Gå til innhold

Fugleinfluensa - en reell trussel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg innrømmer det gjerne: Jeg blir skikkelig vettskremt av slike nyhetsoverskrifter! :o Hvis fugleinfluensaen muterer og begynner å smitte som vanlig influensa, kan så mange som 1 million nordmenn stå i fare for å dø! Dette er i følge en norsk forskningsrapport som er lagt fram.

For å sikre at viktige funksjoner i Norge blir opprettholdt i en slik eventuell epidemi, vil i første rekke personer i spesielle yrker og funksjoner bli medisinert først. Altså personer i ledende stillinger, helsepersonell etc...

Statistisk sett er faren ganske stor for at dette skal kunne skje. Nå synes jeg faktisk det er nok elendighet i verden for en stund... :-(

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=264683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Væren, slapp helt av! Ulla di er for tykk til at dette kommer til å hende deg.

:wink:

Skrevet

Litago: Jeg er glad jeg er sau og ikke fugl! Håper virkelig at det gjør meg mindre mottakelig for dette viruset enn jeg frykter! :ler:

Melk: Jeg håper du kan tenke deg å smitte meg med denne "bekymringsløsheten" din, det kunne jeg virkelig tenkt meg! Jeg bekymrer meg voldsomt over slike ting! :-(

Skrevet

Æhhh!!! LITAGO!!!

Det var forresten UBESKRIVELIG HYGGELIG å se deg igjen! SÅÅÅÅ lenge siden sist!!! Hvor har du vært hele mitt liv? :kose:

Skrevet

*innom for å berolige urolig sau*

Sannsynligheten for at du skal få noen fugle-syke er mindre enn at taket faller i hodet på deg.

Tell til tre. Falt det? Ikke det nei, nei da går det nok bra med resten også. Og når det gjelder sånne tilfeldigheter så skal jeg bruke min "flaks" til å vinne i lotto. :ler:

Skrevet

Min gode venn Mie også innom for å berolige! Deilig!

Joda, det er kanskje usannsynlig... Men hvorfor sier da norske forskere at sjansen statistisk sett er stor for at noe sånt kan skje? Og hvorfor går myndighetene til innkjøp av medisiner?

*ikke beroliget ennå* :o

Skrevet

De må være beredt, ellers så blir folk sinna om de ikke hadde forberedt seg, jfr tsunamikatastrofen.

Har ikke giddet å lese saken en gang, jeg, annet enn overskriftene. Husker jeg en gang gruet meg følt til ebola kom hit, men det kom aldri.

Det er lite jeg kan gjøre i forkant. Jeg er aldri syk. Bekymrer meg derfor ikke før det er grunn til det.

Skrevet

*puster dypt inn og håper å bli smittet av Melk sin rolige holdning til saken*

Sånn ja!

Håper det hjelper i alle fall 5-10 minutter! :roll:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Gidder ikke å bekymre meg, jeg heller.

Skrevet

Pust på meg, Fighter! Pust på meg!!! :ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet

*trekker pusten dypt og puster på Væren*

Skrevet

*nyter bakoversveisen* Ahhh!!! :P

Nå er jeg uimottakelig!!! Jeg tar ikke i mot verken fugleinfluensa, kugalskap eller skrapesyke!

:sjarmor:

Skrevet
Æhhh!!! LITAGO!!!

Det var forresten UBESKRIVELIG HYGGELIG å se deg igjen! SÅÅÅÅ lenge siden sist!!! Hvor har du vært hele mitt liv? :kose:

Takk vennen! Klem og nuss tilbake!

Hvor jeg har vært hele ditt liv synes jeg det er litt langt å gå innpå, men den siste måneden har jeg vært på laaaaang ferie i RL. Deilig, deilig! :)

Og du? Det kan hende at du får kugalskap av å vanke på nettet med meg, men jeg kan berolige deg med at det er en utrolig morsom diagnose å ha.

:ler:

Skrevet

Du vet jo at jeg liker den formen for kugalskap som du lider av, jeg har vel et snev av den allerede... :ler:

*mimrer tilbake til tiden da kua nå og da kom slentrende gjennom gulleplehekken til Duke Ellingtons vakre toner...*

Skrevet

så lenge ikke fugleinfluensa smitter mellom mennesker må du aktivt reise til sørøst-asia og beføle fjørkre for å pådra deg denne sykdommen.

med mindre det er planene dine bør du bare slappe av.

folk dør i bøtter og spann av ordinær influensa, astmaanfall og plantevernmiddelforgiftning. hvis dette er noe du pleier å være bekymret for er du sikkert hypokonder og kan med like god grunn bekymre deg for fugleinfluensa.

Skrevet

Jeg har allerede begynt å slappe av! :briller:

Men det er jo en viss grunn til bekymring når myndighetene er i gang med å kjøpe inn medisiner i stor målestokk?

Kanskje regjeringen også består av hypokondere? :wink:

Skrevet

ja, men det er jo jobben deres å være forberedt på alle eventualiteter.

i tilfelle en alvorlig influensaepidemi (fugle- eller 'normal') blir det global rift om medisinene, og da er det best om man har vært føre var. norge har et offentlig helsevesen, så det er et offentlig ansvar å være forberedt.

tenker man risikoanalyse må man ta i betraktning to faktorer: hvor stor er sannsynligheten og hvor store er evt konsekvenser. selv om sannsynligheten er lav betyr store konsekvenser at risikoen er høy, og at det rett og slett ikke lønner seg å ta sjansen.

Skrevet

OK, ivanka - du beroliger meg! Takk!!!

Det er sånne fornuftige ressonementer jeg trenger! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...