Gå til innhold

Ta ufør eller holde ut et år til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren til eksmannen min er 61 år, lærer og har blitt fortalt av fastlegen sin at hun nok kan få innvilget ufør. Feiler henne ikke stort annet enn at hun alltid har hatt astma/allergi og blitt avhengig av høreapparat de siste årene. Hun har hele tiden tenkt å gå av med AFP neste år, men nå viser det seg at hun får mye, mye mer utbetalt om hun i stedet går av som ufør nå.

Er dette moralsk forkastelig eller helt på sin plass? 

Anonymkode: 33dcf...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt ufør tvert.

Jeg er yngre enn henne og ville mottatt ufør uten tvil i morra den dag om muligheten var der. Jeg har sakte men sikkert startet prosessen. Jeg akter ikke å jobbe frem til 62 år, langt mindre til jeg dr 67.

Anonymkode: 1a4e1...1c5

Skrevet

Hun selv velger hva som gir henne best livskvalitet. Om hun ikke synes hverdagen som lærer er givende nok til å holde ut med problemene (lærer og hørselsproblemer høres ut som en dårlig kombo) så er det helt opp til henne. Hun har ikke sjans på å få annen jobb når hun er så gammel uansett

Anonymkode: 983e6...04d

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Moren til eksmannen min er 61 år, lærer og har blitt fortalt av fastlegen sin at hun nok kan få innvilget ufør. Feiler henne ikke stort annet enn at hun alltid har hatt astma/allergi og blitt avhengig av høreapparat de siste årene. Hun har hele tiden tenkt å gå av med AFP neste år, men nå viser det seg at hun får mye, mye mer utbetalt om hun i stedet går av som ufør nå.

Hva tjener hun nå, i og med at hun vil få mye mer utbetalt som ufør? Høres merkelig ut i og med at uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. 

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, super-s skrev:

Hva tjener hun nå, i og med at hun vil få mye mer utbetalt som ufør? Høres merkelig ut i og med at uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. 

Du har vanskelig for det, eller? Prøv igjen.

Hint: Hun vil få mye mer i uføretrygd enn hun vil få i AFP-pensjon. Hun får selvsagt ikke mye mer i uføretrygd enn i lønn, noe jeg heller aldri har hevdet.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vanskelig for det, eller? Prøv igjen.

Hint: Hun vil få mye mer i uføretrygd enn hun vil få i AFP-pensjon. Hun får selvsagt ikke mye mer i uføretrygd enn i lønn, noe jeg heller aldri har hevdet.

Med denne innstillingen, så kan du glemme et mer seriøst svar fra meg hvertfall. Og ja, jeg syntes det er moralsk tvilsomt. Det er folk som deg, som vil råde moren til din eksmann å ta ufør selv om hun kan jobbe, som unødvendig belaster velferdssystemet uten å ha egentlig behov for det. Kan hun jobbe, så skal hun for pokker meg faktisk gjøre det, så lenge hun innen rimelighetens grenser fungerer som lærer. 

Skal man pensjonere seg som 61-åring, så får man leve på oppsparte midler, evt. investeringer som gir avkastning. 

Anonymkode: ed2dd...8f8

• Liker 23
Skrevet

Synes dessverre denne tråden er illustrerende for problemet med dette landet og uføretrygd.

Å bli ufør fordi det er mest bekvemt, uten noen klar diagnose, er så forkastelig at jeg ikke har ord for det. Forbehold uføretrygd for de som virkelig trenger det!!!

• Liker 20
Gjest GiftMann38
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt ufør tvert.

Jeg er yngre enn henne og ville mottatt ufør uten tvil i morra den dag om muligheten var der. Jeg har sakte men sikkert startet prosessen. Jeg akter ikke å jobbe frem til 62 år, langt mindre til jeg dr 67.

Anonymkode: 1a4e1...1c5

Er du syk?

Skrevet
2 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Er du syk?

Vondt i vilja.

Greier du å jobbe om livet avhenger av det, skal du gå på jobb. Så kan de som faktisk er livsavhengige av trygd heller få en bedre trygd og mindre stigmatisering, som utvilsomt kommer av slabbedaskene som finner det mest bekvemt å ikke jobbe.

• Liker 3
Gjest GiftMann38
Skrevet
3 minutter siden, isw said:

Vondt i vilja.

Greier du å jobbe om livet avhenger av det, skal du gå på jobb. Så kan de som faktisk er livsavhengige av trygd heller få en bedre trygd og mindre stigmatisering, som utvilsomt kommer av slabbedaskene som finner det mest bekvemt å ikke jobbe.

Det kan virke som mange har det ja. Det irriterer meg at jeg skal betale for dem.

Skrevet

Er virkelig uførepensjonen bedre enn AFP? Dersom man oppfyller kriteriene for å få AFP så er da det greit gode å få i tillegg til vanlig pensjon? 

Anonymkode: 3169f...b29

• Liker 1
Skrevet

Når det dreier seg om et år, og legen anbefaler ufør, dama har arbeidet og skattet sine 40+ år i arbeidslivet, men det skranter nå, og som lærer, vil det ikke være bra med nedsatt hørsel og astma/allergi kan være forverret da skoler ikke akkurat er berømte for godt innemiljø. En ting du skal ha i tankene, er at vi som er syke, vi later ikke som vi er syke, vi later som vi er friske. Det vil si at hun mest sannsynlig forteller ikke deg hvor galt det egentlig står til med henne. Men det har nok legen klart å få ut av henne.

Anonymkode: 5473a...e4d

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med denne innstillingen, så kan du glemme et mer seriøst svar fra meg hvertfall. Og ja, jeg syntes det er moralsk tvilsomt. Det er folk som deg, som vil råde moren til din eksmann å ta ufør selv om hun kan jobbe, som unødvendig belaster velferdssystemet uten å ha egentlig behov for det. Kan hun jobbe, så skal hun for pokker meg faktisk gjøre det, så lenge hun innen rimelighetens grenser fungerer som lærer. 

Skal man pensjonere seg som 61-åring, så får man leve på oppsparte midler, evt. investeringer som gir avkastning. 

Anonymkode: ed2dd...8f8

Men herlighet, poenget mitt er nettopp at jeg synes det er moralsk forkastelig å ta ufør fremfor jobb/AFP, om det ikke er tvingende nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er virkelig uførepensjonen bedre enn AFP? Dersom man oppfyller kriteriene for å få AFP så er da det greit gode å få i tillegg til vanlig pensjon? 

Anonymkode: 3169f...b29

I tillegg til? AFP i offentlig sektor er AFP, det er ikke i tillegg til noe. Du blander kanskje med AFP i privat sektor.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen har da ingenting å si i forhold til ufør, det som kreves er en spesialist som er ekspert på det hun sliter mer.

Anonymkode: c1650...fa5

• Liker 2
Skrevet

Ufør, helt klart.

Anonymkode: b879d...4f0

Skrevet
1 time siden, isw skrev:

Vondt i vilja.

Hvem bestemmer om en "skal gå på jobb..."?

Og nei. Stigmaet kommer fra de friske slabbedaskene som stempler enhver ufør som en jævel som snylter og kunne gått på jobb.

Og hvordan får de som er livsavhengige en bedre trygd enn det de har pr i dag?

Anonymkode: 7c7a1...b9c

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bestemmer om en "skal gå på jobb..."?

Og nei. Stigmaet kommer fra de friske slabbedaskene som stempler enhver ufør som en jævel som snylter og kunne gått på jobb.

Og hvordan får de som er livsavhengige en bedre trygd enn det de har pr i dag?

Feil.

Stigmaet kommer av sånt som vi ser i denne tråden. Gidder jeg å jobbe et år til eller skal jeg bli ufør? Det er så forkastelig at jeg blir kvalm.

Det er ingen som ikke synes at en alvorlig syk person fortjener støtte fra samfunnet. Og ja, hadde det vært færre «bekvemmelighetsuføre» og skikkelige krav for å få trygd, ville man ikke trengt å gjøre det så økonomisk ugunstig å være trygdet. 

Når det er dobbelt så mange uføre i Norge enn i land vi sammenligner oss med, er det at nordmenn har så mye dårligere helse, eller kan det være at halvparten av de som er uføre kanskje ikke hadde trengt det?

Endret av isw
  • Liker 9
Skrevet
25 minutter siden, isw said:

Feil.

Stigmaet kommer av sånt som vi ser i denne tråden. Gidder jeg å jobbe et år til eller skal jeg bli ufør? Det er så forkastelig at jeg blir kvalm.

Det er ingen som ikke synes at en alvorlig syk person fortjener støtte fra samfunnet. Og ja, hadde det vært færre «bekvemmelighetsuføre» og skikkelige krav for å få trygd, ville man ikke trengt å gjøre det så økonomisk ugunstig å være trygdet. 

Når det er dobbelt så mange uføre i Norge enn i land vi sammenligner oss med, er det at nordmenn har så mye dårligere helse, eller kan det være at halvparten av de som er uføre kanskje ikke hadde trengt det?

Dette er snakk om en dame på over 60 som sliter med hørsel og astma. Det er null sjans for henne å få ny jobb i den alderen, og om da lærerrollen er for utmattende (noe jeg godt forstår med nedsatt hørsel), så ser jeg ikke problemet. Hun har skattet i alle år og vi har for mange arbeidere i forhold til hvor mange jobber som eksisterer uansett. Veldig voldsom holdning til at alle skal tynes i jobbevne til siste slutt, men man glemmer da at det ikke er jobb til alle, spesielt ikke de som snart er i pensjonalder. Det er ikke uføreordningen som må endres, det er måten samfunnet fungerer på. Vi må legge opp til et samfunn der man tar hensyn til at det ikke vil være nok jobb til alle

Anonymkode: 983e6...04d

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, isw skrev:

Feil.

Feil igjen.

Når så du sist noen hadde sympati med uføre her inne? "Alle kan jobbe litt" og "Naboen hang opp-ned i veggen og malte, men er ufør" er setninger som går igjen her.

Stigmaet skapes av de friske som TROR de vet noe om den uføre. OM du vet at den uføre jukser, si i fra til NAV, da vel!!!

Ellers kan folk bare ti stille.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...