Gjest FarDareisMai Skrevet 24. november 2017 #21 Skrevet 24. november 2017 Kan bare snakke fra egen erfaring. Har diabetes type 1, og bruker å sette inn økt dose insulin før kake/karbohydratrike måltider, eventuelt ekstra insulin litt lenger inn i måltidet hvis jeg ser at blodsukkeret stiger fortere enn beregnet. Ser du skriver at han er nydiagnostisert og at han går på diettregime. Sånt tar tid å finne ut av, Har god erfaring med Canderel/natreen. Ser noen skriver at kunstige søtningsmidler er så farlige, og der vil jeg si nei. Alt med måte. Sukker er også farlig i store mengder. Ofte er de kunstige søtningsmidler mye søtere enn sukker, så man må beregne mindre dose av dem. Diabetesforbundet har fine oppskrifter som kan være verdt å prøve ut? https://www.diabetes.no/kosthold/oppskrifter/?category=bakverk
caroprins Skrevet 24. november 2017 #22 Skrevet 24. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nope, det går ikke helt fint. Om det er bare bittelitt man skal ha av det, går det fint. Det går IKKE fint i større mengder. Selv sukrin Plus og gold smaker kaldt og kjemisk, og kan gi voldsomme mageproblemer når det er store mengder av det. Og det har verken samme smak eller samme søthetsgrad som vanlig sukker. Tro meg, jeg har prøvd masse med dem begge (i wannabe-fitnessbabe-perioden min...). Anonymkode: ea365...1f5 Nå skal det vel ikke så store mengder til i en kake da og den kjemiske smaken har jeg ikke kjent noe til. Vet at sukrin uten pluss kan gi dette men det var ikke den jeg anbefalte. Må selv holde meg unna sukker av helsemessige grunner og disse produktene fungere da helt fint. Om trådstarter vil så kan hun sikkert lage en vanlig kake og en for diabetikeren. Hadde jeg kommet i et selskap og det kun var vanlig sukker i kakene så hadde jeg måttet droppet den kakespisingen. Jeg har selv ofte gjester med forskjellige allergier og sykdommer som gjør at de ikke kan spise hva som helst og dette tar jeg da alltid hensyn til når jeg lager maten.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #23 Skrevet 24. november 2017 3 minutter siden, caroprins skrev: Nå skal det vel ikke så store mengder til i en kake da og den kjemiske smaken har jeg ikke kjent noe til. Vet at sukrin uten pluss kan gi dette men det var ikke den jeg anbefalte. Må selv holde meg unna sukker av helsemessige grunner og disse produktene fungere da helt fint. Om trådstarter vil så kan hun sikkert lage en vanlig kake og en for diabetikeren. Hadde jeg kommet i et selskap og det kun var vanlig sukker i kakene så hadde jeg måttet droppet den kakespisingen. Jeg har selv ofte gjester med forskjellige allergier og sykdommer som gjør at de ikke kan spise hva som helst og dette tar jeg da alltid hensyn til når jeg lager maten. Ja, jeg vet du anbefalte pluss, og jeg spesifiserte også at jeg har prøvd den, mye, og den er ikke i nærheten av å være en fullgod erstatter for sukker. Det er helt irrelevant for denne tråden med folk som overhodet ikke kan spise sukker. Denne fyren sier selv han KAN spise sukker, og da er det jo bortkastet å lage en kake som ikke er like god som en vanlig kake, og som i tillegg kan gjøre dem som spiser den dårlig i magen. Om man får besøk av noen som overhodet ikke kan spise noe, så lager man selvsagt alternativer til dem, men det er jo bare tåpelig å lage uoptimal mat når folk like fint kan spise den vanlige maten. Anonymkode: ea365...1f5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #24 Skrevet 24. november 2017 Jeg har Diabetes 2, men bruker daglig medisin. Jeg spiser kake når jeg er i besøk. Hvis din venn regulerer blodsukkeret kun med hjelp av diett, så har han nok god kontroll på sykdommen vil jeg tro og derfor ikke behov for ekstra medisin. Jeg ville ha spurt om vennen din kan spise kakestykke eller ikke før du bestemmer deg for å lage kaken med sukrin eller lignende. Anonymkode: 6fe82...472
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #25 Skrevet 26. november 2017 På 24.11.2017 den 14.49, Emmelise skrev: Akkurat. Nå handlet ikke denne tråden om å utbasunere om sykdommer og skrekkhistorier. Jeg skal ha besøk av en venn i jula. Jeg har en oppskrift. Jeg håpte det kanskje var mulig å tweake den, det viser seg å ikke være tilfellet. Som ble svart av folk istand til å svare uten å ilegge vennen min fantasitraumer om eget sykdomsforløp og forhold til andre mennesker. Om du deler oppskriften med oss så kan jeg se hva som er aktuelt Har lang erfaring med å konvertere oppskrifter fra sukker til kunstig søtning. Du er en god venn som vil det beste for din venn Anonymkode: ee26a...11f
Emmelise Skrevet 26. november 2017 Forfatter #26 Skrevet 26. november 2017 Det må du gjerne Basisoppskriften er 3 stk egg 3 dl sukker 4 dl hvetemel 3 ts bakepulver 3 ts vaniljesukker 200 g smør/margarin 3 dl lettmelk
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #27 Skrevet 26. november 2017 Du På 24.11.2017 den 14.49, Emmelise skrev: Akkurat. Nå handlet ikke denne tråden om å utbasunere om sykdommer og skrekkhistorier. Jeg skal ha besøk av en venn i jula. Jeg har en oppskrift. Jeg håpte det kanskje var mulig å tweake den, det viser seg å ikke være tilfellet. Som ble svart av folk istand til å svare uten å ilegge vennen min fantasitraumer om eget sykdomsforløp og forhold til andre mennesker. Det går an å tweake enhver oppskrift. Forsøk følgende: ta oppskriften din. Er det en ostekake: smak deg opp fra 1-2 ss sukker. Slutt å sukre når kaken er ok søt. Jeg vil anslå det er snakk om 3-5 ss på en kake på nærmere kiloen, mindre om den på noe vis skal frostes. Dersom kaken din er en bakepulver&mel type kake så er evnen til å heve, ikke smaken, det kritiske punkt. Forsøk dermed innledningsvis å ha i 2/3 av foreslått sukkermengde. I min erfaring ligger smertepunktet for heving et sted mellom 2/3 og halv sukkermengde. En med diabetes 2 spiser sukker i de mengder han selv regulerer. Om du har mindre sukker i kaken din kan han spise et litt større stykke enn om du har i mer. Uansett er det intet problem: folk med matrestriksjoner lærer seg raskt til å verdsette kvalitet over kvantitet. Forsøk selv å spise en munnfull herlig god kake. Og bare den ene. Jeg skal love deg at den ene munnfullen er mer herlig god enn et helt stykke. Så å gi din venn en munnfull er plenty. Etter 1/2 år uten kaker er det uansett ikke sikkert at han liker dem lengre. De fleste som unngår sukker slutter å like det etter kort tid. Anonymkode: 839f5...a77
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #28 Skrevet 27. november 2017 På 26.11.2017 den 16.23, Emmelise skrev: Det må du gjerne Basisoppskriften er 3 stk egg 3 dl sukker 4 dl hvetemel 3 ts bakepulver 3 ts vaniljesukker 200 g smør/margarin 3 dl lettmelk 3 stk egg 3 dl Natreen strø (alternativt 4,5 ts flytende Natreen) 4 dl hvetemel 3 ts bakepulver 3 ts vaniljesukker 200 g smør/margarin 3 dl lettmelk Sjekk forholdstallet for hvilken mengde som tilsvarer 1 del (90 gr) sukker (jeg tok det på minnet nå, og mener huske at 1 dl sukker erstattes med 1 dl Natreen strø). Antageligvis er det strø som passer best til den oppskriften dersom eggene og sukkeret skal piskes til eggedosis eller smør og sukker skal pisket hvitt. Til gjærdeig er flytende, kunstig sukker helt supert. Anonymkode: ee26a...11f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå