Gå til innhold

Jeg er 28 år, og fikk ikke lov til å kjøpe lighter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En ting jeg lurer på! 

Når man kjøper alkohol, røyk eller andre varer med alderskontroll så skal man jo spørre om ID om personen kan være under 25, er det ikke slik? Om man kan være tvil? For om man "blir tatt" av en sivil kontrollør for at man ikke sjekka, så får man refs.

Men I ALLE DISSE selvskanne-kassene, så bare trykker de på "over 25". Aldri sett at de ber om ID, og ihvertfall ikke nå når alle går med maske. Det er litt urovekkende? 

Plutselig kan tremenningen min ta coop-kortet mitt, ta på maske og kjøpe snus? Blir ikke kontrollert uansett? For noen sa at systemet sier jeg er over 30 siden jeg har registrert coop-kortet? 

Men skal de ikke fysisk sjekke ID-en uansett? 

Anonymkode: 10920...cce

Jeg blir alltid bedt om leg i selvbetjentkassa. 

Anonymkode: 6277b...64d

AnonymBruker
Skrevet

Coop har hatt 18 års aldersgrense på lightere i mange år. Grunnen er fordi det kun er røykere som kjøper de. Neste gang ta med deg ID, og ikke vær en kjip kunde. 

Anonymkode: a7afb...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser vel ikke så ung ut som du tror da.

Anonymkode: 4e019...403

Som du ser så reagerer jeg ikke på at jeg ikke blir spurt, men at de ikke spør fordi policyen er at de SKAL se på ID i tilfelle sivil kontrollør er i butikk og kontrollerer om betjening faktisk gjør jobben sin. 

Med andre ord; når alderskontrollerte varer utløser ID-kontroll, så skal de kontrollere ID, dette gjøres ikke. Ofte står man med ryggen til i selvbetjente kasser og den skrus av fra kassen de selv står i. Eller de kommer til den selvbetjente kassa jeg står i, trykker på skjermen uten å sjekke ID. Jeg reagerer på at det i disse tider hvor man bruker maske, og man ikke kan se tydelig en person bak maska bare godtar som betjening at de er "over lovlig alder" uten å sjekke ID. Som bedrift burde man være mer obs på personer under 18 som kjøper alkohol/røyk. Det er urovekkende. 

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

En ting jeg lurer på! 

Når man kjøper alkohol, røyk eller andre varer med alderskontroll så skal man jo spørre om ID om personen kan være under 25, er det ikke slik? Om man kan være tvil? For om man "blir tatt" av en sivil kontrollør for at man ikke sjekka, så får man refs.

Men I ALLE DISSE selvskanne-kassene, så bare trykker de på "over 25". Aldri sett at de ber om ID, og ihvertfall ikke nå når alle går med maske. Det er litt urovekkende? 

Plutselig kan tremenningen min ta coop-kortet mitt, ta på maske og kjøpe snus? Blir ikke kontrollert uansett? For noen sa at systemet sier jeg er over 30 siden jeg har registrert coop-kortet? 

Men skal de ikke fysisk sjekke ID-en uansett? 

Der jeg handler har de sjekket leg. og lagt inn fingeravtrykket mitt. Så når jeg handler tobakksvarer blir jeg spurt om å legge fingeren på en scanner, og tata - problem solved.

Anonymkode: 05e7f...8fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Der jeg handler har de sjekket leg. og lagt inn fingeravtrykket mitt. Så når jeg handler tobakksvarer blir jeg spurt om å legge fingeren på en scanner, og tata - problem solved.

Anonymkode: 05e7f...8fa

Ja, det hadde jo vært fint om alle gjorde dette syns jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk og sjekker ID fordi overasskende mange som nettopp har fylt 18 ser ut som de kunne vært 24-25. Synes ikke det er gøy å gjøre det da fordi mange over 20 blir snurt når jeg spør

Anonymkode: 3cd3f...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble spurt om ID da jeg kjøpte energidrikk (sammen med matvarer for de neste fire dagene). Det har jeg aldri opplevd før. Er 28. 

Anonymkode: ee1e2...baa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også blitt spurt om leg når jeg skulle kjøpe stikkpiller til sønnen min, som jeg hadde på hofta. 

Men i selvbetjeningskasser har jeg aldri blitt spurt. Der godkjenner de gjerne selv om jeg står med ryggen til iført munnbind. 

Anonymkode: 47d30...3dd

AnonymBruker
Skrevet
On 11/24/2017 at 5:33 PM, AnonymBruker said:

Har opplevd det samme for 100 år siden, det var Coop obs :Pjeg bare hæ..

Anonymkode: fe4d1...a2e

«jeg bare hæ..»   Noe sier meg at det ikke var 100 år siden 🙂

Anonymkode: 0afc7...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...