AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #1 Skrevet 24. november 2017 Hei dere! Jeg trenger litt hjelp fra dere å råd og deres meninger. Sjekket kontoen min i dag, å det stod at jeg plutselig hadde fått inn penger fra noen som har ført inn feil. Jeg har tenkt å ringe banken, men synes også at dette er litt den som har ført over feil, sin skyld! Hvordan fungerer dette? Anonymkode: 57228...cf6
Gjest yeans Skrevet 24. november 2017 #2 Skrevet 24. november 2017 Du gir beskjed og banken finner ut hvor det er overført fra, og du overfører tilbake. Det er sikkert noen som har tastet feil kontonummer og det er fort gjort!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #3 Skrevet 24. november 2017 Julen kom tidlig i år! Anonymkode: 23ced...625 4
Sh999 Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg trenger litt hjelp fra dere å råd og deres meninger. Sjekket kontoen min i dag, å det stod at jeg plutselig hadde fått inn penger fra noen som har ført inn feil. Jeg har tenkt å ringe banken, men synes også at dette er litt den som har ført over feil, sin skyld! Hvordan fungerer dette? Anonymkode: 57228...cf6 Det er den som overførte feil sine penger, så du må sette de tilbake igjen. 13
Gjest O.G. Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 Akkurat nå, O.G. skrev: Behold dem. Det her var en spøk, naturligvis skal du overføre dem tilbake.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg trenger litt hjelp fra dere å råd og deres meninger. Sjekket kontoen min i dag, å det stod at jeg plutselig hadde fått inn penger fra noen som har ført inn feil. Jeg har tenkt å ringe banken, men synes også at dette er litt den som har ført over feil, sin skyld! Hvordan fungerer dette? Anonymkode: 57228...cf6 Hva mener du sin feil? "Finnern er vinneren"? Overfør tilbake Anonymkode: 5392e...6ae 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #8 Skrevet 24. november 2017 Jepp. Disse må overføres tilbake. Det er du både moralsk og rettslig forpliktet til det også. Anonymkode: fbf1d...10b 18
Emmelise Skrevet 24. november 2017 #9 Skrevet 24. november 2017 (endret) For et par år siden fant jeg brått 60 000 ekstra på skattetrekkskontoen min. En eller annen regnskapsfører som hadde klart å bytte om på to tall i kontonummeret og vips var jeg uventet rikere. Det første jeg gjorde var å sjekke opp hvor pengene kom fra og kontakte dem. Så kontakter man banken og ber dem dytte de tilbake hvor de kom fra. I mitt tilfelle måtte jeg kontakte namsmannen og få godkjennelse fra dem om å ta penger ut av kontoen igjen pga type konto det var. Men selve tilbakeførelsen er selvsagt ikke noe problem. Anbefaler deg å ringe de folka hvor pengene kommer fra. Det er et spesielt øyeblikk når man får sagt "I has ur monehs, u wantz it back?" Endret 24. november 2017 av Emmelise 25
Suppetuppe Skrevet 24. november 2017 #10 Skrevet 24. november 2017 Sikkert fristende å beholde pengene, men det er jo faktisk ikke dine penger. Ring banken, og gjør det som er riktig. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #11 Skrevet 24. november 2017 1 minutt siden, Suppetuppe skrev: Sikkert fristende å beholde pengene, men det er jo faktisk ikke dine penger. Ring banken, og gjør det som er riktig. Finner'n er vinner'n! Anonymkode: 23ced...625
Emilie88 Skrevet 24. november 2017 #12 Skrevet 24. november 2017 (endret) Veldig fristende å beholde pengene, skal lett innrømme det! Men det går bare ut over meg selv. Har ikke fått opp navn foreløpig! Bare de ikke trekker av mine penger.. kan banken finne ut hvor de kommer fra før avsender er kommet frem? Endret 24. november 2017 av Emilie88 navn
Suppetuppe Skrevet 24. november 2017 #13 Skrevet 24. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finner'n er vinner'n! Anonymkode: 23ced...625 tenker bare karma her. Man høster det man sår. Neste gang er det kanskje ts som overfører et stort beløp feil, og da kan se langt etter de pengene. 6
occultatum Skrevet 24. november 2017 #14 Skrevet 24. november 2017 Det er jo klart at dette blir oppdaget til slutt. Senderen og den egentlige mottakeren av disse 80 000 kr "glemmer" ikke at pengene skal bli sendt og overført, og det vil bli oppdaget. Da har du et stort forklaringsproblem og du risikerer straff. Ikke verdt det! 13
Rosalie Skrevet 24. november 2017 #15 Skrevet 24. november 2017 2 minutter siden, Emilie88 skrev: Veldig fristende å beholde pengene, skal lett innrømme det! Men det går bare ut over meg selv. Har ikke fått opp navn foreløpig! Bare de ikke trekker av mine penger.. kan banken finne ut hvor de kommer fra før avsender er kommet frem? Første innskytelse er jo å beholde pengene, men det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Banken din har naturligvis kontonummeret pengene er overført fra, så de kan lett overfore dem tilbake. 6
Gjest Mysticgirl Skrevet 24. november 2017 #16 Skrevet 24. november 2017 Du handler ikke i god tro når du får så mye, så du blir straffet om du tar pengene- Du burde selv visst at du ikke ventet et slikt pengebeløp, dermed kan du ikke ta pengene
Rosalie Skrevet 24. november 2017 #17 Skrevet 24. november 2017 Artikkel om tema: http://www.dinside.no/okonomi/kan-du-beholde-pengene/61884614
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #18 Skrevet 24. november 2017 Det er ikke dine penger og du vet det, så det letteste er å bare si ifra og ikke gjøre noe mer før du evt. hører noe eller banken fører dem tilbake selv. Hvis du tar dem og bruker dem kan du bli erstatningsansvarlig. Anonymkode: 5356f...5b6 1
Million Skrevet 24. november 2017 #20 Skrevet 24. november 2017 (endret) Det var en sak i media for en tid tilbake siden, der en eldre kvinne hadde ført over 500.000 (!) til det hun trodde var datterens konto. Men hun skrev feil kontonummer.... dette ble ikke oppdaget før et par uker senere, av en eller annen merkelig grunn, og da hadde mottakeren (en fremmed fyr i Trondheim eller noe sånt) allerede levd livets glade dager for pengene, og han nektet å betale dem tilbake. Slik ble saken stående. Han var ikke pliktig noe som helst, og kvinnene måtte ta det som et tap. Det var det siste jeg leste om saken, men kanskje det har forandret seg senere - vet ikke om mor og datter tok saken videre og kontaktet advokat eller noe. Men de har ingen rettigheter. Dette er en annen sak om samme uheldige problemet i media, og heller ikke der har den som tastet feil noen rettigheter. Endret 24. november 2017 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå