Gå til innhold

Har feminismen ødelagt kvinnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en reklame for bind nylig. Ingen av kvinnene i reklamen er feminine. Det var da det slo meg, det er feminismen som står bak dette! Det er feminisme som har ødelagt for kvinnen, så kvinner ikke lenger kan være den som det føles naturlig for dem å være, feminine kvinner som passer på og steller med barn, steller med hjem, ordner med småting og annet slikt som er feminint. I stedet forventes kvinner nå å være maskuline menn. Har feminismen ødelagt kvinnen?

Anonymkode: 5cc35...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta rei`ei bolle du da!        :Gjesp: 

Anonymkode: 05976...562

• Liker 7
Skrevet

Hvis feminismen har ødelagt for noen, så må det være for mennene. Før var kvinnen avhengig av mannen, og en mann fikk seg dame nesten uansett hvor håpløs han måtte være, fordi en kvinne ikke kunne klare seg alene. Nå, etter at kvinner har fått grunnleggende rettigheter, kan vi heller velge å være alene i stedet for sammen med menn som ikke er bra for oss. Synd for noen menn, så klart - men så uendelig mye bedre for oss kvinner. 

Jeg er for at kvinner skal få velge. For meg føles det overhodet ikke naturlig for meg å være slik du beskriver at er naturlig for alle kvinner: "feminine kvinner som passer på og steller med barn, steller med hjem, ordner med småting og annet slikt som er feminint". Jeg synes barn er ok, men husarbeid er det kjedeligste jeg vet. Det gjør jeg fordi jeg må - akkurat som mannen min gjør det fordi han må. Noen synes sikkert det er fint, men jeg tror ikke alle kvinner "før i tida" nødvendigvis elsket det heller. Hun hadde gjerne ikke noe valg. Jeg vil jobbe, drive med sport, engasjere meg i samfunnet og masse annet - ikke bare pusle hjemme med hus og barn. Jeg hadde hatet det. 

Jeg føler meg ikke maskulin bare fordi jeg klarer meg selv og er økonomisk selvstendig. Fordi jeg har en fulltidsjobb jeg anser som meningsfylt og viktig. Fordi jeg kan drive med sport og utfordre meg selv. Er det maskuline trekk? Nei, selvsagt ikke. Vi er alle sammensatte individ. Man kan drive med kickboxing eller fotball - og samtidig like sminke og kle seg i kjoler. Det er lov å både skifte dekk på bilen og lage deilige middager. Det fine med den tiden vi lever i er jo at vi har friheten til å velge. En kvinne slutter ikke å være feminin selv om hun ikke bare har tradisjonelle "feminine interesser", heldigvis. Vi er en kombinasjon av alt vi er og liker - det er det som gjør oss unike.

Synes jeg ser så utrolig mange flotte kvinner der ute. Som tørr å være seg selv, velge de tingene de ØNSKER å fylle livene sine med, utfordre forventningene folk har og gjøre spennende ting. 

Digget reklamen forresten. Masse tøffe damer! Og de har sikkert mange feminine sider også, men nå var ikke formålet å vise det i akkurat denne reklamen. 

Anonymkode: 20ec8...226

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis feminismen har ødelagt for noen, så må det være for mennene.

Så du mener det er mannen som er ødelagt på grunn av feminisme, ikke kvinnen?

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg så en reklame for bind nylig. Ingen av kvinnene i reklamen er feminine. Det var da det slo meg, det er feminismen som står bak dette! Det er feminisme som har ødelagt for kvinnen, så kvinner ikke lenger kan være den som det føles naturlig for dem å være, feminine kvinner som passer på og steller med barn, steller med hjem, ordner med småting og annet slikt som er feminint. I stedet forventes kvinner nå å være maskuline menn. Har feminismen ødelagt kvinnen?

Ja, feminismen har totalt utslettet kvinnfolk. Nå kan kvinner til og med drive med trening(!) som f.eks. løping, sykkelturer, boksing og dans. Finnes ikke noe verre enn kvinner som trener; veltrente kvinner er jo mannfolk og kan ikke lenger utføre kvinnelige oppgaver som å rydde opp etter mennene sine eller ta aleneansvaret for å stelle med barna de og mennene deres har skapt sammen. Makan. Uff, hur maskulint.

Anonymkode: 82caa...241

• Liker 9
Skrevet

Før kunne e kjøpe musa no må e jobbe hardt for ho

Anonymkode: a7a28...c5b

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

Denne kvinnen er i alle fall ikke ødelagt :biggrin:

Gjest DuVetHvem
Skrevet

Må vel en god dose etterpåklokskap på plass for å innse skadevirkninger av feminismen.

https://mobile.twitter.com/BBCNewsnight/status/849746443195736064?s=07

Videre er det også slik at det er tabu å være imot en døende ideologi. Slik som jeg alltid sier: la en generasjon kvinner gå tapt for at den neste skal lære. 

Ellers syns jeg synd på kvinner nå til dags. Føler at feminismen og slik dagsorden er, at det dikteres alt for mye hvordan den rette måten å leve livet sitt på er. Hva skjedde med retten til å velge hvordan en vil leve livet sitt? 

Prøv å være en ung kvinne som har lyst til å være hjemme med barna sine i noen år. Se hvor mye drit du får fra dine medsøstre. Det morsomme er at feminister nå har blitt de som de en gang ville ha frihet fra. De er nå de som skriver reglene og opprettholder de sosialt. De undertrykker kvinner som ikke vil følge deres mal å leve på. 

Lenkene er flyttet fra kjøkkenet og inn på kontoret, og ingen har lyst til å innrømme det. 

Skrevet

Feminismen har hjulpet meg mye. Den har hjulpet meg når jeg stadig vekk har fått høre at kvinner aldri kan bli like gode i ditten og datten, at vi ikke har biologisk potensiale til å oppnå slik og slik. Jeg tror ikke alle menn forstår hvor skadelig dette kan være for kvinner. Men på mange måter har også feminismen fått noen tullete virkninger, slik alle bølger og ideologiske sett gjør.

Anonymkode: 0145f...da3

Skrevet

Nei.

Feminismen har ikke ødelagt kvinnen.

Bestemora mi drømte om utdanning og karriere, men på hennes tid gikk menn automatisk foran i studiekøen. Nå stiller vi nærmere likt. Vi kan velge, ja vi kan til og med ha både karriere og familie. Vi kan stå på egne bein økonomisk. Og vi kan sminke oss og gå i stiletthæler om vi ønsker det. 

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet blir: Er det feminismens skyld at menn forblir dumme når det kommer til kvinnekroppen og menstruasjonsbeskyttelse?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er mannen som er ødelagt på grunn av feminisme, ikke kvinnen?

Jeg tror feminismen i all hovedsak har vært positiv for begge kjønn. De fleste menn har heller ikke noe problem med at kvinner jobber, trener og har et liv utenom å passe barn og stelle huset. Det er vanlig og naturlig i dag. 

Men for noen mannfolk som har liten sosial kapital og lite å by på - så tror jeg nok at feminismen har hatt en uheldig effekt. Tidligere fikk de seg dame fordi alle kvinner MÅTTE ha en mann, og selv de mest håpløse tilfellene hadde en sjans. Nå har kvinnen faktisk en reell mulighet til å velge bort. Det går ut over noen menn; men de fleste klarer seg jo bra, både av menn og kvinner

Det er et problem dersom kvinner ikke kan velge feks å være hjemme med barna uten å møte hets fra andre. Men det betyr bare at vi trenger en holdningsendring på det punktet - ikke at alt med feminismen er galt. Totalt sett har feminismen gitt kvinner mange grunnleggende rettigheter og en reell valgfrihet til å velge hvilket liv man ønsker å leve.

Før var det ikke mulig for en kvinne å velge feks  utdanning og karriere. Hun hadde ikke et valg. Kvinner i dag har i hvertfall et valg, selv om de ikke nødvendigvis er like populære. Vi kan jobbe for at folk skal akseptere ulike valg, uten å avfeie hele feminismen. 

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, bortebra skrev:

Nei.

Feminismen har ikke ødelagt kvinnen.

Bestemora mi drømte om utdanning og karriere, men på hennes tid gikk menn automatisk foran i studiekøen. Nå stiller vi nærmere likt. Vi kan velge, ja vi kan til og med ha både karriere og familie. Vi kan stå på egne bein økonomisk. Og vi kan sminke oss og gå i stiletthæler om vi ønsker det. 

Bestemoren min på 96 har både utdanning og jobbet, så det var jo rart da. Så klart var ikke alt likt der og mannen hadde en annen stilling i samfunnet, men vi må huske på at det var ikke slik at alt for kvinner var negativt mens alt for menn var positivt. Selv om vi hadde forskjellige roller og forventinger på den tiden var det på godt og vondt, både for menn og kvinner. Menn var like mye "offer" som det kvinnene var, men på en annen måte. 

Anonymkode: c318f...563

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror feminismen i all hovedsak har vært positiv for begge kjønn. De fleste menn har heller ikke noe problem med at kvinner jobber, trener og har et liv utenom å passe barn og stelle huset. Det er vanlig og naturlig i dag. 

Men for noen mannfolk som har liten sosial kapital og lite å by på - så tror jeg nok at feminismen har hatt en uheldig effekt. Tidligere fikk de seg dame fordi alle kvinner MÅTTE ha en mann, og selv de mest håpløse tilfellene hadde en sjans. Nå har kvinnen faktisk en reell mulighet til å velge bort. Det går ut over noen menn; men de fleste klarer seg jo bra, både av menn og kvinner

Det er et problem dersom kvinner ikke kan velge feks å være hjemme med barna uten å møte hets fra andre. Men det betyr bare at vi trenger en holdningsendring på det punktet - ikke at alt med feminismen er galt. Totalt sett har feminismen gitt kvinner mange grunnleggende rettigheter og en reell valgfrihet til å velge hvilket liv man ønsker å leve.

