AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #1 Skrevet 24. november 2017 Brobyggerne av Guillou eller En sjøens helt av Michelet? Begge er liksom «store» historiske bokserier av store skandinaviske forfattere. Jeg kommer selv fra Osterøy utenfor Bergen hvor hovedpersonene i Guillous romanserie er fra, og jeg er ellers også til dels oppvokst i et kystsamfunn hvor det var mange krigsseilere, så begge er relevante på den måten. Anonymkode: 69df6...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #2 Skrevet 24. november 2017 *Hvilken serie. "Hvem" brukes om personer, "hvilken" om ting. Det lærte jeg i barnehagen. Anonymkode: 9d791...dd2 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #3 Skrevet 24. november 2017 Jeg kan anbefale «Det store århundret»-serien av Jan Guillou, veldig bra bøker. Har ikke begynt på «En sjøens helt»-serien ennå, men den er nok også bra. Kan dere ikke ta den «hvem/hvilken»-diskusjonen et annet sted? Det er en interessant diskusjon, for all del, men det ødelegger tråden til TS, og det er unødvendig. Anonymkode: 722f9...559 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #4 Skrevet 24. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Brobyggerne av Guillou eller En sjøens helt av Michelet? Begge er liksom «store» historiske bokserier av store skandinaviske forfattere. Jeg kommer selv fra Osterøy utenfor Bergen hvor hovedpersonene i Guillous romanserie er fra, og jeg er ellers også til dels oppvokst i et kystsamfunn hvor det var mange krigsseilere, så begge er relevante på den måten. Anonymkode: 69df6...1e1 Begge disse seriene er helt fantastiske, så jeg anbefaler dem begge to av hele mitt hjerte! Det er jo to ganske ulike serier - "En sjøens helt"-serien har mye tykkere og litt tyngre bøker, så om du er mer glad i lettleste bøker ville jeg begynt med Brobyggerne som er litt lettere å lese, vesentlig kortere og skrevet på samme måte som alle andre romaner (om man kan si det). Men jeg lover deg at Sjøens helt er verdt det når du bare kommer over tykkelsen samt lærer å lese hans måte å skrive på (han har litt fotnoter og systemer på hvilke båter som beskrives hvordan etc). Kos deg med lesinga! Anonymkode: 09c55...d42 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan anbefale «Det store århundret»-serien av Jan Guillou, veldig bra bøker. Har ikke begynt på «En sjøens helt»-serien ennå, men den er nok også bra. Kan dere ikke ta den «hvem/hvilken»-diskusjonen et annet sted? Det er en interessant diskusjon, for all del, men det ødelegger tråden til TS, og det er unødvendig. Anonymkode: 722f9...559 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge disse seriene er helt fantastiske, så jeg anbefaler dem begge to av hele mitt hjerte! Det er jo to ganske ulike serier - "En sjøens helt"-serien har mye tykkere og litt tyngre bøker, så om du er mer glad i lettleste bøker ville jeg begynt med Brobyggerne som er litt lettere å lese, vesentlig kortere og skrevet på samme måte som alle andre romaner (om man kan si det). Men jeg lover deg at Sjøens helt er verdt det når du bare kommer over tykkelsen samt lærer å lese hans måte å skrive på (han har litt fotnoter og systemer på hvilke båter som beskrives hvordan etc). Kos deg med lesinga! Anonymkode: 09c55...d42 Takk for seriøse svar. Problemet er selvsagt å ha tid! Hører kjentsfolk si at Brobyggerne er den klart beste i serien til Guillou, så må vel like den svært godt for at det skal være verste å fortsette. Spennende Anonymkode: 69df6...1e1 1
Hecubaa Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 Jeg har lest de tre første bøkene i serien til Jan Guillou og likte de veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 lastet akkurat ned bok nr 4 i brobyggerserien( ebokbib appen) Leste de tre første høsten den tredje boken kom ut. Likte serien godt, men jeg likte en sjøens helt bedre. En sjøens helt er skrevet i et mye råere språk. De er lette å lese, ikke la deg skremme av antallet sider. Jeg holder også på med Slåttekar fra himmelen av Edvard Hoem. Handler om utvandringen fra norge til USA på slutten av 1800 tallet. De bøkene liker jeg også godt. De er en blanding av biografiske og fiksjon. Hovepersonen i første boka er Edvard Hoems oldefar. Anonymkode: 78495...e92
Gjest Ove Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 Har lest begge. Likte de godt. En sjøens helt er litt tyngre. Lange refleksjoner som av og til blir litt kjedelig. Skal innrømme at jeg bladde litt fort noen steder. Likevel bra, og gir innblikk i en viktig del av krigshistorien vår
Knutsk Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 Les begge. Sjølv hev eg ikkje tid til å lesa så mykje, men har høyrt desse seriane på ljodbok til/frå jobb. Kva som er best har ikkje tenkt så mykje over.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 53 minutter siden, Knutsk skrev: Les begge. Sjølv hev eg ikkje tid til å lesa så mykje, men har høyrt desse seriane på ljodbok til/frå jobb. Kva som er best har ikkje tenkt så mykje over. Ljodbok kan vera gjevt. Ein turv ikkje ljos for at få med seg handlinga då. Anonymkode: 6b963...548 1
cleangal Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 På 24.11.2017 den 12.23, AnonymBruker skrev: *Hvilken serie. "Hvem" brukes om personer, "hvilken" om ting. Det lærte jeg i barnehagen. Anonymkode: 9d791...dd2 Jeg tror vi har gått i samme barnehage. Anbefaler En sjøens helt. Historien om krigsseilerne er viktig, og det er ikke mange igjen som kan fortelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå