Gå til innhold

Hvilken erfaring har du med antidepressiva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken erfaring har du med antidepressiva? Hvilket merke gikk du på, hvor lenge og hvordan var effekten av medisinen?

Anonymkode: aaca2...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cirpalex 20mg ca 2 år

Endret personlighet fra utadvendt og interessert i mennesker til innadvendt og misliker mennesker

Tristhet og gråting gikk til likegyldighet der jeg driter i andre mennesker og følelsene deres

Ambisjoner og drømmer ble til likegyldighet og tiltaksløshet

Anonymkode: e24f4...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Seroxat i noen år i ungdommen, har senere brukt venlaksafin (Efexor) og en jeg ikke husker navnet på, mot depresjon og tvangstanker. Min erfaring er at de hjalp på den måten at jeg ble mer likegyldig det som plaget meg. Fikk en del bivirkninger, spesielt av venlaksafin, både i oppstart og ved nedtrapping, og måtte da gradvis gå over på et en annen medision som var lettere å slutte med.

Min erfaring er at enkelte leger bare skriver ut antidepressiva uten å tilby noe mer. Da tenker jeg at man bør si nei, for slik medisinering bør følges nøye opp, og man bør i det minste få tilbud om annen terapi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex 10mg 4 år (bruker fortsatt)

Gikk fra dyp depresjon, angst, tvangstanker og daglig kvalme, til et normalt liv i 100% jobb.
I tillegg forsvant flyskrekken, høydeskrekken og angst for å kjøre forbi lastebiler på motorveien (!)

Følelseslivet mitt er nå stabilt og godt. Tårene sitter litt lengre inne enn før, men jeg opplever både normal glede og tristhet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble et bedre menneske av å gå på Cipralex. Gikk først i terapi i ca 8 mnd uten nevneverdig fremgang. Fikk antidepressiva etter det, og jeg ble nesten umiddelbart mer opplagt, sluttet å irritere meg over den minste ting, ble mer tålmodig og "rundere i kantene". Sluttet å kjefte på de rundt meg, sluttet å gråte for alt, ble mer utadvendt, tryggere på meg selv, blidere.. 

Legen anbefalte meg å slutte etter 7-8 mnd. Det har gått relativt greit en stund, men frykter at jeg er på vei nedover igjen nå.

Anonymkode: 454cc...9e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Citalopram -nesten 3 år. Super virkning. Depresjonen forsvant, jeg sov bedre om nettene (akkurat den effekten kunne jeg godt tenkt meg å få igjen) og ble generelt mer avslappet mentalt. Sluttet i 2009 og har ikke brukt det siden, men skulle nesten ønske jeg kvalifiserte for dem igjen for jeg likte meg bedre med litt mer avslappet holdning enn det jeg har i normaltilstanden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex i 1 år mot angst og depresjon. Fungerte ikke i det hele tatt. La bare på meg en god del. Nå bruker jeg ikke noe, føler meg helt lik som da jeg gikk på Cipralex. 

Anonymkode: 78058...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre, men mye trøtt! Foretrekker trøtt fremfor tidligere elendig tilstand.

Anonymkode: 65f02...727

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Zooloft, Cipralex og Efexor. 
Litt krøll i hodet med økt angst/depresjon i oppstart, deretter var hodet veldig rolig. Jeg blir ikke helt flat, men slipper de dype dalene, og bekymringer slipper taket. 
Mye nattesvette, mareritt, og på de to førstnevnte mistet jeg matlyst og fikk konstant diare, som varte til jeg byttet til Efexor, det vil si konstant diare fra juli til november. 
For min del har det vært viktig å fått dempet depresjonen, slik at jeg har hatt krefter og ro til å jobbe med angsten. 

Anonymkode: 22e49...31c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderet

Tolvon og Zoloft. Tok Zeroxat da jeg var yngre. Begynte da jeg mistet min mor ,som var min beste venn.

Endret av Hulderet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testet Zooloft, Cipralex og Efexor. 
Litt krøll i hodet med økt angst/depresjon i oppstart, deretter var hodet veldig rolig. Jeg blir ikke helt flat, men slipper de dype dalene, og bekymringer slipper taket. 
Mye nattesvette, mareritt, og på de to førstnevnte mistet jeg matlyst og fikk konstant diare, som varte til jeg byttet til Efexor, det vil si konstant diare fra juli til november. 
For min del har det vært viktig å fått dempet depresjonen, slik at jeg har hatt krefter og ro til å jobbe med angsten. 

Anonymkode: 22e49...31c

Det kjenner jeg meg igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlig erfaring, men har erfaring med at èn venninne endret personlighet og en annen ble sløv og likegyldig. Føler jeg mistet dem til medisiner.

Anonymkode: 2e27d...b51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke personlig erfaring, men har erfaring med at èn venninne endret personlighet og en annen ble sløv og likegyldig. Føler jeg mistet dem til medisiner.

Sløv og likegyldig er ikke gøy,verken på den ene eller andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Hadde en fantastisk venninne som startet på medisiner. Hun gikk fra å være et varmt og godt menneske til å bli kynisk, kald og arrogant. Ble utrolig skremt av den endringen hennes, og jeg takket bare for meg.

Når hun i tillegg ble så likegyldig så gjorde hun så mye mer som i utgangspunktet ville forsterket angsten, for nå følte hun jo ingenting lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på Efexor i 1 1/2 år. Ble utrolig trøtt av å gå på den, og kunne lett sove hele dagen hvis jeg ville. Hadde i tillegg dårlig sexlyst og var nærmest umulig å få orgasme. På den andre siden så hjalp den meg opp fra den tyngste depresjonen, og var helt avhengig av å begynne på den.

Anonymkode: 46752...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venlafaxin, 75mg. Gått på dem i snart et år for panikkangst. Har gått fra å ha angst for alle mulige situasjoner, til kun noen få, og får kjapt kontrollen om jeg føler ubehag nå. Før kunne jeg knapt sitte i et møte uten å svette og føle at jeg skulle dø, nå er det ingen problem. Hadde bivirkninger de første to ukene og et par dager etter opptrapping, men ingenting ellers. Har fått livet tilbake etter flere år med panikkangst!

Anonymkode: 6d79a...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex og tolvon. 

La på meg i vekt. Fikk «ulvehunger». Nattesvette. Svettet som en gris og ødela madrassen. Tlrr i munnen og kronisk tørst. Av tolvonen spesielt fikk jeg hangover. Ble «tung i kroppen» og helt «zombie» lagt utpå dagen. Skal sies at det var værst i begynnelsen.

Sov dog bedre iom at jeg falt i mye dypere søvn, men dette var også det eneste positive. Hjalp ikke på deresjonen. Snarere tvert i mot, da jeg bare følte meg feit og tung. 

Anonymkode: 6b485...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på zoloft i ca 3-4 år. Husker ikke styrken/mengden da dette er bortimot 12-14 år siden (da jeg var rundt 22 år gammel).

Den dempet angsten, depresjonsfølelsen og tvangstankene. Må påpeke at jeg gikk til psykolog samtidig som jeg tok zoloft.

Ble veldig likegyldig. Følte hverken glede eller sorg. Fikk mye nattesvette og noe som opplevdes som elektriske støt i hjernen. Alle disse bivirkningene forsterket seg kraftig da jeg skulle trappe ned, var helt forferdelig.

Usikker på om det hjalp så mye i det store og det hele. Jeg vet at jeg vil aldri begynne med slik type medikament igjen. 

Anonymkode: 52f2a...ffe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...