AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 I går snødde det mye her. De brøytet fortauet og veien, men det ble liggende igjen en svær og tung brøytekant utenfor fortauet som de ikke ryddet opp etter seg. Dette er da inntil fortauskanten, i veien. Så kanten ligger i veien som er kommunal og ikke inn mot gårdsplassen min. Men, for å komme ut på veien må jeg kjøre der brøytekanten ligger. Greia er at den kanten er veldig stor og så har den blitt veldig våt og det er umulig for meg å fjerne den selv pga vond rygg. Ikke har jeg utstyr til å fjerne den heller, spaden jeg har er ikke kraftig nok til å ha tatt den kanten uansett. Jeg har sendt klage til kommunen via skjema på nett, da det ikke hjalp så ringte jeg og de skulle sende noen til å fikse det, og så fikk jeg svar på klageskjema om at de drev og ryddet opp på stedet og neste melding var at det var ryddet bort. Det var det ikke. Etter stengetid hos kommunen er det vakttelefon å ringe og jeg ringte og sa at jeg har ikke mulighet til å komme ut med bilen før den brøytekanten er borte. De sa at de skulle fikse det. Jeg sa at det bør bli tatt i kveld, men senest i morgen tidlig. Han sa ja. Det er fortsatt ikke gjort noe med den brøytekanten. Og jeg lurer på - hvis den ikke er borte i morgen tidlig så jeg ikke kommer ut med bilen min, kan jeg da betale noen for å komme hit og ta den bort og så sende regningen til de som har ansvaret for brøytingen? (Nå har jeg da fått ja på at den blir borte til i morgen tidlig, men jeg er ganske skeptisk...) Anonymkode: ca384...e39
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Nei, dry kan du naturligvis ikke. Anonymkode: 8754e...f9a 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Du har selv ansvar for å holde egen innkjørsel snøfri, om du står ute når brøyetraktoren kjører forbi er de ofte snille og hjelper deg om du spør, men de er ikke pliktige til å fjerne brøytekanten foran din innkjørsel. Anonymkode: 87dd7...732 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Nei Brøytekanter er hver enkelt selv ansvarlig for å fjerne. Har selv en vond kropp så når snøen laver ned som verst så passet jeg på å fjerne så mye som mulig mens snøen er noenlunde lett. Om det blir for mye for meg så lar jeg bilen stå og jeg ordner meg på andre måter. Sånn er livet Anonymkode: bacac...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 Dette er jo i veien, ikke inn mot min eiendom, ikke oppå fortauet engang. Har jeg ansvaret for det også? Jeg vet at mot min egen parkeringsplass så er det jeg som er ansvarlig, så den hadde jeg tatt bort i går, men dette er altså kant som ligger i veien og sperrer utgangen. I selve kjørebanen. Anonymkode: ca384...e39
GauteS Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 Hvis en kan komme fram på vegen (på langs), er vel brøytinga bra nok. Du har selv ansvar for å fjerne brøytekanten slik at du kan komme deg inn på vegen. 1
Sirah Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 (endret) Brøytekanten er dessverre ditt eget problem. Jeg har selv stått med kraftig forstuet håndledd/arm og en diger brøytekant jeg ikke fikk bilen over 🙄 Kjenner med andre ord følelsen. Endret 23. november 2017 av Sirah
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 Æsj... da blir det vel bare til at jeg må finne noen som vil fjerne kanten mot betaling. Jeg har ikke sjangs til å ta den selv, det er for store snøisklumper. Eller så kommer de i morgen og rydder opp etter seg som han på vakttelefonen sa. Anonymkode: ca384...e39
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #9 Skrevet 24. november 2017 Nei selvfølgelig ikke. Man har ansvar for innkjørsel , parkering og egen eiendom selv. Er du for dårlig til å måke selv så spør naboen eller lei noen fra finn, men kommunen tar naturligvis ikke regninga di. Og det å forvente at kommunen skal komme med speedo-brøytebil til akuratt din eiendom eller gate når de har tusenvis av andre gater å fordele arbeidet på er urealistisk og krevende, bortskjemt rett og slett. Anonymkode: 214da...031
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #10 Skrevet 24. november 2017 Det er ingen ungdommer som kunne måkt dette for deg? Anonymkode: 8651f...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen ungdommer som kunne måkt dette for deg? Anonymkode: 8651f...5f9 Det kom en snill kollega som måkte sånn at jeg kom ut med bilen. Anonymkode: ca384...e39 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kom en snill kollega som måkte sånn at jeg kom ut med bilen. Anonymkode: ca384...e39 Anonymkode: 8651f...5f9 1
Gjest Coolaid Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 På 23.11.2017 den 21.58, AnonymBruker skrev: I går snødde det mye her. De brøytet fortauet og veien, men det ble liggende igjen en svær og tung brøytekant utenfor fortauet som de ikke ryddet opp etter seg. Dette er da inntil fortauskanten, i veien. Så kanten ligger i veien som er kommunal og ikke inn mot gårdsplassen min. Men, for å komme ut på veien må jeg kjøre der brøytekanten ligger. Greia er at den kanten er veldig stor og så har den blitt veldig våt og det er umulig for meg å fjerne den selv pga vond rygg. Ikke har jeg utstyr til å fjerne den heller, spaden jeg har er ikke kraftig nok til å ha tatt den kanten uansett. Jeg har sendt klage til kommunen via skjema på nett, da det ikke hjalp så ringte jeg og de skulle sende noen til å fikse det, og så fikk jeg svar på klageskjema om at de drev og ryddet opp på stedet og neste melding var at det var ryddet bort. Det var det ikke. Etter stengetid hos kommunen er det vakttelefon å ringe og jeg ringte og sa at jeg har ikke mulighet til å komme ut med bilen før den brøytekanten er borte. De sa at de skulle fikse det. Jeg sa at det bør bli tatt i kveld, men senest i morgen tidlig. Han sa ja. Det er fortsatt ikke gjort noe med den brøytekanten. Og jeg lurer på - hvis den ikke er borte i morgen tidlig så jeg ikke kommer ut med bilen min, kan jeg da betale noen for å komme hit og ta den bort og så sende regningen til de som har ansvaret for brøytingen? (Nå har jeg da fått ja på at den blir borte til i morgen tidlig, men jeg er ganske skeptisk...) Anonymkode: ca384...e39 Fikse selv - spørre en nabo eller venn - mest sannsynlig er det raskere enn tiden du har brukt å kontakte kommunen. Men nei, du kan selvfølgelig ikke sende regning til kommunen.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen ungdommer som kunne måkt dette for deg? Anonymkode: 8651f...5f9 Sett opp lapp på nærmeste matbutikk. Det finnes mange spreke pensjonister som er i god form og som kan måke mot litt betaling. Anonymkode: ab1ff...225
GauteS Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Sett opp lapp på nærmeste matbutikk. Det finnes mange spreke pensjonister som er i god form og som kan måke mot litt betaling. Ingen pensjonister vil påta seg tungt kroppsarbeid mot LITT betaling, det ingenting annet enn en fornærmelse. Eventuelt bruke kostbart motorredskap som stadig må på verksted, uten å få noe igjen for det. Arbeidet kan sammenlignes med elektrikere eller rørleggere på oppdrag: tusenlappen for oppmøtet, så pluss pluss. Pensjonistene kan iblant hjelpe slekt og venner, men det er noe annet, da gjør de det for å være snille.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Det er heller ikke noe problem for meg å måke gårdsplassen når det kommer snø, det gjorde jeg tidligere på dagen. Ryggen kranglet litt da også, men ikke verre enn at den ble bedre etterhvert. Men, det var den kanten som ble så stor med klumper som da hadde isnet til pga isregnet på kvelden og at brøytebilen hadde laget den kanten ekstra stor ved å slå sammen brøytingen fra fortauet og fra veien. (hadde han bare brøytet fortauet inn mot min eiendom så kunne jeg tatt bare den, men nå hadde jeg brøytekant fra to sider - både fra veien og fortauet) Jeg er veldig glad for at jeg har en kollega som er så snill at han kom og måkte for meg. Og jeg skjønner jo at kommunen ikke kunne fått noen regning på dette, jeg var bare litt frustrert siden jeg ikke kom ut med bilen og kanten var for stor for meg å få bort. Anonymkode: ca384...e39
_popcorn_ Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 1 hour ago, GauteS said: Ingen pensjonister vil påta seg tungt kroppsarbeid mot LITT betaling, det ingenting annet enn en fornærmelse. Eventuelt bruke kostbart motorredskap som stadig må på verksted, uten å få noe igjen for det. Arbeidet kan sammenlignes med elektrikere eller rørleggere på oppdrag: tusenlappen for oppmøtet, så pluss pluss. Pensjonistene kan iblant hjelpe slekt og venner, men det er noe annet, da gjør de det for å være snille. Joda, mange kjeder seg såpass at dem kan gjøre sånt gratis tilogmed.
Infinity Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Jeg er enig i at det er irriterende, men brøytebilene til kommunen har sannsynligvis så store brøyteskjær på bilene sine at den kanten kommer hele veien. De må prioritere veier, og har sikkert ikke mannskap , økonomi og ikke minst tid til å ta innkjørsler.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 23 minutter siden, _popcorn_ said: Joda, mange kjeder seg såpass at dem kan gjøre sånt gratis tilogmed. Eg råkar rundt 10 mannlege pensjonistar 2-3 gonger i veka pluss 15 i pensjonistforeninga ein gong i månaden, og eg har aldri høyrt nokon nemne at dei har overveldande lyst til å moke snø for ukjende. Tvertimot uffar dei seg for strevet som kjem til vinteren. Anonymkode: 91406...149 2
_popcorn_ Skrevet 25. november 2017 #20 Skrevet 25. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker said: Eg råkar rundt 10 mannlege pensjonistar 2-3 gonger i veka pluss 15 i pensjonistforeninga ein gong i månaden, og eg har aldri høyrt nokon nemne at dei har overveldande lyst til å moke snø for ukjende. Tvertimot uffar dei seg for strevet som kjem til vinteren. Anonymkode: 91406...149 Bestefar gleder seg til vinter hvert år, han er 80 og synes fortsatt det er helt i orden å rydde innkjørsel for snø. De ti første årene som pensjonist så brukte han formiddagene til å måkke ulike innkjørsler i nabolaget, fordi han kjedet seg. Nå har han roet seg litt og måkker kun for naboer han kjenner. Begynner freseren fuske, så har han bare mer å gjøre, da har han jo noe mer å fikse. https://www.ostlendingen.no/valer/solor/nyheter/sjursen-parken-ryddes-og-kan-brukes-til-mye/s/5-69-491299 pensjonister som stiller opp på dugnader. Så jo, det er mange som trives med hardt arbeid selv etter dem blir pensjonister. Klart noen liker slappe av istedet også. Men jeg tror det kommer litt an på hvor man er vokst opp også, og hva man er vant til. Vi er oppvokst med svært snørike vintre, hvor snømåkking er blitt en såpass vane at det ikke blir sett på som en byrde for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå