Gå til innhold

Katt gauler HELE tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to katter på 8 mnd. De er søstre, den ene er veldig stille, men ganske tøff, den andre maser hele tiden og er tidenes pingle. Pingla har alltid vært veldig pratsom, men nå som de har begynt å gå ut har det tatt helt av. Er pingla inne og tøffa ute, så driver pingla og gauler absolutt hele tiden. Jeg holder på å bli sprø, det tar aldri slutt. Noen som har erfaring med dette? Nytter ikke å kaste henne ut heller, da er det jo naboene som må lide med disse grusomme lydene :P Dessuten er hun så pysete at hun helst ikke vil ut. Det er sånn mørk mjauing som minner om gaulene til kattene som sloss. Nytter det å sprute vann på den når den gjør det? Gjorde det en gang før, men da tok katta helt av. Vil jo ikke gjøre den redd for meg heller. Vurderer å gå til anskaffelse av katteluke. Kanskje det hjelper om hun kan gå inn og ut av seg selv og lete etter tøffa på den måten? Håper det roer seg etter hvert.

Anonymkode: efcb0...229

Skrevet

Leker du med henne? 

Anonymkode: 76a25...50d

Skrevet (endret)

Mulig hun gauler for å oppnå kontakt med søsteren og når hun hverken ser, hører eller lukter henne så blir gaulingen mer desperat ettersom hun er sterkt tilknyttet henne.

En katteluke KAN hjelpe, for da vil hun våge seg ut utifra når hun selv er klar for det. Men samtidig så ville jeg gått igang med å prøve å distrahere henne når søster er ute slik at hun ikke føler seg alene og begynner å kalle. Om det krever at du plukker henne opp og koser med henne eller begynner å leke med henne til hun blir sliten og ikke bryr seg er opptil hva som fungerer på henne. Til slutt vil hun kanskje ha sterk nok selvtillit til at det ikke er så farlig at søster er ute en tur.

Endret av Emmelise
  • Liker 2
Skrevet

Er enig i at det er bedre å leke med henne. Det kan også bygge selvtillit. Om du spruter vann på skaper du en usikker og nervøs katt som lærer at når den sier fra om at den ikke har det bra blir straffet

Anonymkode: cda69...acd

• Liker 4
Skrevet

Er hun sterilisert?

Anonymkode: e0276...2a7

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar og tips :) Det bor barn her så kattene blir lekt med hver dag. Skal prøve å distrahere henne med lek eller kos når gaulingen starter. Hun er ekstremt avhengig av søsteren og henger på henne som en klegg. Da er det nok veldig skummelt når tøffa er ute og hun er igjen alene. Sprutet vann på de en gang de gikk på kjøkkenbenken og stjal mat, da ble pingla sittende under senga i en time. Så tror jeg legger spruteflaska fra meg :P Begge kattene er sterilisert og chippet :) 

TS

Skrevet

Er det veldig unge barn? Om katten er veldig nervøs, så kan det være at den leken blir for voldsom, noe som kan i verste fall gjøre problemet verre. Man må være litt ekstra obs på kroppspråk og signaler fra nervøse dyr, slik at man ikke gjør dem mer nervøse

Anonymkode: cda69...acd

• Liker 1
Skrevet

Nei, barna er 8 og 10 år og godt oppdratt til å være snill med dyr :) Vi ventet såpass lenge med å skaffe oss katt akkurat fordi vi ville skåne kattene for viltre unger. Hadde en da eldste var baby, men hun var så gammel og skral at vi til slutt måtte ta henne. 

TS

Skrevet

Har du vurdert anskaffelse av en tredje katt? Det kan jo muligens være med å hjelpe sånn at pysa får en kamerat å være med når tøffa er ute, kanskje gaulingen vil stoppe?

Skrevet
11 minutter siden, røder skrev:

Har du vurdert anskaffelse av en tredje katt? Det kan jo muligens være med å hjelpe sånn at pysa får en kamerat å være med når tøffa er ute, kanskje gaulingen vil stoppe?

Bor i en 80m2 leilighet og en tredje katt tror jeg ikke er aktuelt for husets herre 😂 dessuten er Tøffa skikkelig bøllete med andre katter så den hadde vel fått gjennomgå skikkelig.

TS

Skrevet

Katten høres jo helt livredd ut! Den gauler nok fordi den vil ut til søskenet når den er inne, men så er den redd for å være ute når den kommer ut. Du må for all del ikke sprute vann på den eller kaste den ut!!!

Den må jo vennes sakte til å gå ut, hvis jeg eide den hadde jeg åpnet døra så den fikk forsiktig bli kjent med det som er ute, og komme inn når det ble for skummelt, jeg hadde også blitt med den ut.

En ting du kanskje kan gjøre er å finne ut hva denne katten liker ekstra godt, og så kan du gi den det kun når søskenet er ute, slik at den både blir  opptatt med å spise og får endret følelsene fra frykt til forventning når søskenet går ut. Og så la katten ta den tiden den trenger med å gå ut. ALDRI kaste den ut.

Anonymkode: 974c9...e75

Skrevet

Rolig kos på fanget og prat  er det jeg ville prøvd. De er så forskjellige, disse nydelige krekene. Noen er så tøffe, andre er bare needy små nervevrak. Kanskje hun er litt mørkredd også, selv om det er en katt. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten høres jo helt livredd ut! Den gauler nok fordi den vil ut til søskenet når den er inne, men så er den redd for å være ute når den kommer ut. Du må for all del ikke sprute vann på den eller kaste den ut!!!

Den må jo vennes sakte til å gå ut, hvis jeg eide den hadde jeg åpnet døra så den fikk forsiktig bli kjent med det som er ute, og komme inn når det ble for skummelt, jeg hadde også blitt med den ut.

En ting du kanskje kan gjøre er å finne ut hva denne katten liker ekstra godt, og så kan du gi den det kun når søskenet er ute, slik at den både blir  opptatt med å spise og får endret følelsene fra frykt til forventning når søskenet går ut. Og så la katten ta den tiden den trenger med å gå ut. ALDRI kaste den ut.

Anonymkode: 974c9...e75

Slapp helt av, kattene har hatt døra på gløtt i en måned nå. Så det er ikke det at jeg kaster dem ut uten noe som helst introduksjon til verdenen utenfor leiligheten. Og jeg går stadig ut og pyser til dem og viser at jeg er i nærheten. Det er nå som søsteren begynner å gå en litt større radius fra døra at den andre tar helt av. 

Denne katten er også helt utrolig sær i matveien. Det eneste den liker er knotter og serranoskinke :P Får kjøpe noe skinke jeg kan ha liggende hvis jamringen begynner igjen. 

I går sto hun og gaulte i over en time når søsteren hadde kommet inn, men å komme inn selv var visst uaktuelt. Kom inn til slutt og da sovnet hun momentant i sofaen. Det går seg vel til etter hvert :)

Takk for tips om avleding og kos når jammeret starter, det skal prøves neste gang :) 

TS

Skrevet

Muligheten for at hun kjeder seg og roper på andre katter er stor. Har selv ei hunkatte på 11 år som plutselig ble alene etter at to andre katter hun har bodd sammen med i 11 år. Døde tidligere i år av sykdom.( De var 10 og 12 år) Etter at hun ble alene så går hun og mjauer og skal ha oppmersomhet. Den føste mnd trodde jeg hun ropte på de andre kattene. Men nei nå et halvt år etter så går hun og mjauer enda.. Tar da og koser med henne ekstra. Å ser at det hjelper. Ville bare fortelle deg om hvordan min katt har det.

Anonymkode: 7ad49...95b

Skrevet
På 26.11.2017 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Muligheten for at hun kjeder seg og roper på andre katter er stor. Har selv ei hunkatte på 11 år som plutselig ble alene etter at to andre katter hun har bodd sammen med i 11 år. Døde tidligere i år av sykdom.( De var 10 og 12 år) Etter at hun ble alene så går hun og mjauer og skal ha oppmersomhet. Den føste mnd trodde jeg hun ropte på de andre kattene. Men nei nå et halvt år etter så går hun og mjauer enda.. Tar da og koser med henne ekstra. Å ser at det hjelper. Ville bare fortelle deg om hvordan min katt har det.

Anonymkode: 7ad49...95b

Pusen vår gauler innimellom om natten. Jeg tror nok han kjeder seg når vi sover. Heldigvis har har selskap stort sett hele tiden ellers siden jeg er hjemmeværende, men det er litt trist at han føler seg urolig og alene. Han er generelt litt pinglete og vil helst ha meg med til matfatet, for eksempel. 

Anonymkode: 998bf...ede

Skrevet

Har 2 katter som gauler. De har mange rare lyder. Gauling skjer når de prøver å kommunisere med hverandre, kjeder seg eller vil leke. 

Han ene springer rundt og "hyler" når han leker. Høres ut som et eller annet som blir drept i jungelen. 

Men jeg har en rase som er kjent for å lage ganske mye lyd. Noen katter er også bare mer pratsomme enn andre. Og disse har også en ganske grov mjauing, så vet nøyaktig hvor irriterende det kan være til tider. Den ene takler heller ikke å bli separert fra den andre, men disse er innekatter.

Men nå er jo dine bare 8 mnd. Katten blir sikkert tryggere på seg selv etter hvert når hun lærer å være alene. 

Anonymkode: d8e1a...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...