Gå til innhold

Behandler du barna dine slik du ville bli behandlet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er den samme brukeren som lagde jentejente tråden :P 

Når det gjelder interesser og leker, gir du barna dine det du savnet da du var barn? Gir du dem leker du tror hadde vært kult for en jente eller gutt? Liker du selv å dele inn barnerom i spesielle tema, for eks å ha et gjennomført rosa jenterom eller blått gutterom? Eller kanskje et barnerom der sjørover eller annet er tema?

Hva når du kjøper gaver til barn som ikke er dine egne? Kjøper du alltid rosa til jenter og blått til gutter? Kanskje det kommer an på hva du tror foreldrene liker?

Har ikke barn selv, men når jeg kjøper gaver forsøker jeg kombinere hva jeg tror er fint for barnet og hva jeg tror er ok for foreldrene. Har litt inntrykk av at noen foreldre føler at du forsøker prakke på dine egne interesser om du for eks gir en "guttete" leke til deres jentebarn. Selv om jeg likte dinosaurer og biler som barn, tørr jeg aldri kjøpe det til andre sine jentebarn, for jeg tenker at de tror jeg forsøker "omvende" dem eller noe annet merkelig. Samme med guttebarn, for så vidt, tror det er enda verre å kjøpe "jentete" ting til gutter, da. 

Anonymkode: 44c9a...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei, nei og nei. Nei, ja,  Altså, jeg tenker svært lite på dette. Jeg unngår selv å kjøpe rosa prinsesseting til både mine og andres barn, men det er fordi jeg har to jenter og de har mer enn nok av det, så det regner jeg med andre jenter har også. Jeg har hatt stor suksess i å gi ting som spikkekniv til jenter. Min egen datter som ønsker seg dinosaurer og biler får det. Ellers forsøker jeg å gi ok gaver enten etter ønske fra det enkelte barn, eller slike ting som bøker, lego, kosedyr, lommelykter.  Kjenner noen gutter som ønsker seg "jentete" ting, og de har fått det. Det er ganske ukomplisert.  Min erfaring er at det er fra gutteforeldrene det kommer slikt som prinsesseutkledningstøy og en beutybag full av sminke til femårsdagen, jeg ville ikke kjøpt det til en femåring uansett. Ei heller lekevåpen. Men fotbal for eksempel, det er det flere jenter som har ønsket seg i det siste (sikkert fordi det er noe de ikke har fra før). Det med farger, det endrer seg. Mine er heldigvis ferdig med "den rosa perioden", nå står vi fritt til å velge igjen. Det betyr ikke at de ikke har rosa og lilla ting, eller at alt skal være blått, det er som med voksne, kler du deg i lilla og kun det fordi du er dame?

Anonymkode: 616ca...8cb

Skrevet

Jeg gir barna mine gaver etter hva de ønsker seg og hva jeg selv ville likt som barn er overhodet ikke med i vurderingen. Det samme gjelder når jeg kjøper gaver til andre barn. Jeg spør hva de ønsker seg, og hva jeg kjøper og i hvilken farge er avhengig av det. Hva jeg eller foreldrene liker er uvesentlig. Barnerommene våre er ganske nøytrale. Ingen stereotypisk gutte- eller jenteinnredning selv om selve lekene jo bærer preg av hvem som bor på rommet (ingen tvil om at datteren min er glad i rosa, og det er selvfølgelig like greit som om hun hadde foretrukket gult eller blått). Jeg har aldri vært særlig glad i temarom og barna har heller aldri bedt om det.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg kjøper det jeg vet de liker. Den eldste jenta mi like barbie, my little pony, prinsesser osv, den yngre er veldig glad i pirater, skjeletter, dinosaurer, men hennes største drømm nå er å ha en krokodille (WTF?)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ikke noe på kjønn når jeg kjøper gaver til mine egne barn, men gir dem en blanding av det de ønsker seg, det jeg syns de trenger og noen ganger hva jeg selv hadde likt som barn. Vi har gitt mye sportsutstyr til jul og bursdag til barna så langt, som langrennski, trehjulssykkel, balansesykkel, tohjulssykkel, slalomski. Til andres barn syns jeg det kan være litt vanskelig. F.eks. er det naturlig for meg å gi niesene mine klær i andre farger enn rosa og lilla, når de har så innmari mye av det. Men jeg tror faktisk at de ikke ville brukt noe blått, grønt, rødt osv, både fordi de selv bare vil ha rosa og lilla og fordi moren deres ikke liker sterke farger. Så da blir det rosa og lilla klær, selv om jeg syns det er litt kjedelig. Men av andre ting gir jeg stort sett noe som har lav prinsessefaktor, som spikkekniv, slalombriller, bordvev, perlegreier, bøker, spill, puslespill osv.

Rommet til barna mine er forresten ganske nøytralt, med hvite vegger pluss en enkelt vegg med tapet med gule fugler, og mørkeblå maling bak køyesenga, samt stor bokhylle i lys turkis, røde stoler for å nevne noe. Det er ikke åpenbart om det bor gutter eller jenter der.

Skrevet

Jeg kjøper det det respektive barnet ønsker. 

Jeg prøver ikke tvinge ungene mine til å være en mini-me. Det er masse jeg hadde hatt lyst på som barn men som jeg ikke fikk, som mine egne barn driter langt i og har null interesse av. 

Når jeg kjøper til andres barn, tar jeg hensyn både til hva barnet ønsker og hva foreldrene ønsker. Om barnet ønsker seg trommesett, kjøper jeg ikke det om jeg vet foreldrene ikke synes det er ok ;)

Jeg driter i farger i forhold til kjønn, jeg kjøper det barnet liker. Nevøen min elsker rødt og rosa, så han får det. 

Anonymkode: ee82a...ddf

Skrevet (endret)

Ja, men.. Nei nei, nei, nei, niks og slett ikke noe tema. 

Barnerommene her i huset har vært nøytrale (et gult og et grått) i vegger og gulv og deretter fylt av farger. 

Datteren min fikk store plakater av pusekatter, wall stickers av Elsa og Mummitrollet og deretter vokste det på med bilder og pynt fra barnehagen og interessene hennes. 

Jeg ønsket meg Barbie som liten og ung jente. Elsket det. 

Datteren min liker bilbaner, togbane og bøker. Hun har to fulle Billy-bokhyller og jeg tråkker på togskinner hver gang jeg er innom rommet hennes.

Ja til tittelen din.. Jeg behandler henne som jeg vil bli behandlet: Med respekt, lytter til hennes smak og hennes interesser. 

Det samme med andre barn i huset. De får velge selv. Jeg lager ikke dinosaur-rom til sønnen min uten at han viser entusiasme for temaet og mannen min tapetserer ikke med sitt engelske fotballag heller. Gutten får velge selv, og det starter med interesser de har når de er helt små. Poppeloppane og gårdsdyr, Mikke Mus og traktor. Også baller det på seg. Mye er styrt av gaver de får også. 

Om vi gav barna våre leker vi ville ha som små og tvang dem inn i klær vi elsker og som de ikke trives i, da leker vi med dukker heller enn å oppdra barn. Synes jeg. 

Endret av Zoey
  • Liker 1
Skrevet

Litt på siden, men barna mine leker med mye som både jeg og mannen lekte med som liten (Barbie, My little pony, Brio-tog, Duplo, Lego, Playmo osv) og leser mange av de samme bøkene (Albert Åberg, Thomas og Emma, Tassen osv). Jeg synes det er litt gøy at en del ting er like populært selv 30-40 år etter. :)

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er den samme brukeren som lagde jentejente tråden :P 

Når det gjelder interesser og leker, gir du barna dine det du savnet da du var barn? Gir du dem leker du tror hadde vært kult for en jente eller gutt? Liker du selv å dele inn barnerom i spesielle tema, for eks å ha et gjennomført rosa jenterom eller blått gutterom? Eller kanskje et barnerom der sjørover eller annet er tema?

Hva når du kjøper gaver til barn som ikke er dine egne? Kjøper du alltid rosa til jenter og blått til gutter? Kanskje det kommer an på hva du tror foreldrene liker?

Har ikke barn selv, men når jeg kjøper gaver forsøker jeg kombinere hva jeg tror er fint for barnet og hva jeg tror er ok for foreldrene. Har litt inntrykk av at noen foreldre føler at du forsøker prakke på dine egne interesser om du for eks gir en "guttete" leke til deres jentebarn. Selv om jeg likte dinosaurer og biler som barn, tørr jeg aldri kjøpe det til andre sine jentebarn, for jeg tenker at de tror jeg forsøker "omvende" dem eller noe annet merkelig. Samme med guttebarn, for så vidt, tror det er enda verre å kjøpe "jentete" ting til gutter, da. 

Anonymkode: 44c9a...21f

Jeg har en jente. Hun har alt fra elsa, barbie til biler, bilbane, sjørøver leker og sengesett osv. Godt og variert. Det finnes ikke gutte og jente farger og leker. Vil datteren min ha en lastebil leke, ja, så får hun det. Vil hun ha barbie, så får hun det. Hvis jeg vet at for eksempel så liker tantebarnet mitt å leke med småbiler, da kjøper jeg små biler i gave til henne osv.. 

Bryr meg ikke om hva foreldrene måtte mene og tro. Det er barnas leker og det er de som skal leke med det, så da må de få bestemme selv og :) Ærlig talt.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...