AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Jeg har en hund som er usikker på fremmede og hun har overrasket meg med å løpe bort til folk og bjeffe på dem når hun har vært løs, og prøver gjerne på det samme om hun er i bånd også. Jeg har satt i verk tiltak og trener ute, som å ha bedre avstand til fremmede, trener kontakt og innkalling, har henne kun "løs" med langline, trener på plass og sitt når vi ser mennesker, gir henne godbiter for å endre følelsene etc. Men så har jeg jo også tid til å trene henne inne, borte fra disse situasjonene, så hva burde jeg trene på? Anonymkode: 0c486...7a9
Tabris Skrevet 24. november 2017 #2 Skrevet 24. november 2017 Kontakttrening. Dvs, frivilling kontakt. Du stiller deg opp med hendene bak ryggen (sånn at hunden ikke blir opphengt i godbiter og hender) og sier ingenting. Ikke rop eller lokk på hunden. Så fort hunden ser på deg så er det "bra!" og godbit. Tren flere ganger om dagen og øk gradvis tiden hunden må se på deg før den får "bra" og godbit. Jo bedre den kan dette inne, jo lettere vil dere klare å gjøre det ute. Når du da treffer noen hun vil reagere på ute, så trekker du deg litt ut av veien, står med ryggen til de som passerer (slik at din hund lett kan følge med på dem) og trener kontakt. Si "bra" og belønn når hunden ser på deg, men si også "bra" og belønn med en gang hunden snur hodet mot de som passerer. Stå sånn og tren til de har passert før du går videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå