Gå til innhold

Ta ufør eller holde ut et år til?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg tror på din såkalte mld selv om den var god men om denne personen hadde vært en saksbehandler, eller i det hele tatt en god en ville hun ikke svart kun NEI.

Fordi spørsmålet kan ikke besvares så enkelt som bare det. Du eller ts kan heller ikke komme med et så enkelt spørsmål som bare astma og problemer med hørsel.

For å kunne behandle en slik sak må en sette seg inn i legeerklæringer, pasientens historie, hvordan problemene har virket og påvirker hverdagen...alle dokumenter som finnes. Det er ikke så enkelt som å bare nevnte astma og problemer med hørsel.

Så meldingen til din bekjent er lite troverdig. 

Anonymkode: 87192...fc8

Jeg forholder meg utelukkende til det som HI skisserer. Jeg kan ikke spekulere i et bredere og større sykdomsbilde enn det som formidles.

Men utifra det som har blitt sagt om sykdomsbildet så er ikke dette nok for å få innvilget uføretrygd, døve mennesker kan også være i arbeid. Kan godt hende at hun har andre sykdommer som kvalifiserer for trygden men ettersom dette ikke har blitt nevnt blir dette bare rene spekulasjoner.

Man må forholde seg til det som blir sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Jeg forholder meg utelukkende til det som HI skisserer. Jeg kan ikke spekulere i et bredere og større sykdomsbilde enn det som formidles.

Men utifra det som har blitt sagt om sykdomsbildet så er ikke dette nok for å få innvilget uføretrygd, døve mennesker kan også være i arbeid. Kan godt hende at hun har andre sykdommer som kvalifiserer for trygden men ettersom dette ikke har blitt nevnt blir dette bare rene spekulasjoner.

Man må forholde seg til det som blir sagt.

Sykdomsbildet forteller også om allergier. Ts har ikke opplyst om hva slags allergier.

Du spurte du ikke din bekjent om allergier og allergier er så mangt og de kan påvirke livet på en stor belastende måte. En saksbehandler kan ikke bare si NEI uten å engang vite hva slags allergier. Du spurte ikke engang om allergier her. Og da spør jeg:hvilken fagkompetanse?????

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har vedkomende pådratt seg varig nedsatt hørselskade igjennom jobben,og det foreligger en spesiallistærklering om det,så er vel dette forhåpentlegvis reg. som yrkesskade,og NAV må forholde seg til det ,og spesielle regler for den slags. 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdomsbildet forteller også om allergier. Ts har ikke opplyst om hva slags allergier.

Du spurte du ikke din bekjent om allergier og allergier er så mangt og de kan påvirke livet på en stor belastende måte. En saksbehandler kan ikke bare si NEI uten å engang vite hva slags allergier. Du spurte ikke engang om allergier her. Og da spør jeg:hvilken fagkompetanse?????

Nei det er sant. Men uansett så vil hun havne på AAP før uføretrygd og hun vil gå igjennom en utredning. Denne prosessen vil nok vare lenger 1 år så jeg greier ikke helt se for meg hvordan dette skal gå til om hun skal gå av om 1 år uansett. 

Når det blir spurt i HI "er det moralsk forkastelig å gå på uføretrygd om det ikke feiler en stort?" så er det åpenbart en agenda her. 

Jeg tror en bør vente med å planlegge uføretrygd før man faktisk har snakket med NAV om det faktisk engang er en mulighet for uføretrygd. Det er ikke gitt at det er det "om det ikke feiler en stort" uansett hva fastlegen sier.

Kjenner en som lider av en sjelden og alvorlig sykdom som fører til svært svekket funksjonsnedsettelse men som allikevel blir sendt rundt i vernede bedrifter etter vernede bedrifter til tross for at legen har erklært henne 100% arbeidsufør, men NAV er uenig.

Den alvorlig syke har ikke annet valg enn å delta i utprøvinger og utredninger om hun ønsker motta penger. 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Kan uføretrygd kombineres med privat AFP?

NEI: Hvis du mottar, eller har mottatt, uføretrygd fra NAV (hel eller delvis) etter du har fylt 62 år, kan du ikke få AFP. Skal du søke om AFP, må du derfor si fra deg uføretrygden før fylte 62 år.

Departementet har i brev til Fellesordningen for AFP opplyst at arbeidstaker som søker AFP fra fylte 62 år, kan motta uføretrygd den måneden de fyller 62 år, uten å miste retten til AFP.

Vi anbefaler uansett alle som er i denne situasjonen å kontakte NAV for veiledning. 

