AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Jeg er 25 år og hadde aldri hatt noe problemer med ørene mine, men så fikk jeg en infeksjon i fjor, mest sannsynlig pga en mobil-ørepropp som skrapte et sår i øret. Etter dette fikk jeg infeksjon 4 ganger til med jevne mellomrom. Den siste gangen nå fikk jeg plager rett etter en behandling, og disse plagene har nå vart i omtrent tre uker. Jeg har slitt med kløe og væsking denne gangen. Legen sier nå at jeg har eksem i øret, og at det kan behandles med dråper hvis det blir ille. Nå lurer jeg bare på om dette er noe som kommer til å vare resten av livet for meg? Noen her som har det samme? Det ser jo ut til at det dukker opp igjen og igjen, og denne gangen har det jo som sagt vart i tre uker sammenhengende. Er det ingen behandling? Hvordan kan jeg lindre kløen og få slutt på væskingen? Anonymkode: 5e8ca...e9e
Duff Skrevet 24. november 2017 #2 Skrevet 24. november 2017 Hvordan tåler du fukt i ørene? Jeg har hatt kronisk øreeksem i 10 år og fukt er den verste fienden. Dråper, vann i ørene etter bad ol forverrer. Jeg bruker dermovat salve over natten, Max 6 netter og så minst 6 uker pause. Det er alt for lite så jeg gjør en mellomting og smører ørene en natt hver uke, fri de neste 6 nettene. Av og til får jeg en kur tabletter men den hjelper kun de dagene kureb varer så det har jeg gitt opp. Unngå å ha ting i ørene eks propper eller sov i ro. Og, dette er en type eksem man sjeldent blir kvitt når den først har satt seg men med disse rådene er det levelig.
Elán Skrevet 24. november 2017 #3 Skrevet 24. november 2017 Jeg har også eksem i ørene, hatt det i månedsvis uten å bli kvitt. Legene jeg har vært hos sier jeg må bruke øredroppene jeg har fått, mdn de hjelper ikke... blir gal!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #4 Skrevet 24. november 2017 Har hatt slike plager i mange år. Div dråper, salver og tabletter har kun hatt kortvarig effekt. Fikk råd fra legen om å gå på helsekostbutikk og kjøpe "Utroligsalve" . Den er utrolig😊 er blitt kvitt kløe og væsking. Anonymkode: 0c674...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt slike plager i mange år. Div dråper, salver og tabletter har kun hatt kortvarig effekt. Fikk råd fra legen om å gå på helsekostbutikk og kjøpe "Utroligsalve" . Den er utrolig😊 er blitt kvitt kløe og væsking. Anonymkode: 0c674...7b5 Heter den «Utroligsalve»...? Det er i såfall et litt spesielt navn 😂 Jeg er plaget med det samme og er villig til å prøve hva som helst nå. Er detforresten noen av dere andre som smitter folk rundt dere med denne «eksemen»? Det gjør jeg, så jeg har måttet slutte å for eksempel klemme folk. Anonymkode: b3fb2...3bf
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker said: Heter den «Utroligsalve»...? Det er i såfall et litt spesielt navn 😂 Jeg er plaget med det samme og er villig til å prøve hva som helst nå. Er detforresten noen av dere andre som smitter folk rundt dere med denne «eksemen»? Det gjør jeg, så jeg har måttet slutte å for eksempel klemme folk. Anonymkode: b3fb2...3bf Øreeksem er definitivt ikke smittsomt leste jeg, så hvis du tror du smitter folk så er det nok tilfeldig, eller så må det være noe annet enn eksem tenker jeg. Hva er ingrediensene i denne Utroligsalven da? Jeg har lest at mange sier at kortisondråper hjelper for en liten stund, deretter kommer eksemen tilbake. Noen smører og bittelitt olivenolje i øret osv. Jeg har ikke prøvd det selv enda. Anonymkode: 5e8ca...e9e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øreeksem er definitivt ikke smittsomt leste jeg, så hvis du tror du smitter folk så er det nok tilfeldig, eller så må det være noe annet enn eksem tenker jeg. Anonymkode: 5e8ca...e9e Det er definitivt ikke tilfeldig. Og ja, selv mener jeg bestemt det må være noe annet enn eller i tillegg til eksem, men legene sier nei, så da er det vel bare «eksem» jeg har, da. Anonymkode: b3fb2...3bf
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #8 Skrevet 24. november 2017 Jeg har hatt eksem i øret en gang, fikk dråper og har aldri hatt det siden. Anonymkode: 77a7b...65b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Det heter faktisk Utroligsalven🙂 Google har mye informasjon om salven. Anonymkode: 0c674...7b5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 På 23.11.2017 den 21.01, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 år og hadde aldri hatt noe problemer med ørene mine, men så fikk jeg en infeksjon i fjor, mest sannsynlig pga en mobil-ørepropp som skrapte et sår i øret. Etter dette fikk jeg infeksjon 4 ganger til med jevne mellomrom. Den siste gangen nå fikk jeg plager rett etter en behandling, og disse plagene har nå vart i omtrent tre uker. Jeg har slitt med kløe og væsking denne gangen. Legen sier nå at jeg har eksem i øret, og at det kan behandles med dråper hvis det blir ille. Nå lurer jeg bare på om dette er noe som kommer til å vare resten av livet for meg? Noen her som har det samme? Det ser jo ut til at det dukker opp igjen og igjen, og denne gangen har det jo som sagt vart i tre uker sammenhengende. Er det ingen behandling? Hvordan kan jeg lindre kløen og få slutt på væskingen? Anonymkode: 5e8ca...e9e Hvor lenge dette varer er ingen som vet. Men det avgjørende for hvor mye plager du får og hvor ofte du får plager er helt avhengig av hvordanndu selv håndterer ørene dine, og uflaks. Ingenting skal inn i ørene, verken ørepropper, fingre eller q tips. Kortisondråper mot eksem er første bud hver gang eksemet sukker opp, ellers gir du eventuelle bakterier et godt sted å vokse. I hud som ikke er hel og frisk kommer bakteirene til og fester seg fortere enn svint og da blir det infeksjon. Har du vært hos øre nese hals lege? Det kan være lurt å få hjelp fra spesialist når dette dukker opp igjen og igjen. Riktig eksemmiddel i form av dråper og riktig bruk av dråpene er ditt beste hjelpemiddel. (Diproderm er trukket tilbake, vistamethasone øredråper er det spesialistene nå hovedsaklig gir resept på.) Anonymkode: f3a77...6e5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 Jeg fikk Elocon krem mot øreeksem av en hudlege. Smører på med qtips. Det fungerer bra, men eksemen kommer igjen og igjen siden jeg er avhengig av ørepropper... Anonymkode: c4bd6...531
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk Elocon krem mot øreeksem av en hudlege. Smører på med qtips. Det fungerer bra, men eksemen kommer igjen og igjen siden jeg er avhengig av ørepropper... Anonymkode: c4bd6...531 Øreproppavhengigheten din bør du avvenne deg fra. Får du "de rette" bakteriene i ørene så kommer du virkelig i trøbbel med hørselen. Qtips hadde for x antall år siden pseudomonasproblematikk som førte til alvorlig sykdom hos mange. Qtips i ørene er øre nese halsspesialistenes største f at pasienter med øretrøbbel bruker. Anonymkode: f3a77...6e5
Duff Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Problemet med qtips er at man lett dytter ørevoksen innover og skaper propper pluss at man treffer trommehinna hvis man går for langt inn men det kjenner man for det gjør vondt.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Øreproppavhengigheten din bør du avvenne deg fra. Får du "de rette" bakteriene i ørene så kommer du virkelig i trøbbel med hørselen. Qtips hadde for x antall år siden pseudomonasproblematikk som førte til alvorlig sykdom hos mange. Qtips i ørene er øre nese halsspesialistenes største f at pasienter med øretrøbbel bruker. Anonymkode: f3a77...6e5 Du skjønner at uttrykket «avhengig av» betyr to ulike ting, sant? Anonymkode: b3fb2...3bf
altflyter Skrevet 25. november 2017 #15 Skrevet 25. november 2017 Jeg slet med øre-eksem helt til jeg sluttet å bruke q-tips Da gav det seg etter noen uker
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Øreproppavhengigheten din bør du avvenne deg fra. Får du "de rette" bakteriene i ørene så kommer du virkelig i trøbbel med hørselen. Qtips hadde for x antall år siden pseudomonasproblematikk som førte til alvorlig sykdom hos mange. Qtips i ørene er øre nese halsspesialistenes største f at pasienter med øretrøbbel bruker. Anonymkode: f3a77...6e5 Men mannen snorker jo😩 Anonymkode: c4bd6...531
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 Jeg har høreapparat og får øre eksem ofte . Følger med. Fukt og svette pluss ørevoks dårlig kombo. Det jeg gjør er 1 . Jeg er nøye på å rense propper. Når jeg har dusjet/ badet er det viktig å tørke øra før noe går inni dem. Luft tørke eller hårføner. Ikke pell deg i øra når det klør blir bare verre av det. Hold øra varme og tørre på vinter. Har en salve og noen drypp jeg bruker når det er så hovent at jeg ikke får inn høreapparater. Men viktigste hold det tørt ikke klø inni øra og ikke bruk propper . Vel mååå du så ikke bruk møkkete propper Anonymkode: df9b6...326
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 Jeg har hatt det mer eller mindre kronisk i 15 år. Dråper og what not funket ikke lenger. Lindrer ikke litt engang. Tror eksemen har blitt imun eller no...Det som derimot har hjulpet noe voldomt (fikk tips av en som vikarierte hos legen) var å ta kortisonsalve (sånn på resept) å smører øregangene med det ved hjelp av qtips. Nå er det borte sånn 6 mnd av gangen og forsvinner i løpet av ett par dager når det dukker opp. Anbefales for de som sliter med det. Fastlegen min hadde ikke hørt om det engang som behandling. Men støtter det fullt ut nå. Anonymkode: 05986...b61
Duff Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt det mer eller mindre kronisk i 15 år. Dråper og what not funket ikke lenger. Lindrer ikke litt engang. Tror eksemen har blitt imun eller no...Det som derimot har hjulpet noe voldomt (fikk tips av en som vikarierte hos legen) var å ta kortisonsalve (sånn på resept) å smører øregangene med det ved hjelp av qtips. Nå er det borte sånn 6 mnd av gangen og forsvinner i løpet av ett par dager når det dukker opp. Anbefales for de som sliter med det. Fastlegen min hadde ikke hørt om det engang som behandling. Men støtter det fullt ut nå. Anonymkode: 05986...b61 Det er den eneste behandlingen som hjelper for meg men kortisonen må være i salve og ikke krem. Sist fikk jeg krem og det har vert ett h... spetakkel med ørene siden. Kremen renner innover i ørene mens salven holder seg der jeg smører den på, tenker det er årsaken. Dråper og slikt kan jeg bare glemme, det blir for fuktig. Qtips må til, ellers får jeg ikke ut fukt og heller ikke smørt tynt nok på. Blir ikke verre av q-tips men nå har jeg trent i mange mange år på å gjøre det riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå