Gå til innhold

Hjelp til tema og problemstilling til bacheloroppgave i sykepleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er to jenter som skal samarbeide om bacheloroppgaven i sykepleie. Frist for innlevering av tema er neste uke, og vi har ingen ideer om hva vi skal skrive om. Vi blir veldig glade hvis dere kommer med forslag! :) 

Anonymkode: c7f05...2c3

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ta kontakt med de som skal være veiledere og hør om de har noen forslag. 

Skrevet

Det var vel litt sent ute? Vi har allerede laget prosjektplan og funnet alle forskningsartikler og begynt på metodedel! Uansett har dere vel fått temabank og dere kan søke etter bacheloroppgaver på brage bibisys. Siden dere ikke har kommet opp med noe enda er det kanskje lurt å velge f.eks diabetes eller terminal pleie siden det er ganske safe. 

Anonymkode: 2f256...2ec

• Liker 1
Skrevet

Dysfagi hos pasienter på sykehjem eller på geriatrisk avdeling. Hvordan er ståa for sykepleiernes kunnskap om dysfagi og hvordan vurdere om pasientene har dysfagi? Viktig tema, og mange pasienter som har dysfagi som får komplikasjoner blant annet fordi man ikke er flinke nok til å kartlegge. 

Anonymkode: 3d2fc...895

Skrevet

Tenker det er lurt å velge er tema dere synes er spennende/interessant, gjerne relatert til diagnoser/problemstillinger dere har erfart i praksis.

• Liker 1
Skrevet

News og sepsis er I vinden. Evt. Skpsis hos eldre, det arter seg ofte annerledes og er vanskeligere å oppdage. 

Anonymkode: 21811...455

Skrevet

Dere bør jo skrive om noe som virkelig engasjerer dere.  

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta opp den elendige arbeidstiden og den dårlige lønnen som ikke samsvarer med ansvaret som følger med. Hva med å ta opp fokuset på utdanningen som ikke har fokus på feks medikamenter som faktisk gir direkte konsekvenser for pasienten. Hva med å ta opp den store andelen av sykepleiere som ikke er i yrket 10 år etter endt utdanning og årsakene til dette?

Her er det bare å velge å vrake:laugh::fart2:

Anonymkode: 3a682...4a5

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta opp den elendige arbeidstiden og den dårlige lønnen som ikke samsvarer med ansvaret som følger med. Hva med å ta opp fokuset på utdanningen som ikke har fokus på feks medikamenter som faktisk gir direkte konsekvenser for pasienten. Hva med å ta opp den store andelen av sykepleiere som ikke er i yrket 10 år etter endt utdanning og årsakene til dette?

Det er ikke tillatt å ta opp slike problemer under utdanning, da blir Ts sett på som utakknemlig og uegnet som sykepleier, pga hun setter seg selv foran pasientene. Jeg tuller ikke.

Anonymkode: 1f8c1...a60

Skrevet

Seksuell trakassering..

Skrevet

Fascinerende at folk går tre år på høyskole og ikke klarer å være engasjert nok i fagområdet sitt til å komme på ideer til problemstilling på en bacheloroppgave. Sykepleierutdanningen hører absolutt hjemme på videregående skoles nivå, med tanke på hvor mange svake studenter som går der.

Anonymkode: f4bed...2a3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende at folk går tre år på høyskole og ikke klarer å være engasjert nok i fagområdet sitt til å komme på ideer til problemstilling på en bacheloroppgave. Sykepleierutdanningen hører absolutt hjemme på videregående skoles nivå, med tanke på hvor mange svake studenter som går der.

Anonymkode: f4bed...2a3

Du tror TS er representativ for alle som går på sykepleien? Når du blir syk skal du være glad for at de som hjelper deg har høyere utdanning og kan mye. 

Anonymkode: 2f256...2ec

• Liker 3
Skrevet

Ta utgangspunkt i praksis, velg noe dere har vært litt borti. 

Anonymkode: 3feda...68f

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tillatt å ta opp slike problemer under utdanning, da blir Ts sett på som utakknemlig og uegnet som sykepleier, pga hun setter seg selv foran pasientene. Jeg tuller ikke.

