Gå til innhold

Laveste anbefalt innetemperatur?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har aldri under 20, har stort sett 23-25 grader. Fyrer med ved så pleier å fyre til vi synes det er passe og holder det der, ser ikke på temperaturen. Varmepumpa starter på 20 grader, men det er sjelden den gjør det på natten. 

Anonymkode: 093ee...e07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 23.11.2017 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke annerledes. Det er derfor det advares mot å ha vinduet åpent hele året. Og om man har det, bør man sette inn en luftavfukter og ha på når vinduet er igjen på dagtid. 

Anonymkode: 74c36...c42

Vil gjerne ha forklaringen på denne. Jeg trodde det var bra å lufte.

Anonymkode: 5012e...c35

Skrevet

Har det aldri veldig varmt inne, må ha luft føler jeg. 19-21 grader. Selv om jeg har varme inkludert i fellesutgiftene. Kler heller på meg og har pledd, sokker og ullsjal til gjester som evt. fryser. Sover alltid med vinduet på gløtt.

Skrevet

https://www.fhi.no/ml/miljo/inneklima/arsaker/temperatur-fukt-og-trekk-er-viktig-/

https://www.fhi.no/publ/2015/anbefalte-faglige-normer-for-innekl/

https://www.fhi.no/ml/miljo/inneklima/generelt-og-boliger/godt-inneklima-brosjyre/

Litt lesestoff for dem som har det for varmt, for kaldt, for fuktig og alle andre som er interessert i inneklimakunnskap.

Anonymkode: 6d6ce...1bb

Skrevet

I følge Norges Astma og Allergiforbund er 20 grader ideell innetemperatur. Da er det maksimal balanse mellom to onder; svevestøv og fukt. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, palamina skrev:

I følge Norges Astma og Allergiforbund er 20 grader ideell innetemperatur. Da er det maksimal balanse mellom to onder; svevestøv og fukt. 

Svevestøv? Hvorfor skulle det være påvirket av temperaturen inne?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan vet dere hvor varmt det er? Det står jo ikke akkurat antall grader på varmeovner. Har dere termometer inne? Jeg må ha ganske varmt, fryser lett og har på to ovner om vinteren. Leiligheten er ikke så stor, ca 50 kvm

Anonymkode: 47367...791

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere hvor varmt det er? Det står jo ikke akkurat antall grader på varmeovner. Har dere termometer inne? Jeg må ha ganske varmt, fryser lett og har på to ovner om vinteren. Leiligheten er ikke så stor, ca 50 kvm

Anonymkode: 47367...791

Jeg har en termostat hjemme som måler innetemperatur. Tipper flere har det, noen viser både for inne og ute☺

Vet du hvor mange kwh du bruker når du fyrer og hva regningene dine kommer på?

Anonymkode: fba2f...d91

Gjest justcurious
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en termostat hjemme som måler innetemperatur. Tipper flere har det, noen viser både for inne og ute☺

kwh husker jeg ikke, men pleier å ligge på rundt en tusenlapp. Skal jaggu kjøpe meg en sånn termostat jeg også, takk for tipset! :) 

Skrevet (endret)

Har hørt at før var stuetemperaturen ofte mellom 16 og 20 grader. Og at mange vin skal oppbevares på denne temperaturen når det står oppbevares i stuetemperatur.

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet
På 15.12.2017 den 6.50, AnonymBruker skrev:

21 timer siden, justcurious skrev:

kwh husker jeg ikke, men pleier å ligge på rundt en tusenlapp. Skal jaggu kjøpe meg en sånn termostat jeg også, takk for tipset! :) 

Dere mener termometer. Forskjellen er at et termometer måler temperaturen, mens en termostat styrer temperaturen. 

Anonymkode: 4ed75...ecc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

24  er anbefalt. Er det hjemme oss deg? Da har det ikke noe å si. Klasserom og sånne ting skal ha 24. 

