Gå til innhold

Enkel mattestykke, vanskelig for meg. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til et lite regnestykke. 
Leien går opp 3,1%. Leien er nå 7500 kr. 
Hvor mye blir leien etter at den blir satt opp? 

Er dette riktig: 7500 - 3,1% = 232,5.
Og da blir husleien 7500 + 232,5 = 7732,5 kr ? Blir det riktig? 

Anonymkode: 6078f...f09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 7500*1.031 = 7732.5

Anonymkode: 396ef...867

Skrevet

Ja, det stemmer. 

Anonymkode: 9feeb...c79

Skrevet

1,0Svaret er rett. 

Hvis du er kjent med prosentfaktor, kan du regne slik 7500 * 1,031 = 7.732,5

Skrevet
Akkurat nå, stan skrev:

7.732,5

Men ikke bruk komma og punktum slik da blir mattelærerne sure :fnise:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger hjelp til et lite regnestykke. 
Leien går opp 3,1%. Leien er nå 7500 kr. 
Hvor mye blir leien etter at den blir satt opp? 

Er dette riktig: 7500 - 3,1% = 232,5.
Og da blir husleien 7500 + 232,5 = 7732,5 kr ? Blir det riktig? 

Det minustegnet der ser veldig rart ut, der burde det heller vært et gangetegn, altså svaret blir riktig, men bruk heller gangetegnet der om du må sette det opp slik

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. Jeg skal bli sur neste gang :fnise:

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på mattelæreren. Vi har alltid fått beskjed om å bruke punktum som tusenskiller. 

Anonymkode: 1bcdc...626

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det minustegnet der ser veldig rart ut, der burde det heller vært et gangetegn, altså svaret blir riktig, men bruk heller gangetegnet der om du må sette det opp slik

Men for å vite hvor mye 3,1% er, så tar jeg 7500-3,1% = 232,5

og plusser på 232,5 + 7500= 

Det kan hende det er feil måte å regne på, men svaret blir riktig. Jeg regner alltid slik. Jeg må innrømme at det er mange år siden jeg gikk på skolen da. 

Gjest SkoleNerden
Skrevet

Du kan bruke både 7500 * 1,031 = 7723,5 og 7500 * 0,031 = 232,5 

232,5 + 7500= 7723,5 

ville helst brukt vekstfaktoren 1,031. Det vil gi et litt bedre inntrykk på prøver eller eksamener😊

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på mattelæreren. Vi har alltid fått beskjed om å bruke punktum som tusenskiller. 

Anonymkode: 1bcdc...626

I følge språkrådet skal det ikke brukes på norsk, punktum som tusenskiller altså.

Anonymkode: 2517a...997

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke din metode jeg. :fnise: 
Det jeg tenker er. For å finne hvor mye 3,1% er. Så må jeg ta det tallet jeg har (7500) og minus 3,1%. For da gir kalkulatoren meg et tall også må jeg bare håpe på at det er riktig. At den viser det tallet jeg er ut etter. For leien går jo opp 3,1% og 3,1% av 7500 er 232,5 kr. Så da må jeg plusse på det tallet på den nåværende leien. også roter jeg meg litt bort underveis, tar et par sjanser også får jeg håpe på at det blir riktig til slutt. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende det er feil måte å regne på, men svaret blir riktig. Jeg regner alltid slik. Jeg må innrømme at det er mange år siden jeg gikk på skolen da. 

Samme her. Har fått høre i alle mine år som elev, at jeg har en ganske.. bak-frem, har en litt "barnslig" måte å regne ut ting på. Litt sånn "Oy nå er hun helt på bærtur!" *2 min og en evighet etter* "Oy, hun fikk jo riktig svar. hvordan er det mulig?". :fnise:
Jeg sliter med å følge de metodene som lærerne gir meg. Jeg lager mine egne på en måte. Jeg var alltid sykt flink med brøk. Alltid hatt et problem med gange. Jeg plusser i stedet for å gange, alltid slitt med det. Så hvordan jeg er så flink i brøk, men suger i gange, det henger ikke på greip. For de to går jo hånd i hånd! Har også hatt et problem med å faktisk regne ut brøk. For det går automatisk i hodet mitt. Også klarer jeg ikke å skrive ned fremgangsmåten, fordi det skjer så fort og automatisk i hodet mitt. Jeg kan ikke brøk her og nå. Jeg må først lese meg opp på reglene også sitter det. Helt til neste dag og da må jeg lese meg opp igjen. Har fått høre at jeg har dyskalkuli (?). Derfor jeg er slik. Glemmer og må lære på nytt. Sliter med å følge de metodene som vi blir tvunget til å bruke på skolen. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge språkrådet skal det ikke brukes på norsk, punktum som tusenskiller altså.

Anonymkode: 2517a...997

Synes det er best å unngå begge deler for å slippe forvirringen - foretrekker mellomrom :)

Gjest Moby Dick
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Har fått høre i alle mine år som elev, at jeg har en ganske.. bak-frem, har en litt "barnslig" måte å regne ut ting på. Litt sånn "Oy nå er hun helt på bærtur!" *2 min og en evighet etter* "Oy, hun fikk jo riktig svar. hvordan er det mulig?". :fnise:
Jeg sliter med å følge de metodene som lærerne gir meg. Jeg lager mine egne på en måte. Jeg var alltid sykt flink med brøk. Alltid hatt et problem med gange. Jeg plusser i stedet for å gange, alltid slitt med det. Så hvordan jeg er så flink i brøk, men suger i gange, det henger ikke på greip. For de to går jo hånd i hånd! Har også hatt et problem med å faktisk regne ut brøk. For det går automatisk i hodet mitt. Også klarer jeg ikke å skrive ned fremgangsmåten, fordi det skjer så fort og automatisk i hodet mitt. Jeg kan ikke brøk her og nå. Jeg må først lese meg opp på reglene også sitter det. Helt til neste dag og da må jeg lese meg opp igjen. Har fått høre at jeg har dyskalkuli (?). Derfor jeg er slik. Glemmer og må lære på nytt. Sliter med å følge de metodene som vi blir tvunget til å bruke på skolen. 

Jeg kan alle gangetabellene på rams, til 12. Brøk husker jeg så vidt, like brøkdelen av 16 = 4. Det var et lett eksempel. Men altså, jeg er bedre og raskere i hoderegning enn hvis jeg skal sette opp et mattestykke. Men når det kommer til prosent, må jeg ha kalkulator, hvis det ikke er snakk om 10% 30% 50% 70% av 1000,- eller 100,- for eksempel. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke din metode jeg. :fnise: 
Det jeg tenker er. For å finne hvor mye 3,1% er. Så må jeg ta det tallet jeg har (7500) og minus 3,1%. For da gir kalkulatoren meg et tall også må jeg bare håpe på at det er riktig. At den viser det tallet jeg er ut etter. For leien går jo opp 3,1% og 3,1% av 7500 er 232,5 kr. Så da må jeg plusse på det tallet på den nåværende leien. også roter jeg meg litt bort underveis, tar et par sjanser også får jeg håpe på at det blir riktig til slutt. 

Jeg tror dere begge to forveksler minustegn og deletegn, i tillegg til å kanskje ikke fullføre regneoperasjonen på kalkulatoren. Deletegnet på kalkulatoren er en strek med en prikk på hver side, minus er bare en strek. 7500 - 3,1 % har nemlig aldri vært 232,5. 

(Skal dere skrive deletegn på et vanlig PC-tastatur bruker dere /, og * for å gange.) 

Anonymkode: c9a99...834

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere begge to forveksler minustegn og deletegn, i tillegg til å kanskje ikke fullføre regneoperasjonen på kalkulatoren. Deletegnet på kalkulatoren er en strek med en prikk på hver side, minus er bare en strek. 7500 - 3,1 % har nemlig aldri vært 232,5. 

(Skal dere skrive deletegn på et vanlig PC-tastatur bruker dere /, og * for å gange.) 

Steg 1: 7500 - 3,1% = 7267,5.
Steg 2: 7500 - 7267,5 = 232,5. 
Så da blir 3.1% av 7500.. 232,5. 
Har visst skippet steg 2 og hoppet rett til 232,5 :klaske: Og jeg har lurt på hvorfor lærerne mine rev seg i håret av meg. Vell.. her har du beviset. Forresten så viser kalkulatoren 232,5 før du trykker på = ved steg 1. Derfor er steg 2 bortkastet energi. :fnise:

ts

Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

1,0Svaret er rett. 

Hvis du er kjent med prosentfaktor, kan du regne slik 7500 * 1,031 = 7.732,5

Du mener vekstfaktor? 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Steg 1: 7500 - 3,1% = 7267,5.
Steg 2: 7500 - 7267,5 = 232,5. 
Så da blir 3.1% av 7500.. 232,5. 
Har visst skippet steg 2 og hoppet rett til 232,5 :klaske: Og jeg har lurt på hvorfor lærerne mine rev seg i håret av meg. Vell.. her har du beviset. Forresten så viser kalkulatoren 232,5 før du trykker på = ved steg 1. Derfor er steg 2 bortkastet energi. :fnise:

ts

Ja, det var det jeg la merke til mens jeg skrev innlegget mitt. :)  

For ordens skyld: Kalkulatorer fungerer forskjellig. Det er viktig å lære seg hvordan din kalkulator fungerer for å kunne stole på at den gir deg riktig svar. Et enkelt eksempel: Om du har regnestykket 1 + 2 x 3 og taster det rett inn slik det står vil noen kalkulatorer gi svaret 9 (feil), og andre 7 (riktig). Grunnen til at den første kalkulatoren får feil svar er at den er litt "dum" og ikke automatisk tar hensyn f.eks. regelen om at du først skal gange/dele og deretter legge til / trekke fra. Dette må du kjenne kalkulatoren godt nok til å vite, slik at du kan stokke om på rekkefølgen du taster inn regnestykket i: 2 x 3 + 1 vil gi riktig svar på begge typer kalkulator. Regnestykket 1 + 2 x 3 er en veldig fin test for å finne ut hvilken type kalkulator du sitter med, om du låner en kalkulator du ikke kjenner. :) 

Skrevet
6 timer siden, Fersken90 skrev:

Du mener vekstfaktor? 😊

Joda. Men om man er kjent med prosentfaktor og den måten å regne prosent, så er vekstfaktor en variant. 

En funfact om vekstfaktor: i Kina når det er salg så står det ikke feks 20% avslag i prisen. Det står varen koster 80%. Det føles mye mer matematisk riktig :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...