AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Dere som ikke har noen barn / ungdommer boende hjemme: Hvordan feirer dere jul? Lager dere masse god mat, mange julegaver, og så videre? Eller er dere ikke så nøye på det, uten å gjøre noe spesielt? Anonymkode: f38c2...f46
Wenda Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Kommer helt an på hva vi har lyst til det året. Noen ganger feirer vi sammen med familie, noen ganger feirer vi alene hjemme, noen ganger jobber samboeren min og jeg feirer med min familie eller alene hjemme. Om vi eller jeg er hjemme, så hender det som regel at jeg lager julemiddag og slikt, men det har skjedd et par år hvor jeg ikke har orket og heller bestilt pizza. Julegavene er jo det samme hvert år uansett hvor og hvordan jeg feirer, men blir jeg hjemme så har jeg jo sendt/reist rundt og levert julegaver i løpet av adventstiden 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #3 Skrevet 24. november 2017 Vi feirer da ordentlig jul selv om yngste personen tilstede er godt oppi 30-årene. Jeg skjønner ikke helt de som mener at jul er for unger, og uten unger i huset er det ikke jul. Jeg feirer med foreldrene mine, en tante, og mannen min. Og vi kjører nøyaktig samme opplegg som vi har kjørt hele mitt liv: julegrøt om formiddagen, så pinnekjøttmiddag, gaveåpning, kaffe og kaker, osv. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skulle sitte i joggings og ete grandis på julaften bare fordi ingen av oss er ungdommer lenger. Anonymkode: 5e2a2...3a6 15
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #4 Skrevet 24. november 2017 Synes ofte jul uten små barn/ungdom blir mer høytidelig enn med. Jeg var yngst I vår julefeiring til jeg fikk barn, og det var sent. Vi endret litt på tider og gjorde alt tidligere med barn, men ikke så annerledes. Anonymkode: 6ac89...d63 4
caroprins Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 Da reiser vi til varmere strøk. Vi har annethvert år jul uten barn og barnebarn da de feirer med svigerfamilier. Da reiser vi til utlandet. Har hatt julaften på Grand Canaria, Lanzarote, New York, Mexico, Aruba og Thailand. Fungerer utmerket det.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 Med bare voksne blir det atskillig færre julegaver, men juletre, blomster, pynt og mat har så langt vært i henhold til god gammel juletradisjon uansett hvor få som er sammen julaften. God mat hører alltid med til julen. Jeg merker at de siste årene har jeg ikke følt det helt store behovet for å ha juletre, og hvis jeg og samboer skal feire julaften alene et år tror jeg at juletre for én gangs skyld droppes til fordel for annen stemningsskapende julepynt, lys, blomster og juledufter. Anonymkode: 851c2...b4b 1
Daria Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 Julaften er julaften, med eller uten barn til stede. Helt ærlig, som barnløs foretrekker jeg ofte det siste... Det er hyggelig å ha julefeiring med tantebarna også, men det blir mer styr og stress og høyt tempo. I fjor var vi bare voksne og kunne ta oss god tid med både middag og kaffe, faktisk se på hver gave som ble åpnet og ingen måtte dra tidlig pga leggetider. Dette med at julen primært er for barna er bare tull. 5
gobbledigook Skrevet 24. november 2017 #8 Skrevet 24. november 2017 I år skal jeg, mamma og søsteren min spise middag og slikt her hjemme, før vi drar til annen familie på kvelden når barna der har lagt seg. Antar vi bare kommer til å sløve i sofaen, spise og spille brettspill, sikkert
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #9 Skrevet 24. november 2017 1 time siden, Daria skrev: Julaften er julaften, med eller uten barn til stede. Helt ærlig, som barnløs foretrekker jeg ofte det siste... Det er hyggelig å ha julefeiring med tantebarna også, men det blir mer styr og stress og høyt tempo. I fjor var vi bare voksne og kunne ta oss god tid med både middag og kaffe, faktisk se på hver gave som ble åpnet og ingen måtte dra tidlig pga leggetider. Dette med at julen primært er for barna er bare tull. Enig.. Det var en lettelse da min søster bestemte seg for at de ikke orket å reise hjem i julen, og vi endelig fikk litt fred og ro i julen igjen, etter to år med hyperaktive unger og skrik og skrål hele kvelden. Anonymkode: 5e2a2...3a6 1
Rosalie Skrevet 24. november 2017 #10 Skrevet 24. november 2017 (endret) 1 time siden, Daria skrev: Julaften er julaften, med eller uten barn til stede. Helt ærlig, som barnløs foretrekker jeg ofte det siste... Det er hyggelig å ha julefeiring med tantebarna også, men det blir mer styr og stress og høyt tempo. I fjor var vi bare voksne og kunne ta oss god tid med både middag og kaffe, faktisk se på hver gave som ble åpnet og ingen måtte dra tidlig pga leggetider. Dette med at julen primært er for barna er bare tull. Enig i dette. I fjor var vi et sted med unger i barneskolealder, og det ble bare kaos og ikke noe kos etter at middagen var ferdig. I år skal vi (to voksne uten barn) være sammen med en annen familie i slekta, hvor yngstemann skal konfirmeres til våren. Det blir av erfaring mye roligere, hvor gaver åpnes i rolig tempo samtidig med kaffe og kaker, og det er plass for den gode samtalen og kanskje en runde eller to med brettspill. Enkelte år er det bare oss to, og da pynter vi oss og koser vi oss med god mat og årgangsvin fra vinkjelleren, og har en fin kveld sammen. Gjerne med en julefilm på skjermen sammen med gaveåpning. Endret 24. november 2017 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 On 23.11.2017 at 7:47 PM, AnonymBruker said: Dere som ikke har noen barn / ungdommer boende hjemme: Hvordan feirer dere jul? Lager dere masse god mat, mange julegaver, og så videre? Eller er dere ikke så nøye på det, uten å gjøre noe spesielt? Anonymkode: f38c2...f46 Det varierer. Anonymkode: c0bc8...e90
Gjest Vil ikke Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 (endret) . Endret 25. november 2017 av Vil ikke
skrue Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Barn eller ikke barn. Samme uansett. Her har det vært julenisse for bikkja (som syntes det var aldeles festlig) når man ikke kunne bruke barna som unnskyldning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 Vi feirer jul med familiene våre, ikke sammen (de bor i to forskjellige byer, vi bor i en tredje). Feirer nyttårsaften sammen i stedet. Anonymkode: d01b4...473
Alice123 Skrevet 30. november 2017 #15 Skrevet 30. november 2017 På 24.11.2017 den 13.19, Rosalie skrev: Enig i dette. I fjor var vi et sted med unger i barneskolealder, og det ble bare kaos og ikke noe kos etter at middagen var ferdig. I år skal vi (to voksne uten barn) være sammen med en annen familie i slekta, hvor yngstemann skal konfirmeres til våren. Det blir av erfaring mye roligere, hvor gaver åpnes i rolig tempo samtidig med kaffe og kaker, og det er plass for den gode samtalen og kanskje en runde eller to med brettspill. Enig dette. I min (stor)familie er yngste "barnet" 25 år. Vi har lang julefrokost, så hjelper alle med maten, leverer presanger til naboene, henter eldre slektninger, ser på juleprogrammer (reisen til julestjernen etc). Så har vi en lang middag med god vin, før vi åpner gaver med kaker, kaffe og likør. Vi har mye moro og mange gode samtaler. Jeg syntes det er veldig høytidelig stemning. Min manns (stor)familie har mange små barn. Det er kaos, mas og skriking hele julaften. Under middagen er det bare gris og mas fra urolige unger som søler ribbefett på finklærne sine. Så er det et pakkeHELVETE hvor vi må sitte og se på at ungene pakker opp 347 gaver (jeg talte sist jul) i flere timer. Så er hele sirkuset ferdig kl 2000 for da er det leggetid. Jeg syntes det er like stressende som lørdag før julaften på Oslo City. Det er overhodet ikke noe høytidelig eller verdig over det, og vi voksne er mer rekvesitter/kulisser. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #16 Skrevet 2. desember 2017 På 24.11.2017 den 11.36, Daria skrev: Julaften er julaften, med eller uten barn til stede. Helt ærlig, som barnløs foretrekker jeg ofte det siste... Det er hyggelig å ha julefeiring med tantebarna også, men det blir mer styr og stress og høyt tempo. I fjor var vi bare voksne og kunne ta oss god tid med både middag og kaffe, faktisk se på hver gave som ble åpnet og ingen måtte dra tidlig pga leggetider. Dette med at julen primært er for barna er bare tull. Tiltredes. For min del er jula først og fremst høytid. Tid og ro til å tenke på tida som har gått og tida som kommer, tid til å spise mat man kanskje ikke spiser/lager så mye av ellers i året. Jeg har jobbet mange julaftens kvelder/netter, feiret med bare voksne,feiret med barn og voksne - men de fineste julene har vært med bare voksne og store barn. Anonymkode: f6427...f05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå