Gå til innhold

Namsmann, hva skjer videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som har 5 saker hos namsmannen nå. Hva de sakene er på vet jeg ikke helt, men antar det er kredittkort gjeld. Hun er skilt og ene ansvar for 3 barn. Hun får heller ikke barnebidrag.

Det jeg lurer på er hva som kan skje nå siden hun har saker hos namsmannen. Er det nå de kan feks hente ut verdier i huset? De finner ikke mye verdi der heller, alt er gammelt.

Kan hun ende opp med å bli tvunget til å selge huset? Det er vel det eneste av verdi som kan omsettes.

En annet ting jeg lurer på er om jeg skal søke henne inn på luksusfellen. Hun betaler gjeld med å ta opp nye blankolån flere ganger i året.

Sist jeg hjalp henne med å få styr på krabbekvote var gjelden på 260k og nå er den enda høyere.

Anonymkode: 24b4c...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ha øket krabbekvoten. Det gir mer penger inn.

Anonymkode: f1920...0ca

Da skal jeg foreslå det for henne, er jo bare å krite penger til en jolle og krabbeteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil gå inn å hente verdier og det er huset. Det kan gå så langt at det må tvangselges og barnevernet kan komme inn i bildet. 

Så din venninne burde faktisk se alvoret i dette! 

Anonymkode: 7010a...604

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De vil gå inn å hente verdier og det er huset. Det kan gå så langt at det må tvangselges og barnevernet kan komme inn i bildet. 

Så din venninne burde faktisk se alvoret i dette! 

Anonymkode: 7010a...604

Det skulle jeg ønske hun gjorde også ja. Jeg tror nok hun må selge etterhvert og huset har ikke steget i verdi siden hun kjøpte det iallefall. Snarere tvert om.

Jeg har rådet henne til å høre med banken og å få hjelp til økonomien, men jeg antar hun synes det er flaut. Nå er hun psykisk innstilt på at det vil ordne seg økonomisk, men uten jobb så skjønner jeg ikke hvordan det skal skje.

Hun går på dagpenger og det dekker såvidt huslånet. Så da blir det kreditt på alt annet.

En del av meg vil hjelpe henne, riste henne og få henne til å skjønne virkeligheten. En annen del av meg har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kan miste huset.

Den beste løsningen er å snakke med banken om hun kan refinansiere lånet på huset. Går ut fra at det er nedbetalt noe. Så kan hun bruke pengene på å sanere dyr gjeld, og heller betale litt mer på huslånet. Eller mindre, hvis hun kan får utvidet nedbetalingstid.

Med først å fremst må hun forandre innstilling, ellers er det bare en midlertidig løsning før hun har stiftet ny gjeld.

Hvorfor får hun ikke barnebidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg foreslå det for henne, er jo bare å krite penger til en jolle og krabbeteiner.

Hvor stor er krabbekvoten pr i dag?

Anonymkode: f1920...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, namsfogden kan ta og tvangsselge huset hennes dersom det er noe å hente på det. Det vil si hvis hun har noe egenkapital tilgjengelig i huset. Som at hvis hun har lån for 1,2 mill og huset er verdt 1,5 mill, så kan de selge huset for å få tak i de 300.000 som er fri egenkapital. Er huset verdt nøyaktig like mye som det er lån på det, så vil ikke huset selges fordi det er ingenting å hente på det.

http://www.acda.no/tvangsinnkreving-av-pengekrav/

Dersom hun har egenkapital tilgjengelig i huset,  kan det være at det allerede er tatt pant i huset hennes, og dette er noe hun definitivt bør ta rede på. Da kan det bli solgt når som helst. Åpner hun brevene sine og leser alt hun får fra kredittbyråer og Namsmannen?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Call skrev:

Ja, hun kan miste huset.

Den beste løsningen er å snakke med banken om hun kan refinansiere lånet på huset. Går ut fra at det er nedbetalt noe. Så kan hun bruke pengene på å sanere dyr gjeld, og heller betale litt mer på huslånet. Eller mindre, hvis hun kan får utvidet nedbetalingstid.

Med først å fremst må hun forandre innstilling, ellers er det bare en midlertidig løsning før hun har stiftet ny gjeld.

Hvorfor får hun ikke barnebidrag?

Hun har en eks som sier han ikke har penger til det og dermed så slapp han det. Går på det 4 året nå uten bidrag. Hadde hun enda søkt om det så hadde hun fått 9000.- av eks. Han har aldri barna heller, hun står for alt alene.

Jeg tror ikke hun tør å søke vis nav. Ikke meningen å slenge noe dritt, men de er muslimer begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Million skrev:

Ja, namsfogden kan ta og tvangsselge huset hennes dersom det er noe å hente på det. Det vil si hvis hun har noe egenkapital tilgjengelig i huset. Som at hvis hun har lån for 1,2 mill og huset er verdt 1,5 mill, så kan de selge huset for å få tak i de 300.000 som er fri egenkapital. Er huset verdt nøyaktig like mye som det er lån på det, så vil ikke huset selges fordi det er ingenting å hente på det.

http://www.acda.no/tvangsinnkreving-av-pengekrav/

Dersom hun har egenkapital tilgjengelig i huset,  kan det være at det allerede er tatt pant i huset hennes, og dette er noe hun definitivt bør ta rede på. Da kan det bli solgt når som helst. Åpner hun brevene sine og leser alt hun får fra kredittbyråer og Namsmannen?

Brev anf kreditt åpnes ikke. Hun har vært hos namsmannen på møter og hun snakket om tvengsbegjæring eller noe sånt. Så det er vel ikke lenge før huset ryker. Da må hun kjøpe telt. Noe annet har hun ikke råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har en eks som sier han ikke har penger til det og dermed så slapp han det. Går på det 4 året nå uten bidrag. Hadde hun enda søkt om det så hadde hun fått 9000.- av eks. Han har aldri barna heller, hun står for alt alene.

Jeg tror ikke hun tør å søke vis nav. Ikke meningen å slenge noe dritt, men de er muslimer begge to.

Hvordan i all verden har du så stor innsikt i både hennes og hans økonomi, slik at du kan fastslå at hun ville fått 9000,- pr mnd i bidrag? Det er mye som spiller inn i beregningen av bidrag og hvis du har så stor innsikt i deres økonomiske forhold, så tror jeg nesten at tråden egentlig handler om deg selv og ikke en «venninne».

Anonymkode: d2db0...ab8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden har du så stor innsikt i både hennes og hans økonomi, slik at du kan fastslå at hun ville fått 9000,- pr mnd i bidrag? Det er mye som spiller inn i beregningen av bidrag og hvis du har så stor innsikt i deres økonomiske forhold, så tror jeg nesten at tråden egentlig handler om deg selv og ikke en «venninne».

Anonymkode: d2db0...ab8

Personlig økonomi er ikke så tabubelagt og ultra-personlig i andre kulturer som det er i den norske.

Blant de fleste utlendinger så snakkes det helt åpent om personlig økonomi uten at noen synes dette er så rart.

Anonymkode: 88a6a...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huset er det neste som står for fall. 

Potensielt lønnstrekk. Det kan godt være namsmannen begjærer lønnstrekk dersom de har feil inntekts og utgiftsopplysninger på henne noe som fort kan skje dersom hun ikke kontakter dem når hun har saker liggende der. Da kan hun plutselig ende opp med 0 kr utbetalt. Det er strengt tatt ikke lov, men det skjer ofte at namsmannen beregner feil fordi de ikke har de korrekte opplysningene. 

Hun kan få økonomisk hjelp via kommunen (ofte hos NAV). 

Anonymkode: 1caa2...64b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men. BV kommer ikke inn i bildet fordi man har krav på seg fra Namsmannen. Bare sier det, siden det var en over her som klarte å få med det i innlegget sitt.

BV kommer derimot hvis barna ikke får det de trenger og har krav på osv osv, men ikke fordi moren har krav på seg fra Namsmannen. 

Anonymkode: 0cc43...c0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort noe raskt før det begynner å komme lønsstrekk.
Jeg kjenner til en som har bruttoinntekt på 45.000 men kun får utbetalt 15.000 pga. flere trekk - ikke noe gøy.
Som nevnt over skal man sitte igjen med penger; til livsopphold, hus og barn - men det som ikke går til trekk gjennom namsmannen.

Hvordan får hun tatt opp nye lån for å dekke andre? Hun må da ha betalingsanmerkninger?

Må også nevne dette med barnevernet - det er enkelte som drar det inn i enhver sammenheng.
Jeg jobber litt med økonomisk rådgivning der det er både lønnstrekk, oppsagte forsikringer, manglende skattebetaling, fare for å miste hus, gjeldsordning - men barnevernet har aldri hatt noe med disse familiene å gjøre.

Anonymkode: e3a99...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan hun skylde seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...