så kan man slå seg til ro i 30-årene. Anonymkode: 9af46...c6d 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, så klart! Men poenget er at leieprisen for å leie noe alene ofte er såpass høy at det blir ganske vanskelig å få spart nok egenkapital til å kjøpe seg noe selv. For en leilighet til 2 millioner trenger en en egenkapital på 300 000, og det kan ta en god del år før en får spart opp såpass mye. Null problem om man er to stykk, men vanskelig dersom en kun er en. Det er ikke "så lett" som noen skal ha det til. Anonymkode: 151cb...662 Hvis du har det forbruket som er beskrevet her så tar det lang tid ja, hvis du heller fokuserer på sparing og ikke forbruk så trenger det ikke ta så lang tid. Anonymkode: 55030...c4e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #20 Skrevet 25. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grandiosa er faktisk ganske dyrt.. Anonymkode: 9a287...72a Ja, men det er nettopp de, de tror de lever billig, kravene i dagens samfunn for hva som er et verdig liv ved. penger har virkelig gått over styr. Anonymkode: 55030...c4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå