AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg hører ofte folk si at hvis man må spare på vannet for å være miljøbevisst. Jeg er ganske miljøbevisst, men jeg bor i Bergen... det er ikke noe mangel på vann akkurat. Hva har det å si for miljøet om jeg bruker mye vann? Anonymkode: 31e38...50b 2
Tillion Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 Oppvarming av vann bruker endel strøm, er nok det de fleste tenker på. Vi bruker jo ikke kaldt vann til stort annet enn å drikke og skylle ned i do.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 17 minutter siden, Tillion skrev: Oppvarming av vann bruker endel strøm, er nok det de fleste tenker på. Vi bruker jo ikke kaldt vann til stort annet enn å drikke og skylle ned i do. Hvor kommer strømmen fra da? Noen steder får man strøm fra vannkraft, det er vel ikke forurensning. Jeg vet ikke så mye om strøm da. Jeg bare betaler 300 i måneden for min hybel. Anonymkode: 31e38...50b
GauteS Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 19 minutter siden, Tillion said: Vi bruker jo ikke kaldt vann til stort annet enn å drikke og skylle ned i do. Hagevanning, hørt om det? Det er mange steder det er vanningsrestriksjoner om sommeren.
fuglekvitter__ Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Får være grense for gjerrighet kjære vene er du seriøs?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 5 minutter siden, fuglekvitter__ skrev: Får være grense for gjerrighet kjære vene er du seriøs? Gjerrig? Anonymkode: 31e38...50b 4
fuglekvitter__ Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gjerrig? Anonymkode: 31e38...50b Meget sparsommelig da? Hvorfor trenger man å spare på det?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, fuglekvitter__ skrev: Meget sparsommelig da? Hvorfor trenger man å spare på det? Det er jo det jeg spør om. Jeg vil VITE hvorfor. Anonymkode: 31e38...50b
Tillion Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kommer strømmen fra da? Noen steder får man strøm fra vannkraft, det er vel ikke forurensning. Jeg vet ikke så mye om strøm da. Jeg bare betaler 300 i måneden for min hybel. Anonymkode: 31e38...50b Det er sant. Sikkert mange som ikke vet hva slags strøm de bruker.
Tillion Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 15 minutter siden, GauteS skrev: Hagevanning, hørt om det? Det er mange steder det er vanningsrestriksjoner om sommeren. Nei, visste ikke at hagevanning i storskala var vanlig her. Tror ikke det er et problem her jeg bor. 1
GauteS Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 10 minutter siden, Tillion said: Sikkert mange som ikke vet hva slags strøm de bruker. Det er samkjøring, alle elektrisitetskilder bidrar, og elektronene er ikke påstemplet hvor de kommer fra, om det er fra vann-, gass-, kull- eller atomkraftverk.
Tillion Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 (endret) 4 minutter siden, GauteS skrev: Det er samkjøring, alle elektrisitetskilder bidrar, og elektronene er ikke påstemplet hvor de kommer fra, om det er fra vann-, gass-, kull- eller atomkraftverk. Å? Trodde man kunne velge garantert grønn strøm, eller noe sånt? Jeg leier med strøm inkludert, så har ikke helt peiling jeg heller. Fant denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Oa5V/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge Sitat Mot et lite tillegg i prisen kan alle strømkunder velge hvilket kraftverk de kjøper strøm fra. Endret 25. november 2017 av Tillion
GauteS Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Verden vil bedras. Det fins ingen grønne høy- og lavspentledninger. Du og jeg bruker strøm fra samkjøringen, 90% vannkraft og 10% gass. Mot et lite tillegg i prisen kan du bli fortalt at du får 100% vannkraft. Da vil jeg få 80% vannkraft og 20% gass. Nettogevinsten for samfunnet er null. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 Fordi det krever energi å rense og transportere alt vannet vi bruker, det renner ikke bare ned i krana selv, og det må renses når det renner videre også. Dess mere vann vi bruker dess mere jobber renseverkene og dess mere vann må transporteres. Anonymkode: fcc77...999 3
Gjest PaN Skrevet 26. november 2017 #15 Skrevet 26. november 2017 I Norge er det heldigvis ingen reel grunn til å spare vann på grunn at Norge har pumper som siler ut saltet fra havet og gjør om saltvann til drikkevann. Men jeg syns at Norge ikke burde overbruke vann, vi burde være forsiktig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #16 Skrevet 26. november 2017 På 25.11.2017 den 2.10, AnonymBruker skrev: Hvor kommer strømmen fra da? Noen steder får man strøm fra vannkraft, det er vel ikke forurensning. Jeg vet ikke så mye om strøm da. Jeg bare betaler 300 i måneden for min hybel. Anonymkode: 31e38...50b Mye av norsk grønn vannkraft selges til utlndet med miljø stempel. I norge bruker vi selvfølgelig svensk kjernekraft og dansk kullkraft. Anonymkode: 7b815...3d5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #17 Skrevet 26. november 2017 Vann vi ikke bruker, hvor havner det montro? Vel renner ut i sjøen. Bergen har gått tom for vann for de har litt små magasiner som fylles ofte. man kan jo begrense alt husoldning man blander i vannet. Såpe, er ikke bra. Anonymkode: 7b815...3d5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Mye av norsk grønn vannkraft selges til utlndet med miljø stempel. I norge bruker vi selvfølgelig svensk kjernekraft og dansk kullkraft. Anonymkode: 7b815...3d5 Vi bruker i all hovedsak vår strøm og de bruker sin strøm. Noen av dem betaler bare norske selskaper for å late som de bruker vår strøm. Fint for oss, men jeg gidder ikke betale for at de skal fikse sine egne kraftverk. Anonymkode: ad9ef...f59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå