Gå til innhold

Mat til koldtbord

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fylte vinblader til norsk koldtbord: Ja, eller nei?

Hva med maki-ruller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva pokker er det?

Anonymkode: 2f225...173

Skrevet

Spørs hva annet du skal ha på det koldtbordet. Fylte vinblader er knallgodt til gresk mat, men usikker på hvor godt det passer til den klassiske kalde kalkunen og waldorfsalaten som folk vanligvis serverer på så kalte norske koldtbord. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutter siden, NewInTown skrev:

Spørs hva annet du skal ha på det koldtbordet. Fylte vinblader er knallgodt til gresk mat, men usikker på hvor godt det passer til den klassiske kalde kalkunen og waldorfsalaten som folk vanligvis serverer på så kalte norske koldtbord. 

Det var dette jeg tenkte på. Om de tingene kræsjet helt. Det vil i tilfelle bli noen flere ting fra gresk kjøkken, så man kan kombinere dem. En "gresk salat", tzatziki, noe spinatpai, meze-dip og brød. Noterer meg også kalkun og walddorfsalat, siden de tingene ikke var noe som var nevnt fra før av. De tenkte på spekemat, røkt laks, eggerøre, potetsalat, karbonade med stekt løk og sånne ting. Så ville jeg egentlig ha noen flere muligheter, da. Feks kunne man hatt litt maki sushi og sashimi?

Edit: Glemte greske kjøttboller.

Endret av Tøytigern
Skrevet
13 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det var dette jeg tenkte på. Om de tingene kræsjet helt. Det vil i tilfelle bli noen flere ting fra gresk kjøkken, så man kan kombinere dem. En "gresk salat", tzatziki, noe spinatpai, meze-dip og brød. Noterer meg også kalkun og walddorfsalat, siden de tingene ikke var noe som var nevnt fra før av. De tenkte på spekemat, røkt laks, eggerøre, potetsalat, karbonade med stekt løk og sånne ting. Så ville jeg egentlig ha noen flere muligheter, da. Feks kunne man hatt litt maki sushi og sashimi?

Edit: Glemte greske kjøttboller.

Personlig syns jeg et gresk koldtbord med disse tingene høres langt mer fantastisk og innbydende ut, enn det tradisjonelle norske. Gresk mat er jo veldig godt, og ganske enkelt å lage. Noe de fleste liker også.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, NewInTown skrev:

Personlig syns jeg et gresk koldtbord med disse tingene høres langt mer fantastisk og innbydende ut, enn det tradisjonelle norske. Gresk mat er jo veldig godt, og ganske enkelt å lage. Noe de fleste liker også.

Kunne tenkt meg å gjort det. Jeg er ikke så begeistret for spekemat, potetsalat og eggerøre... Røkt laks går jo an, men... Jeg ble altså fortalt at det er best med et traust, "norsk" koldtbord. Men så kunne jeg tenkt meg å sneket på noen andre ting, da... 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva pokker er det?

Anonymkode: 2f225...173

Man skyller blader fra drue og gjør dem myke i kokende vann. Så fyller man dem, feks med ris, løk, kjøtt og krydder. Man ruller dem sammen, ovnssteker og serverer. Noen kaller det for dolmer.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Mye god gresk mat men akkurat de fylte vinbladene er grusomme.

Anonymkode: 49ab2...22e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mye god gresk mat men akkurat de fylte vinbladene er grusomme.

Anonymkode: 49ab2...22e

Uff, da... :sjenert:

Ja, ja. Alle kan jo ikke like alt, heller.

Skrevet

Jeg synes fylte vinblader er horrible, men smaken er jo som baken. Om resten av koldtbordet skal være "standard" norsk, altså spekemat, roastbiff, svinestek, røkelaks, eggerøre, osv, synes jeg ikke disse passer så godt inn. Ikke maki-ruller heller. Det blir litt for mye hummer-og-kanari. 

Anonymkode: 068c0...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...