AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #1 Skrevet 25. november 2017 Jeg fullførte vgs i 2011, og er ferdig med en bachelor våren 2018. Angrer "big time" på hva jeg har tatt utdannelse i, og er heller ikke særlig motivert for å fullføre, men gjør det for å ha en bachelor. Drømmen er å gjøre noe kreativt - skape noe. Jeg har vurdert lenge å studere konservering. Selv om det fortsatt frister så er det to grunner til jeg kvier meg. Det ene er at jeg må ta en master(5 år til) for å bli konservator, og med det ha toppkarakterer for å komme inn på masteren i Oslo. Det andre er at selv om jeg har en stor kjærlighet for antikviteter og kunst, så ønsker jeg å skape noe selv. Har alltid vært glad i smykker og edelsteiner, og har fått en del kunnskap om edelsteiner de siste årene. Har en stund tenkt på å ta et fagbrev som gullsmed for så å studere smykkedesign senere. Jeg har lest det er vanskelig å få jobb, og særlig lærlingplass, men ettersom jeg er god i nettverksbygging tror jeg ikke det blir noe problem. Så til spørsmålet mitt: Ettersom jeg har vgs fra før går det an å ta 1. og 2. året på 1 år? Jeg regner med at mye av skolen de 2 årene består av allmennfag, og at 1. og 2. klassen ikke er på verkstedene samtidig. Hadde vært herlig og kun trenge å bruke 1 år fremfor 2 på skolen før lærlingtiden. Skal ofc ta kontakt med skolen angående dette, men kunne vært fint med litt erfaring fra andre som har gått yrkesfag etter å ha gått vgs tidligere. Ser dette ble veldig langt forresten, beklager dette Anonymkode: 74572...905
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fullførte vgs i 2011, og er ferdig med en bachelor våren 2018. Angrer "big time" på hva jeg har tatt utdannelse i, og er heller ikke særlig motivert for å fullføre, men gjør det for å ha en bachelor. Drømmen er å gjøre noe kreativt - skape noe. Jeg har vurdert lenge å studere konservering. Selv om det fortsatt frister så er det to grunner til jeg kvier meg. Det ene er at jeg må ta en master(5 år til) for å bli konservator, og med det ha toppkarakterer for å komme inn på masteren i Oslo. Det andre er at selv om jeg har en stor kjærlighet for antikviteter og kunst, så ønsker jeg å skape noe selv. Har alltid vært glad i smykker og edelsteiner, og har fått en del kunnskap om edelsteiner de siste årene. Har en stund tenkt på å ta et fagbrev som gullsmed for så å studere smykkedesign senere. Jeg har lest det er vanskelig å få jobb, og særlig lærlingplass, men ettersom jeg er god i nettverksbygging tror jeg ikke det blir noe problem. Så til spørsmålet mitt: Ettersom jeg har vgs fra før går det an å ta 1. og 2. året på 1 år? Jeg regner med at mye av skolen de 2 årene består av allmennfag, og at 1. og 2. klassen ikke er på verkstedene samtidig. Hadde vært herlig og kun trenge å bruke 1 år fremfor 2 på skolen før lærlingtiden. Skal ofc ta kontakt med skolen angående dette, men kunne vært fint med litt erfaring fra andre som har gått yrkesfag etter å ha gått vgs tidligere. Ser dette ble veldig langt forresten, beklager dette Anonymkode: 74572...905 Det største problemet er å komme inn på vgs, du har ikke lenger ungdomsrett og havner derfor bakerst i køen.. er det mange søkere så kommer alle med ungdomsrett inn før deg. Ta kontakt med skolen eller fylkeskommunene og hør hva dem sier. Du kan nok ta det over 1 år, men da må du nok ta alle fagene som privatist. Anonymkode: d86c5...3b9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #3 Skrevet 25. november 2017 Du må nok ta det som selvstendig studie (med noen samlinger enten i uka eller mnd på skolen med lærere på kveldstid). Sjangsen for at en voksen kommer inn på VGs med 16 åringene er ganske liten da du havner helt bakerst i køen. Anonymkode: 17f21...d13
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #4 Skrevet 25. november 2017 Takk for svar. Regner med gullsmed-linja ikke er den mest populære, og ser de har en skole i Fredrikstad som er privatskole som evt er lettere å komme innpå. Får ta kontakt med skolen på mandag Anonymkode: 74572...905
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #5 Skrevet 25. november 2017 Det går an å ta yrkesfag på 1 år, ordinært uten å være privatist, spesielt om du har alle allmennfagene. Du må bare være forberedt på å krangle litt med skolen, men så lenge timene ikke overlapper hverandre skal det gå. Sjansen for at du kommer inn varierer, spørs jo helt på populariteten til linjen og skolen. Blir linjen full, kommer du ikke inn. Det du kan gjøre da er å søke om hospitering (?), altså delta i timene uten å få vurdering via skolen, og melde deg opp i faget som privatist. Det lureste du gjør er å sende en e-post eller ringe noen, f.eks. rådgiver ved den skolen du tenker på, eller fylkeskommunen. Ikke ta alt alle sier for god fisk, få gjerne to vurderinger. Ikke alle rådgivere vet hva de snakker om dessverre. Har du sjekket at det ikke finnes noe form for voksenopplæring du kan ta? Anonymkode: 8cff0...90d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå