Gå til innhold

Kakebaking og diabetes

Anbefalte innlegg

En venn kommer og skal feire jul med oss. Alltid like stas, men siden sist gang har han klart å få Diabetes dessverre.

Jeg har en oppskrift på appelsinkake jeg pleier å lage som hadde vært hyggelig om han også kunne ha muligheten til å spise.
I oppskriften hvor det står sukker, jeg går utifra at jeg kan bytte det ut med noe mindre farlig, altså søtningsmiddel av noe slag?
Men hva slags og bruker jeg like mye av søtningsmiddelet som jeg ville ha brukt sukker eller bør jeg justere det slik at det ikke blir fullstendig kræsj?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1150466-kakebaking-og-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hørt med ham at han ikke spiser sukker i det hele tatt? Veldig mange diabetikere setter insulinsprøyter før de skal spise søtsaker, og spiser så helt vanlige kaker. Svigerfar gjør det, han spiser altlid fullsukker-kaker i selskap og sånt. 

Det blir sjelden kjempevellykket å bake med søtning av annen sort enn sukker, ihvertfall når du ikke er vant til det. 

Sukrin har samme massetetthet som sukker, men det er ikke i nærheten like søtt, i tillegg til at det smaker kaldt og kjemisk om det er for mye av det. OG ikke minst, så kan man bli skikkelig dårlig i magen av det. Jeg blir det... 

Steviadråper er langt søtere, men der har du problemet at da får du ikke samme mengde tørrvarer du pleier, så det blir også kluss. 

Om du absolutt vil lage sukkerfri kake, ville jeg søkt opp oppskrifter som er laget med annen søtning enn sukker, i stedet for å eksperimentere med det selv. Det tar litt prøving og feiling for å få det bra, og om man skal servere det til andre er det greit om noen allerede har gjort den feilingen for deg. 

Anonymkode: ea365...1f5

• Liker 3
Gjest Overrasket

Tja ... mindre farlig? I følge en rapport som ble fremlagt av den europeiske foreningen for diabetesstudier kan kunstig søtningsmiddel faktisk bidra til diabetes, så jeg personlig ville ikke byttet ut sukker med søtningsmidler. Jeg ville nok tilberedet alt som vanlig, og heller laget ytterligere godbiter som vedkommende selv ønsket seg.

På kriweb.no finner du en del oppskrifter uten sukker. 

Men som sagt: det smaker ikke i nærheten så godt som det som er laget med vanlig sukker (samme hva disse fitnessdamene sier), og du risikerer at noen blir dårlige i magen om du bruker sukrin. 

Det var det jeg var litt redd for. Jeg har snakket med ham om det, og det er Diabetes 2 jeg mener han har. Han bruker heller ikke insulin, alt er diettbalansert. Han har sagt han kan alltids ta et stykke og smake selv om jeg baker med vanlig sukker, jeg bare føler meg litt skeptisk til hvor god ide det er.

16 minutter siden, Emmelise skrev:

Han har sagt han kan alltids ta et stykke og smake selv om jeg baker med vanlig sukker, jeg bare føler meg litt skeptisk til hvor god ide det er.

De fleste diabetikere styrer dette selv og trenger ikke å bli "passet på" på denne måten. Du mener det nok godt, men det kommer helt feil ut for den som er syk. Det er folk som deg som gjør at mange diabetikere skjuler sykdommen sin fordi alle sosiale settinger der det serveres mat blir et styr uten like. 

• Liker 2

Annonse

1 minutt siden, Antoinette skrev:

De fleste diabetikere styrer dette selv og trenger ikke å bli "passet på" på denne måten. Du mener det nok godt, men det kommer helt feil ut for den som er syk. Det er folk som deg som gjør at mange diabetikere skjuler sykdommen sin fordi alle sosiale settinger der det serveres mat blir et styr uten like. 

Det er da ikke noe styr. Hadde det vært styr hadde jeg ikke bakt til å begynne med. For noe tull.

• Liker 1
24 minutter siden, Emmelise skrev:

Det var det jeg var litt redd for. Jeg har snakket med ham om det, og det er Diabetes 2 jeg mener han har. Han bruker heller ikke insulin, alt er diettbalansert. Han har sagt han kan alltids ta et stykke og smake selv om jeg baker med vanlig sukker, jeg bare føler meg litt skeptisk til hvor god ide det er.

Om han selv sier det er ok, så hør på ham. Han vet best selv hvordan han reagerer. La ham styre det selv. 

• Liker 4
1 minutt siden, Emmelise skrev:

Det er da ikke noe styr. Hadde det vært styr hadde jeg ikke bakt til å begynne med. For noe tull.

Du er ikke bevisst på det selv men jo - du lager styr. Du lager styr her og du lager styr for han siden du har spurt den aktuelle personen mens personens svar tydeligvis ikke var godt nok for deg.

• Liker 1
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Du er ikke bevisst på det selv men jo - du lager styr. Du lager styr her og du lager styr for han siden du har spurt den aktuelle personen mens personens svar tydeligvis ikke var godt nok for deg.

Han er nydiagnosert for knappe 6 måneder siden. Han er på et nytt matregime og vi hadde en 'rundown' om hva som går greit og hva som ikke går greit for den hele uken han skal være hos oss. Sånt er normalt å spørre når man får besøk, du vet. "Hva kan jeg servere deg uten at jeg dreper deg?" liksom. Så nei, det er ikke styr.

Ei er det heller styr å spørre om det finnes alternativer jeg kan kjøre som kanskje vil fungere bedre. Men ettersom det er poengtert at søtningsstoffer ikke nødvendigvis er det så mye bedre er det heller ikke et problem, da kjører jeg på med vanlig oppskrift. Stadig ikke styr.

• Liker 3

Han gir deg et ærlig svar, formoder jeg, det er neppe beskjedenhet eller frykt for å være til bry som gjør at han ga deg det svaret. Stol på ham når han sier han kan ete ett stykke for å smake. 

Anonymkode: 0233d...3ae

• Liker 1
1 minutt siden, Emmelise skrev:

Sånt er normalt å spørre når man får besøk, du vet. "Hva kan jeg servere deg uten at jeg dreper deg?" liksom. Så nei, det er ikke styr.

Stadig ikke styr.

Ja, du synes kanskje det er normalt og tro at du kan drepe en diabetiker med et stykke kake.

• Liker 1

Ja, du synes kanskje det er normalt og tro at du kan drepe en diabetiker med et stykke kake.

Unødvendig kommentar. Det kom ganske klart frem at det var satt på spissen. Og det ER faktisk normal folkeskikk å spørre folk med både diabetes, allergier, intoleranser, osv, om hva de kan spise uten å bli dårlige. Men man skal da også høre på svaret de gir, og ikke gjøre noe mer utav det enn hva de sier er nødvendig. 

• Liker 3

Annonse

1 minutt siden, Antoinette skrev:

Kakestykke ? Nei. Skal litt tyngre skyts til. Diabetes er uansett ikke hans eneste problem. Han tåler heller ikke sjokolade (Jeg vet, stakkars jævel). Hadde jeg hatt lyst til å se ham død hadde jeg bare blandet inn sjokoladebiter i den kaka.
Når folk har intoleranser og helseproblemer relatert til mat er det vanlig at man spør hva som går og ikke går.

Og nei, det er fortsatt ikke galt i å spørre om alternativer man kan lage. Jeg kan ikke akkurat spørre HAM om baking, han kan jo ikke noe om baking! Konsesus er ut til å være at søtningsstoffer ikke er bedre eller like bra som vanlig sukker, så fuck it, da gidder jeg ikke. Hadde jo vært interessant å kunne tweake på en allerede oppskrift slik at den ble enda bedre, men det ser ikke ut til å være tilfellet.

• Liker 3

Jeg har aldri møtt en voksen diabetiker som ikke selv vet veldig godt hva de kan spise og hva de kan spise litt av og hva de må holde seg helt unna. De fleste liker derimot og holde dette så diskret som mulig. Ikke fordi de skammer seg men fordi enkelte mennesker ELSKER å diskutere sykdom og ubasunerer div. mer eller mindre troverdige skrekkhistorier. Og plutselig handler hele kvelden om dette. 

Jeg har familiemedlemmer med diabetes både 1 og 2 og de har begge snakket om dette og om hvorfor de heller setter litt ekstra isulin på badet før kaffe & kaker kommer på bordet i stedet for å si "neitakk" ved bordet og takle blikk og kommentarer. 

• Liker 1
Annonse

Jeg har aldri møtt en voksen diabetiker som ikke selv vet veldig godt hva de kan spise og hva de kan spise litt av og hva de må holde seg helt unna. De fleste liker derimot og holde dette så diskret som mulig. Ikke fordi de skammer seg men fordi enkelte mennesker ELSKER å diskutere sykdom og ubasunerer div. mer eller mindre troverdige skrekkhistorier. Og plutselig handler hele kvelden om dette. 

Jeg har familiemedlemmer med diabetes både 1 og 2 og de har begge snakket om dette og om hvorfor de heller setter litt ekstra isulin på badet før kaffe & kaker kommer på bordet i stedet for å si "neitakk" ved bordet og takle blikk og kommentarer. 

Om han er rimelig nydiagnostisert, som ts skriver, og han ikke går på insulin men regulerer med diett, så kan det veldig godt være han er i prøve-seg-frem-fasen fremdeles. Svigerfar fikk diagnosen i en alder av noen-og-femti, og han brukte en god del tid på å lære seg hva som var greit og hva som ikke var greit. Fra å kjøre null sukker den første tiden, til nå, et par-tre år senere, når han har lært seg hvor mye sukker som er greit, og hvordan han skal time insulinet på best mulig måte for å kunne spise så normalt som mulig. 

• Liker 2
1 time siden, Emmelise skrev:

En venn kommer og skal feire jul med oss. Alltid like stas, men siden sist gang har han klart å få Diabetes dessverre.

Jeg har en oppskrift på appelsinkake jeg pleier å lage som hadde vært hyggelig om han også kunne ha muligheten til å spise.
I oppskriften hvor det står sukker, jeg går utifra at jeg kan bytte det ut med noe mindre farlig, altså søtningsmiddel av noe slag?
Men hva slags og bruker jeg like mye av søtningsmiddelet som jeg ville ha brukt sukker eller bør jeg justere det slik at det ikke blir fullstendig kræsj?

For vanlig sukker bruk Sukrin pluss.  For brunt sukker bruk Sukrin gold.    Det går helt fint.    Finnes masse deilige søtningemidler som fint erstatter  vanlig sukker.  Jeg bruker det hele tiden.  

Akkurat nå, caroprins skrev:

For vanlig sukker bruk Sukrin pluss.  For brunt sukker bruk Sukrin gold.    Det går helt fint.    Finnes masse deilige søtningemidler som fint erstatter  vanlig sukker.  Jeg bruker det hele tiden.  

Nope, det går ikke helt fint. Om det er bare bittelitt man skal ha av det, går det fint. Det går IKKE fint i større mengder. Selv sukrin Plus og gold smaker kaldt og kjemisk, og kan gi voldsomme mageproblemer når det er store mengder av det. Og det har verken samme smak eller samme søthetsgrad som vanlig sukker. Tro meg, jeg har prøvd masse med dem begge (i wannabe-fitnessbabe-perioden min...). 

• Liker 1
7 minutter siden, Antoinette skrev:

Akkurat. Nå handlet ikke denne tråden om å utbasunere om sykdommer og skrekkhistorier.

Jeg skal ha besøk av en venn i jula. Jeg har en oppskrift. Jeg håpte det kanskje var mulig å tweake den, det viser seg å ikke  være tilfellet. Som ble svart av folk istand til å svare uten å ilegge vennen min fantasitraumer om eget sykdomsforløp og forhold til andre mennesker.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...