AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #1 Skrevet 24. november 2017 Jeg har et par venninner som er fra noe mer velstående strøk enn meg. Vi er gode venner, men det er bare et lite problem noen ganger. Når vi er ute på ting sammen, så vil de ofte ta litt dyrere alternativer. Jeg har alltid vært sparsommelig, fordi jeg ikke er fra en familie som bare kan spytte ut penger hele tiden. Jeg trenger å spare for å få råd til det jeg vil. Men om vi feks har vært ute og reist, vil de gjerne ta flytoget, mens jeg kan ta NSB. Men da tar de flytoget sammen og jeg blir outsider som tar NSB? Det tar bare noen få min mer, men likevel tar de alternativet som er dobbelt så dyrt :/ jeg hater å kaste penger ut vinduet bare for innpass liksom. Det er ingen som gjør narr av noens økonomi eller gir press på slike måter. Men er det utenfor normen å gjøre det jeg vil, eller bør jeg dra sammen med dem? Anonymkode: f6144...a52
Gjest yeans Skrevet 24. november 2017 #2 Skrevet 24. november 2017 Gjør som du vil. De er ikke særlig til venninner når de presser på for å ta det dyreste alternativet uten å ta hensyn til deg.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #3 Skrevet 24. november 2017 2 minutter siden, yeans skrev: Gjør som du vil. De er ikke særlig til venninner når de presser på for å ta det dyreste alternativet uten å ta hensyn til deg. Enig,hva er vitsen med det egentlig... Anonymkode: 2e0ab...50e
Gjest NotNaomi Skrevet 24. november 2017 #4 Skrevet 24. november 2017 Vær som du er Ts :-) gjør det du føler er rett. I Studietiden slet jeg jo litt med økonomi. Jobbet masse for å slippe lån. Jeg var som deg. Hadde venner med mye penger. De klarte bare ikke å forstå helt :-) noen må liksom oppleve for å skjønne. Det er ikke alle som har innlevelse og fantasi. Sånn er det bare. Følte meg alltid respektert da. Og det er jo det viktigste Ts ? :-)
Gjest Coolaid Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et par venninner som er fra noe mer velstående strøk enn meg. Vi er gode venner, men det er bare et lite problem noen ganger. Når vi er ute på ting sammen, så vil de ofte ta litt dyrere alternativer. Jeg har alltid vært sparsommelig, fordi jeg ikke er fra en familie som bare kan spytte ut penger hele tiden. Jeg trenger å spare for å få råd til det jeg vil. Men om vi feks har vært ute og reist, vil de gjerne ta flytoget, mens jeg kan ta NSB. Men da tar de flytoget sammen og jeg blir outsider som tar NSB? Det tar bare noen få min mer, men likevel tar de alternativet som er dobbelt så dyrt :/ jeg hater å kaste penger ut vinduet bare for innpass liksom. Det er ingen som gjør narr av noens økonomi eller gir press på slike måter. Men er det utenfor normen å gjøre det jeg vil, eller bør jeg dra sammen med dem? Anonymkode: f6144...a52 Det er vel bare å si høyt at du tar billigste løsning og spør hva de skal gjøre. Fra mitt perspektiv så er det jo de som er litt dumme som "kaster penger ut av togvinduet i fart".... Gjør akkurat som du vil, vær deg selv.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 De er vant med å leve slik. De vil "ikke stå" hele veien. Vi har det fint sammen og det er hverken noe press på klær eller de dyreste restaurantene. Men jeg kan nevne at jeg har flyttet til Oslo og jobbet, lever greit og har ikke behov for noe Glamour liv. Eneste som er litt irriterende med de er at de "ikke vil" en del ting jeg synes er helt greit. Ikke vil de bevege seg på østkanten heller fordi de føler at de må dusje. De er oppvokst på vestkanten i Oslo, jeg er som sagt tilflytter fra bygda og vant med at en må stå på mer for pengene. Anonymkode: f6144...a52
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 Har du så mye dårligere økonomi enn dem at dette er et reellt problem for deg, eller er det mest en prinsippsak? Jeg tar selvfølgelig hensyn til andres økonomi, men folk som alltid insisterer på de billigste løsningene "bare fordi" er ganske slitsomme i lengden... Anonymkode: 91341...31a 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #8 Skrevet 24. november 2017 Høres ut som du har forvillet deg inn i feil krets. Kanskje du bør finne noen som er nærmere ditt nivå? Anonymkode: a49da...69f
Gliffy Skrevet 24. november 2017 #9 Skrevet 24. november 2017 39 minutter siden, AnonymBruker said: De er vant med å leve slik. De vil "ikke stå" hele veien. Vi har det fint sammen og det er hverken noe press på klær eller de dyreste restaurantene. Men jeg kan nevne at jeg har flyttet til Oslo og jobbet, lever greit og har ikke behov for noe Glamour liv. Eneste som er litt irriterende med de er at de "ikke vil" en del ting jeg synes er helt greit. Ikke vil de bevege seg på østkanten heller fordi de føler at de må dusje. De er oppvokst på vestkanten i Oslo, jeg er som sagt tilflytter fra bygda og vant med at en må stå på mer for pengene. Anonymkode: f6144...a52 Kanskje du kan løse det med å få deg noen nye venner med litt bedre verdier? 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #10 Skrevet 24. november 2017 Dere gjør som dere vil. Jeg tar heller ikke NSB om en venninde vil det hver gang, jeg vil fortest mulig hjem og vi har jo vært ute på reise så vi trenger faktisk ikke ta samme tog heller, har hatt en fin reise sammen fordet. Men jeg tar heller ikke business class om noen venninder vil det, da tar jeg økonomi og sier "vi ses når vi lander" . Man trenger ikke gjøre det samme som alle andre hele tiden eller være avhengig av å gjøre noe med noen andre for å gjøre det. Bare ta NSB du Anonymkode: de10d...660 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #11 Skrevet 24. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere gjør som dere vil. Jeg tar heller ikke NSB om en venninde vil det hver gang, jeg vil fortest mulig hjem og vi har jo vært ute på reise så vi trenger faktisk ikke ta samme tog heller, har hatt en fin reise sammen fordet. Men jeg tar heller ikke business class om noen venninder vil det, da tar jeg økonomi og sier "vi ses når vi lander" . Man trenger ikke gjøre det samme som alle andre hele tiden eller være avhengig av å gjøre noe med noen andre for å gjøre det. Bare ta NSB du Anonymkode: de10d...660 Enig i dette, man trenger ikke alltid gjøre det samme. Hva gjelder flytoget skjønner jeg godt de velger det fremfor vanlig tog. Har dårlig råd selv, men skal jeg ut å fly spanderer jeg på meg det flytoget. Verdt hver krone av komfort det gir, hyppige avganger og raskt fremme :-) Anonymkode: cbac1...2f0
Ferny Skrevet 24. november 2017 #12 Skrevet 24. november 2017 Altså, selv som student tok jeg flytoget. Blir nok tid på reisen til sammen uten ekstra minutter her og der, og det koster ikke sååå mye. Vil du ta toget med venninnene dine, så betaler du det lille ekstra. Men ellers - selvfølgelig er det noe annet om man snakker mange hundrelapper fordi dere spiser på en mye dyrere restaurant, eller tusenlapper, fordi de velger en dyrere flyavgang enn det du vil koste på deg. Man må ta hensyn, men det går begge veier... de skal ikke alltid måtte velge etter dine ønsker, særlig ikke om du faktisk bare er gniten av natur, men egentlig har helt ok økonomi. Det er vel ikke så ofte dere er ute og reiser sammen. Gi og ta... snakk sammen om det.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 19 timer siden, yeans skrev: Gjør som du vil. De er ikke særlig til venninner når de presser på for å ta det dyreste alternativet uten å ta hensyn til deg. det står ingen steder at ho blir presset til noe som helst. Anonymkode: dff49...ea5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 21 timer siden, Gliffy skrev: Kanskje du kan løse det med å få deg noen nye venner med litt bedre verdier? 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du har forvillet deg inn i feil krets. Kanskje du bør finne noen som er nærmere ditt nivå? Anonymkode: a49da...69f Jeg har venner fra alle nivå. Er ikke penger og sosial status som avgjør om jeg blir venn eller ikke. Jeg er med de jeg trives med. Jeg gidder ikke gå ut på let etter "noen med dårlig råd". Anonymkode: f6144...a52
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Det blir en veiing for og imot. Vi har alle ulik standard på ting. Jeg er vokst opp på Oslo vest og er kanskje en type jente som du her referer til. På noen ting er jeg veldig sparsommelig - finner kupp på eBay og kjøper alltid nedsatt mat. På andre ting er jeg veldig kresen - hvor jeg vil dra på ferie og hvor jeg vil spise. Flytoget er f.eks. en prioritering som er helt grei for meg. Jeg synes ikke det er veldig dyrt, og det er veldig mye mer behagelig. Jeg har en søster som tjener mer enn meg, og hun er etter min oppfatning ekstremt sløsete på mat. Hun handler vanvittig mye, kaster mye mat, og skal alltid ha det hun har aller mest lyst på til middag. Skal vi lage mat sammen og handle sammen så bidrar jeg selv om det i mine øyne er "sløseri", rett og slett fordi jeg ikke vil være vrang og gjerrig. Men jeg passer også på å kutte ned på disse handleturene sammen, og har sendt noen signaler om at jeg prioriterer litt annerledes. Det blir en vurderingssituasjon. Det som kanskje kan skje er at du blir litt vel opphengt i det, og problematiserer det litt mye? Anonymkode: fe247...cfb
Gliffy Skrevet 26. november 2017 #16 Skrevet 26. november 2017 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har venner fra alle nivå. Er ikke penger og sosial status som avgjør om jeg blir venn eller ikke. Jeg er med de jeg trives med. Jeg gidder ikke gå ut på let etter "noen med dårlig råd". Anonymkode: f6144...a52 Nå var det ikke god/dårlig råd som var poenget her. Om man ikke vil dra til Oslo Øst fordi man da føler man må dusje etterpå har man et temmelig råttent menneskesyn.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #17 Skrevet 26. november 2017 Det jeg reagerer mest på er at de ikke kan bevege seg på østkanten, for da må de dusje. Hjelpes for ett menneskesyn de har. Nå er jeg født og oppvokst på østkanten, og elsker denne delen av Oslo. Men jeg har jo ingen problemer med å bevege meg på vestkanten heller. Jeg har selv dårlig råd, og velger selv rimeligste alternativ. Jeg tar alltid NSB til flyplassen, men jeg bor i Drammen nå, så jeg får jo alltid sitteplass, og sparer svært lite tid. Og skulle da en venninne på død og liv heller ta flytoget, så hadde jeg vel tenkt hun var litt sær. Jeg krever ikke at venner må føye seg etter meg. Men skal jeg ut og spise med venner, må vi gå på en rimeligere restaurant. Takk og pris så elsker mine venner sushi, indisk, persisk mat osv. Så er ikke noe problem å finne gode rimelige restauranter. Og ønsker de å gå på en dyr restaurant, så er det helt fint. Da går de uten meg. Anonymkode: a8b0e...f0e 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. november 2017 #18 Skrevet 26. november 2017 Man skal aldri gi etter, selv om venner gjør det.Gjør det som er best for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå