Gå til innhold

Spist Zyx som gravid på overtid, før jeg leste at det var farlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg får ikke svar fra jordmor eller lege på telefon, og ble skikkelig stressa nå.

Er på overtid, og blitt helt sykt forkjøla de siste dagene. Ikke fått sovet de siste fire nettene pga hoste og tett nese. I går lette jeg etter halstabletter midt på natta, og det eneste jeg fant var Zyx. Jeg har tatt 3 stk i løpet av 15 timer, før det slo meg å sjekke om det var noe risiko. Og så finner jeg ut at de absolutt ikke bør tas i tredje trimester!!

Er 3 tabletter på 15 timer nok til å gjøre skade? Noen som har vært borti dette før?

Anonymkode: 70a44...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed om at Zyx absolutt ikke skal taes ved astma. Jeg tar de likevel.. I pakningsvedlegget står det kun at det ikke er forskning som ligger til grunn for om det er skadelig eller ikke å ta det som gravid, så tror du kan ta det med ro. 

Anonymkode: f59bd...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist er spist. Det er ikke anbefalt av samme grunn som at ibux og lignende ikke er anbefalt. Det er ikke noe man kan gjøre noe med det når du først har spist dem. Men det er nok ikke noen krise. 

Ring legen igjen i morgen, du. 

Anonymkode: cbde1...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går sikkert fint. Ikke ta flere. 

Grunnen til at det frarådes er fordi de ikke har noen kliniske tester fra gravide, og siden det er "komfort" medisin og ikke livsviktig medisin så vil de neppe forsøke å finne ut skadeomfang heller.

Virkesroffene er lett lokalbedøvelse og NSAID betennelsesdempende, som i ibux. Men i mye mindre doser enn en ibuxtablett, disse skal heller ikke tas i graviditeten. 

Jeg tipper det er NSAID som gjør at man skal unngå det, og siden dosen er såpass liten pr sugetablett (og lokalbedøvelse virker i halsen, og er like farlig/ufarlig som lokalbedøvelse hos tannlegen) så tror jeg ikke du har skadet barnet ditt med et par doser én dag. 

Bare kutt dem ut nå, så går nok dette fint. 

Jeg tok ibux på overtid uten å tenke meg om, det er det jeg vanligvis tar ved hodepine og ryggsmerter. Da trøstet jordmoren min meg med at en enkeltdose sjelden kan gjøre noe skade, men siden de ikke vet hvor grensen går så fraråder de det totalt... 

Jeg får trøste deg med det samme. 

Lykke til med en liten om kort tid. En frisk, liten en. 

Anonymkode: 0c11a...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Forkjølet nå! Huff og huff, du har min fulle sympati. ♥️ sikker på at dette ikke har skadet barnet, kanskje tvert imot, hvis du har fått litt mindre ubehag og hvilet deg litt mer. Ikke ta flere, bare. Ring legen i morgen slik at du blir beroliget. 

Lykke til med en liten venn! Hilsen en som venter selv 😊

Anonymkode: fef2d...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Mannen min ringte til apoteket og snakket med en farmasøyt, som tilfeldigvis var gift med en som forsket på graviditet og legemidler. Jeg ble beroliget med at den dosen jeg fikk i meg ikke var farlig, og at alt var ute av systemet innen 18 timer. Så hvis ikke noe farlig skjedde innen da så var det bare å puste ut.

Lille virker til å enda ha det godt i magen (selv en uke på overtid), så da ble jeg roligere :)

Anonymkode: 70a44...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest i første trimester at det er ekstra nøye med inntak av diversen(og innånding av midler) fordi det er da organene dannes.

Om du tok midler som var reseptbelagt og fungerte som «gift» så hadde det nå vært en ting - men noen halstabletter har ingenting å si.

Jeg hadde unngått dem generelt, men det er nok helt klin umulig at disse 3 har hatt noe å si, særskilt når du i tillegg går over termin og ungen er fiks ferdig - og veier på sitt meste. Det ekstremt mikroskopiske som måtte gå over til babyen, hvilket det jo ikke gjør - er så lite at det neppe kan ha noe å si når barnet jo veier på sitt meste inni magen.

Ting som kan gjøre skade selges jo ikke sånn uten videre i butikken.

Anonymkode: 3d20e...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mest i første trimester at det er ekstra nøye med inntak av diversen(og innånding av midler) fordi det er da organene dannes.

Om du tok midler som var reseptbelagt og fungerte som «gift» så hadde det nå vært en ting - men noen halstabletter har ingenting å si.

Jeg hadde unngått dem generelt, men det er nok helt klin umulig at disse 3 har hatt noe å si, særskilt når du i tillegg går over termin og ungen er fiks ferdig - og veier på sitt meste. Det ekstremt mikroskopiske som måtte gå over til babyen, hvilket det jo ikke gjør - er så lite at det neppe kan ha noe å si når barnet jo veier på sitt meste inni magen.

Ting som kan gjøre skade selges jo ikke sånn uten videre i butikken.

Anonymkode: 3d20e...eb0

Veldig  veldig feil.... 

Ibux f.eks. skal absolutt ikke brukes i 3. trimester. 

Fosteret kan ta  skade og dø hele tiden det er i mors mage. Ting som er ufarlig for voksne, kan føre til død hos fosteret.

Og jo, plenty av ting som er svært farlig for fostre selges reseptfritt over disk. Det er derfor man alltid skal lese pakningsvedlegg. 

Anonymkode: cbde1...e1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...