Det at man ikke kan velge problemstillinger relatert til det som nevnes i det første innlegget jeg siterer har da vitterligen ingen ting med takknemlighet eller egoisme å gjøre. Det handler om at sykepleien er en helsefaglig utdanning. Bacheloroppgaven går på det sykepleierfaglige, bruk av sykepleierfaglig terminologi og kunnskap innen sykepleie. De problemstillingene som nevnes er reelle nok, men det handler ikke om sykepleie. Dette er mye mer relevant for en som utdanner seg innen arbeidsmiljø, organisasjon, ledelse, sosiologiske eller statsvitenskapelige emner. 

Hva TS skal velge som tematikk for sin bacheloroppgave kan selvsagt ingen andre enn TS selv finne ut av. Det må gå på faglige interesser. Hvis jeg hadde studert sykepleie ville jeg trolig valgt noe innen ulykkesforebygging blant eldre, skjult rusmisbruk blant eldre, eller smittevern på institusjoner. Dette fordi det er temaer jeg har stiftet bekjentskap med som yrkesutøver innen noe annet enn sykepleie, og som jeg synes er interessante. 

Anonymkode: 7d69c...0cb

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at man ikke kan velge problemstillinger relatert til det som nevnes i det første innlegget jeg siterer har da vitterligen ingen ting med takknemlighet eller egoisme å gjøre. Det handler om at sykepleien er en helsefaglig utdanning. Bacheloroppgaven går på det sykepleierfaglige, bruk av sykepleierfaglig terminologi og kunnskap innen sykepleie. De problemstillingene som nevnes er reelle nok, men det handler ikke om sykepleie. Dette er mye mer relevant for en som utdanner seg innen arbeidsmiljø, organisasjon, ledelse, sosiologiske eller statsvitenskapelige emner. 

Hva TS skal velge som tematikk for sin bacheloroppgave kan selvsagt ingen andre enn TS selv finne ut av. Det må gå på faglige interesser. Hvis jeg hadde studert sykepleie ville jeg trolig valgt noe innen ulykkesforebygging blant eldre, skjult rusmisbruk blant eldre, eller smittevern på institusjoner. Dette fordi det er temaer jeg har stiftet bekjentskap med som yrkesutøver innen noe annet enn sykepleie, og som jeg synes er interessante. 

Anonymkode: 7d69c...0cb

Ærlig talt. Jeg skrev virkelig det innlegget en smule ironisk, trodde det var lett å se. 

Men ironi el ikke, det er en grunn til at arbeidsvilkårene til sykepleiere er såpass elendige. Ikke at det er en relevant problemstilling, men sånn er det.

Skrevet

Finn noe dere har interesse for og har sett eksempler på i praksis, og gjerne noe det kan tenkes å være litteratur på.Forslag; forebygge underernæring hos eldre hjemmeboende eller i sykehjem, forebygge fall, kvalitetssikring av medikamenthåndtering i sykehus/sykehjem/hjemmesykepleie, tannhelse hos eldre, omsorg for unge med demens, rehabilitering av slagpasienter, oppfølging av pasienter med infeksjon i sykehjem, samarbeid mellom sykehus og kommunehelsetjeneste ved utskriving, omsorg for pårørende til barn i sykehus, fysisk aktivitet i behandling av depresjon, hvordan bedre kommunikasjon mellom pårørende og helsepersonell, kvalitetssikring av sårbehandling, terminalpleie eller noe om etikk. 

Anonymkode: 5cc38...f9c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skriv om bleiebruk til eldre. Eldre som fint kunne gjort det de skal på do,men de trenger hjelp. Noe de ikke får. Det er enorme utgifter i bleier. Det er økte forekomster av urinveisplager hos bleiepasienter,  og deretter antibiotika.

Anonymkode: 05231...926

Gjest Sugemerke
Skrevet

Delir. Spesielt stille delir. Mye ny spennende forskning på feltet.

Skrevet

Husk sykepleiefokus i oppgava og problemstilling generelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...