Skrevet
3 timer siden, Evilposelos skrev:

24  er anbefalt. Er det hjemme oss deg? Da har det ikke noe å si. Klasserom og sånne ting skal ha 24. 

Nei det er det ikke, rundt 20 er anbefalt, og ikkje under 16. Google litt.

Skrevet

Nei det er det ikke, rundt 20 er anbefalt, og ikkje under 16. Google litt.

Innetemperatur er basert på den danske forskeren Povl Ole Fangers arbeid fra 1960-tallet. Fangers gikk ut fra at en vanlig kontorarbeider var en mann på 70 kilo og omtrent 40 år, kledd i skjorte, vest og jakke.

På skolen vår fikk vi gå hjem om det var under 24 grader i klasserommet. 

Skrevet

Du trenger egentlig ikke et "inneklima" i det hele tatt. 

Anonymkode: ded40...436

Skrevet
33 minutter siden, Evilposelos skrev:

Innetemperatur er basert på den danske forskeren Povl Ole Fangers arbeid fra 1960-tallet. Fangers gikk ut fra at en vanlig kontorarbeider var en mann på 70 kilo og omtrent 40 år, kledd i skjorte, vest og jakke.

Tuller du? Vi hadde f.eks. klasserom i en dårlig isolert sidefløy da jeg gikk på ungdomsskolen og skulle vi ha holdt oss hjemme hvis temperaturen ble lavere enn 24 grader hadde det blitt dårlig med skolegang på oss. Og med 24 grader eller mer innendørs hadde i hvert fall ikke jeg greid å konsentrere meg om noe som helst. Det er alt for varmt. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Leo skrev:

Tuller du? Vi hadde f.eks. klasserom i en dårlig isolert sidefløy da jeg gikk på ungdomsskolen og skulle vi ha holdt oss hjemme hvis temperaturen ble lavere enn 24 grader hadde det blitt dårlig med skolegang på oss. Og med 24 grader eller mer innendørs hadde i hvert fall ikke jeg greid å konsentrere meg om noe som helst. Det er alt for varmt. 

Nei tuller ikke. Jeg synes 24 grader er kaldt, 25 grader greit men synes 26 grader er litt for varmt.  Jeg klarte å sitte uten jakke, jeg har målt når det er og da ligger det på 25. 

Skrevet
25 minutter siden, Evilposelos skrev:

Nå tror jeg hukommelsen spiller deg et puss. Her er Arbeidstilsynets anbefalinger om innetemperatur på kontor

Og her er hva Barneombudet sier om temperaturer i klasserom. De setter 24 grader som en øvre grense. 

Og her er to artikler som omtaler Fangers forskning, og her ser det da ut som han satte den ideelle kontortemperaturen for den dress-og-vest-kledde 60-tallskontoristen til 21 grader? 

(Jeg trives selv mye bedre ved 24 grader enn 21 grader, men jeg har inntrykk av at jeg tilhører et lite mindretall. Når jeg endelig kan legge vekk ullundertøyet uten å få blå negler begynner kollegaene mine å klage over varmen.) 

Skrevet

Nå tror jeg hukommelsen spiller deg et puss. Her er Arbeidstilsynets anbefalinger om innetemperatur på kontor

Og her er hva Barneombudet sier om temperaturer i klasserom. De setter 24 grader som en øvre grense. 

Og her er to artikler som omtaler Fangers forskning, og her ser det da ut som han satte den ideelle kontortemperaturen for den dress-og-vest-kledde 60-tallskontoristen til 21 grader? 

(Jeg trives selv mye bedre ved 24 grader enn 21 grader, men jeg har inntrykk av at jeg tilhører et lite mindretall. Når jeg endelig kan legge vekk ullundertøyet uten å få blå negler begynner kollegaene mine å klage over varmen.) 

Ja, han satte det til 21 grader, men de har jo jakke på seg, var det jeg tenkte på.

Mulig hukommelsen min er dårlig, det er over 17 år siden, så godt mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...