Før var det ikke mulig for en kvinne å velge feks  utdanning og karriere. Hun hadde ikke et valg. Kvinner i dag har i hvertfall et valg, selv om de ikke nødvendigvis er like populære. Vi kan jobbe for at folk skal akseptere ulike valg, uten å avfeie hele feminismen. 

Beklager å påpeke det, men håpløse tilfeller var ofte singel tidligere også. Gjerne hele livet. Det var ikke bare bare å finne noen, når man levde på bygden, og ikke var så veldig frempå. Kjenner til en søskenflokk på fem, der kun en av dem giftet seg. Ikke på grunn av at de ikke ønsket å finne kjærligheten, men fordi de var litt keitete og sjenerte. Og de var altså unge i det som ifølge deg burde være en gullalder for håpløse tilfeller. Snille og flinke til å jobbe var de også, men jeg ser ikke bort fra at de fire single døde som jomfru. 

"Håpløse tilfeller" har i dag en større mulighet til å treffe en kvinne fordi verden er mindre, og mulighetene til å ta kontakt med det andre kjønnet er større. Å holde på en kvinne derimot, det må de stå for selv, og det gjelder forsåvidt alle menn. For ja, vi kvinner har en bedre mulighet til å forlate en mann som ikke behandler oss bra nå. Det er imidlertid en enkel løsning på det; Vær en bra partner! En kvinne forlater ikke en mann hun har det godt med. 

Jeg har aldri hørt kvinner hetse dem som velger å være hjemme med barn, men vi kjenner alle til noen som har gått i kvinnefellen, og som ved skilsmisse sitter igjen med svarteper. (For min del er dette gjerne mødregenerasjonen, hvor mange nå nærmer seg/er i pensjonsalder, og mange kvinner har det tøft, fordi de ikke har tjent seg god pensjon.) Derfor er diskusjonene rundt dette ofte basert på at hvordan man kan unngå det. Det er helt ok at en familie velger det slik at kvinnen er hjemme eller jobber deltid, dersom det passer både mannen og kvinnen, og de er enige om dette, men da bør det settes av ekstra pensjonssparing til kvinnen. Om noen kvinner er dumsnille, og gjør alt hjemme mens mannen tjener godt, og også tjener opp god pensjon, mens kvinnen ikke har krevd (og mannen ikke foreslått) at de da sikrer henne på andre måter, så får de gjerne høre det ja. Ikke som hets, men som advarsel og råd. 

Jeg har et vennepar der begge er svært flinke og begge egentlig hadde store ambisjoner, men hvor de begge forsto at barna ville lide under at de begge var like oppslukt av karrière. De diskuterte frem og tilbake, og det endte med at kvinnen ofret sin karrière, og tok seg mest av barn og hjem. Følgelig ofret hun også god lønn og god pensjon. De har skrevet kontrakt på at hun ikke skal lide økonomisk på grunn av dette valget, som de tok sammen, og deler av hans lønn settes hver måned inn på pensjonsfond til henne. Dette er et svært oppegående par, og en god og rettferdig løsning. Men mange tenker ikke så langt. 

• Liker 3
Gjest Axl Rose
Skrevet

De bitre ekstreme hevngjerrige feministene ødelegger for alle. Gjør sånn at jeg ikke klarer å ta feminismen seriøst og jeg liker den ikke. Jeg er for at begge kjønn er like mye verdt men trenger ikke kalles jævla feminist for å mene det. 

Om kvinnfolk vil være maskuline eller femi får de velge selv, men menn blir de aldri. Vi er fortsatt to kjønn og det må alle godta. Menn og kvinner. Maskuline kvinner kan være skikkelig sexy de. Men ikke mer maskulin enn meg. Da blir det for mye. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemoren min på 96 har både utdanning og jobbet, så det var jo rart da. Så klart var ikke alt likt der og mannen hadde en annen stilling i samfunnet, men vi må huske på at det var ikke slik at alt for kvinner var negativt mens alt for menn var positivt. Selv om vi hadde forskjellige roller og forventinger på den tiden var det på godt og vondt, både for menn og kvinner. Menn var like mye "offer" som det kvinnene var, men på en annen måte. 

Jeg sa ikke at kvinner ikke fikk ta utdannelse, men det var vanskeligere og menn gikk foran i køen, i alle fall på studiet bestemora mi ønska seg til. Det er jo et faktum at langt færre kvinner studerte og hadde karriere før. De som fikk det til var desto mer imponerende.

På godt og vondt, kanskje. Men økonomisk frihet hadde menn mer av. Det er fortsatt mange samfunn hvor kvinner stiller svakere fordi jobbmarkedet i hovedsak er forbeholdt menn. Med autonom økonomi følger mye mer ansvar, men heller frihet og ansvar, enn det motsatte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes reklamen var like tøff som denne videoen ❤

Ganske enkelt like muligheter til å følge drømmene våre.

Endret av Mass
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fint for din bestemor. Det betyr ikke at du kan underslå det historiske faktum at kvinner har blitt diskriminert, blitt mindre respektert og hatt færre muligheter enn menn.

Anonymkode: 0145f...da3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...