AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Hvis man snakker høylytt om noen på en arbeidsplass, utenfor sitt kontor- så andre overhører dette- med masse sensitiv informasjon og ubehagelig informasjon, som noen har bevitnet. Er dette lov? Spesielt hvis det er en arbeidsgiver som omtaler en ansatt? Anonymkode: ea343...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man snakker høylytt om noen på en arbeidsplass, utenfor sitt kontor- så andre overhører dette- med masse sensitiv informasjon og ubehagelig informasjon, som noen har bevitnet. Er dette lov? Spesielt hvis det er en arbeidsgiver som omtaler en ansatt? Anonymkode: ea343...ef4 Detteer en vurderingssak der en må kjenne hele saken for å kunne uttale seg om den. Personopplysningsloven gjelder i tillegg til andre lover. Anonymkode: f16d6...5ff
Gjest hva som helst Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Detteer en vurderingssak der en må kjenne hele saken for å kunne uttale seg om den. Personopplysningsloven gjelder i tillegg til andre lover. Anonymkode: f16d6...5ff Personopplysningsloven er ikke relevant i dette tilfellet. Personopplysningsloven gjelder kun for: a) behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler, b) annen behandling av personopplysninger når disse inngår eller skal inngå i et personregister og c) alle former for kameraovervåking, slik dette er definert i § 36 første ledd.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Uansett, så bør folk tenke på den moralske taushetsplikten Anonymkode: d4956...740 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #5 Skrevet 24. november 2017 På min arbeidsplass står det spesifisert i personalhåndboken at man skal passe kjeften sin når det er andre som kan overhøre en, også innad i bedriftens lokaler. Ingen uvedkommende skal høre snakk om sensitive ting. Anonymkode: 682a1...2db
Belima Skrevet 24. november 2017 #6 Skrevet 24. november 2017 Folk bør også tenke over det når det snakkes i mobil på gata, toget, bussen eller trikken mm også. Ikke alltid greit å overhøre private/jobbsamtaler. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #7 Skrevet 24. november 2017 Kan også legge til at selv om det ikke skulle være brudd på en taushetsplikt når det gjelder sensitive personopplysninger i seg selv, så har både arbeidsgiver og arbeidstaker en gjensidig, lovpålagt lojalitetsplikt. Noen typer samtaler kan potensielt bryte denne lojalitetsplikten. Så jeg foreslår derfor at du får vurdert saken av en jurist med ekspertise innen arbeidsrett, enten det gjelder sensitive og derfor taushetsbelagte opplysninger eller ikke. Anonymkode: f67a0...b79
The Zapper Skrevet 24. november 2017 #8 Skrevet 24. november 2017 20 hours ago, Flyndrefisken said: Personopplysningsloven er ikke relevant i dette tilfellet. Personopplysningsloven gjelder kun for: a) behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler, b) annen behandling av personopplysninger når disse inngår eller skal inngå i et personregister og c) alle former for kameraovervåking, slik dette er definert i § 36 første ledd. Nja, hvis sjefen omtaler forhold som framkommer av f.eks personalsystemet så trer personopplysningsloven i kraft. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 Det kommer an på hva slags stilling den som overhører har, tror jeg. Jeg er kontorfullmektig på min arbeidsplass, dvs. at jeg blant annet har ansvar for å ta imot sykemeldinger, registrere arbeidstakeres utdanning og lønn. Med andre ord har jeg ansvar for håndtering av sensitive opplysninger om mine kolleger og har dertil taushetsplikt. Om jeg overhører en diskusjon på sjefens kontor om hvorfor Laila i en annen avdeling er sykemeldt så er Laila selvsagt beskyttet av den samme taushetsplikten som gjelder når jeg registrerer vitnemålet hennes. Dersom det er Laila som overhører samtalen og samtalen handler om meg har ikke hun noen spesiell taushetsplikt, ettersom hun jobber på en annen kontrakt og ikke behandler sensitive opplysninger i sin stilling. En kan jo selvsagt snakke om at Laila har en moralsk taushetsplikt, både i forhold til lojalitet til den aktuelle kollega, men også lojalitet ovenfor sjefen/arbeidsplassen som helhet. I begge tilfeller er det så klart sjefen/den som lar seg overhøre) som har det øverste ansvaret. Anonymkode: 5bb20...db7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå