AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #21 Skrevet 24. november 2017 Bruk pengene og si du trodde det var i god tro! At du risikerer å bli gjeldsslave senere trenger du først å bekymre deg for senere! Anonymkode: 188b7...68e 1
Gjest O.G. Skrevet 24. november 2017 #22 Skrevet 24. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finner'n er vinner'n! Anonymkode: 23ced...625 Ikke sterr opp noen til å bli kjeltring her nu.
MajorasMaske Skrevet 24. november 2017 #23 Skrevet 24. november 2017 Du er ikke pliktig å overføre pengene tilbake før eieren av pengene gir deg en forespørsel om det. Hvis han skulle glemme det og det går over et halvt år er de dine. 3
Gjest yeans Skrevet 24. november 2017 #24 Skrevet 24. november 2017 14 minutter siden, Million skrev: Det var en sak i media for en tid tilbake siden, der en eldre kvinne hadde ført over 500.000 (!) til det hun trodde var datterens konto. Men hun skrev feil kontonummer.... dette ble ikke oppdaget før et par uker senere, av en eller annen merkelig grunn, og da hadde mottakeren (en fremmed fyr i Trondheim eller noe sånt) allerede levd livets glade dager for pengene, og han nektet å betale dem tilbake. Slik ble saken stående. Han var ikke pliktig noe som helst, og kvinnene måtte ta det som et tap. Det var det siste jeg leste om saken, men kanskje det har forandret seg senere - vet ikke om mor og datter tok saken videre og kontaktet advokat eller noe. Men de har ingen rettigheter. Dette er en annen sak om samme uheldige problemet i media, og heller ikke der har den som tastet feil noen rettigheter. Huff så kjipt!
prt90 Skrevet 24. november 2017 #25 Skrevet 24. november 2017 Bare det å vurdere å stjele penger som har havnet inn på kontoen din ved en feil er jo ganske sjokkerende. 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #26 Skrevet 24. november 2017 Jeg leste om en slags svindel-sak, for noen år tilbake. En svindler hadde på en eller annen måte klart å ta opp noen lån i en annen person sitt navn. Dette lånet blir da satt inn på bankkontoen til den personen som blir forsøkt svindlet. Deretter blir offeret kontaktet av svindleren, som påstår denne store summen som hadde havnet på offerets bankkonto ble overført dit ved "en feil" og så ber svindleren om å få overført pengene til svindlerens egen bankkonto. Dersom offeret går fem på denne svindelen, så hadde man viss nok ikke noen rettigheter. Selv om man hadde både bankkonto-nummer, telefonnumer (eller epost-adresse) og navnet på svindleren! Fordi offeret selv burde ha lagt merke til at det hadde blitt tatt opp masse gjeld i sitt navn. I tillegg burde man aldri ha vært så godtroende at man overfører så enorme pengesummer til noen vilt fremmede menneske sånn helt uten videre... Anonymkode: 7656b...be4 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #27 Skrevet 24. november 2017 9 minutter siden, prt90 skrev: Bare det å vurdere å stjele penger som har havnet inn på kontoen din ved en feil er jo ganske sjokkerende. Helt enig. Da har man ikke særlig med moral. Anonymkode: 39f51...3d2 3
_popcorn_ Skrevet 24. november 2017 #28 Skrevet 24. november 2017 23 minutter siden, Million said: Det var en sak i media for en tid tilbake siden, der en eldre kvinne hadde ført over 500.000 (!) til det hun trodde var datterens konto. Men hun skrev feil kontonummer.... dette ble ikke oppdaget før et par uker senere, av en eller annen merkelig grunn, og da hadde mottakeren (en fremmed fyr i Trondheim eller noe sånt) allerede levd livets glade dager for pengene, og han nektet å betale dem tilbake. Slik ble saken stående. Han var ikke pliktig noe som helst, og kvinnene måtte ta det som et tap. Det var det siste jeg leste om saken, men kanskje det har forandret seg senere - vet ikke om mor og datter tok saken videre og kontaktet advokat eller noe. Men de har ingen rettigheter. Dette er en annen sak om samme uheldige problemet i media, og heller ikke der har den som tastet feil noen rettigheter. Han ble dømt til 120 dager fengsel for grovt underslag, og dømt til å betale tilbake pengene. Det finnes flere saker hvor en feilaktig mottaker ha brukt opp pengene og er dømt for underslag. Ved feil overføring har man ikke nødvendigvis rettigheter i forhold til banken, men det er like fult underslag og politisak. 13
prt90 Skrevet 24. november 2017 #29 Skrevet 24. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste om en slags svindel-sak, for noen år tilbake. En svindler hadde på en eller annen måte klart å ta opp noen lån i en annen person sitt navn. Dette lånet blir da satt inn på bankkontoen til den personen som blir forsøkt svindlet. Deretter blir offeret kontaktet av svindleren, som påstår denne store summen som hadde havnet på offerets bankkonto ble overført dit ved "en feil" og så ber svindleren om å få overført pengene til svindlerens egen bankkonto. Dersom offeret går fem på denne svindelen, så hadde man viss nok ikke noen rettigheter. Selv om man hadde både bankkonto-nummer, telefonnumer (eller epost-adresse) og navnet på svindleren! Fordi offeret selv burde ha lagt merke til at det hadde blitt tatt opp masse gjeld i sitt navn. I tillegg burde man aldri ha vært så godtroende at man overfører så enorme pengesummer til noen vilt fremmede menneske sånn helt uten videre... Anonymkode: 7656b...be4 Ja, sjekk med banken og la dem ta seg av dette. Ikke overfør tilbake selv. Det kan forresten godt hende at banken bare reverserer overføringen av seg selv uten å kontakte deg. Slike feil som dette skjer "ganske ofte", enten ved menneskelig svikt eller ved feil på datasystemer.
Carrot Skrevet 24. november 2017 #30 Skrevet 24. november 2017 Å vurdere gjøre seg til "Kjeltring" for så lite? Virkelig? Hadde jeg ikke orket leve med.. Hvis det var millioner derimot, da kan man være litt "skurk" kanskje man kunne insistert på 10% finnerlønn Seriøst - kontakt banken! 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #31 Skrevet 24. november 2017 45 minutter siden, Emilie88 skrev: Veldig fristende å beholde pengene, skal lett innrømme det! Men det går bare ut over meg selv. Har ikke fått opp navn foreløpig! Bare de ikke trekker av mine penger.. kan banken finne ut hvor de kommer fra før avsender er kommet frem? Ring kundeservice-telefonen i banken og forklar problemet. Noen ganger er det banken som har ansvar for feiloverføringer og kan innen tre virkedager trekke beløpet fra din konto uten ditt samtykke. Hvis det er senders feil tror jeg vedkommende må rette et krav til deg om å få beløpet tilbakebetalt. Du har plikt til å levere tilbake pengene. Anonymkode: e1af1...367
Gjest Axl Rose Skrevet 24. november 2017 #32 Skrevet 24. november 2017 Vil du ikke ha de kan jeg få de
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #33 Skrevet 24. november 2017 2 hours ago, Million said: Det var en sak i media for en tid tilbake siden, der en eldre kvinne hadde ført over 500.000 (!) til det hun trodde var datterens konto. Men hun skrev feil kontonummer.... dette ble ikke oppdaget før et par uker senere, av en eller annen merkelig grunn, og da hadde mottakeren (en fremmed fyr i Trondheim eller noe sånt) allerede levd livets glade dager for pengene, og han nektet å betale dem tilbake. Slik ble saken stående. Han var ikke pliktig noe som helst, og kvinnene måtte ta det som et tap. Det var det siste jeg leste om saken, men kanskje det har forandret seg senere - vet ikke om mor og datter tok saken videre og kontaktet advokat eller noe. Men de har ingen rettigheter. Du husker saken fullstendig feil. "Da kvinnen oppdaget feilen gikk politiet til aksjon mot 42-åringen. I hjemmet hans ble det funnet 100.000 kroner i kontanter, mens resten var spilt bort. Oslo tingrett fant mannen skyldig i grovt underslag, og dømte ham til fengsel i 120 dager hvorav 30 dager betinget. Han ble også dømt til å betale pengene tilbake, men mannens betalingsevne gjør at hun trolig kan se langt etter erstatningen." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/din-oekonomi/oppdaget-feilen-for-sent/a/165401/ Anonymkode: 5356f...5b6 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #34 Skrevet 24. november 2017 BRUK PENGENE! ja de fleste hadde nok gitt de tilbake, men vi mennesker er forskjellige! Jeg hadde brukt dem med en gang og tatt ut i kontanter Anonymkode: 5e8b8...c3c 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. november 2017 #35 Skrevet 24. november 2017 Hvis du får på detaljer (eventuelt om noen dager), kan du nok se kontonummeret til den som sendte. Jeg tror jeg kan det hvertfall. Overfør tilbake
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #36 Skrevet 24. november 2017 Man gjør seg ikke til tyv for småpenger. Anonymkode: 8d833...72c 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. november 2017 #37 Skrevet 24. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: BRUK PENGENE! ja de fleste hadde nok gitt de tilbake, men vi mennesker er forskjellige! Jeg hadde brukt dem med en gang og tatt ut i kontanter Anonymkode: 5e8b8...c3c Du får det på rullebladet og blir dømt til å betale tilbake. Du kan få fengselstraff også, noe som kan bety at du mister jobben i tillegg. Verdt det? 6
Sinsiew Skrevet 24. november 2017 #38 Skrevet 24. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: BRUK PENGENE! ja de fleste hadde nok gitt de tilbake, men vi mennesker er forskjellige! Jeg hadde brukt dem med en gang og tatt ut i kontanter Anonymkode: 5e8b8...c3c Veldig lite lurt. 3
Commander Skrevet 24. november 2017 #39 Skrevet 24. november 2017 De forsvinner sikkert av seg selv neste virkedag, men i dag er det black friday. Enjoy 1
Apis Skrevet 24. november 2017 #40 Skrevet 24. november 2017 Tenker uansett banken flytter pengene fra kontoen mandag, men du får beholde rentene, vis ikke ringer du selvsagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå