Gå til innhold

Jeg er 28 år, og fikk ikke lov til å kjøpe lighter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uæh. Var på Coop i dag og ba om en lighter i kassa, og da ble jeg bedt om ID. Ble litt småkranglete fordi jeg trodde kassamannen bare tullet med meg, noe han definitivt ikke gjorde! Dessverre hadde jeg ikke ID med meg, så ble ingen lighter på meg, men nå føler jeg meg sånn passe dum... Er det noen nye retningslinjer jeg har gått glipp av eller hva?

Anonymkode: 3ccb1...5fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Har de regler på dette og nå? Hva med fyrstikker da?

Skrevet

Jeg har kjøpt fyrstikker på Coop Obs uten å bli spurt om ID i alle fall, og jeg ser ut som om jeg er 15. 

Anonymkode: eb620...6c9

• Liker 1
Skrevet

Butikker kan lage sine egne retningslinjer når det gjelder dette. Det er ikke uvanlig at butikker har 18-årsgrense. I stedet for å være kranglete med ansatte som bare følger butikkens retningslinjer får du bare vise ID eller si at du ikke har det med deg. 

Anonymkode: ebe36...418

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke uvanlig at noen butikker har aldersgrense på lightere. Men det er bare å gå innom neste butikk så får man der. Jeg har aldri hatt problemer med å kjøpe lighter. Men da jeg jobbet i butikk fikk vi beskjed om at unger ikke fikk kjøpe (da var det ment de som så ut som at de var under 16). Vi sa rett og slett at det hadde de ikke bruk for så det fikk de ikke.

Anonymkode: 0d641...75a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikker kan lage sine egne retningslinjer når det gjelder dette. Det er ikke uvanlig at butikker har 18-årsgrense. I stedet for å være kranglete med ansatte som bare følger butikkens retningslinjer får du bare vise ID eller si at du ikke har det med deg. 

Anonymkode: ebe36...418

Herregud, jeg skrev jo at jeg trodde mannen skøyet med meg siden jeg aldri har vært borti dette før, derfor jeg spør. Tenkte han bare lekte vanskelig fordi han trodde det var til røyking, husker fra da jeg røykte at enkelte syns sånt er veldig morro.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at noen butikker har aldersgrense på lightere. Men det er bare å gå innom neste butikk så får man der. Jeg har aldri hatt problemer med å kjøpe lighter. Men da jeg jobbet i butikk fikk vi beskjed om at unger ikke fikk kjøpe (da var det ment de som så ut som at de var under 16). Vi sa rett og slett at det hadde de ikke bruk for så det fikk de ikke.

Anonymkode: 0d641...75a

Takk, da vet jeg det!

Skrevet

Når jeg var 9-10 år gammel kjøpte vi elektriske lightere. Ikke fordi vi tente på noe som helst, men fordi vi tok ut den klikke-greia og konkurrerte om å klikke den i hånden. Men ja, vi fikk kjøpt lightere. 

Anonymkode: ace79...042

Skrevet

Har ikke fått med meg at det er aldersgrense på lightere...men nå begynner det å blir en del år siden jeg røykte. :) 

Skrevet
12 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Har ikke fått med meg at det er aldersgrense på lightere...men nå begynner det å blir en del år siden jeg røykte. :) 

Det er ikke det heller, men enkelte butikker velger å ha egne retningslinjer på det. F.eks. har noen butikker retningslinjer for hvor gammel en må være for å kjøpe energidrikk, mens andre har ikke noen regler på det. 

Anonymkode: fa336...f31

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd det samme for 100 år siden, det var Coop obs :Pjeg bare hæ..

Anonymkode: fe4d1...a2e

Skrevet

I kjeden jeg jobber så er det 18-årsgrense på lightere. Kommer opp sperre på kassa.

Anonymkode: 46b2e...937

• Liker 1
Skrevet

Har blitt spurt om ID for å kjøpe rullepapir, lighter og energidrikk, jeg. Sistnevnte fikk jeg lov til å kjøpe uten, da, jeg bare "Øøh, jeg kan gå ut og hente den i bilen, hvis det er veldig viktig..?" og så skjønte heldigvis kassedama at jeg var godt over 14 :P Men rullepapir og lighter synes jeg faktisk at er litt drøyt at de ber om ID på, det er ikke så mye man får gjort med en pakke rizla liksom. 

De er som oftest strengere på sånt på større steder/nærmere byer og jeg vil tro det er litt opp til hver enkelt butikk når det skal spørres om ID, foruten tobakk og alkohol så klart. Med det sagt blir jeg aldri spurt om ID på verken røyk eller alkohol her jeg bor, men det er en liten plass hvor de ansatte kjenner meg igjen. Jeg er 21. :) 

Anonymkode: b2fef...439

• Liker 2
Skrevet

Det dr baner noen mnd siden jeg måtte vise leg for å kjøpe snus. Jeg er snart 50 år og ser ikke ut som noen under 18 iallefall.

Det med lighter er greit å ha aldersgrense på. Det er nok av ungdom som sniffer lightergass.

Husker når jeg var 10-11 år. Da gikk jeg til butikken og kjøpte tobakk til mamma og pappa. Var ikke noe problem den gangen nei 😜 Vi bodde på ett såpass stort sted at ingen i butikken kunne huske hvem vi var heller.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uæh. Var på Coop i dag og ba om en lighter i kassa, og da ble jeg bedt om ID. Ble litt småkranglete fordi jeg trodde kassamannen bare tullet med meg, noe han definitivt ikke gjorde! Dessverre hadde jeg ikke ID med meg, så ble ingen lighter på meg, men nå føler jeg meg sånn passe dum... Er det noen nye retningslinjer jeg har gått glipp av eller hva?

Du må være 18. Fyrstikker er 15. Alltid vært regler,  men de har vare vært slappe. Prøv å kjøp peistenner😂

Anonymkode: 92eaa...29d

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være 18. Fyrstikker er 15. Alltid vært regler,  men de har vare vært slappe. Prøv å kjøp peistenner😂

Anonymkode: 92eaa...29d

Finnes verken aldersgrense på lighter eller fyrstikker

"Hei, Det er ingen lov som sier noe om aldersgrense for å kjøpe fyrstikker. Men butikkene kan ha egne regler for hvem de vil selge fyrstikker til" - Barneombudet.no

"Det finnes ikke noen aldersgrense for kjøp av lighter, eller forbud mot å selge dette til mindreårige." - Ung.no

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Husker når jeg var 10-11 år. Da gikk jeg til butikken og kjøpte tobakk til mamma og pappa. Var ikke noe problem den gangen nei 😜 Vi bodde på ett såpass stort sted at ingen i butikken kunne huske hvem vi var heller.

Hehe, husker det var sånn da jeg var liten også, så det er ikke så lenge siden. Ikke noe problem så lenge vi hadde med oss handleliste med voksenskrift. Bra at det har blitt strengere, men akkurat dette med lighteren syns jeg var bittelitt i overkant. Blir ikke bedt om ID for å kjøpe øl lenger, så jeg ser vel ikke ut som et barn jeg heller. :P

Skrevet

Husker jeg ble like overrasket når jeg måtte vise id på nesespray. Det hadde jeg ikke fått med meg at jeg måtte, så trodde først han tullet. Hadde id heldigvis da 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker jeg måtte nekte en ung mor å kjøpe paracet på butikken. Hun var 17 år gammel. Stod der med ungen sin og skulle ha paracet siden ungen var syk. Hun ble rimelig forbannet på meg, og det hjalp ikke akkurat at jeg sa til henne at hun kunne gå 10 meter over til apoteket og kjøpe det der... 

Anonymkode: fa336...f31

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber selv på Coop og ja man må være 18 år for og kjøpe lighter. Å er personen i kassa usikker på din alder og du ikke kan vise legitimasjon,så skal hun si nei.

Endret av princesse
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...