Gå til innhold

Råd for å lindre smerter fra munnskold/after?

Nuttery

Anbefalte innlegg

Jeg er uheldig og får munnskåld både titt og ofte, men akkurat nå har jeg et par sår som er virkelig smertefulle. Skal innrømme jeg til vanlig bare venter til de forsvinner og lever med smerten, men akkurat disse er svært distraherende. Har ett under tungen, ett på tungespissen og ett oppå tunga mot tungespissen. Disse sårene blir utsatt for konstant friksjon pga tale, noe som både gjør svært vondt og gror sakte. Jeg jobber i et pasientsentrert yrke hvor jeg ikke kan unngå å prate. 

Er det noen andre her som har noen gode tips? Eventuelt noe som er spesielle triggere, hvordan å forebygge osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannkrem som inneholder såpe (noe de fleste gjør) er en risikofaktor. Sensodyn er uten.

De har noe på apoteket som hjelper. Noe som pensles på. Det gjør utrolig vondt i et par min og så er det en hinne over såret slik at det ikke verker mer :)

Anonymkode: f6625...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannkrem som inneholder såpe (noe de fleste gjør) er en risikofaktor. Sensodyn er uten.

De har noe på apoteket som hjelper. Noe som pensles på. Det gjør utrolig vondt i et par min og så er det en hinne over såret slik at det ikke verker mer :)

Zendium mener du vel? Zendium er uten såpe, og irriterer ikke tannkjøttet. Jeg bruker corsodyl morgen og kveld hvis jeg får slike. Evt. Pensle 3-4 ganger om dagen med en bomullspinne, i 2-3 dager så er de borte. Det funker på meg i hvert fall. 

Anonymkode: 2ed7f...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Zendium mener du vel? Zendium er uten såpe, og irriterer ikke tannkjøttet. Jeg bruker corsodyl morgen og kveld hvis jeg får slike. Evt. Pensle 3-4 ganger om dagen med en bomullspinne, i 2-3 dager så er de borte. Det funker på meg i hvert fall. 

Nei, sensodyne. Ser jeg manglet en E. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker zendium :) Kan prøve å pensle med Corsodyl. Ble anbefalt å slutte å gurgle det pga det misfarger tennene. Forsøkte det en periode, syntes ikke det hjalp så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Jeg fikk det ofte før, men det ga seg da jeg byttet til tannkrem uten såpe. Weleda har det, og så finnes det noen merker som jeg ikke vet om man får i Norge, blant annet Living Libations, Lucky Teeth og Periobrite. Den siste finnes på iHerb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Jeg bruker zendium :) Kan prøve å pensle med Corsodyl. Ble anbefalt å slutte å gurgle det pga det misfarger tennene. Forsøkte det en periode, syntes ikke det hjalp så mye.

Ja, det stemmer at det misfarger tennene. Det er ikke anbefalt å bruke det i mer enn 10-14 dager, evt. gjenta ved behov. Hvis du pensler med en bomullpinne, får du ikke på tennene. Du skal helst ikke bruke corsodyl rett etter tannpuss, da tannkrem kan gjøre at corsodylen ikke virker like godt. Vent helst 30 min etter tannstell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye plaget som barn, og fikk en salve av legen som jeg skulle smøre på. Salven la seg som en hinne slik at det ikke gjorde så vondt, og slik at sårene kunne gro.

Rå ananas og rå kiwi gir meg fremdeles antydning til plager, og før jeg byttet tannkrem måtte jeg være forsiktig med sitrusfrukt.

Lesping hjelper litt for sår på tungespissen, men du har kanskje ikke lyst til å få en talefeil i voksen alder.

Anonymkode: 1d710...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med after siden jeg var barn, og har som deg bare pint meg gjennom det. Har prøvd noen remedier fra apoteket, men det hjalp ikke i det hele tatt. Men så fikk jeg ett tips om Oralmedic, og det funker faktisk! Det er en type væske som kommer i en q tips, trykk det mot aften i ti sekunder (svir som f ) og smerten er borte! Aften blir fortere borte også. Fåes kjøpt på apotek, litt dyrt men vel verdt pengene. 

Zendium tannkrem er lurt for å forebygge (og absolutt ikke bruke aloe vera tannkremen fra Forever Living, dyrekjøpt erfaring: ni after som dukket opp lille julaften slik at jeg ikke klarte å spise julemat den jula..😑) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg fikk after kjøpte jeg oralmedic på apoteket. Tok en dråpe på munnsåret med en q-tips. Det var en helvetes svie i noen sekunder, men etter det vsr det ikke vondt lenger, og såret var borte dagen etter.

Anonymkode: 47d5f...f6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg er uheldig og får munnskåld både titt og ofte, men akkurat nå har jeg et par sår som er virkelig smertefulle. Skal innrømme jeg til vanlig bare venter til de forsvinner og lever med smerten, men akkurat disse er svært distraherende. Har ett under tungen, ett på tungespissen og ett oppå tunga mot tungespissen. Disse sårene blir utsatt for konstant friksjon pga tale, noe som både gjør svært vondt og gror sakte. Jeg jobber i et pasientsentrert yrke hvor jeg ikke kan unngå å prate. 

Er det noen andre her som har noen gode tips? Eventuelt noe som er spesielle triggere, hvordan å forebygge osv?

Man tror at after kommer av mageplager (har man after er sjansen omtrent 100% for at man også har IBS, internasjonal forskning snuser på et diagnosekriterie) Så få orden på magen, så gir afteren seg. 

Anonymkode: bf5e3...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva den heter, men sånn middel som man smører på gimmene til barn som får tenner lindrer veldig. Svir som fy først, men så går det over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Man tror at after kommer av mageplager (har man after er sjansen omtrent 100% for at man også har IBS, internasjonal forskning snuser på et diagnosekriterie) Så få orden på magen, så gir afteren seg. 

Haha! Det er det dummeste jeg har lest idag. Jeg får after ofte, men er helt frisk i magen, mens samboeren min har IBS (diagnostisert av lege) og får aldri after.

Anonymkode: 9effe...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vært utredet for utallige mageplager uten at de finner noe. Så meget mulig det er IBS ja :) hadde mye mer munnskåld da hjem hadde de verste mageproblemene faktisk, det er noen år siden nå. Er ikke plaget nevneverdig med magen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2017 den 10.54, Nuttery skrev:

Snakk med apoteket. Jeg har i desperasjon brukt 40 eller 50 % vodtka på q tips og trykket på sårene. 

Anonymkode: 6ca9e...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...