Gå til innhold

Fliser til gulv i gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusser opp, og det skal legges nye fliser. Men jeg klarer bare ikke bestemme meg! Det er en liten gang, hvor ca 1/3 av gulvet er litt bortgjemt og går innunder trapp til 2 etasje. Areal inkl garderobedelen, er ca 7 m2. Flisene som lå der fra før, var mørk grå/sorte-ish 30x60. 

Jeg liker formatet, men syns at alle har denne fargen. Liker også varmere toner. Dør til gang lukkes sjeldent igjen, og den er godt synlig fra oppholdsrom.
Har 3 varianter jeg vurderer. 

http://www.norfloor.no/betongreys-warm-ingrid.html

http://www.norfloor.no/fliser/gulvfliser/gulvflis-betoncrete-colonial.html (da ikke 30x60 og ikke 60x60. Evnt lignende ensfarget)

http://www.norfloor.no/fliser/gulvfliser/betonaxis-hexagon-dekor.html 

Den siste har både kalde og varme innspill. Kanskje verdt å merke seg, så er trappen opp til 2 etasje hvitmalt (bomull), og skyvedørsgarderoben vil få hvite fronter. 

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg, syns det er så vanskelig å bestemme seg :)

Anonymkode: d9b3d...a31

Skrevet

Vær obs på at en entre er et sted der det raskt kommer støv fra klær og smuss fra sko. Ikke velg noe som skitt vises på straks gulvet er vasket.

Anonymkode: 44fec...d9e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at en entre er et sted der det raskt kommer støv fra klær og smuss fra sko. Ikke velg noe som skitt vises på straks gulvet er vasket.

Anonymkode: 44fec...d9e

Hvordan vet jeg hva som vil vise hva på hvilke type flis av de her?

Skrevet

Dytter på denne. Tror kanskje flis nr 1 utgår, vet ikke. Har hengt meg opp i heksagon-flisene. Kom gjerne med innspill :)

Skrevet
På 25.11.2017 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Pusser opp, og det skal legges nye fliser. Men jeg klarer bare ikke bestemme meg! Det er en liten gang, hvor ca 1/3 av gulvet er litt bortgjemt og går innunder trapp til 2 etasje. Areal inkl garderobedelen, er ca 7 m2. Flisene som lå der fra før, var mørk grå/sorte-ish 30x60. 

Jeg liker formatet, men syns at alle har denne fargen. Liker også varmere toner. Dør til gang lukkes sjeldent igjen, og den er godt synlig fra oppholdsrom.
Har 3 varianter jeg vurderer. 

http://www.norfloor.no/betongreys-warm-ingrid.html

http://www.norfloor.no/fliser/gulvfliser/gulvflis-betoncrete-colonial.html (da ikke 30x60 og ikke 60x60. Evnt lignende ensfarget)

http://www.norfloor.no/fliser/gulvfliser/betonaxis-hexagon-dekor.html 

Den siste har både kalde og varme innspill. Kanskje verdt å merke seg, så er trappen opp til 2 etasje hvitmalt (bomull), og skyvedørsgarderoben vil få hvite fronter. 

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg, syns det er så vanskelig å bestemme seg :)

Hvilken farge er det på gulv på oppholdsrom som er synlig fra gang og omvendt? Jeg ville valgt noe som passer til dette.

Anonymkode: 043f4...7a2

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken farge er det på gulv på oppholdsrom som er synlig fra gang og omvendt? Jeg ville valgt noe som passer til dette.

Anonymkode: 043f4...7a2

Det vet jeg ikke enda, men jeg antar at det blir fargen Sand på veggene, og gulv blir en nøytral 3 stavs eik (grålakkert, så den er ikke gul, men heller ikke lys). Begge flisene vil passe til resten, det går mer på at jeg ikke klarer å bestemme meg. Fordeler og ulemper med valgene mine?

• Liker 1
Skrevet

Ville tenkt meg veldig nøye om før jeg hadde valgt flis 1 eller 3. Vi har valgt noe heksagon fliser til badet, riktig nok i samme farge som 60x60 flisene - disse var et herk å legge i følge fliselegger 😂

Du kan sjekke andre steder enn noorflor også, jeg synes de er dyre. Vi ser etter fliser til gang også og tenker kanskje vi lander På fiskebens fliser i en lys grå eller en lys grå "parkett imitasjon flis" altså en flis som ser ut som gulv haha. 

Skrevet
2 timer siden, Pmaxqueen skrev:

Ville tenkt meg veldig nøye om før jeg hadde valgt flis 1 eller 3. Vi har valgt noe heksagon fliser til badet, riktig nok i samme farge som 60x60 flisene - disse var et herk å legge i følge fliselegger 😂

Du kan sjekke andre steder enn noorflor også, jeg synes de er dyre. Vi ser etter fliser til gang også og tenker kanskje vi lander På fiskebens fliser i en lys grå eller en lys grå "parkett imitasjon flis" altså en flis som ser ut som gulv haha. 

Får gode rabatter på Norfloor, så det blir ikke noe dyrere enn andre steder :) 

Hvorfor tenke meg nøye om med flis 1?

Skrevet

Hva er budsjettet ditt? Heksagon er kult, men vanskelig å legge, evt. dyrt å få noen til å legge hvis du ikke gjør det selv.

Jeg ville også gått for fliser med helt slett overflate, med tanke på rengjøring.

Disse synes jeg var fine.

Anonymkode: cda5c...7a2

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er budsjettet ditt? Heksagon er kult, men vanskelig å legge, evt. dyrt å få noen til å legge hvis du ikke gjør det selv.

Jeg ville også gått for fliser med helt slett overflate, med tanke på rengjøring.

Disse synes jeg var fine.

Er de så vanskelige og tidkrevende å legge altså? Jeg skal høre med murer i morgen. Alle flisene har helt slett overflate og er lette å rengjøre. Alle er keramiske og veldig slitesterke. Budsjettmessig så vil jeg holde meg under 700 kr (får 25 % rabatt av dette igjen). 

Har sett på de flisene, men i virkeligheten har de sterkt grønnskjær som ikke passer inn med interiøret og resten av fargene :)

Skrevet (endret)

Årsaken til at jeg sier du bør tenke deg ekstra godt om på flis 1 og 3 er pga mønsteret. Føler det er litt "mote" nå for tiden og at det blir rotete. Men om det er det du virkelig ønsker så går du selvsagt for dette! :) 

Endret av Pmaxqueen
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de så vanskelige og tidkrevende å legge altså? Jeg skal høre med murer i morgen. Alle flisene har helt slett overflate og er lette å rengjøre. Alle er keramiske og veldig slitesterke. Budsjettmessig så vil jeg holde meg under 700 kr (får 25 % rabatt av dette igjen). 

Har sett på de flisene, men i virkeligheten har de sterkt grønnskjær som ikke passer inn med interiøret og resten av fargene :)

Grønnskjær er ikke noe særlig.

Mener å huske vi betalte noe sånt som 1500 kroner kvadratmeteren for legging av 10x10 (ca.) heksagon på badet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnskjær er ikke noe særlig.

Mener å huske vi betalte noe sånt som 1500 kroner kvadratmeteren for legging av 10x10 (ca.) heksagon på badet. 

Disse er nærmere 20x20, så ikke så små. Men dæven det var dyrt. Dette er forsikringsselskap pga skade, men jeg vet ikke om de gidder å betale ekstra for merarbeid. Kanskje jeg skal satse på det plaine alternativet. Isåfall vet jeg ikke om jeg skal gå for 30x60 eller 60x60?

Kan alltids ha historiske fliser eller noe med mer mønster over kjøkkenbenk. De er billigere å bytte ut hvis man skulle gå lei. 

Skrevet

Jeg tror man fort går lei 1 og 3. Vi la 90*90 i gangen, og det er fantastisk med så få fuger å holde rene. Ville gått for 60*60, i hvert fall. Vår flislegger mener store fliser går raskere å legge, men synes nok 60*60 var lettere å jobbe med enn 90*90 :)

Anonymkode: 8379d...7f6

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man fort går lei 1 og 3. Vi la 90*90 i gangen, og det er fantastisk med så få fuger å holde rene. Ville gått for 60*60, i hvert fall. Vår flislegger mener store fliser går raskere å legge, men synes nok 60*60 var lettere å jobbe med enn 90*90 :)

Anonymkode: 8379d...7f6

Jeg skal ikke ha større enn 30x60 uansett. Raskere å legge, men vesentlig dyrere. 

Fant ut at mureren tar ca 1500 kr ekstra for hexagon-flisene, det er jo ikke så ille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...