Skrevet

Hvis personen jobber fullt nå,  er det MEGET usannsynlig at hun får uføre sånn med en gang.  Uføretrygd gis ut i fra funksjonsnivå og ikke diagnoser. (Selv om diagnoser gir en pekepinn). 

Anonymkode: 319e6...02e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs, eller er dette for å provosere?

Anonymkode: d1a6b...c81

Hva mener du? Jeg unner ikke min eks-svigermor noe som helst.

Anonymkode: 33dcf...05c

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Moren til eksmannen min er 61 år, lærer og har blitt fortalt av fastlegen sin at hun nok kan få innvilget ufør. Feiler henne ikke stort annet enn at hun alltid har hatt astma/allergi og blitt avhengig av høreapparat de siste årene. Hun har hele tiden tenkt å gå av med AFP neste år, men nå viser det seg at hun får mye, mye mer utbetalt om hun i stedet går av som ufør nå.

Er dette moralsk forkastelig eller helt på sin plass? 

Jeg forstår ikke dette innlegget helt.

Men faktum er at denne kvinnen kan søke om uføretrygd. I likhet med alle andre mennesker med norske trygderettigheter. Om hun får det innvilget, er en helt annen sak. Det er ikke fastlegen hennes som avgjør det. Uføretrygd er ikke noe man fritt kan velge.

Anonymkode: 98734...e72

Skrevet

Høres ut som dårlig logikk, kan ikke  være enig med det dessverre :) 

Anonymkode: 983e6...04d

Du er ikke enig i fakta? Da kan dessverre verken jeg eller noen andre hjelpe deg :)

Skrevet

Ikke at jeg tror på din såkalte mld selv om den var god men om denne personen hadde vært en saksbehandler, eller i det hele tatt en god en ville hun ikke svart kun NEI.

Fordi spørsmålet kan ikke besvares så enkelt som bare det. Du eller ts kan heller ikke komme med et så enkelt spørsmål som bare astma og problemer med hørsel.

For å kunne behandle en slik sak må en sette seg inn i legeerklæringer, pasientens historie, hvordan problemene har virket og påvirker hverdagen...alle dokumenter som finnes. Det er ikke så enkelt som å bare nevnte astma og problemer med hørsel.

Så meldingen til din bekjent er lite troverdig. 

Tror du er mer opptatt av dine egne svar enn å lese/forstå hva @WubWub faktisk skriver. :overrasket:

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren til eksmannen min er 61 år, lærer og har blitt fortalt av fastlegen sin at hun nok kan få innvilget ufør. Feiler henne ikke stort annet enn at hun alltid har hatt astma/allergi og blitt avhengig av høreapparat de siste årene. Hun har hele tiden tenkt å gå av med AFP neste år, men nå viser det seg at hun får mye, mye mer utbetalt om hun i stedet går av som ufør nå.

Er dette moralsk forkastelig eller helt på sin plass? 

Man blir jo ikke ufør bare fordi fastlegen mener hun kan få innvilget ufør. Dette er en så lang prosess at hun antagelig er langt på vei pensjonist når hun får det innvilget.

Anonymkode: 5e955...929

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, JackIost skrev:

Du er ikke enig i fakta? Da kan dessverre verken jeg eller noen andre hjelpe deg :)

Jeg synes hen har med mange gode synspunkter og fakta. Ingenting å irritere seg over.

Skrevet
11 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Tror du er mer opptatt av dine egne svar enn å lese/forstå hva @WubWub faktisk skriver. :overrasket:

1 time siden, WubWub skrev:

Nei det er sant........

Leser DU det JEG skriver?

Han innrømmer at han SELV ikke har fulgt med i HI og har tatt feil 

Skrevet
1 hour ago, isw said:

Det handler om systemet som tillater altfor mange å være uføre.

Hva vet du om det?

Anonymkode: 98734...e72

Skrevet
3 timer siden, JackIost skrev:

Hvorfor skal jeg klage over hva AFP-satsen er? Uføretrygden bør ikke være høyere, det kan gjerne ordnes slik at uføretrygden blir lavere, slik at ikke folk blir uføre for å oppnå høyere ytelser enn de ellers ville fått :)

Så du synes det er helt greit at vi innordner samfunnet slik at de som reelt har behov for en grei uføretrygd skal lide for at det finnes snyltere? At en med brukket nakke og paralysert fra halsen og ned skal leve på et minimum fordi det finnes snyltere? Er du fullstendig tett i pappen? 

Anonymkode: ea72b...9cb

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser DU det JEG skriver?

Han innrømmer at han SELV ikke har fulgt med i HI og har tatt feil 

Jeg leste HI og der står det "feiler en ikke stort bortsett fra astma/allergi og nedsatt hørsel". Utifra dette sykdomsbildet er uføretrygd tilnærmet uoppnåelig. Ettersom vedkommende allerede er i arbeid så kan man heller ikke argumentere for at hun er 100% arbeidsuføre når hun viser at hun er det stikk motsatte.

Nei hun må nok legge av seg drømmen om uføretrygd, man skal være alvorlig syk for å få det. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg leste HI og der står det "feiler en ikke stort bortsett fra astma/allergi og nedsatt hørsel". Utifra dette sykdomsbildet er uføretrygd tilnærmet uoppnåelig. Ettersom vedkommende allerede er i arbeid så kan man heller ikke argumentere for at hun er 100% arbeidsuføre når hun viser at hun er det stikk motsatte.

Nei hun må nok legge av seg drømmen om uføretrygd, man skal være alvorlig syk for å få det. 

Det har du ikke kompetanse til å uttale deg om spesielt når en lege har sagt noe annet. Hvis du er så sikker hvorfor sendte du mld til din såkalte bekjent som jobber i nav? En saksbehandlingsprosess er en omfattende jobb. Det kan du ikke uten videre behandle her, garantere her, eller si noe om.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du ikke kompetanse til å uttale deg om spesielt når en lege har sagt noe annet. Hvis du er så sikker hvorfor sendte du mld til din såkalte bekjent som jobber i nav? En saksbehandlingsprosess er en omfattende jobb. Det kan du ikke uten videre behandle her, garantere her, eller si noe om.

Jo det har jeg. Forhørte meg som sagt med NAV.

Ellers så er det ikke fastlege som innvilger uføretrygd, det er NAV og de er ganske strenge på dette. De vil prøve mange tiltak før man engang vurderer uføretrygd - i damen det nevnes i HI sitt tilfelle så vil ikke uføretrygd bli vurdert engang da hun er 100% arbeidsfør. 

Endret av WubWub
Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

Jo det har jeg. Forhørte meg som sagt med NAV.

Ellers så er det ikke lege som innvilger uføretrygd, det er NAV og de er ganske strenge på dette. De vil prøve mange tiltak før man engang vurderer uføretrygd - i damen det nevnes i HI sitt tilfelle så vil ikke uføretrygd bli vurdert engang da hun er 100% arbeidsfør. 

OMG. Du sa ingenting om allergier til din bekjent.

Allergier kan være så mye. Og din bekjent må være inkompetent som bare sier NEI uten videre uten å vite noe som helst mer om astma og hørsel. For astma også kan være forskjell på fra person til person. Hennes astma kan ha forverret seg, det vet ikke vi, kan være miljø, arbeidsplass. Hørselen kan ha forverret seg slik at hun ikke lenger kan ikke arbeide, igjen vi vet ikke. Vi har ikke fått info.

At din såkalte bekjent bare sier NEI er jo bare ubegripelig. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OMG. Du sa ingenting om allergier til din bekjent.

Allergier kan være så mye. Og din bekjent må være inkompetent som bare sier NEI uten videre uten å vite noe som helst mer om astma og hørsel. For astma også kan være forskjell på fra person til person. Hennes astma kan ha forverret seg, det vet ikke vi, kan være miljø, arbeidsplass. Hørselen kan ha forverret seg slik at hun ikke lenger kan ikke arbeide, igjen vi vet ikke. Vi har ikke fått info.

At din såkalte bekjent bare sier NEI er jo bare ubegripelig. 

Døve kan arbeide. Ellers så var det heller ikke døvhet det var snakk om, men nedsatt hørsel. 

Det eneste bistanden en vil få av nedsatt hørsel er støtte til hørselshjelpemiddeler : https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/hørsel

Når det kommer til astma og allergier så må alvorlighetsgraden være ekstremt stor før uføretrygd vurderes. Man blir da prøvd ut gjennom AAP i opptil 4 år i forskjellige vernede bedrifter. Prosessen er lang og omfattende - mange syke kjører seg helt ut gjennom NAV løpet. 

At vedkommende er i full stilling per dags dato vil også tale sterkt imot uføretrygd uansett hva fastlege mener. 

Det er ikke så lett å blir erklært 100% arbeidsufør som dere skal ha det til. Er ikke akkurat slik at NAV bare hiver uføretrygder etter en pga små plager slik noen hevder i tråden her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...