Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som gjør det? Hvis boka er fint behandlet så er det jo unødvendig å handle en ny, kanskje også den samme, når den en har selv er ferdiglest og kan gies videre.

Tror nok de fleste synes det er gnient, og at leste bøker bør gies bort/lånes bort. Men hvorfor er det egentlig slik. En bok blir jo ikke brukt opp/slitt ved å bli lest i en gang.

• Liker 1
Skrevet

Da måtte det vært noe fint gammelt fra et antikvariat, ikke en ny bok jeg leser ut og gir videre fordi jeg ikke gidder ha den i bokhyllen min.

Anonymkode: 6a582...93c

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da måtte det vært noe fint gammelt fra et antikvariat, ikke en ny bok jeg leser ut og gir videre fordi jeg ikke gidder ha den i bokhyllen min.

Anonymkode: 6a582...93c

Dette

Skrevet

Vi gjør det, og sånt er vanlig i min omgangskrets. Vi er nok over snittet opptatt av gjenbruk og anti bruk og kast.

Ser ikke noe galt i å gi brukt. Bedre for miljøet og lommeboken. 

• Liker 8
Skrevet

Ikke noe feil å gi bort en brukt bok i seg selv, men da bør vel gjerne mottakeren ha en ide om det på forhånd, at man ikke skal bruke penger på gaven til hverandre. 

Anonymkode: d68c2...a99

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du veit at det er noe mottageren liker. En bok er vel så bra, men kjedelig hvis du prakker bøker på andre som de ikke liker og som de ikke kan få byttet. Å man føler heller ikke at man kan kaste gaver.

Anonymkode: 165c0...de6

• Liker 2
Skrevet

Hvis den ser helt ny ut og ingen kan se at den er lest en gang, så hvorfor ikke? Ja, jeg har gjort det.

Anonymkode: 3f4e0...df2

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, duplexx skrev:

Vi gjør det, og sånt er vanlig i min omgangskrets. Vi er nok over snittet opptatt av gjenbruk og anti bruk og kast.

Ser ikke noe galt i å gi brukt. Bedre for miljøet og lommeboken. 

Skulle ønske det hadde vært slik i min omgangskrets også. Har en venninne som jeg tror vil synes slike gjenbruksgaver er flott🙂 Må bare finne en grei måte å spørre henne på😄 Nå er kanskje jeg gjennomsnittlig lite opptatt av gaver, og synes en gave til kirkens bymisjon er minst like bra å få som noe annet. For barna skjønner jeg at gaver er viktig, men skjønner ikke greia for hvorfor et bidrag til en organisasjon eller en bok som giveren har lest ikke er bra nok for oss voksne😝

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe feil å gi bort en brukt bok i seg selv, men da bør vel gjerne mottakeren ha en ide om det på forhånd, at man ikke skal bruke penger på gaven til hverandre. 

Anonymkode: d68c2...a99

Ja er enig med deg her. Også for min egen del så er det kjipt å få en gave den andre har brukt flere hundre på, og jeg har gitt bort en «gratisgave»😁

Skrevet

Jeg syntes det er helt ok dersom man er ganske sikker på at boken vil passe mottakeren bra. At det er en bok du kunne funnet på å kjøpe i gave til den personen uansett. Jeg syntes det er litt mindre greit hvis det er kun for å bli kvitt den, og at den ikke passer mottakeren skikkelig. 

Anonymkode: e7d83...f43

• Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Tar gjerne i mot en lest bok jeg. Men som du skriver : den må være pent behandlet. Er helt ok:-)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du veit at det er noe mottageren liker. En bok er vel så bra, men kjedelig hvis du prakker bøker på andre som de ikke liker og som de ikke kan få byttet. Å man føler heller ikke at man kan kaste gaver.

Anonymkode: 165c0...de6

Ja jeg tenker gjerne at andre vil bli like oppslukt i en bok som meg😄

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er helt ok dersom man er ganske sikker på at boken vil passe mottakeren bra. At det er en bok du kunne funnet på å kjøpe i gave til den personen uansett. Jeg syntes det er litt mindre greit hvis det er kun for å bli kvitt den, og at den ikke passer mottakeren skikkelig. 

Anonymkode: e7d83...f43

Ja det må være en bok som jeg likte veldig godt selv, og som jeg tror vil falle i smak hos den andre. At det er gjennomtenkt.

• Liker 1
Skrevet

Motsatt så kan jeg gi bort bøker som jeg gjerne vil lese selv også, og så spørre om å få låne den uttpå nyåret😄

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ellam skrev:

Er det noen som gjør det? Hvis boka er fint behandlet så er det jo unødvendig å handle en ny, kanskje også den samme, når den en har selv er ferdiglest og kan gies videre.

Tror nok de fleste synes det er gnient, og at leste bøker bør gies bort/lånes bort. Men hvorfor er det egentlig slik. En bok blir jo ikke brukt opp/slitt ved å bli lest i en gang.

Nei.

Om jeg skal gi bok, så skal jeg kjenne mottaker veldig godt.  Og hvilke bøker/forfatter de liker.

Jeg kjenner ihuga bokelskere. Sånne som kjøper seg 7 bøker så de har å lese i julen. For de er det skatter. De har svært "bibliotek "hjemme.

Jeg er også bokelskere.  Leser ufattelige mye bøker. Altetende.  Ville ikke gitt bort mine leste bøker til de jeg kjenner engang

Anonymkode: e9f1b...ed5

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Nei. Sånt gjør man ikke i min omgangskrets. I hvert fall ikke til jul. Til ingen spesiell anledning gir man bort brukte ting, men ikke i gave til bursdag eller jul. 

Skrevet

Helt uaktuelt. Det går ikke an å bytte dem hvis de ikke faller i smak. Synes det er å lure folk når en gir bort brukte ting til jul eller fødselsdag

Anonymkode: 4d11a...489

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på tilstanden, er det donkey ears etc så er svaret nei for min del. Både gi bort og motta !

Skrevet

Hadde gjerne tatt i mot det. Er det litt spesielle bøker, kan de også være slitte. Særlig hardcover av favorittforfattere. Om det er faktabøker, er notater i marg eksempel velkommen. 

Om noen hadde gitt meg kokeboka deres med masse skriblerier i hadde jeg blitt overlykkelig og den hadde garantert gått inn som favorittjulegaven det året. :ninuskapus:

Anonymkode: 7c6e1...a09

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er mye koseligere å få noe sånt som giveren selv setter pris på, enn å få noe folk har kjøpt kun fordi de føler at de er nødt til å gi meg noe. En gang fikk jeg en bok med understrekninger og notater, og det er en av de fineste gavene jeg har fått for han som ga meg boken hadde tenkt på meg mens han leste den, og notatene hans handlet bl.a. om oss to. 

Anonymkode: 2f52f...921

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...