Gå til innhold

Stemor kjøper stygge julegaver med pappa sitt kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er oppvokst med skilte foreldre, og når jeg var 2 fikk pappa seg ny dame (stemor). Hun har en datter fra før. Hvert år får stemoren min kortet til pappa da han ikke gidder å kjøpe julegaver selv. Til stesøsteren min og broren min kjøper hun dyre gaver, eksempel playstation, merkeklær, kaffetrakter osv. Jeg fikk ansiktsvask (som var kjøpt på salg i en gavepakke) ene julen, og shampoo og balsam som også var kjøpt på salg i gavepakke den andre julen. Begynte og gråte første julen da jeg syns det er trist og jeg føler meg mindre verdt da jeg får slike gaver. Jeg hadde ikke hatt noe imot det dersom hun kjøpte likt til alle. Jeg har nesten ingen kontakt med pappa lengre heller grunnet at jeg bodde hos dem ett år da jeg var 15 og hun gidde han ultimatumet " enten velger du hun eller meg " noe som resulterte i at jeg måtte flytte. Har også sett hun skrive juleliste hvor hun skriver eksempel "Datteren: veske, sminke, klær", Sønnen: playstation, Meg: Håndklær, skittentøyskurv". Dette var pga jeg ikke skulle bruke hennes håndklær eller ha skittent tøy på gulvet. Hun har ødelagt alt av forhold jeg har til pappa og sist jeg snakket med han er over 1 år siden. I konfirmasjonen til broren min gidde hun meg oppgave og telle alle pengene han fikk for så å beskylde meg for å stjele penger fra han foran hele familien. Etter en time fant de ut at hun hadde gjemt pengene inni en skuff. Andre ganger jeg er der sier hun eksempel " Noen har tatt vinen min " (mener selvfølgelig meg), så går det en stund så finner noen vinen hun mener er borte. Er derfor aldri på besøk der lengre da dette er skikkelig ekkelt og jeg føler meg uvelkommen. Når jeg først skal bo der må jeg sove i skitne sengeklær fra datteren hennes og det ligger skitne truser som de ikke en gang gidde ta bort. Føler meg ikke velkommen i det hele tatt, og som at hun har stjelt pappa fra meg. Mamma fikk også telefon fra en av kundene hennes da hun er frisør om at hun hadde sagt så mye stygt om meg at kunden reagerte og ringte mamma for å fortelle hvordan hun oppførte seg. Vil gjerne ha pappa tilbake i livet mitt men klarer det ikke etter hvordan hun har vært mot meg. 

Anonymkode: 0c52c...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse: Ga hun meg, ikke "gidde".

:) Ta kontakt med faren din å forklar hva du føler. Det er ikke rett hvis det er forskjellsbehandling blant barna. 

Anonymkode: 9ca8d...69d

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo ikke greitt. Jeg har barn som opplever det samme og Ja, det er sårende.

Hva med å si ifra at hvis han skal gi gaver til deg så forventer du at han kjøper de selv? 

Anonymkode: 72dd0...c0b

• Liker 2
Skrevet

Her må du ta direkte kontakt med din far, en til en, gjerne på en cafe eller noe lignende og så ta hele denne praten du har lagt ut her med han. Så får du se hva som skjer, det er dessverre ikke så mye mer å gjøre

Anonymkode: ad116...0dc

• Liker 6
Gjest C.Tramell
Skrevet

Synes du skal snakke med faren din om at du savner ham og ønsker at dere kan ha mer kontakt.

Angående gave, si til ham at du ønsker deg penger. Mange menn overlater gavekjøp til konene sine, men penger greier de fint å ordne med selv. Da kan du kanskje unngå at hun blir innblandet i det hele tatt.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette er Forskjellsbehandling på det groveste, du ta en prat med din far.

Skrevet

Hvor gammel er du?

Jeg synes situasjonen du beskriver høres helt hårreisende ut, og ingen barn eller ungdommer fortjener å bli utsatt for en sånn behandling. Stemoren din er helt horribel, men jeg synes faktisk pappaen din er like ille som tillater dette å skje. En pappa sin oppgave er å beskytte barnet sitt mot sånne mennesker, ikke å gifte seg med dem. Det er et såpass grovt svik at jeg tror ikke du har så mye å hente i relasjonen med din far uansett.

Din far har valgt din stemor foran deg, og nå er det på tide at du velger deg selv foran din far. Drit i ham, kutt kontakten og la ham seile sin egen sjø med nyfamilien sin. Det er vanskelig nå, men om noen år når du er voksen så kommer du til å være glad for å ha fjernet ham fra livet ditt. Det er han og stemor som er tapere, ikke du. Håper du og mammaen din har et godt forhold, og at du får støtte fra henne. 

Anonymkode: 9a584...07b

• Liker 8
Skrevet

Dette var hjerteskjærende å lese :(

Men det spørs om du får sagt så mye fornuft til faren din, han fikk tross alt et ultimatum av stemor, enten henne, eller deg. Og faren din tok et valg en far aldri skal.. 

Har stemor noe grunn til å ha så dårlig forhold til henne? Jeg sier ikke du har gjort noe feil her altså, men jeg lurer jo på hvorfor stemor misliker deg så sterkt. Har dere kranglet på noen måte, har du gjort henne noe?  Eller kom det som lyn fra klar himmel for deg?

Jeg tror jeg hadde sagt alle de tingene du har sagt her (eller skrevet et brev til din far), også hadde jeg spurt han direkte; hvorfor valgte du meg bort for henne? Forstår du hvor vondt det er for meg? 

Dog tror jeg desverre ikke at det nødvendigvis kan løse noe, da far virker som en komplett tøffel med henne. 

Anonymkode: c12d5...3e4

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Calandria skrev:

Dette er Forskjellsbehandling på det groveste, du ta en prat med din far.

Han har vel allerede gjort et valg? 

• Liker 1
Skrevet

Stakkars deg, TS. Hun høres ut som en heks! Du må prate med faren din, men du kan banne på at hun vil vri på alt du sier og fremstille deg som vanskelig. Jeg syns du bør veldig diskret snakke med pappaen din og bedt han ikke fortelle det videre til henne, men ta et standpunkt. 

Anonymkode: fa761...620

Skrevet

Hadde fortalt alt dette til faren, på en voksen måte, - og si at om han skal fremme psykisk misbruk av barn som du er blitt utsatt for, så vil du ikke ha noe kontakt med han.

Anonymkode: 8b1b8...6f8

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville også invitert far med på cafe og forklart hvordan dette føles. Han står fritt til å velge, men han må være klar over hva valget innebærer. Fortsette som han gjør betyr at du ikke vil ha mer kontakt eller stå opp for sine barn og ha jevnlig kontakt.

Ja, dette var trist lesning, men dessverre er du ikke alene om å bli behandlet sånn.

Skrevet

Æsj. Kjenner jeg får vondt av å lese dette. Man har ingen rett til å gi gullbehandling til noen barn, og drittbehandling til andre.

hun høres ut som ei ond heks. Stygge dame. Hadde kuttet henne som venn, om jeg fant ut at jeg hadde ei dånn ond drittkjerring i kretsen min. Hun fortjener nesten en ensom alderdom. Med den oppførselen der, legger hun kanskje opp til det også?

Anonymkode: 5cdd5...b91

Skrevet

Ikke skyld på stemora di for at det er sånn som det er mellom deg og faren din når det er han som sitter fast i fettfatet hennes og lar henne holde på sånn. 

Skrevet

Hva godt tror dere det vil komme ut av at TS tar dette opp med sin far? Han har jo allerede valgt sin kone, og dermed valgt vekk sin datter. Du er voksen nå, TS, og trenger ikke din far. Takk nei til julegaver, og kjøp heller en ekstra fin julegave til deg selv. 

Anonymkode: c1a38...8da

• Liker 6
Skrevet

Siden han valgte henne, så ville jeg bare kuttet kontakten. Hva skal du med dem i livet ditt? Du vil bare bli såret, igjen og igjen. 

Ikke kjøp gaver til de, ikke gå på besøk, ikke delta i sammenkomster. Din bror kan komme til deg, uten stemor og far. 

Jeg ville nok sagt ifra til far om at du ikke vil ha kontakt pga stemor, men ellers hadde jeg jobbet hardt med meg selv for å ikke bry meg og glemme de! Du trenger ikke slike folk i livet ditt. 

Anonymkode: 988e4...ca5

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde kuttet dem ut. Din far har dessverre valgt sin kone over deg. Ser ikke for meg at det kommer til å endre seg heller. Ta vare på deg selv og din mor i stedet.

Anonymkode: 42efa...454

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper moren din tok kontakt med din far etter en kunde valgte å ringe henne.

Dessverre høres det ut som faren din har tatt ett valg. Du kan forsøke å snakke med han om hvordan du føler, men siden du allerede måtte forlate huset når du var 15, så ser jeg liksom ikke en løsning nå heller.

Forhåpentligvis våkner han en dag og innser hva han har gjort, men det kan kanskje være for sent å rette opp i forholdet deres da.

Skrevet

Jeg og mine søsken opplevde mye av det samme, og vi har kuttet de ut.Det er forferdelig vondt, men for min del gikk det tilslutt på helsa og psyken. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Jeg synes situasjonen du beskriver høres helt hårreisende ut, og ingen barn eller ungdommer fortjener å bli utsatt for en sånn behandling. Stemoren din er helt horribel, men jeg synes faktisk pappaen din er like ille som tillater dette å skje. En pappa sin oppgave er å beskytte barnet sitt mot sånne mennesker, ikke å gifte seg med dem. Det er et såpass grovt svik at jeg tror ikke du har så mye å hente i relasjonen med din far uansett.

Din far har valgt din stemor foran deg, og nå er det på tide at du velger deg selv foran din far. Drit i ham, kutt kontakten og la ham seile sin egen sjø med nyfamilien sin. Det er vanskelig nå, men om noen år når du er voksen så kommer du til å være glad for å ha fjernet ham fra livet ditt. Det er han og stemor som er tapere, ikke du. Håper du og mammaen din har et godt forhold, og at du får støtte fra henne. 

Anonymkode: 9a584...07b

Dette var det jeg tenkte også.

Og husk, TS, at han velger en dårlig løsning fremfor å løse en problemstilling som ikke går på bekostning av sitt barn som en ansvarlig far burde gjøre - sier mye om hva han evner og ikke evner, og hans dårlige håndtering. Det har ikke noe med din verdi å gjøre. 

Tenk på deg selv. Noen ganger kan det være godt å eliminere det som gjør gjentakende vondt fra sitt liv for å få puste og fokusere på seg selv. Rett og slett jobbe med å få opp selvfølelsen sin igjen uten distraksjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...